Alles over de E90/E92/E93 M3 (part I)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten

De nieuwe M3 vind ik:

Een fantastische wagen, een waardige M en echte opvolger van de e46 M3
93
62%
Een M maar niet meer mijn M. Styling is overdone, te zwaar en te groot
37
25%
Wat een lelijk rothok
19
13%

Totaal aantal stemmen: 149

RVV

Bericht door RVV » 05 apr 2007, 14:23

Martijn schreef:Rico, maak er nu niet zoveel woorden aan vuil. Robin heeft wel degelijk een punt en dat weet jij ook.

Vind je het niks, prima. Maar blijf niet tot in den treure het ding afkraken/je eigen auto ophemelen, want zo komt het wél over namelijk.

Zo ging het precies met bijvoorbeeld je 130i toen je die net had en een rondje in je huidige M3 reed die Andre toen wilde gaan verkopen ("wat een boot, ik weet genoeg, dit is niks, gewicht bla bla bla")

Dus, laat het lekker zitten anders moet je weer zo door het stof als dat schip over een tijdje bij je huis ligt afgemeerd 8)

Bovendien: ik wil wel eens zien wat die M versie van de 1 Coupe dan gaat brengen. Die zal ook zeker 1400kilo wegen en veel meer dan 350pk zie ik ze bij BMW ook niet zo maar uit een turboloze en betrouwbare 6-in lijn persen. Oftewel: bijna gelijke pk-kilo ratio als de E46M3, alleen is het ding dan waarschijnlijk wat korter. En minder dan 70 mille (basisprijs) zal die ook niet kosten, geloof ik niks van.

Martijn niet mee eens, na aanleiding van deze post van jou en het zogenaamd weer door het stof moeten, heb ik mijn eerste reactie na de e46 M3 SMG ervaring van Andre indertijd opgezocht. Lees maar.
Rico
13-07-2005 12:20:03 Re: Gisteren M3 gereden
--------------------------------------------------------------------------------
Oke nu even een serieuze reactie.

De M3 is een prachtig ding dat vooropgesteld, qua power feeling echt fantastisch.

De auto voelt aan als een E46 3 serie, qua gevoel en dan praat ik over de massa overeenkomstig met de 325i touring.

Je voelt de kilo's maar de auto heeft genoeg power om met de kilo's aan de haal te gaan. Maar merkbaar zijn ze zeker. De auto stuurt zwaarder op de neus als een 1 serie. De auto voelt groot aan. Wat dat betreft als één ieder andere e46.
De power en snelheid zijn eigenlijk voor mij rijbewijs gevaarlijk. Adje kan zich beter beheersen, maar ik zal er veel moeite mee hebben. Je zit zo snel op de hoogst illegale snelheden dat je het ook maar normaal vind. Wat nou 220 is associaal ? Nee het is normaal in zo'n auto, maarja zo werkt het natuurlijk niet in Nederland. Elke rechter maakt gehakt van zulke argumenten. ;-)

Met SMG zat ik te kloten, niet mijn ding, maar het past en hoort wel bij zo'n auto.

Ik heb slechts 1 keer eerder in een automaat gereden en vind het flipperen en het niet gebruiken van mijn linkerbeen onnatuurlijk. Maar na een week zal het gewoon zijn.

Oke nu de verhouding 1 serie M3, ik praat niet over vermogen of de motor want dat kan niet vergeleken worden met elkaar. Maar het onderstel en het stuurwerk is wel goed te vergelijken. En dan durf ik te zeggen dat het onderstel van een 1 serie een lichtvoetiger/speelser is dan van een M3. Een 1 serie stuurt scherper op de neus en de massa van een 1 serie is beter in balans.

In al het overige (voor de meeste gummers het belangrijkste) overtreft een M3 natuurlijk een 1 serie.

Een M3 is een prachtige auto die waarschijnlijk de laatste in zijn soort zal zijn, want zijn opvolger zal te zwaar te groot worden. En een V8 is overdone in deze klasse.

Ik denk dat een 130i een waardige (tijdelijke) opvolger zal zijn van een M3. Totdat BMW het lef heeft om een M versie van een 1 serie uit te brengen.

