Oldtimers toch mrb vrij ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Luco

Re: Oldtimers toch mrb vrij ?

Bericht door Luco » 31 okt 2012, 11:05

///Joost schreef:
daNpy schreef:Appels en peren Joost.
De MRB vrijstelling is niet om hobby auto's goedkoper te maken, maar om historie op de weg te houden.
Dat begrijp ik. Daarom gaf ik al eerder in het topic aan dat van mijn part de grens opgeschoven kan worden naar 35 jaar, zodat de 'echte' klassiekers op de weg blijven. Want wat is 'historie'? 10 jaar oud, 20, 40, 50?
Dan pakt de overheid nog steeds voor een heel groot deel MRB mee, want uiteindelijk gaat het om geld, daar zijn we het over eens.
Als ze dan toch per se aan iedereen MRB willen doorrekenen, ga dan na hoeveel oldtimers per huishouden in bezit zijn. Dan is er in ieder geval een verhouding en geef je oldtimerliefhebbers de kans om toch hun hobby uit te oefenen tegen minimale kosten. De overheid wil immers geld binnenhalen en dat kan op die manier. Nu wordt alles en iedereen over een kam geschoren.

@Luco: Waarom betrek je trouwens nutkees z'n pa erbij? Daar heb ik het toch helemaal niet over gehad? En al helemaal niet dat het zielig voor m zou zijn... :?
Kijk eens naar het eerste bericht wat je quote en waar dat op sloeg :thumbup:

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 31 okt 2012, 11:12

Vergeet trouwens niet dat mijn pa al extra zielig is als je bedenkt wie zijn zoon is! :kikker:

///Joost

Bericht door ///Joost » 31 okt 2012, 11:14

Nutkees schreef:Vergeet trouwens niet dat mijn pa al extra zielig is als je bedenkt wie zijn zoon is! :kikker:
:lol:

Mja, ik snap je gedachtengang Luco, maar ik bedoelde het niet zozeer op nutkees z'n pa eigenlijk. Meer op het feit dat RTL nieuws iemand met 4 oldtimers in beeld brengt, alsof dat de doorsnee is.
Maar goed, het blijft een lastige kwestie.

Luco

Bericht door Luco » 31 okt 2012, 11:20

Nutkees schreef:Vergeet trouwens niet dat mijn pa al extra zielig is als je bedenkt wie zijn zoon is! :kikker:
Dat is heel erg ja.

@Joost, ik snap de verwarring, het blijft zeker lastig en zuur voor alle liefhebbers
Nutkees zijn vader
Die man van RTL

Verder denk ik inderdaad dat de liefhebbers in de regel meer dan 1 oldtimer hebben.

GTRene

Bericht door GTRene » 31 okt 2012, 11:53

Nutkees schreef:Ik kijk bijvoorbeeld ook naar me ouwe heer, die rijdt als zijn grootste hobby in een Buick Century uit 1954. Hij doet dit wekelijks en geniet daar enorm van.
Als ik kijk naar bijvoorbeeld me jonge heer, die rijd als een ouwe lul en mocht willen dat ie wekelijks mocht "rijden" :ongeveer als: :mrgreen:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 31 okt 2012, 12:04

Die van jou rijdt op de handkar René, daar hebben wij allemaal medelijden mee.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 31 okt 2012, 12:07

Als ze dan toch per se aan iedereen MRB willen doorrekenen, ga dan na hoeveel oldtimers per huishouden in bezit zijn. Dan is er in ieder geval een verhouding en geef je oldtimerliefhebbers de kans om toch hun hobby uit te oefenen tegen minimale kosten. De overheid wil immers geld binnenhalen en dat kan op die manier. Nu wordt alles en iedereen over een kam geschoren.
Extra rekenwerk, extra rompslomp, extra regels. We weten hoe goed de overheid daar in is en hoe goed ze daarbij de kosten in de hand kunnen houden.

