Oldtimers toch mrb vrij ?
- dvh
Re: Oldtimers toch mrb vrij ?
Ik vraag me af waar je een dodge pickup op lpg voor een paar kilometers per jaar voor nodig hebt.
En als het echt zo is, oldtimerverzekering + schorsen en weer in de belasting voor wanneer je 10km ermee gaat rijden.
En als het echt zo is, oldtimerverzekering + schorsen en weer in de belasting voor wanneer je 10km ermee gaat rijden.
- daNpy
Als je liefhebber bent én je gebruikt hem, als (eerste/enige) dagelijkse auto moet je dus gewoon dokken, dat is pech maar aan de andere kant wel zo eerlijk tov mensen die hem wel degelijk als 'speciale' auto voor erbij hebben.GTRene schreef: het alleen als 2de auto of derde laten gelden is weer onfair tegenover de niet zo gefortuneerden of plaats gebrek of wat ook....en dan nog kun je bv de klassieker op je moeders/vaders/broer/zus/oom? naam zetten en gratis meedoen als het moet....
Ik ken wel een aantal 'liefhebbers' in hun lelijke oude Volvo op LPG die er geen poot naar uitsteken of onderhoud plegen, maar wel dagelijks naar het werk tuffen. E als ie rot is, gaat hij naar de sloop en komt er een nieuwe. Wel op LPG natuurlijk, want ja anders wordt het veeeeels te duur.
Ook die stinkdiesels die massaal geimporteerd worden (vnl uit Duitsland, want daar krijgen ze een rode sticker en mogen ze veel steden niet meer in) helpen een goed handje mee aan deze regeling.
Ben benieuwd wat de FEHAC gaat doen, die hebben het al een aantal keer voor elkaar gekregen om dit soort regelingen terug te draaien (oke er is nog niks ingevoerd, maar dit soort plannen mogen ze gelijk weer van tafel vegen. Niet iedereen krijgt een dure Mercedes met chauffeur van de belastingbetaler onder zijn kont)
- Luco
Ach we hebben met de gtt iig drie jaar belastingvrij mogen rijden
De Alpine helaas net niet, maar goed die rijdt ook nog steeds niet
Als het van deze kosten afhangt ben je in mijn ogen geen echte liefhebber.
Verzekering en mrb 250 euro per jaar, als je dat soort kosten niet op kunt brengen moet je misschien een auto kopen waarbij je door de regering gesponsord wordt met allerlei subsidies.

De Alpine helaas net niet, maar goed die rijdt ook nog steeds niet

Verzekering en mrb 250 euro per jaar, als je dat soort kosten niet op kunt brengen moet je misschien een auto kopen waarbij je door de regering gesponsord wordt met allerlei subsidies.
-
180 euro per maand heb ik het over luco, niet per jaar..
- daNpy
Onzin om voor de auto waar je af en toe enkel voor je plezier in rijdt net zoveel te betalen als iemand die 60dkm per jaar rijdt.Luco schreef:Ach we hebben met de gtt iig drie jaar belastingvrij mogen rijden![]()
De Alpine helaas net niet, maar goed die rijdt ook nog steeds niet![]()
- dvh
En dat ga jij betalen voor 10km per jaar ?Ronald Middendorp schreef:180 euro per maand heb ik het over luco, niet per jaar..
- Dennis Cavallino
Dat zegt 'ie dus. Niet alleen gaat 'ie het niet betalen, ook is zijn auto nu in 1 klap minder waard, dus verkopen heeft ook geen nut.
- ///Joost
Nou...Dat kun je je afvragen...daNpy schreef: Onzin om voor de auto waar je af en toe enkel voor je plezier in rijdt net zoveel te betalen als iemand die 60dkm per jaar rijdt.
Stel je hebt een lease Audi A4 van de zaak waar je dagelijks in rondtuft en je hebt een redelijk recente sportwagen ernaast, zeg Ariel Atom

