Oldtimers toch mrb vrij ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Re: Oldtimers toch mrb vrij ?

Bericht door Richardt. » 30 okt 2012, 12:11

Je mag toch hopen dat die groep ontzien wordt.
Welkom in Nederland, het land van regeltjes, uitzonderingen en aanvullende regels.

De goeden, zoals in het geval van Fabian zijn verhaal, moeten leiden onder de slechten. De bekende 190d's dus.

Gewoon koppelen aan de benzineprijs, is het eerlijkst voor iedereen. Scheelt de overheid weer een stuk administratie op het gebied van MRB, de burger krijgt weer minder post en heeft een maandelijks/jaarlijks incasso minder. Hebben we gelijk weer een stukje kostenbesparing te pakken.

Dat de prijs aan de pomp dan nog hoger wordt vergeleken met de landen om ons heen is dan jammer, het is wel de meest eerlijke oplossing.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 30 okt 2012, 12:13

Lekker makkelijk lullen in Emmen. Knal je zo de paal over om in Duitsland te gaan tanken. Hier hetzelfde hoor Gronau is nog geen 10 kilometer maar dit is wel heel erg preken voor eigen parochie.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 30 okt 2012, 12:18

Ik zou niet weten wanneer ik voor het laatst in Duitsland getankt hebt, anders dan dat ik daar toevallig was.
"Even" heen en weer kost mij al snel een uur, plus de extra brandstof, dat kan in mijn ogen niet snel uit.

Uiteindelijk zou je kunnen zeggen dat ik idd. voor eigen parochie preek, maar niet voor bovenstaande reden. Maar meer omdat ik niet zoveel kilometers maak, misschien ben ik dan onderaan de streep goedkoper uit ja.

Ik vind het koppelen aan de brandstof helemaal niet zo gek. Worden die schrapers in hun MRB vrije auto'tjes ook gewoon gepakt als ze daar 50.000km per jaar in rijden.

En ik denk dat de kostenbesparing ook nog best wel eens aan kan tikken als er niet meer een hele administratie bij de overheid hoeft te zijn op het gebied van MRB.

Alain

Bericht door Alain » 30 okt 2012, 13:45

Dennis Cavallino schreef:LPG daarentegen is weer goedkoper (nog wel....)
Nou, ze zijn van plan de accijns daarop met 7 cent te verhogen... of zouden ze dat doen om het milieu te stimuleren ?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 30 okt 2012, 13:53

11 cent op 1-1-2013 (geen idee of dat nog doorgaat, maar dat was al afgesproken)
7 cent op 1-1-2014

Maar tot nu toe is LPG in veel andere landen duurder. Toch blijft 't raar dat LPG-prijzen relatief zo hard zijn gestegen terwijl LPG installaties milieuvriendelijk zijn geworden... maar misschien is dat wel precies 't probleem!!! Per auto minder liters per km, dus dan maar accijns omhoog. Fuckers.

Brandstof Diepte record* Hoogte record**
GLA Datum* GLA Datum**
Euro95 1,049 13-12-2001 1,895 02-10-2012
Diesel 0,751 29-05-2003 1,558 16-10-2012
LPG 0,379 24-05-2003 0,923 15-03-2012

daNpy

Bericht door daNpy » 30 okt 2012, 16:26

PD power

Bericht door PD power » 30 okt 2012, 21:28

Ben het met Luco eens, als dit het enigste wordt....schors je de auto 9 maanden en 3 maand belasting betalen, nou voor die paar honderd euro per jaar laat zich een echte liefhebber niet afschrikken, net als grijs kenteken voor prive gebruik, was dit een keer aan te zien komen.
Nou al die zgn eco bakken weer aan de MRB, en de zaak is weer evenwichtig.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 30 okt 2012, 21:34

Het is even afwachten wat de definitieve wetgeving wordt. Een grote kans dat het niet helemaal afgeschaft wordt. Grijs kenteken voor ondernemers is ook gehandhaafd.

daNpy

Bericht door daNpy » 30 okt 2012, 22:00

PD power schreef:Ben het met Luco eens, als dit het enigste wordt....schors je de auto 9 maanden en 3 maand belasting betalen, nou voor die paar honderd euro per jaar laat zich een echte liefhebber niet afschrikken, net als grijs kenteken voor prive gebruik, was dit een keer aan te zien komen.
Maw de eigenaren hebben een hoop ellende en rompslomp en de overheid verdient er geen ene zak mee.

