Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luco

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door Luco » 29 okt 2012, 12:41

Dennis Cavallino schreef:Er was laatst een ziekenhuisdirecteur (v) op de radio die haar broeders en zusters 't zelf uit laat zoeken.
Resultaat:
- beter moraal
- flexibel personeel
- hogere klanttevredenheid
- lager verzuim
- minder overhead / management
- betere kwaliteit
- meer winst

Kortom, terug naar de basis loont. Dat wist iedereen al, maar je moet maar wel net een leidinggevende hebben die 't ook daadwerkelijk doet.
Ja lastig natuurlijk, jezelf wegbezuinigen.

PD power

Bericht door PD power » 29 okt 2012, 19:07

Yep.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 29 okt 2012, 20:25

Goed, er is een regeerakkoord 2012.............

En, wat vinden we ervan?

Ben zelf wel benieuwd naar de inkomensafhankelijke zorgpremie en -eigen risico......

Qua HRA kan ik er wel mee leven, maar of dit voor een impuls op de woningbouwmarkt zal zorgen? Bang van niet, daarvoor te veel baanonzekerheid en te strenge eisen aan het verkrijgen van een hypotheek, ergo; huizenmarkt zal verder moeten ontluchten vrees ik.......

Ik ben het eens met Pechthold dat de rekening op het bordje van de ondernemers wordt geschoven , met fors stijgende werkgevers lasten.

dvh

Bericht door dvh » 29 okt 2012, 20:40

Ja ik vraag me ook vooral af wat het nu inhoudelijk betekend.
inkomensafhankelijke zorgpremie
Dit.

En vooral, hoe wordt dit gecontroleerd ? Moet je straks naast de belastingdienst ook aangifte voor een zorgverzekeraar gaan doen zodat ze controleren of je niet teveel verdient ? Of gaan deze dan samenwerken ? ( privacy ?? )

Mooi voordeel voor de ondernemer zou zijn dat hij bijv zijn ziektekostenverzekering voor prive zakelijk zou mogen boeken. Ter compensatie van de stijgende personeelskosten waar deze voor komt te staan.

Maar goed.. Dan denk ik weer in eigen voordeel natuurlijk.. En dat mag niet.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 29 okt 2012, 20:55

Ik ben niet erg gelukkig met een inkomensafhankelijke zorgpremie;

Gaan we het kopen van een brood ook inkomensafhankelijk maken? Of een plekje op een gemeentelijke parkeerplaats? Of de aanschaf van een paspoort?

Discutabel IMHO

dvh

Bericht door dvh » 29 okt 2012, 20:57

Het is pas vanaf 2014, en inhoudelijk weten we nog vrij weinig, en er kan nog vanalles veranderen, ondanks het akkoord. Maar ik deel je mening, ik ben er ook niet blij mee.
Nu zullen er vast allerlei bochten te vinden zijn om hieraan te ontkomen als ondernemer, maar de enige die daar echt wijzer van wordt is de accountant die weer wat extra uren kan factureren.

romo

Bericht door romo » 29 okt 2012, 21:12

http://www.telegraaf.nl/overgeld/zorgve ... 130075.ece

Daaruit;

Eigen risico ook inkomensafhankelijk
Het eigen risico wordt in 2014 inkomensafhankelijk. Het gaat omhoog voor hoge inkomens en juist omlaag voor lage inkomens. Gemiddeld betalen consumenten iets meer dan de 350 euro die voor 2013 gepland is. Consumenten gaan afhankelijk van hun inkomen 180, 350 en 595 euro aan eigen risico betalen

Ik heb momenteel alleen een basisverzekering, wettelijk eigenrisico; €220,-- daarbij een eigen risico van €500,-- maakt €720,--

Dat wordt dus 2014 €595 + een eventueel eigen risico, zeg ook €500,-- maakt dus €1095,--

romo

Bericht door romo » 29 okt 2012, 21:22

10 opmerkelijke maatregelen uit het regeerakkoord;

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11704/Ka ... oord.dhtml

Daaruit;
De oldtimer
En ook voor wie zijn oude Saab, Jacquar of Volvo koestert, is er slecht nieuws. De vrijstelling van wegenbelasting op oldtimers is van de baan. Ook voor auto's ouder dan 25 jaar zal er gewoon belasting betaald moeten worden.

romo

Bericht door romo » 29 okt 2012, 21:26

Wat ik reeds constateerde;

