Alles over de E90/E92/E93 M3 (part I)
-
Die 130i is ook niet heilig dat denken jullie maar. Tuurlijk staat zo n ding in de schaduw van een m3 qua power en luxe en status.
Maar als ik op dit moment geld moest uitgeven voor een M dan is het zeker de Z4 M coupe met csl wielen liefst wit:)
Ik wil echt wel geld uitgeven voor een M model. Maar dan moet ie mij wel geven wat ik er van verwacht en dat hoeft echt niet een auto van 1000kg te worden.
Als men bij M een 1 serie coupe maakt van het zelfde gewicht als een 130i in M uitmonstering en als ie dan ook nog even goed geprijsd wordt ben ik meer als tevreden.
Maar al het andere groter, zwaarder, bredere banden meer vermogen v8 en v10 het amg gevoel zeg maar doet mij zero nul komma nul niks en is voor mij weggegooid geld. LEES VOOR MIJ. Anders voelen jullie je weer aangesproken krijg ik weer van die mooie sneren naar mijn hoofd van ja 130i is fantastisch en ga lekker met de profs spelen etc.
Degene die het wel willen prima toch. Ik geef echter wel altijd mijn ongezouten mening. Ga echt niet tegen iemand roepen dat ie fantastische auto heeft, omdat ie hier post. Dat hoeft men ook niet over mijn hangbuikzwijntje te zeggen. De parels herken ik zelf wel.
Ik heb ook even meegereden met een corvette als je persee nieuw wilt shoppen zou ik inderdaad ook liever een corvette halen je bent in mijn ogen niet goed wijs als je voor 115k een m3 haalt met wat opties. Maar voor 115k haal je een hele mooie 2e hands GT3 en dan is er op eens helemaal geen keuze meer dre. Ik heb 1 keer de fout gemaakt om voor meer als 90k een nieuwe te kopen en dat doe ik NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIT weer.
Maar als ik op dit moment geld moest uitgeven voor een M dan is het zeker de Z4 M coupe met csl wielen liefst wit:)
Ik wil echt wel geld uitgeven voor een M model. Maar dan moet ie mij wel geven wat ik er van verwacht en dat hoeft echt niet een auto van 1000kg te worden.
Als men bij M een 1 serie coupe maakt van het zelfde gewicht als een 130i in M uitmonstering en als ie dan ook nog even goed geprijsd wordt ben ik meer als tevreden.
Maar al het andere groter, zwaarder, bredere banden meer vermogen v8 en v10 het amg gevoel zeg maar doet mij zero nul komma nul niks en is voor mij weggegooid geld. LEES VOOR MIJ. Anders voelen jullie je weer aangesproken krijg ik weer van die mooie sneren naar mijn hoofd van ja 130i is fantastisch en ga lekker met de profs spelen etc.
Degene die het wel willen prima toch. Ik geef echter wel altijd mijn ongezouten mening. Ga echt niet tegen iemand roepen dat ie fantastische auto heeft, omdat ie hier post. Dat hoeft men ook niet over mijn hangbuikzwijntje te zeggen. De parels herken ik zelf wel.
Ik heb ook even meegereden met een corvette als je persee nieuw wilt shoppen zou ik inderdaad ook liever een corvette halen je bent in mijn ogen niet goed wijs als je voor 115k een m3 haalt met wat opties. Maar voor 115k haal je een hele mooie 2e hands GT3 en dan is er op eens helemaal geen keuze meer dre. Ik heb 1 keer de fout gemaakt om voor meer als 90k een nieuwe te kopen en dat doe ik NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIT weer.
- RVV
Bert ik had ook nog wel een 1,5 jaar kunnen wachten op de V8 als ik hem had willen hebben, vorig jaar was er al genoeg over bekent toen ik mijn M3 kocht.
Maar vanaf het moment dat bekent werd dat er een V8 inkwam en de eerste persfoto's van de coupe bekend werden wist ik al dat het voor wat mij betreft nooit wat zal worden.
De nieuwe M3 is geen onbereikbare auto voor mij. Zou diep in de buidel moeten tasten, dat wel, en als ik super enthousiast zou zijn dan had ik het ook nog wel voor over.
Ik geef nu nog liever 27k uit aan een e30 M3 en die naast mijn huidige M3 houden dan dat ik mijn huidige M3 met 27K+ zou inruilen op die V8. huidige is 60K waard + 27K en een beetje dan is die V8 wel mogelijk.
Geen haar op mijn hoofd die er over nadenkt.