Sterker nog, een oldtimer zal nog vervuilender zijn ook.
Begrijp me niet verkeerd, ik houd ook van oldtimers, maar het blijft een lastige kwestie om iedereen blij te maken.
Als het aan mij lag zou ik een jaargrens (zeg: 35 jaar) en een gewichtsmaximum invoeren. Eventueel zou je kunnen zeggen dat de brandstofsoort niet aangepast mag worden. Dan pak je meteen de groep die hun auto ombouwt naar LPG om maar zo goedkoop mogelijk te kunnen rijden. Degenen met echte oldtimers op benzine (of diesel) rijden toch wel, want het gaat immers maar om een paar zondagen in het jaar.
- ///Joost
Maar dat is juist de groep die het verkaait voor iedereen. De mensen met een goedkope oldtimer op LPG om maar zo goedkoop mogelijk rond te tuffen. Een echte oldtimer (waar de regeling voor bedoeld is) zou qua marktwaarde weinig afhankelijk moeten zijn of deze MRB-vrij is of niet.Dennis Cavallino schreef:Dat zegt 'ie dus. Niet alleen gaat 'ie het niet betalen, ook is zijn auto nu in 1 klap minder waard, dus verkopen heeft ook geen nut.
- Tristan
Denk dat een echte liefhebbers oldtimer weinig te lijden heeft qua waarde. Alleen de 190d's etc. zullen gaan dalen.
Ene kant is het jammer, van de andere kant heb ik tot Nov 2011 ook MRB betaald, dus kan het nu ook wel lijden.
Ene kant is het jammer, van de andere kant heb ik tot Nov 2011 ook MRB betaald, dus kan het nu ook wel lijden.
- Tristan
Overigens zou ik pleiten voor een speciaal kenteken voor oldtimers die minder dan bv. 5000km per jaar rijden. Daar een laag tarief aan hangen en klaar. Dat wordt in meerdere landen gedaan.
- Luco
En waarom heb je die (oude) dodge gekocht?Ronald Middendorp schreef:180 euro per maand heb ik het over luco, niet per jaar..
Om lekker goedkoop met een dikke V8 over de nederlandse wegen te raggen en in de modder te spelen.
Je hebt gebruik mogen maken van een regeling die er was voor oldtimers.
Die regeling verdwijnt, dat is jammer, maar nogmaals is die regeling verziekt door de niet liefhebbers.
- daNpy
Die Atom heeft nog geen klassieker status en valt daarom niet in de regeling///Joost schreef:Nou...Dat kun je je afvragen...daNpy schreef: Onzin om voor de auto waar je af en toe enkel voor je plezier in rijdt net zoveel te betalen als iemand die 60dkm per jaar rijdt.
Stel je hebt een lease Audi A4 van de zaak waar je dagelijks in rondtuft en je hebt een redelijk recente sportwagen ernaast, zeg Ariel Atom,die alleen op zondag naar buiten komt... Wat is hier het verschil met iemand die een oldtimer heeft, ook voor de zondag?
Sterker nog, een oldtimer zal nog vervuilender zijn ook.

De regeling is er om auto's op de weg te houden die niet meer worden gemaakt, niet om mensen die een hobby auto hebben tegemoet te komen.
- Luco
Het is daarom ook geen milieukwestie, maar gewoon binnenharken van geld voor het begrotings tekort.
Als dit nou de slechtste regeling is van het hele akkoord vind ik het prima, maar ik denk dat er dingen zijn die ons veel harder gaan raken.
Als dit nou de slechtste regeling is van het hele akkoord vind ik het prima, maar ik denk dat er dingen zijn die ons veel harder gaan raken.
- Martin van der Zwaard
+1
Die MRB overleef je ook wel weer. En als je schorst in de winter en alleen in de zomermaanden ermee wilt rijden, dan zijn die paar tientjes per jaar het je wel waard.
Maar ik ben het er wel mee eens dat een hele grote groep mensen het mooi verziekt hebben voor de echte liefhebbers. Als heb je ook liefhebbers van een 190D
Die MRB overleef je ook wel weer. En als je schorst in de winter en alleen in de zomermaanden ermee wilt rijden, dan zijn die paar tientjes per jaar het je wel waard.
Maar ik ben het er wel mee eens dat een hele grote groep mensen het mooi verziekt hebben voor de echte liefhebbers. Als heb je ook liefhebbers van een 190D