Nee, goede regeling hoor.

Snipe

Bericht door Snipe » 30 okt 2012, 22:14

Fabian schreef:Heb een collega met een serieuze verzameling oude Citroens in alle soorten en maten, rijdt met elke auto misschien 200 tot 400km per jaar.
Katsjing! dat tikt even aan dadelijk......
Ik was vorige week een dagje op pad met een man die een schuur met 20 (semi-)klassiekers heeft. Dan hakt zo'n regeling er aardig in natuurlijk. Hij kan nu niet met alle 20 tegelijk rijden en zal dat ook niet doen als hij voor alle 20 wegenbelasting moet betalen. Wat het milieu ermee opschiet, is me niet helemaal duidelijk.

Luco

Bericht door Luco » 30 okt 2012, 22:15

daNpy schreef:
PD power schreef:Ben het met Luco eens, als dit het enigste wordt....schors je de auto 9 maanden en 3 maand belasting betalen, nou voor die paar honderd euro per jaar laat zich een echte liefhebber niet afschrikken, net als grijs kenteken voor prive gebruik, was dit een keer aan te zien komen.
Maw de eigenaren hebben een hoop ellende en rompslomp en de overheid verdient er geen ene zak mee.

Nee, goede regeling hoor.
Rompslomp valt wel mee hoor, met digid kan je online schorsen en weer aanmelden.

daNpy

Bericht door daNpy » 30 okt 2012, 22:17

Luco schreef: Rompslomp valt wel mee hoor, met digid kan je online schorsen en weer aanmelden.
Maar daar zitten ook weer haken en ogen aan; je moet elk jaar verlengen, minimaal zolang schorsen anders komt er een 'boete', etc etc.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 30 okt 2012, 22:31

daNpy schreef:
Luco schreef: Rompslomp valt wel mee hoor, met digid kan je online schorsen en weer aanmelden.
Maar daar zitten ook weer haken en ogen aan; je moet elk jaar verlengen, minimaal zolang schorsen anders komt er een 'boete', etc etc.
Gewoon even uitzoeken hoe je de overheid het makkelijkst kapot irriteert en dat met heel klassieker rijdend Nederland gaan doen. Als ze ineens voor 400.000 auto's extra een administratie moeten gaan voeren worden ze er knap druk mee.

Stievn Poal

Bericht door Stievn Poal » 30 okt 2012, 23:26

Als dit doorgaat word er bij ons in de bangers er gigantisch veel plat geschoven op de baan... alle klassiekers die ook maar een beetje slecht zijn gaan der dan aan. want ze zijn in 1 klap niks meer waard.
Dan krijg je dit soort beelden:
Afbeelding

Afbeelding

Ze staan om zulke auto`s te springen!

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 31 okt 2012, 08:09

Ik kijk bijvoorbeeld ook naar me ouwe heer, die rijdt als zijn grootste hobby in een Buick Century uit 1954. Hij doet dit wekelijks en geniet daar enorm van.

Financieel is het niet zo dat ze het geld van de wegenbelasting "even" kunnen missen en ik vind het erg sneu als deze regel ertoe leidt dat deze auto geschorst zal worden, maar meer nog dat hij niet meer kan genieten ervan.

Uiteraard is in dit geval wel een oplossing in de vorm dat ik desnoods de MRB betaal voor hem, maar ook mijn ziektekosten worden rond de €200 per maand meer dus dat is ook even slikken.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 31 okt 2012, 08:47

Nutkees schreef:Ik kijk bijvoorbeeld ook naar me ouwe heer, die rijdt als zijn grootste hobby in een Buick Century uit 1954. Hij doet dit wekelijks en geniet daar enorm van.