Een Z4 M coupe is 20K goedkoper maar zal 40K meer lol bieden. Ja ik denk ook zelfs ten opzichte van mijn M3 CS. Het enige wat een naddeeltje is voor de Z4 M coupe is dat het een 2 zitter is. (in mijn geval dan)
Maar vanaf het moment dat bekent werd dat er een V8 inkwam en de eerste persfoto's van de coupe bekend werden wist ik al dat het voor wat mij betreft nooit wat zal worden.
De nieuwe M3 is geen onbereikbare auto voor mij. Zou diep in de buidel moeten tasten, dat wel, en als ik super enthousiast zou zijn dan had ik het ook nog wel voor over.
Ik geef nu nog liever 27k uit aan een e30 M3 en die naast mijn huidige M3 houden dan dat ik mijn huidige M3 met 27K+ zou inruilen op die V8. huidige is 60K waard + 27K en een beetje dan is die V8 wel mogelijk.
Geen haar op mijn hoofd die er over nadenkt.
Een Z4 M coupe is 20K goedkoper maar zal 40K meer lol bieden. Ja ik denk ook zelfs ten opzichte van mijn M3 CS. Het enige wat een naddeeltje is voor de Z4 M coupe is dat het een 2 zitter is. (in mijn geval dan)
- Joop
Zou voor mij een bewuste keus zijn om de Z4M Coupe te nemen, praktisch nut zegt me ook weinig: heb die achterbank sinds ik mijn huidige coupé heb nog geen een keer nodig gehad. Dan laat ik toch graag de E92 M3 staan.Rico v Velzen schreef:....Een Z4 M coupe is 20K goedkoper maar zal 40K meer lol bieden. Ja ik denk ook zelfs ten opzichte van mijn M3 CS. Het enige wat een naddeeltje is voor de Z4 M coupe is dat het een 2 zitter is. (in mijn geval dan)
- RVV
-
Waarom is de nieuwe M3 een minder sportieve auto als jou E46 M3 Rico, ik zie dat echt niet.
- Motor is lichter, dus misschien minder zware neus.
- Waarom is een sportieve V8 niet mooi? Kijk naar een Ferrari, schitterend. V8 hoeft niet minder sportief te zijn lijkt mij.
- Carbon dak zoals eerder gezegd.
- Kwa formaat wel gegroeid, maar maakt dit echt veel uit als het gewicht zo goed als gelijk blijft?
Het is allemaal nog maar cijfers vergelijken, maar waarom zou de nieuwe M3 minder sportief zijn en dus minder aan jou eisen voldoen? Ik zie daar namelijk nog geen reden voor.
- Motor is lichter, dus misschien minder zware neus.
- Waarom is een sportieve V8 niet mooi? Kijk naar een Ferrari, schitterend. V8 hoeft niet minder sportief te zijn lijkt mij.
- Carbon dak zoals eerder gezegd.
- Kwa formaat wel gegroeid, maar maakt dit echt veel uit als het gewicht zo goed als gelijk blijft?
Het is allemaal nog maar cijfers vergelijken, maar waarom zou de nieuwe M3 minder sportief zijn en dus minder aan jou eisen voldoen? Ik zie daar namelijk nog geen reden voor.
-
Dit vergelijk gaat volgens mij totaal niet op.Rico v Velzen schreef:Kees Cooper S vs Golf GTI need i say more ?
Ten eerste heb ik dit zelf ondervonden, dat is weldegelijk anders dan dat ik deze conclusie trek op basis van een aantal cijfertjes.
Verder gaat het hier om twee compleet verschillende auto's. Andere fabrikant, andere motor, ander doel, ander formaat en een behoorlijk verschil in gewicht (150+kg).
Dit gaat allemaal niet op voor de nieuwe M3 vs de E46 M3.
Ik vind het dan een beter vergelijk om de oude Cooper S (die oude new mini die jij en ik gehad hebben Rico) te vergelijken met de nieuwste.
Vergelijkbare auto, zelfde merk, maar de opvolger.
Op papier zijn deze twee auto's ongeveer gelijk aan elkaar. Gewicht niet veel anders, formaat niet veel anders, etc etc. Zelfde situatie dus als de E46 M3 vs E92 M3.
Op basis van een proefrit heb ik ondervonden dat deze twee auto's heel erg veel van elkaar verschillen, terwijl ik dat niet verwacht had.
Ik ga er tot nu toe vanuit dat de M3, op basis van de geringe verschillen die er niet op duiden dat het minder sportief wordt, minimaal een even sportieve auto wordt. Als dit uiteindelijk niet zo zal zijn (uit te vinden door erin te rijden) dan kan dat.