Rob Mulder, directeur Vereniging Eigen Huis is teleurgesteld: 'Ik ben met stomheid geslagen. Alle berichten leken erop te duiden dat de afspraken over de hypotheekrenteaftrek uit het Kunduz-akkoord van tafel waren. Daarin was bij het afbouwen van de renteaftrek een onderscheid gemaakt tussen mensen die al een hypotheek hebben, en starters. Ik ben teleurgesteld dat die maatregel opnieuw in dit regeerakkoord is opgenomen. Veel politici en hoogleraren zijn het erover eens dat het verschrikkelijk slecht is dat er voor starters een zwaarder regime bestaat dan voor de mensen die al een hypotheek op hun huis hebben. Zo komt de woningmarkt natuurlijk nooit op gang

PD power

Bericht door PD power » 29 okt 2012, 22:45

Ach, het probleem van de woningmarkt, zit meer in het verleden, zit gewoon teveel lucht in de markt, die moet er eerst uit, het probleem zit niet zozeer bij de kopers, maar meer bij de verkopers, die willen nog steeds te veel voor hun huis hebben.

Vereniging Eigen huis, heeft ook al van die vakbonds trekjes, "schreeuwen om het schreeuwen" zodat ze maar in beeld blijven en zieltjes winnen......dus puur eigen belang.

Voor de duidelijkheid, heb zelf ook een huis gekocht in de "dure tijd", zie de problemen niet, afbouw gaat heel langzaam.

Luco

Bericht door Luco » 29 okt 2012, 22:56

Eigen huis is de grootse oplichtersbende die er bestaat.

ErikS

Bericht door ErikS » 30 okt 2012, 08:17

romo schreef:Ik ben niet erg gelukkig met een inkomensafhankelijke zorgpremie;

Gaan we het kopen van een brood ook inkomensafhankelijk maken? Of een plekje op een gemeentelijke parkeerplaats? Of de aanschaf van een paspoort?

Discutabel IMHO
Helemaal mee eens.
In mijn ogen een belachelijk stelsel, je jaagt 'de rijken' gewoon weg straks. (Of de 49% inkomstenbelasting tov 52% moet ze meer voordeel opleveren dan de zorgverzekering...)

Dat de ondernemer meer moet bloeden is ook lekker handig; Alsof dit al de 'beste' tijd is voor een ondernemer....... Dieselaccijns... Nee, dat is lekker voor de transportbranche!

Gaat lekker worden, crisis? Er gaan veel koppen rollen.

Per persoon gemiddeld €1000,- meer lasten? Nee, dat word lekker voor een gezin van 6 personen die het maar net kunnen rondbrijen...........

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 30 okt 2012, 08:40

Dacht dat Rutte laatst juist 1000 euro beloofde aan de werkenden. Hij was het minnetje vast 'vergeten'...

Maar om toch 1 voordeel te noemen van dit nieuwe kabinet: we zijn af van de gristenen en andere reli-gekken in het regeer. :wave:

dvh

Bericht door dvh » 30 okt 2012, 09:47

Dat ga je voelen ook ! ( in de portomonee :-p )

romo

Bericht door romo » 30 okt 2012, 18:04

Dat gaan stevige, heel stevige premies worden......... :hmmm:

Zo op 1Vandaag;

Mark Rutte noemt het gisteren gepresenteerde regeerakkoord een 'evenwichtig pakket'. Duidelijk is dat de miljardenbezuinigingen, hoewel broodnodig, hard gaan aankomen. Neem bijvoorbeeld de zorg, een van de grootste bezuinigingsposten: daarop wordt 5,5 miljard euro bezuinigd tot het einde van de kabinetsperiode.

Daaronder een versobering van de algemene wet bijzondere ziektekosten, oftewel de AWBZ. Daarnaast gaat de premie voor de basisverzekering flink omlaag. Betalen we nu gemiddeld 100 euro per maand, dit gaat in 2014 naar een gemiddelde van 20 euro per maand.