Nee, gewoon dat geouwehoer in de brandstofprijs verwerken. :)

tomgtr

Bericht door tomgtr » 31 okt 2012, 14:33

Richardt. schreef: Nee, gewoon dat geouwehoer in de brandstofprijs verwerken. :)
Dat is altijd de beste en eerlijkste methode (als de prijzen binnen de eu gelijk zijn....)

Rupie

Bericht door Rupie » 31 okt 2012, 14:45

Dus we laten gewoon de brandstof door de overheid leveren en draaien ook de privatisering van het elektriciteitsnet terug. Goed plan, meer naar de overheid. Zullen het veel met je eens zijn op dit forum. :zwijntje:

PD power

Bericht door PD power » 31 okt 2012, 20:00

daNpy schreef:
PD power schreef:Ben het met Luco eens, als dit het enigste wordt....schors je de auto 9 maanden en 3 maand belasting betalen, nou voor die paar honderd euro per jaar laat zich een echte liefhebber niet afschrikken, net als grijs kenteken voor prive gebruik, was dit een keer aan te zien komen.
Maw de eigenaren hebben een hoop ellende en rompslomp en de overheid verdient er geen ene zak mee.

Nee, goede regeling hoor.
Als je dat ellende en rompslomp vind, moet je maar gewoon het hele jaar betalen....

Als je ziet hoeveel van die zgn klassiekers er dagelijks rondroken......, dan denk ik idd dat er nog wel wat te halen valt.

Betaal meer dan 1000 euro wegenbelasting voor m'n hobby auto, je hoort mij ook niet klagen.
Degene die het voordeel gehad hebben, wees daar dankbaar voor, tis nou voorbij.

Alleen de echte liefhebbers zullen er weinig last van hebben.

Bedank de mensen die hun dagelijkse km in een "oldtimer" maken maar......

Macboy

Bericht door Macboy » 31 okt 2012, 20:32

Waarom is mijn post gewist waarin ik zeg dat dit allemaal terecht is want een oldtimer belast het milieu veel meer dan een Ferrari terwijl met een gemiddelde Ferrari nog minder km wordt gemaakt.

daNpy

Bericht door daNpy » 31 okt 2012, 20:54

PD power schreef: Als je dat ellende en rompslomp vind, moet je maar gewoon het hele jaar betalen....
:')
Als je ziet hoeveel van die zgn klassiekers er dagelijks rondroken......, dan denk ik idd dat er nog wel wat te halen valt.
Nou, hoeveel zijn het er?
.
Definieer echte liefhebber eens?
Mensen die er meerdere hebben? Die dus voor meerdere auto's MRB mogen gaan betalen en er dus juist *meer* last van hebben?

Of mensen die ze wel mooi vinden maar er geen hebben? Die hebben er idd geen last van. Behalve dat ze vaker naar het museum zullen moeten om ze te zien.

De faal in dit plan is natuurlijk weer dat er berekend is op basis van de hoeveelheid oldtimers die momenteel op kenteken staan en waarvan er nog maar weinig over zullen blijven.
Als ik alleen naar mezelf kijk gaat de Golf direct van kenteken af en de DAF zal hooguit 6 maanden uit de schorsing komen.
Dat is alleen voor mij al 25% van wat er daadwerkelijk aan MRB wordt betaald tov van wat nu 'geld'.

Luco

Bericht door Luco » 31 okt 2012, 21:05

Danpy, nu betaal je niks, 25% van niks is............................ :lol: :blink:

Luco

Bericht door Luco » 31 okt 2012, 21:08

Macboy schreef:Waarom is mijn post gewist waarin ik zeg dat dit allemaal terecht is want een oldtimer belast het milieu veel meer dan een Ferrari terwijl met een gemiddelde Ferrari nog minder km wordt gemaakt.
Last van Dementie Maccie?
Die staat in het andere draadje :blink:

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 31 okt 2012, 21:20

Voer dan een regeling in dat je je 1ste auto die op je naam staat altijd MRB verschuldigd is en de andere MRB vrij als het een oldtimer is.