Enige wat ik zeg is dat op basis van de gegevens (die bijna gelijk zijn, zeker niet veel slechter) dat je er niet vanuit kan gaan dat het een minder sportieve auto wordt.
- Hielke
Die 40 kg extra tov van de E46 is natuurlijk een hele mooie prestatie.
De relatieve lichtvoetigheid van een 130i kunnen de E46 en E92 nooit benaderen. Als entertainer bijvoorbeeld vind ik de E46 M3 een zwakke auto. Veel massa in de neus die al na een paar bochtjes zoveel warmte in de voorbanden veroorzaakt dat er van scherp sturen geen sprake meer kan zijn. Je zit als rijder teveel op de bok en wordt nauwelijks bij het spel betrokken. In rechte lijn is ie geweldig maar dat is de TGV ook.
Over de rijkwaliteiten van de nieuwe M3 valt nog geen zinnig woord te zeggen. Als ie minimaal hetzelfde stuurgevoel (voor mij DE entertainment value) als de 335i Coupé aan de dag kan leggen dan is ie als rijmachine al een klasse beter dan de E46. Het lagere zwaartepunt samen met de uitspraak van de ontwikkelaars meer betrokkenheid bij het sturen te willen bewerkstelligen beloven in ieder geval al iets goeds. Wat er in de praktijk van over blijft weten we binnenkort.
De relatieve lichtvoetigheid van een 130i kunnen de E46 en E92 nooit benaderen. Als entertainer bijvoorbeeld vind ik de E46 M3 een zwakke auto. Veel massa in de neus die al na een paar bochtjes zoveel warmte in de voorbanden veroorzaakt dat er van scherp sturen geen sprake meer kan zijn. Je zit als rijder teveel op de bok en wordt nauwelijks bij het spel betrokken. In rechte lijn is ie geweldig maar dat is de TGV ook.
Over de rijkwaliteiten van de nieuwe M3 valt nog geen zinnig woord te zeggen. Als ie minimaal hetzelfde stuurgevoel (voor mij DE entertainment value) als de 335i Coupé aan de dag kan leggen dan is ie als rijmachine al een klasse beter dan de E46. Het lagere zwaartepunt samen met de uitspraak van de ontwikkelaars meer betrokkenheid bij het sturen te willen bewerkstelligen beloven in ieder geval al iets goeds. Wat er in de praktijk van over blijft weten we binnenkort.
- Maik
Rico, had jij niet beter een E36M3 kunnen kopen als gewicht/maten/elektronica zo belangrijk voor je is?
En welke auto die jij nog nooit gehad hebt maakt jouw pis wel lauw dan
: (afgezien van de Z4M, maar die heeft dan weer 2 zitplaatsen...........).
Sorry, maar ik vind het allemaal maar een oogkleppenverhaal...
BTW, de nieuwe M3 vind ik een snoepje, en dat hij maar 40kg zwaarder is dan de E46 vind ik niet heel schokkend, dat is op een gewicht van 1600kg echt niet zoveel.
En welke auto die jij nog nooit gehad hebt maakt jouw pis wel lauw dan

BTW, de nieuwe M3 vind ik een snoepje, en dat hij maar 40kg zwaarder is dan de E46 vind ik niet heel schokkend, dat is op een gewicht van 1600kg echt niet zoveel.
- Bert ///M3
Goede want het klopt qua handling. BMW stelt zijn auto's te veilig af (te weinig front camber + smallere banden voor) dus daar komt een deel van dat push onderstuur vandaan & daardoor brand je idd je voorbanden op.Hielke schreef:Ja zeg, wat is het nou?
Maar je kunt je afvragen wat nou het probleem is, op een circuit komt dit natuurlijk allemaal niet zo mooi uit maar ik betwijfel of deze eigenschappen mij tot last zijn als ik even in de auto spring om een pakje sigaretten te halen of om naar de supermarkt te gaan. Laat staan als je er mee over de snelweg rijd.
Ik durf dus wel te zeggen dat 95% van de kopers het niet met je eens zijn omdat ze er zelf niet hard genoeg voor rijden om het te merken. En eigenlijk heb je daar in NL ook de ruimte niet voor.
- RVV
MaikMaik schreef:Rico, had jij niet beter een E36M3 kunnen kopen als gewicht/maten/elektronica zo belangrijk voor je is?
En welke auto die jij nog nooit gehad hebt maakt jouw pis wel lauw dan: (afgezien van de Z4M, maar die heeft dan weer 2 zitplaatsen...........).
Lancer EVO's
Impreza's STI
Civic Type R's
Lotus exiges
en ook een Opel Speedster bv
Niet dat ik bovenstaande auto's direct zsou kopen maar ze spreken mij meer aan da nbv de nieuwe M3.
