Oldtimers toch mrb vrij ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
InjectTheVenom

Re: Oldtimers toch mrb vrij ?

Bericht door InjectTheVenom » 29 okt 2012, 20:15

Die regeling is puur en alleen afgeschaft omdat ze het verg*dverdommen om hun inkomsten en uitgaven beter te controleren want ooh ooh ooh ze zullen toch eens daadwerkelijk hard moeten werken voor hun stemmen, daardoor kunnen wij nu met z'n allen massaal bukken vanwege die kneusjes daar in Den Haag :wtf:

Jeroen E21

Bericht door Jeroen E21 » 29 okt 2012, 20:47

Eens. Als wij moeten bezuinigen moeten we zien dat we meer verantwoord met ons geld omgaan. Bezuinigen overheid-style is gewoon zorgen dat er meer geld binnenkomt zonder enige hout snijdende maatregelen die leiden tot een meer verantwoord gebruik van middelen. Net zoiets als naar je baas gaan en vragen om opslag omdat je gaat bezuinigen.

Ik blijf van mening dat de meeste centen verkwanseld worden bij de overheid en dat daar dus de belangrijkste kansen liggen voor een sluitende begroting. Dat gaat niet om een paar honderd miljoen maar om miljarden. Laten we eens beginnen met het budgetstelsel uit de Efteling...

GTRene

Bericht door GTRene » 29 okt 2012, 21:04

WTF...

of doelen ze alleen op die laatste maatregel....

en zeg voor auto's tot en met 1986 blijft het gewoon zo het was?

allen

Bericht door allen » 29 okt 2012, 21:14

De maatregel is nog niet eens in detail uitgewerkt en we gaan al huilen?!

Andre

Bericht door Andre » 29 okt 2012, 21:17

Het is heel simpel.

Vroeger waren er een handje vol liefhebbers met een hobby oldtimers. Voor die mensen was dat bedoeld. En als dat nog steeds een handje vol mensen was geweest hadden ze nog steeds belastingvrij geweest.

Maar als mensen in grote getale duitsers gaan importeren om in nederland belasting vrij te rijden om hun lease auto niet in de bijtelling te hebben is dat avontuur snel over.

Ouwe qoute van me vader. Al wat lekker is duurt nooit lang.

Het is jammer dat de ware oldtimer liefhebber hier de dupe van is!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 29 okt 2012, 21:18

Andre schreef:Het is heel simpel.

Vroeger waren er een handje vol liefhebbers met een hobby oldtimers. Voor die mensen was dat bedoeld. En als dat nog steeds een handje vol mensen was geweest hadden ze nog steeds belastingvrij geweest.

Maar als mensen in grote getale duitsers gaan importeren om in nederland belasting vrij te rijden om hun lease auto niet in de bijtelling te hebben is dat avontuur snel over.

Ouwe qoute van me vader. Al wat lekker is duurt nooit lang.

Het is jammer dat de ware oldtimer liefhebber hier de dupe van is!
dikke+1!!!

oftewel bedankt, belastingontduikende medemens... de echte liefhebber is nu weer de lul vanwege "misbruik" van de regel.

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 29 okt 2012, 21:22

Ja, maar je kan die mensen met oude diesel benzen niet de schuld geven van een slecht uitgewerkte maatregel van de overheid. Het is logisch dat mensen gebruik maken van zo'n regeling.

Jeroen E21

Bericht door Jeroen E21 » 29 okt 2012, 21:27

+1 en +1

Uitdaging voor de overheid om voor de verandering eens in één keer tot een goede aanpak te komen. De wereld eens niet door een roze bril te bekijken maar realiteitszin tonen en zorgen dat doelen gelijk behaald worden zonder mazen ter grootte van het heelal te laten. Dan hoeven we ook niet elke keer van het ene extreem naar het andere te schieten.

dvh

Bericht door dvh » 29 okt 2012, 21:31

Tuurlijk niet. Iedereen kijkt naar zijn eigen portemonnee. De overheid zoekt en vindt altijd wel een manier om het leven aan te passen en het financieel wat minder aantrekkelijk te maken.
Er is maar een manier om je hobby lekker door te kunnen beoefenen. Gewoon zorgen dat je wat meer geld verdient. Links of rechtsom. Van stilzitten wordt niemand rijk. En als je je hobby door het erbij komen van een MRB niet meer kan betalen, moet je je achter de oren krabben of die hobby nou wel zo verstandig is. Want autorijden kost geld en die paar tientjes extra zullen de kosten niet zijn.

Nu is het dit , het had ook geen verlaging op de inkomstenbelasting kunnen zijn, maar verder wel dezelfde nieuwe maatregelen die vandaag aan ons voorgeschoteld zijn. Dan had het een andere naam, maar het geld gaat er sowieso uit. Links of rechtsom.