Hier komt dan nog wel een inkomensafhankelijke premie bovenop. Over alles wat je meer verdient dan het minimumloon van 19.400 euro betaal je 11,1 procent zorgpremie. Het zijn vooral de bovenmodale inkomens die hierdoor geraakt worden, zij moeten meer betalen. Wat betekent dit voor een gemiddeld gezin? EenVandaag legt de rekensom voor aan Peter Ruys van de site zorgkiezer.nl en spreekt met hoogleraar gezondheidszorg Marcel Canoy over de veranderingen in het zorgbeleid.
Berekening zorgpremies 2014

Oeps, hoor ik net op het journaal;

inkomen >€ 70.000,-- zorgpremie per maand € 482,--

:tooth:

dvh

Bericht door dvh » 30 okt 2012, 18:32

Hoe kom jij aan dat bedrag Romo ? Per persoon ? Per gezin ?

GTRene

Bericht door GTRene » 30 okt 2012, 18:36

sommige mensen zouden zichzelf (als je eigen baas bent?) of aan hun baas kunnen vragen om een loons vermindering zodat je onder die grens blijft :ongeveer als:

keuzes keuzes.

normaal raar als je dat zou vragen maar dan wellicht smart?

dvh

Bericht door dvh » 30 okt 2012, 18:39

Ja.. Op de site van eenvandaag staat een exel-sheet met een soort berekening waar ik geen touw aan kan vastknopen.

Denk dat ik maar alvast voorbereidingen moet gaan treffen en een rekening in het buitenland ga openen..

romo

Bericht door romo » 30 okt 2012, 18:40

dvh schreef:Hoe kom jij aan dat bedrag Romo ? Per persoon ? Per gezin ?

Per werkende, kijk journaal/1Vandaag

minimum; €19.000,-- premie € 20,--

modaal; € 34.000,-- premie € 180,--

2x modaal; €68.000,-- premie >€ 300,--

> €70.000,-- premie € 482,--

Let wel; bedragen PER MAAND

Bij 2 verdieners in een gezin ga het om duizenden euries meer op jaarbasis

dvh

Bericht door dvh » 30 okt 2012, 18:47

Edit: bijgekomen.

Maar kan het eigenlijk niet geloven.
300,- extra tov nu per maand.. netto.. kan niet.. Ja kan wel, maar niet acceptabel.
Dat is nog erger dan de hypotheekrente totaal weg laten vallen..

Rebel

Bericht door Rebel » 30 okt 2012, 19:15

Ik ben al lang blij dat de zorg in dit land goed geregeld is. Er zijn landen waar je ten dode bent opgeschreven als je ernstig ziek wordt. Sommige dingen zijn niet met geld uit te drukken. Daarbij hebben sommige mensen geen idee wat de werkelijke kosten van de zorg zijn. Neem bijvoorbeeld, een nieuwe heup/knie. Enig idee, hoeveel dit kost? (inclusief alle bijkomende kosten) met 15K heb je het niet betaald.

En dan dat eeuwige gezeur dat veel mensen hun zakken vullen in de zorg. Dat zal best, maar dat zal echt niet snel veranderen. Laten we blij zijn dat we in Nederland wonen.
We moeten nu eenmaal bezuinigen, en het geld zal ergens vandaan moeten komen. Is het niet uit de breedte dan wel uit de lengte. En diegene die dit niet bevalt, kunnen/moeten hun koffers pakken en verhuizen naar het beloofde land. Wherever that may be......doei! En vergeet niet een een kaartje te sturen.

dvh

Bericht door dvh » 30 okt 2012, 19:17

Komop Rob, als je 70k inkomsten hebt als gezin, wat neerkomt op zo'n 3k netto per maand, en dan 500euro daarvan een ziekenkosten moet betalen. Bizar. dan kun je net zo goed zelf gaan sparen voor een gebroken arm en een euthanasie-spuit op je 75ste.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 30 okt 2012, 19:20

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1313 ... 482__.html

kompleet van de pot gerukt!! 300EUR netto per maand / per persoon meer kosten :shocking: :shocking:

dat kan je toch niet menen...

Luco

Bericht door Luco » 30 okt 2012, 19:22

mm, ik heb niks en ik krijg niks, maar met deze regeling bespaar ik mooi 2 x 460 euro per maand, mijn dag kan niet meer stuk :dood:

dvh

Bericht door dvh » 30 okt 2012, 19:23

Dat wordt deels wel weer gecompenseerd door een verlaging van de inkomstenbelasting. Het hoogste belastingtarief daalt van 52 naar 49 procent en de derde schijf van 42 naar 38 procen
Dan hebben we het over totaal 7% begrijp ik ? voor mensen die nu al in de 52% groep zitten ?

Plaats reactie