- Robertdj
Als je vervuilende diesels weert uit de binnenstad heb je volgens mij 75% van de 190D rijders te pakken.
- Dennis Cavallino
///Joost schreef:Maar dat is juist de groep die het verkaait voor iedereen. De mensen met een goedkope oldtimer op LPG om maar zo goedkoop mogelijk rond te tuffen. Een echte oldtimer (waar de regeling voor bedoeld is) zou qua marktwaarde weinig afhankelijk moeten zijn of deze MRB-vrij is of niet.Dennis Cavallino schreef:Dat zegt 'ie dus. Niet alleen gaat 'ie het niet betalen, ook is zijn auto nu in 1 klap minder waard, dus verkopen heeft ook geen nut.
Ik ben 't met je eens dat de meeste klassiekers niet in waarde zullen dalen, maar ik vind 't te kort door de bocht om te zeggen dat op LPG rijden per sé goedkoop is. Het verschil tussen 0 euro en 180 euro per maand is te groot. Dat kun je niet opeens op iemands dak leggen. Ik zie 't als kapitaalvernietiging.
Daarnaast is LPG heel wat schoner dan de Diesels en benzines. Dus erg flauw om juist de LPG rijders wéér te duperen. Die zou men moeten belonen.
Vooral het bezit zou men niet moeten belasten, van mij mag echt alles via de pomp.
Rijd je veel en onzuinig, dan betaal je ook veel. Rijd je weinig en zuinig, dan is je beloning het grootst. Ongeacht hoeveel auto's je in je schuur hebt staan (die dus geen slijtage toebrengen aan milieu en wegennet!).
- daNpy
Dat zou het eerlijkste zijn, ware het niet de benzine in NL al veel duurder is dan in omliggende landen.
- Dennis Cavallino
LPG daarentegen is weer goedkoper (nog wel....). Diesel ook.
Boeiend dat 't overal anders is geprijsd, dat heb je nu ook al. Er zit 10-30% verschil tussen tanken langs de snelweg in de Randstad bij de oplichters van Texaco en een klein pompje in 't buitengebied. Daar hebben we de app JIP voor. In een straal om mij heen zie ik dan ook al giga verschillen. Dus ik vind dat geen excuus.
Boeiend dat 't overal anders is geprijsd, dat heb je nu ook al. Er zit 10-30% verschil tussen tanken langs de snelweg in de Randstad bij de oplichters van Texaco en een klein pompje in 't buitengebied. Daar hebben we de app JIP voor. In een straal om mij heen zie ik dan ook al giga verschillen. Dus ik vind dat geen excuus.
-
Met uitzondering van dat laatste ben ik het wel met je eens. Want dat is een beetje janken om niets. De overheid maakt regels en die moet je gewoon gebruiken als je dat kunt en wilt. Er bestaat gewoon geen regel waarmee je letterlijk iedereen tevreden kunt stellen.Luco schreef:En waarom heb je die (oude) dodge gekocht?Ronald Middendorp schreef:180 euro per maand heb ik het over luco, niet per jaar..
Om lekker goedkoop met een dikke V8 over de nederlandse wegen te raggen en in de modder te spelen.
Je hebt gebruik mogen maken van een regeling die er was voor oldtimers.
Die regeling verdwijnt, dat is jammer, maar nogmaals is die regeling verziekt door de niet liefhebbers.
Wat de anderen betreft, huilen omdat je je auto niet meer kunt verkopen omdat deze nu in een klap minder waard is geworden, is ook complete onzin. Je kunt het wel verkopen, maar het levert wat minder op. Die hoge afschrijving hebben we op niet klassiekers toch al veel langer?
- Dennis Cavallino
Maar dan weet je 't van tevoren.
Het is alsof je je 5-0 voorstaat met voetbal en opeens bepaalt de FIVA in de 88e minuut dat de winnaar wordt bepaald op basis van zangkwaliteiten. Dan heb je opeens geen zin meer om nog 2 minuten langer op 't veld te staan.
Het is alsof je je 5-0 voorstaat met voetbal en opeens bepaalt de FIVA in de 88e minuut dat de winnaar wordt bepaald op basis van zangkwaliteiten. Dan heb je opeens geen zin meer om nog 2 minuten langer op 't veld te staan.
- Robertdj
Tsja, een (kleine) financiële tegenslag is nog te overzien.
Maar als je halve businessmodel gebaseerd is op deze regeling...
Maar als je halve businessmodel gebaseerd is op deze regeling...

- Fabian
Gewoon een 30 dagen kaart invoeren ofzo, online aanmelden en afmelden bij gebruik.
Heb een collega met een serieuze verzameling oude Citroens in alle soorten en maten, rijdt met elke auto misschien 200 tot 400km per jaar.
Katsjing! dat tikt even aan dadelijk......
Heb een collega met een serieuze verzameling oude Citroens in alle soorten en maten, rijdt met elke auto misschien 200 tot 400km per jaar.
Katsjing! dat tikt even aan dadelijk......
- daNpy
Of hij neemt er 1 of 2 om nog ritjes mee te maken, en de rest gaat van kenteken af.
Wel zonde natuurlijk want hij heeft ze niet voor niets gespaard, maar dan is het wel gelijk zwaai zwaai tegen de bakken geld die de overheid denkt te kunnen verdienen met deze regeling.
Mocht de regeling door gaan gaat de Golf ook gelijk weer van kenteken af.
Wel zonde natuurlijk want hij heeft ze niet voor niets gespaard, maar dan is het wel gelijk zwaai zwaai tegen de bakken geld die de overheid denkt te kunnen verdienen met deze regeling.
Mocht de regeling door gaan gaat de Golf ook gelijk weer van kenteken af.
- Dennis Cavallino
Niet rijden is voor de meeste auto's wel 't begin van het einde.
Regelmatig een stukje rijden is goed voor het behoud van je auto.
Je mag toch hopen dat die groep ontzien wordt.
Regelmatig een stukje rijden is goed voor het behoud van je auto.
Je mag toch hopen dat die groep ontzien wordt.