Dus die creatieve mensen, zijn vast creatief genoeg om een paar tientjes per maar extra te gaan bijverdienen.

///Joost

Bericht door ///Joost » 29 okt 2012, 21:42

Allemaal wijze woorden in dit topic. Helaas is het ook hier weer zoals bij veel dingen in het leven. De goeden zijn de dupe van degenen die misbruik maken van de regel. ik denk echter dat het wel te rechtvaardigen is als de grens naar 30 of 35 jaar zou gaan. Oldtimer-rijders blijven dan ook echt oldtimer-rijders.

daNpy

Bericht door daNpy » 29 okt 2012, 21:44

Oldtimer pas MRB vrij als er een eerste (dagelijkse) auto is (waar wel MRB voor wordt betaald). Simpel.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 29 okt 2012, 21:47

Ben het volledig eens dat er een regeling dient te zijn voor mensen die deze auto's in ere houden, want het blijft toch een stukje nostalgie en dat mag niet verloren gaan door een regeling.

Of trek de grens naar inderdaad 35 jaar OF beperk misschien het aantal kilometers dat ze er mee mogen rijden. [al is dat laatste voor velen te omzeilen].

Toch kom ik er weer op terug, gewoon in de benzineprijzen de MRB meenemen. Ben je ook van dit gezeik af. :ongeveer als: :boogie:

Luco

Bericht door Luco » 29 okt 2012, 22:51

Gewoon de 60 dagen kaart weer terug, ben je van al die misbruikers af.

Tim N

Bericht door Tim N » 29 okt 2012, 23:00

Tja dat roep je makkelijk, maar dat zou ook weer jammer kunnen zijn.
Nu 1,5 week vakantie erop zitten, Mini staat vooraan op de oprit en de touring is pas vandaag weer van zijn plek geweest.
Elke dag wel een ritje gemaakt samen met mijn kleine meid van 2,5. Vind zij geweldig echter niet zo lang.
Met die kaart zou ik er nu al 11 dagen op hebben zitten.... En dat terwijl ik maar rond de 270km gereden heb.

GTRene

Bericht door GTRene » 29 okt 2012, 23:05

wat ook zou kunnen is bv, de benzine auto's gewoon tot max die vertrouwde 1986 laten.

en al de andere diesel en lpg stokers die nieuwere maatregel meegeven dus het verschil in de wegenbelasting tussen bv dat gewicht in diesel en benzine of LPG en benzine, zo stimuleer je ze in elk geval niet, doch hebben ze alsnog het benzine deel (gewicht) als voordeel.

de benzine auto's betalen sowieso accijns (belasting) als ze rijden en verbruiken ook vaak meer, dus alle kosten zijn dan wel gedekt.

dat milieu ding is grote onzin, je krijgt hooguit een verschuiving van auto's doch niet meer oude auto's immers, die zijn al op de markt of ze nu in DLD zijn of in NL.

het alleen als 2de auto of derde laten gelden is weer onfair tegenover de niet zo gefortuneerden of plaats gebrek of wat ook....en dan nog kun je bv de klassieker op je moeders/vaders/broer/zus/oom? naam zetten en gratis meedoen als het moet....

Luco

Bericht door Luco » 29 okt 2012, 23:08

Tim N schreef:Tja dat roep je makkelijk, maar dat zou ook weer jammer kunnen zijn.
Nu 1,5 week vakantie erop zitten, Mini staat vooraan op de oprit en de touring is pas vandaag weer van zijn plek geweest.
Elke dag wel een ritje gemaakt samen met mijn kleine meid van 2,5. Vind zij geweldig echter niet zo lang.
Met die kaart zou ik er nu al 11 dagen op hebben zitten.... En dat terwijl ik maar rond de 270km gereden heb.
Dan heb je iig de keuze en 60 dagen is voor een oldtimer toch echt in 95% van de gevallen ruim voldoende.

Snipe

Bericht door Snipe » 29 okt 2012, 23:18

daNpy schreef:Oldtimer pas MRB vrij als er een eerste (dagelijkse) auto is (waar wel MRB voor wordt betaald). Simpel.
Inderdaad. Als Priusrijder verdien je het niet om wegenbelastingvrij in zo'n mooie oldtimer te rijden.

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 29 okt 2012, 23:33

Of oldtimers pas belastingvrij maken als er 25 jaar MRB afgetikt is, maakt dat het niet loont om allerlei ouwe diesels naar NL te halen om dagelijks te stinken hier...