Maar om eerlijk te zijn is dat eigenlijk niet nodig met het oog op de 130i.

Ik zei toen al precies hetzelfde wat ik nu ook schrijf, een M3 is prachtig maar een 120d stuurt agiler en is lichter op de neus. En een 130i is weer wat zwaarder op de neus dan een 120d. Dat een M3 minder agiel is dan een 1 serie heb ik nooit onder stoelen of banken gestoken, net zo min heb ik de M3 afgekraakt tov de 1 serie, wel heb ik altijd beweerd dat een 130i een veel betere prijs kwaliteitsverhouding heeft dan een M3 en dat een M3 niet een veel betere auto is, en die beweringen daar sta ik nog steeds achter. Ook heb ik altijd beweerd dat de M3 een te dure droomauto voor me was, maar toen ik de kans kreeg heb ik toch een keer de knoop doorgehakt, maar nooit omdat ik de 130i zat was of omdat een M3 veel beter is, had uitsluitend met het model en emotie te maken.

Ook stond ik toen al niet achter het V8 concept en vond ik dat die niets te zoeken had in een drietje, uitspraken van mij uit 2005
Een M3 is een prachtige auto die waarschijnlijk de laatste in zijn soort zal zijn, want zijn opvolger zal te zwaar te groot worden. En een V8 is overdone in deze klasse.
Tja dat is mijn gevoel een beetje, als ik mijn E46 ervaring in ogenschouw neem lijkt het me wel zo. Met een V8 gaat een nieuwe M3 zeker 100 kilo zwaarder worden zoniet 125 kilo.

Een V8 is gezien de power van de huidige M3 overbodig. Ikzelf heb echt niet het gevoel dat ik 343 pk nodig heb laat staan 400pk.

Wanneer komen die peekaas tot zijn recht, als je zwaar voorbij de 230 km/h gaat en richting de 300 wilt. Nou BMW begrenst zijn auto's op 250 dus zie ik daar geen winst.

In nederland is meer dan 300pk voor mij niet nodig/rijbewijs gevaarlijk.

Martijn je probeert mij wel als een draaikont neer te zetten, maar ik sta nog steeds vierkant achter al mijn uitspraken die ik in het verleden op het internet heb geplaatst.

En mijn mening over M3 V8 is altijd hetzelfde gebleven.

Ik weet nog goed toen Audi met de S4 V8 kwam, 344pk zelfs 1 pk meer dan de M3 en dat was dus nog in mijn Audi tijdperk,reed zelf S3. Ook toen vond ik een V8 in een middenklasser niet mijn ding. De voorganger de S4 2,7 biturbo en daarnaast de RS4 B5 deden mij zoveel meer wat overigens ook voor de huidige RS4 vs de vorige RS4 gold. Die laatste biturbo met 6 cylinders en 380pk vond en vind ik fantsstische wagen de huidige maar zozo. Wat nog eens bevestigd werd na een rit mee met de huidige RS4.

Ik ben gewoon geen V8 man nooit geweest en zal ik ook nooit worden.

Of er ooit in de toekomst een M3 V8 op de stoep komt te staan kan ik nu niet beweren. Wel geef ik meerdere keren in dit draadje aan dat ik de auto absoluut een kans geef.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 apr 2007, 14:33

Mooi stukje Rico;

maar geef je de auto een kans, of geef je je zelf een kans? :wink:

RVV

Bericht door RVV » 05 apr 2007, 14:49

Romo ik geef de auto een kans. Op mijn most wanted list staat ie gewoon niet.

Als ik een drietje in de toekomst ga rijden dan is voor mij als familiecar een e90 325i of 330i genoeg.

Als funcar zijn er diverse opties, maar voorlopig blijf ik lekker zitten waar ik zit.

Een M op de 1 serie of 2 serie, dat is weer een M waar ik naar uitkijk, en dan mag een e92 M3 van mij part 100 pk meer hebben en 36 keer mooier zijn.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 apr 2007, 15:18

Moet eerlijk zeggen dat ik meer een 6 in lijn fan ben dan van een V8. In dat licht bezien, kijk ik ook met plezier uit naar een 1 er coupe met een dikke 6 cilinder. Dus ik snap je motivatie wel.

