Jaren '70 woningen zijn juist cool man! Je moet alleen wel de juiste vinden.
Wij zijn na een lange zoektocht uiteindelijk bij een jaren '70 woning terechtgekomen en daar zijn we heel erg blij mee. Als bouwkundige en architectuurliefhebber ben ik er volledig mee in mijn nopjes. Zelfde bouwjaar als ik is natuurlijk een dikke pré!
Toch zie je weinig van dit soort huizen die nog originele details hebben, want 't is een tijdlang meuk geweest en de Gamma was betaalbaar genoeg voor mensen zonder smaak. Dat jaren '70 woningen lange tijd gedateerd waren kwam door de behangetjes, tapijt op de vloeren en overal donker gelakte houten kozijnen, houten voordeuren met gele ruiten e.d..
Bij ons is dat nu allemaal strak en dan heb je een prachtig, goed leefbaar huis waarin een minimalistisch interieur prima gecombineerd kan worden met een paar elementen die een warmere sfeer toevoegen (verlichting, kunst, designmeubelen aan ruwe houten tafel, wit tapijt op houten vloer en witte gordijnen van plafond tot vloer). Erg prettig wonen.
Ook de bouwkwaliteit vind ik super. Ik kan heel veel details in ons jaren '70 huis waarderen. Zware houten binnendeuren met spuitlak erop ipv kunststof deuren zoals je in de jaren 80/90 zag. Wij hebben nog granito dorpels bij badkamer en wc beneden. Die hebben we uiteraard laten zitten. De authentieke waterslagen onder de kozijnen vind ik wel wat hebben. Net als de strakke (/goedkope) zinken dakgoot, grote speelse raampartijen met hardhouten kozijnen. Ook de open houten trap in de woonkamer vind ik in dit huis cool. Hij is nu wit ipv bruin met beige tapijt.... Op zolder is er een enorm ^-frame van twee H-profielen. Dat frame versterkt het loft-gevoel van die zolderruimte.
Zoals je dus begrijpt hebben wij een aantal dingen hebben gerestyled om het karakter van het huis meer tijdloos te maken en uiteraard hebben wij zaken toegevoegd zoals mooie vloeren. Toch is juist het behoud van originele details iets dat daadwerkelijk 'waarde' toevoegt. Helaas halen veel mensen dat weg. Zo hebben wij alle leidingen van de CV e.d. in 't zicht gelaten, terwijl alle buren die hebben weggewerkt achter koofjes. De meeste radiatoren zie je bij ons gewoon, daardoor valt het niet op dat er hier en daar één is voorzien van ombouw en vensterbank. Alsof het origineel zo bedoeld is.
De grap is dat veel buurtbewoners nu onze smaak kopiëren en mensen hun jaren '70 woning weer terugbrengen naar de basis, maar dan met een hedendaagse touch.
Het huis is ook nog eens gebouwd op een woonerf (wel aan de rand, met uitzicht op groen en water). Woonerven zijn ook toe aan een revival. Het worden 'shared places'.
Dus, jaren '70 gedateerd noemen mag wel, maar er zijn positieve uitzonderingen!