Op die manier pak je de mensen die dagelijks rijden met zulke auto's, maar blijven de liefhebbers meer buiten schot.

daNpy

Bericht door daNpy » 31 okt 2012, 21:22

Luco schreef:Danpy, nu betaal je niks, 25% van niks is............................ :lol: :blink:
Hypothetisch met de afschaffing natuurlijk he Luco ;)

Ik dacht nog, dat hoef ik er vast niet bij te schrijven :kikker:

Luco

Bericht door Luco » 31 okt 2012, 21:28

daNpy schreef:
Luco schreef:Danpy, nu betaal je niks, 25% van niks is............................ :lol: :blink:
Hypothetisch met de afschaffing natuurlijk he Luco ;)

Ik dacht nog, dat hoef ik er vast niet bij te schrijven :kikker:
Alles wat je niet zegt wordt tegen je gebruikt he :blink:

daNpy

Bericht door daNpy » 31 okt 2012, 21:44

Dat blijkt wel weer :hmmm:

allen

Bericht door allen » 31 okt 2012, 21:57

Nutkees schreef:Voer dan een regeling in dat je je 1ste auto die op je naam staat altijd MRB verschuldigd is en de andere MRB vrij als het een oldtimer is.

Op die manier pak je de mensen die dagelijks rijden met zulke auto's, maar blijven de liefhebbers meer buiten schot.
Ja, dan koop ik een Cuore voor op de oprit en pak ik alsnog een stinkdiesel voor m'n dagelijkse kilometers. Bij wijze van spreken dan. Heb nu ook gewoon een stinkdiesel, al is die niet belastingvrij. :blink:

PD power

Bericht door PD power » 31 okt 2012, 22:57

daNpy schreef:
PD power schreef: Als je dat ellende en rompslomp vind, moet je maar gewoon het hele jaar betalen....
:')
Nou, hoeveel zijn het er?
.
Definieer echte liefhebber eens?
Mensen die er meerdere hebben? Die dus voor meerdere auto's MRB mogen gaan betalen en er dus juist *meer* last van hebben?

Of mensen die ze wel mooi vinden maar er geen hebben? Die hebben er idd geen last van. Behalve dat ze vaker naar het museum zullen moeten om ze te zien.

De faal in dit plan is natuurlijk weer dat er berekend is op basis van de hoeveelheid oldtimers die momenteel op kenteken staan en waarvan er nog maar weinig over zullen blijven.
Als ik alleen naar mezelf kijk gaat de Golf direct van kenteken af en de DAF zal hooguit 6 maanden uit de schorsing komen.
Dat is alleen voor mij al 25% van wat er daadwerkelijk aan MRB wordt betaald tov van wat nu 'geld'.
Hoeveel het er zijn weet ik niet, maar kom er in het dagelijks verkeer heel veel tegen, dan praat ik over 10 tallen ook op een regenachtige herfstdag.

Met echte "liefhebbers" doel ik te zeggen, dat zij zich niet laten afschrikken voor een paar honderd euro, als ze eens met zo'n auto de weg op willen.

Daar doel ik dus niet op de liefhebbers van het gewoon gratis rondrijden in een ouwe brik.

Hobby kost nou eenmaal geld, tis geen echte levens behoefte, zoals eten en gezondheidszorg, vind het relatief ook een non onderwerp.

Snipe

Bericht door Snipe » 01 nov 2012, 09:50

PD power schreef:Hoeveel het er zijn weet ik niet, maar kom er in het dagelijks verkeer heel veel tegen, dan praat ik over 10 tallen ook op een regenachtige herfstdag.

Met echte "liefhebbers" doel ik te zeggen, dat zij zich niet laten afschrikken voor een paar honderd euro, als ze eens met zo'n auto de weg op willen.

Daar doel ik dus niet op de liefhebbers van het gewoon gratis rondrijden in een ouwe brik.