Macboy

Bericht door Macboy » 05 apr 2007, 16:12

God mensen jezus. Wat een tellerverdeling inderdaad. Ik had al het vermoeden dat ze de M5 zouden overnemen. Jammer jammer jammer.

BMW weet heus wel hoe het moet, zie 3-serie en 5-serie en 1-serie (met een misstapje van de 7-serie en de Z4). Gewoon 260, dan in het midden 130. Bij M3 300 en in het midden 150 met normale schaalverdeling.

Waarom opeens met stappen van 30? Lelijk. BMW was altijd nummer 1 met dashboard en schaalverdelingen. Triest dat ze dit nu aanpassen.

Ja ik weet het. Het gaat niet hierom, maar het is toch altijd beter als het totaalplaatje klopt? En dat is nu niet het geval. Jammer.

(lelijk is natuurlijk anders, maar met 20-stappen was het ZOVEEL mooier geweest)[/b]

Macboy

Bericht door Macboy » 05 apr 2007, 16:12

Oh ja over Rico. Ik moet inderdaad mijn post even aanpassen. Ik zei dat het over een jaar anders zal zijn, maar tussen de regels door merk ik dat Rico nu al aan het bijdraaien is

;)

Macboy

Bericht door Macboy » 05 apr 2007, 16:17

Trouwens AMG opmerking moet ik even nuanceren. De AMG modellen zijn natuurlijk lang niet zo uitgebalanceerd als M-modellen, maar feit is wel dat AMG net zo snel of sneller het circuit rond kan.

Das natuurlijk wel een compliment die 10 jaar geleden ondenkbaar was. Natuurlijk rijdt het gros liever in een M het circuit rond, maar dat laat onverlet dat AMG wat snelheid betreft niet achter blijft.

En waar gaat het om bij het racen? Juist, snelheid, rondetijden en niet HOE dat gebeurt.

Dus die opmerkingen over rechtuitbranders zijn natuurlijk sterk overtrokken en misplaatst.

Tom

Bericht door Tom » 05 apr 2007, 16:37

AMG is op elk autoforum ondergewaardeerd :(

Tristan

Bericht door Tristan » 05 apr 2007, 16:57

Ik kan AMG steeds meer waarderen. Ten eerste omdat de auto's steeds mooier, gaver en bruter worden. Ten tweede bouwen ze super motoren. Oke, BMW haalt meer pk's per liter, maar puur op trekkracht zijn ze onverslaanbaar. Qua sound kunnen ze ook nog wel wat leren bij BMW, want een V8 AMG klinkt beter dan een V10 van BMW. Dat ze 'iets' minder presteren op een circuit dan de M-modellen zal de meeste een zorg zijn. Ze zijn immers gebouwd voor 'op de weg'. Als AMG nu alleen nog zorgt dat ze de ESP aanpassen (lees: 100% uitschakelbaar), dan valt er nog meer mee te spelen. De Black Series laat AMG duidelijk zien waar ze toe in staat zijn. Gewoon brute auto's bouwen. 8)

romo

Bericht door romo » 05 apr 2007, 17:00

Macboy schreef:God mensen jezus. Wat een tellerverdeling inderdaad. Ik had al het vermoeden dat ze de M5 zouden overnemen. Jammer jammer jammer.

BMW weet heus wel hoe het moet, zie 3-serie en 5-serie en 1-serie (met een misstapje van de 7-serie en de Z4). Gewoon 260, dan in het midden 130. Bij M3 300 en in het midden 150 met normale schaalverdeling.

Waarom opeens met stappen van 30? Lelijk. BMW was altijd nummer 1 met dashboard en schaalverdelingen. Triest dat ze dit nu aanpassen.

Ja ik weet het. Het gaat niet hierom, maar het is toch altijd beter als het totaalplaatje klopt? En dat is nu niet het geval. Jammer.

(lelijk is natuurlijk anders, maar met 20-stappen was het ZOVEEL mooier geweest)[/b]
Dat is nu precies wat ik er mee bedoel, ik weet wel dat ik een detail neuker ben, maar OMG, als dat niet zo was, dan zou ik wel ( met alle respect een Ford/Opel/KIA) rijden............ :?