Maar 30 of 60 dagen kaart is ook prima, met een beetje software moet dat ook prima te doen zijn, of een wisselkenteken zoals onlangs in Dld geïntroduceerd....
Laatst gewijzigd door Spijkerhard op 29 okt 2012, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Ronald Middendorp

Bericht door Ronald Middendorp » 29 okt 2012, 23:51

Echt belachelijk dit, hier pak je echt heel veel mensen mee.. Mijn Dodge pick-up van '76 is straks geen reet meer waard en belasting betalen voor 2600kg+LPG toeslag zit ik ook niet op te wachten, en dat voor die 10km per maand dat ik er mee rijd..

Het hele land gaat naar de kloten..

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 30 okt 2012, 00:13

Of maak de wegenbelasting voor auto's ouder dan 25 of 30 jaar allemaal hetzelfde: bijvoorbeeld 100 euro per jaar.

Liefhebbers betalen toch wel, maar je nekt niet meteen de mensen die de waarde van hun auto zien dalen tot 0.

Luco

Bericht door Luco » 30 okt 2012, 00:14

Ronald Middendorp schreef:Echt belachelijk dit, hier pak je echt heel veel mensen mee.. Mijn Dodge pick-up van '76 is straks geen reet meer waard en belasting betalen voor 2600kg+LPG toeslag zit ik ook niet op te wachten, en dat voor die 10km per maand dat ik er mee rijd..

Het hele land gaat naar de kloten..
Ja Ronald, je kan het ook anders zien he, die regel was bedoelt voor liefhebbers van oldtimers en niet om zo goedkoop mogelijk een grote bak te rijden.
Dankzij de (mis) gebruikers van de regelgeving zijn nu de "echte"liefhebbers de lul.

Net als grijs kenteken, het was een leuk voordeeltje tot er misbruik van gemaakt werd.

Luco

Bericht door Luco » 30 okt 2012, 00:15

Dennis Cavallino schreef:Of maak de wegenbelasting voor auto's ouder dan 25 of 30 jaar allemaal hetzelfde: bijvoorbeeld 100 euro per jaar.
Dan werk je juist in de hand dat de mensen die er nu misbruik van maken een zo groot mogelijke bak kopen.

Ronald Middendorp

Bericht door Ronald Middendorp » 30 okt 2012, 00:28

Gewoon 35 jaar en ouder invoeren, het is allemaal leuk en aardig dat belastingvrij na '87 maar het merendeel daarvan is niet bijzonder genoeg om belastingvrij te rijden. er zijn zo vreselijk veel mensen met meerdere serieus oude auto's die er enkel met mooi weer een klein rondje mee rijden, die zijn straks echt geen kloten meer waard..

Snipe

Bericht door Snipe » 30 okt 2012, 00:43

Ronald Middendorp schreef:Gewoon 35 jaar en ouder invoeren, het is allemaal leuk en aardig dat belastingvrij na '87 maar het merendeel daarvan is niet bijzonder genoeg om belastingvrij te rijden. er zijn zo vreselijk veel mensen met meerdere serieus oude auto's die er enkel met mooi weer een klein rondje mee rijden, die zijn straks echt geen kloten meer waard..
Ik ben ook een autoliefhebber, maar om nou te stellen dat het land naar de klote gaat omdat je wegenbelasting moet betalen voor een Dodge uit '76 op LPG...

Zo'n grens van 35 jaar is niet beter of slechter dan een grens van 25 jaar (of welke andere grens dan ook). Het is niet zo dat er tot 1977 alleen maar unieke, bijzondere liefhebbersauto's werden gebouwd en daarna alleen nog maar grauwe grijze massaproducten. Neem een Morris Marina; dat was 40 jaar geleden troep, en nu is het ouwe troep. Wat maakt zo'n ding unieker dan bijvoorbeeld een BMW M1, die nog geen 35 jaar oud is?
En kijk naar de Porsche 911: waarom zou een exemplaar van 36 jaar oud specialer zijn dan een exemplaar van 34 jaar oud?

Los daarvan zijn er natuurlijk genoeg oldtimers waarbij het weinig uit zal maken. Het is niet zo dat de wegenbelasting de grootste kostenpost is als je in een klassieke Aston Martin of iets dergelijks rijdt...

Ronald Middendorp

Bericht door Ronald Middendorp » 30 okt 2012, 00:53

Denk je dat die auto's nog steeds zo speciaal zijn als je er een bak wegenbelasting voor moet betalen terwijl je er maar een paar kilometer per maand in rijd ? ik ga geen 180 euro wegenbelasting betalen voor die paar rot kilometers en verkopen is ook geen optie meer omdat het helemaal niets meer waard is.

En ja, het land gaat naar de kloten zo. niet alleen door dit regeltje maar ook door alle andere belachelijke zaken die er bij komen kijken..

Plaats reactie