Financieel is het niet zo dat ze het geld van de wegenbelasting "even" kunnen missen en ik vind het erg sneu als deze regel ertoe leidt dat deze auto geschorst zal worden, maar meer nog dat hij niet meer kan genieten ervan.

Uiteraard is in dit geval wel een oplossing in de vorm dat ik desnoods de MRB betaal voor hem, maar ook mijn ziektekosten worden rond de €200 per maand meer dus dat is ook even slikken.
Dat vind ik nou weer vervelender dan die kerel die vanmorgen op het nieuws was. Meneer zat in zijn Lancia Zagato te klagen dat vier auto's in de wegenbelasting (bijna 3k in het jaar) toch wel erg veel werd. Volgens mij valt het allemaal nog wel mee als je vier klassiekers rijdend kunt houden. Dan zijn die laatste 3k op jaarbasis de kosten niet meer. Hobby mag toch geld kosten?

daNpy

Bericht door daNpy » 31 okt 2012, 08:54

Hobby mag geld kosten, maar geld weggooien is wat anders.

///Joost

Bericht door ///Joost » 31 okt 2012, 09:40

Petrolhead Tom schreef: Dat vind ik nou weer vervelender dan die kerel die vanmorgen op het nieuws was. Meneer zat in zijn Lancia Zagato te klagen dat vier auto's in de wegenbelasting (bijna 3k in het jaar) toch wel erg veel werd. Volgens mij valt het allemaal nog wel mee als je vier klassiekers rijdend kunt houden. Dan zijn die laatste 3k op jaarbasis de kosten niet meer. Hobby mag toch geld kosten?
+1.
Dit zag ik ook, ze kiezen inderdaad ook weer een lekker voorbeeld uit. Iemand met 4 klassiekers mag van mij dus ook dokken.

Luco

Bericht door Luco » 31 okt 2012, 10:07

///Joost schreef:
Petrolhead Tom schreef: Dat vind ik nou weer vervelender dan die kerel die vanmorgen op het nieuws was. Meneer zat in zijn Lancia Zagato te klagen dat vier auto's in de wegenbelasting (bijna 3k in het jaar) toch wel erg veel werd. Volgens mij valt het allemaal nog wel mee als je vier klassiekers rijdend kunt houden. Dan zijn die laatste 3k op jaarbasis de kosten niet meer. Hobby mag toch geld kosten?
+1.
Dit zag ik ook, ze kiezen inderdaad ook weer een lekker voorbeeld uit. Iemand met 4 klassiekers mag van mij dus ook dokken.
Hoe kan je dat nu beoordelen, misschien werkt die man wel 12 tot 20 uur per dag om het allemaal te bekostigen, maar omdat die er 4 heeft kan hij het makkelijk dokken en omdat nutkees zijn vader er maar 1 heeft is het zielig?
Die kan ook iets minder rijden en kan die het ook gewoon dokken, weer lekker selectief allemaal.

Ik heb overigens ook 4 klassiekers, dus kan ik het ook makkelijk dokken, wat een flauwekul zeg,

///Joost

Bericht door ///Joost » 31 okt 2012, 10:36

Luco schreef:
///Joost schreef: +1.
Hoe kan je dat nu beoordelen, misschien werkt die man wel 12 tot 20 uur per dag om het allemaal te bekostigen, maar omdat die er 4 heeft kan hij het makkelijk dokken en omdat nutkees zijn vader er maar 1 heeft is het zielig?
Die kan ook iets minder rijden en kan die het ook gewoon dokken, weer lekker selectief allemaal.

Ik heb overigens ook 4 klassiekers, dus kan ik het ook makkelijk dokken, wat een flauwekul zeg,
Begrijpend lezen Luco...

Ik vind dat een hobby geld mag kosten, dat voorop gesteld. Het heeft niets met zieligheid te maken, maar alles met bezit. Iemand met 4 oldtimers betaalt meer dan iemand met 1 oldtimer, zou logisch zijn toch? Jullie kiezen ervoor om 4 oldtimers te hebben, Nutkees z'n pa kiest er voor om er een te hebben, dat is ieder z'n goed recht. Maar ga dan niet moeilijk doen dat het oneerlijk zou zijn of dat het selectief gedacht is.