RVV

Bericht door RVV » 05 apr 2007, 17:30

Een BMW M heeft ook niks op het circuit te zoeken hoor.

Een e46 M3, M5, M6 zijn gewoon straatauto's, een e46 M3 zou zich nog wel lekker kunnen voelen ware niet dat de remmen en banden de grote spelbreker zijn. Een M5 en M6 hebben net zo min iets te zoeken op een circuit als een AMG.

De massa is gewoon de grootste spelbreker.

De enige huidige M die zich lekker zal voelen is de Z4 roadster maar in het bijzonder de M coupe.

De laatste BMW die zich kranig wist te houden op een circuit is de M3 CSL geweest.

Het is best leuk om af en toe een circuitdag te pakken, maar probeer ook met een M niet alles er uit te halen wat er in zit, want dan voelt de auto zich gewoon niet happy.

Ik ben een liefhebber van mijn e46 M3 maar weet dondersgoed dat ondanks het competion paket de circuitperformance but zijn.

De e92 M3 zal net zo min iets te zoeken hebben op een circuit, tenminste als je prestaties zoekt.

M is lekker op de weg, net als een AMG, er is gewoon 1 groot nadeel aan AMG en dat is de prijs :lol:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 05 apr 2007, 18:19

Prijs van de M3 is bekend, weet niet of dat hier al langs is gekomen:

De nieuwe BMW komt in september op de markt voor €99.500,-. Minder dus dan de belangrijkste concurrent, de Audi RS4, die €107.440,- kost.

Geen koopje, leg er €15.000,- bij en je rijdt in een Z06 8)

RVV

Bericht door RVV » 05 apr 2007, 18:25

Rico v Velzen

Geplaatst: Di Mrt 27, 2007 23:50 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Even voor de dagdromers, eerste indicatieprijs in NL 99500 euro voor een kale. Laatste nieuwprijs voor een kale e46 M3 was 82000 euro.
Ik zat er dus niet ver naast met mijn 99500 euro 8)

Tom

Bericht door Tom » 05 apr 2007, 18:29

We moeten niet vergeten dat de M altijd al een sportieve uitvoering is van een standaard sedan/coupe. Ik weet zeker dat de M afdeling bij BMW het liefst een auto van 1100kg wil maken, dat kunnen ze uiteraard best, maar de basis is en blijft een gewone familieauto waarmee je ook op wintersport kunt gaan met airco en alle luxe die je je kunt bedenken. De gewone sedans/coupes groeien en moeten steeds luxer zijn, daar vraagt de consument om (en is bij de concurrentie niet anders). Als die basisauto al zwaar is dan is het lastig daar een sportauto van te maken, het werk wat ze afleveren vind ik toch erg knap hoor... met elke M3 haal je op het circuit goede prestaties als je ze vergelijkt met auto's die ervoor gemaakt zijn. Ik vind dat ze doen wat ze zeggen, en dat doen ze bij de E92 M3 nog steeds.

Fasteddie

Bericht door Fasteddie » 05 apr 2007, 18:46

Prijs van de M3 is bekend, weet niet of dat hier al langs is gekomen:

De nieuwe BMW komt in september op de markt voor €99.500,-. Minder dus dan de belangrijkste concurrent, de Audi RS4, die €107.440,- kost.

Geen koopje, leg er €15.000,- bij en je rijdt in een Z06
Precies....ben echter wel benieuwd hoe de M3 nu rijdt....aangezien de trend richting 300+km auto's gaat....
V8 voor dat doel is prima ! :mrgreen:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 05 apr 2007, 19:36

RVV

Bericht door RVV » 05 apr 2007, 19:46

Heel veel mensen vinden die spiegels lelijk, vind ik nou juist wel een leuk element.

Joep

Bericht door Joep » 05 apr 2007, 20:39

Wat een heerlijke, magnifieke auto op die foto's!!

Probleem is dat ik dit ook van de RS4 vind...

Zou zo niet kunnen zeggen wel ik begeerlijker vind.

Joep

romo

Bericht door romo » 05 apr 2007, 20:42

Mooi is het niet, leuk is het ook niet, maar functioneel naar het schijnt wel, tenminste voor zo ver we BMW mogen geloven. De spiegels dus.