Hobby kost nou eenmaal geld, tis geen echte levens behoefte, zoals eten en gezondheidszorg, vind het relatief ook een non onderwerp.
Ik weet wel hoeveel het er zijn, want er is twee maanden terug een onderzoek verschenen. Er zijn in Nederland 325.000 auto's van 25 jaar en ouder (en nog eens 107.000 geschorst). Gemiddeld wordt met oldtimers die op benzine rijden 3.500 kilometer per jaar gereden, met de diesels 7.000 (voor nieuwe auto's is dat 15.000 en 35.000). In totaal wordt er met alle auto's in Nederland 100 miljard kilometer per jaar gereden, waarvan 1,5 miljard met oldtimers. (Ongeveer 4% van de auto's in Nederland is ouder dan 25 jaar, maar die auto's rijden dus maar 1,5% van de kilometers).

Alain

Bericht door Alain » 01 nov 2012, 11:12

PD power schreef:Bedank de mensen die hun dagelijkse km in een "oldtimer" maken maar......
Nou, ik ben zo'n oldtimer liefhebber en ik gebruik mijn 1967 spijlbus het liefst zo veel mogelijk (twee weken geleden nog bij de Ring geweest, as zaterdag en zondag weer naar Spa), en van de ruim 6000km die ik er per jaar (op Euro98) mee rij wordt meer dan de helft van die km's niet in Nederland gereden.
Ik wil best bijdragen aan het onderhoud van 's lands wegen in de vorm van mrb, maar dan wel graag naar gebruik.
Voor die +/- 3000km die ik er -in Nederland mee rij- wil ik best (via de brandstofprijs) mrb betalen, maar een heel jaar vol mrb betalen gaat niet gebeuren, dan gaat de auto gewoon de schorsing in van eind oktober t/m eind Maart/begin April.
Nu heb ik nog één mogelijkheid om de bus -als er straks vol mrb voor betaald moet worden- op kampeerkenteken te krijgen, dan betaald ik een kwartaal mrb en mag er dan een heel jaar mee rijden, maar ook aan die mogelijkheid zal binnenkort wel een einde gaan komen :(

Ik vrees alleen wel voor de markt in oldtimers en oldtimeronderdelen, want laten we eerlijk zijn, met die markt betaal ik nu -voor een groot gedeelte- ook mijn hobby-wagen-park.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 20 nov 2012, 20:34

Geen belasting voor de oldtimer hoorde ik vandaag op de radio. Het gebruik zal men proberen te beperken en er wordt nog gekeken hoe dat dan zou moeten.

KW

Bericht door KW » 23 nov 2012, 19:44

PD power schreef:Hoeveel het er zijn weet ik niet, maar kom er in het dagelijks verkeer heel veel tegen, dan praat ik over 10 tallen ook op een regenachtige herfstdag.
Dan zijn dat geen echte oldtimers die je ziet, want die rijden er echt maar weinig rond, en in regenachtig weer straan die allemaal binnen (op een nog zeldzamer geval na). Ik kom auto's van 30 jaar en ouder echt maar zelden tegen. 25-30 jaar maar heel weinig.

Oh dus alleen als je flink geld hebt ben je een liefhebber? Heeeeele rare redenering :? Ga es heel snel weg met dat elite-gedrag van je.

PD power

Bericht door PD power » 23 nov 2012, 21:09

@KW: Lees nou eerst eens, voor je reageerd.

Als je me zou kennen, zou je dit iig niet zeggen, durf te zeggen dat ik weet wat armoe is, leg eens uit, dat wanneer ik aangeef dat eten, gezondheid en ouderen zorg belangrijker vind, dan iemand die met een oude auto wil rondrijden, volgens mij is het dan net andersom.

Ik geef aan dat het met keuzes te maken heeft, en ja als je meer geld hebt, kun je andere keuzes maken dan iemand met minder geld, maar dit verandert hier niks aan, of wil je de oldtimer belasting ook al Nivelleren.

Maar zoals ik in een ander topic aangaf, als je echt iets wil kom je daar ook.

Tot slot vind ik het zeer onvriendelijk, als je tegen mensen zegt dat ze weg moeten gaan, volgens mij is dit een redelijk openbaar forum, ja Forum (iets met discussie) dan hoef je het niet met elkaar eens te zijn.
Dus relax :beer:

Plaats reactie