Ik rijd een M3, en ja die verbruikt ook meer dan een Fiat Panda. Maar dat wist ik toch bij aanschaf? Het is immers een stuk hobby en dan vind ik het niet erg om daar wat voor te betalen.

daNpy

Bericht door daNpy » 31 okt 2012, 10:39

Appels en peren Joost.
De MRB vrijstelling is niet om hobby auto's goedkoper te maken, maar om historie op de weg te houden.

Luco

Bericht door Luco » 31 okt 2012, 10:45

///Joost schreef:
Luco schreef:
///Joost schreef: +1.

Begrijpend lezen Luco...

Ik vind dat een hobby geld mag kosten, dat voorop gesteld. Het heeft niets met zieligheid te maken, maar alles met bezit. Iemand met 4 oldtimers betaalt meer dan iemand met 1 oldtimer, zou logisch zijn toch? Jullie kiezen ervoor om 4 oldtimers te hebben, Nutkees z'n pa kiest er voor om er een te hebben, dat is ieder z'n goed recht. Maar ga dan niet moeilijk doen dat het oneerlijk zou zijn of dat het selectief gedacht is.

Ik rijd een M3, en ja die verbruikt ook meer dan een Fiat Panda. Maar dat wist ik toch bij aanschaf? Het is immers een stuk hobby en dan vind ik het niet erg om daar wat voor te betalen.
Waar zeg ik dat ik het oneerlijk vind, jij zegt dat iemand met 4 klassiekers maar mag dokken maar vind dan het verhaal van nutkees veel erger, dat is dus selectief, want je weet niet wat diegene met 4 klassiekers er voor moet doen of heeft gedaan om het zo te krijgen en ga je er maar van uit dat die het makkelijk kan dokken, misschien moet die er wel veel meer voor doen of over hebben dan iemand met 1 klassieker, en natuurlijk is het ieder zijn eigen keuze, maar dat maakt het niet minder zuur voor die man dan voor nutkees zijn vader.

///Joost

Bericht door ///Joost » 31 okt 2012, 10:49

daNpy schreef:Appels en peren Joost.
De MRB vrijstelling is niet om hobby auto's goedkoper te maken, maar om historie op de weg te houden.
Dat begrijp ik. Daarom gaf ik al eerder in het topic aan dat van mijn part de grens opgeschoven kan worden naar 35 jaar, zodat de 'echte' klassiekers op de weg blijven. Want wat is 'historie'? 10 jaar oud, 20, 40, 50?
Dan pakt de overheid nog steeds voor een heel groot deel MRB mee, want uiteindelijk gaat het om geld, daar zijn we het over eens.
Als ze dan toch per se aan iedereen MRB willen doorrekenen, ga dan na hoeveel oldtimers per huishouden in bezit zijn. Dan is er in ieder geval een verhouding en geef je oldtimerliefhebbers de kans om toch hun hobby uit te oefenen tegen minimale kosten. De overheid wil immers geld binnenhalen en dat kan op die manier. Nu wordt alles en iedereen over een kam geschoren.

@Luco: Waarom betrek je trouwens nutkees z'n pa erbij? Daar heb ik het toch helemaal niet over gehad? En al helemaal niet dat het zielig voor m zou zijn... :?
Laatst gewijzigd door ///Joost op 31 okt 2012, 10:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Snipe

Bericht door Snipe » 31 okt 2012, 10:52

///Joost schreef:Dan pakt de overheid nog steeds voor een heel groot deel MRB mee, want uiteindelijk gaat het om geld, daar zijn we het over eens.
Nee, het gaat om het milieu. Tenminste, dat zegt het regeerakkoord.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 31 okt 2012, 10:52

EU-nieuws over de APK-keuring in Europees verband.

http://www.motor-klassik.de/szene/jaehr ... 98302.html

Plaats reactie