Als ik goed kijk zijn die voorwielen breder dan gedacht; 245/40 ZR 18, of zit ik er nu naast?

romo

Bericht door romo » 05 apr 2007, 20:45

Rico v Velzen schreef:Heel veel mensen vinden die spiegels lelijk, vind ik nou juist wel een leuk element.
Kijk Rico; het begint met die spiegels, dan het dak, dan de velgen, dan de motor, dan de goede kleur, dan het verdomde interieur.......................................................................................................................................................................................................................................ergo; Ik bestel het vordomde kreng :wink:

Macboy

Bericht door Macboy » 05 apr 2007, 20:58

spiegels zijn geweldig :)

Rebel

Bericht door Rebel » 05 apr 2007, 21:26

Ik wil graag tijden zijn van deze auto.
Wil zien hoeveel beter hij is dan de vorige.

Qua design vind ik hem geslaagd, en lijkt het dat BMW eindelijk weer de goede weg gevonden heeft op designgebied.
De auto straalt pure power uit.

Verder vind ik de uitspraak van Rico: " dat je met een M3 niks te zoeken hebt op een circuit" een beetje vreemd.
Op de Nordschleife rijden iedere weekend wel 50 M3's minimaal.
BMW is juist een merk met een sportief imago, een merk met passie voor autosport. De M3 mag dan geen race-auto zijn, waar je meteen kunt instappen en raceklasse's mee kunt rijden, maar dat hij een leuke trackcar is dat denk ik toch wel zeker.
Als een M3 al niet deugd voor op het circuit, wat dan wel? Een Corvette??? En lotus Elise??? We hebben het over auto's die je ook nog dagelijks kunt gebruiken, zoals jij doet, maar ook Andre heeft gedaan.
Vanwaar dat een M3 nu ineens niet deugd voor een aantal keren per jaar, jezelf te verwennen op pure adrenaline-kick's?

Tot slot,

Ik vind het niet objectief om aan een eigenaar die zojuist een jonge M3CS gekocht heeft te vragen wat hij van de nieuwe M3 vindt... (sorry Rico)
Stel dat ik verleden jaar een nieuwe TThad gekocht en dat een half jaar later de nieuwe TT in de showroom staat. Vrij grote kans dat ik die niet mooier zal vinden dan de mijne.
Feit dat de auto door velen bejubeld wordt, en door de autopers als "geslaagd" betiteld wordt zegt veel meer.
Daarbij vind ik hemzelf schitterend. En hem als ontwerp beter vind aansluiten bij de succesvolle 5-serie, dan bij de miskleun van een 1-serie.
Een auto koop je ook voor een groot gedeelte met emotie, en dat hebben ze uitstekend weten te creeren met de nieuwe M3.

Ik denk dat de "cijfers" straks nog meer het uiterlijk doen bevestigen...
Laatst gewijzigd door Rebel op 05 apr 2007, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Macboy

Bericht door Macboy » 05 apr 2007, 21:32

"Weight 1655kg to EU1 standard, which is 85 kg more than the E46 M3. That seems dissapointing. Press release just added to BMW's press website. Power/weight 3.8kg/PS which is around the same as the M3 CSL (as per BMW's figures)"

Maar dit schijnt dus wel inc chauffeur en bagage te zijn? 85kg meer dan de huidige M3, hoewel de 3.8kg juist weer beter is dan de E46 M3.

Maar het is lichter dan een 335i !

Macboy

Bericht door Macboy » 05 apr 2007, 21:37

"Interior Trims

Upholstery

The standard upholstery on the new BMW M3 Coupé is Novillo leather in the following colours:

Black (NCSW)
Palladium Silver (NCH1)
Fox Red (NCH2)
Bamboo Beige (NCH3)
Extended Novillo leather is available as an upgrade and available in all four colours.

Interior Trim

The following trims are available exclusively on the new BMW M3 Coupé:

Titanium Shadow (771) - Standard
Aluminium Shadow (4MX)
Black Carbon-structure Leather trim (4MY)
Anthracite mirror finish Wood (4MZ)"

Gesloten