Een E36 is wel im frage geweest, ,maar indertijd te duur voor mij. Toen ik hem wel kon betalen had ik andere auto's en toen de e46 M3 in zicht was kwam een e36 niet meer te sprake.
Dessalnietemin blijf ik een zwak houden voor bv de M3 GT, die duifjes te koop heeft. En zelfs die auto spreekt me meer aan dan bv de nieuwe M3.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Het is allemaal weer subjectief geneuzel hierzo
Ieder zijn/haar ding met alle respect, tuurlijk is een auto een slechte investering, het hele leven is een fatale ziekte................maar het geld op de bank hebben staan, terwijl je reeds het hiernamaals hebt aangedaan, en een ander er mooi weer mee kan gaan spelen, das dus onvergevelijk oerstom.
Gaan met die banaan dus....................................................

Ieder zijn/haar ding met alle respect, tuurlijk is een auto een slechte investering, het hele leven is een fatale ziekte................maar het geld op de bank hebben staan, terwijl je reeds het hiernamaals hebt aangedaan, en een ander er mooi weer mee kan gaan spelen, das dus onvergevelijk oerstom.
Gaan met die banaan dus....................................................

Laatst gewijzigd door romo op 04 apr 2007, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Mooie verhalen allemaal Rico, maar ik blijf met 1 vraag zitten:
Waarom vind je de E92 M3 niks op basis van cijfers en heb je wel voor een E46 M3 gekozen met ongeveer dezelfde cijfers?
Uit jou verhalen lijkt het of je op zoek bent naar een ultiem rij-ijzer, maar dat is volgens mij helemaal niet wat jij zoekt in een auto. Vandaar ook de E46 M3, een schitterende auto met een goed compromis tussen sportief en comfort.
Wat is het verschil tussen een E46 M3 en een E92 M3? Waarom heb je zelf een E46 M3 gekocht en ben je daar helemaal weg van, maar vind je de E92 M3 maar een prut ding?
Waarom vind je de E92 M3 niks op basis van cijfers en heb je wel voor een E46 M3 gekozen met ongeveer dezelfde cijfers?
Uit jou verhalen lijkt het of je op zoek bent naar een ultiem rij-ijzer, maar dat is volgens mij helemaal niet wat jij zoekt in een auto. Vandaar ook de E46 M3, een schitterende auto met een goed compromis tussen sportief en comfort.
Wat is het verschil tussen een E46 M3 en een E92 M3? Waarom heb je zelf een E46 M3 gekocht en ben je daar helemaal weg van, maar vind je de E92 M3 maar een prut ding?
- Mari Oh Oh!
- Mari Oh Oh!
- Michel P
Als ik zou moeten kiezen voor de nieuwe M3 of de Z4 M coupe (los van het aantal zitplaatsen) dan kies ik 100% zeker voor de Z4 M coupe, lekker compact bommetje. Komt ook bij dat ik de E92 coupe niet mooi kan vinden. Dan liever de E90 M3 als het een M3 zou moeten worden. Kan de RH E90 335i waarderen dan de E92 coupe variant.
Michel
Michel
- Macboy
Nou Rico, ik wacht ook ! We weten allemaal dat jij niet een rijder bent als Andre (niet wat kunsten betreft, maar je weet wel wat ik bedoel, geen hardcore racer, ook Robin). Dat verhaal is duidelijk.
Jij bent gewoon eenzelfde rijder als ik. Heerlijk genieten van de power en handling en zo weinig mogelijk driftend de bochten door.
Ik ben serieus benieuwd waarom jij stelt dat de E92 M3 niet datgene biedt wat jij in een auto zoekt, wat dan de E46 wel heeft.
Ja, de looks alleen, maar dat heeft met het feit te maken dat je niet meteen design-gevoelig bent (en je bent niet de enige natuurlijk dus no offence).
@Hielke: formidabele post (das het enige juiste antwoord
). Serieus, jij weet het altijd zo treffend te zeggen en ik hecht erg veel waarde aan jou stuurkunsten. Volgens jou is de E90 dus wat handling betreft een stap voorwaarts? Dan kan de E92 M3 alleen nog maar beter zijn dan wat we tot nog toe hebben gedacht 
Die pis van mij ... ik weet het niet... maar het is niet goed
Jij bent gewoon eenzelfde rijder als ik. Heerlijk genieten van de power en handling en zo weinig mogelijk driftend de bochten door.
Ik ben serieus benieuwd waarom jij stelt dat de E92 M3 niet datgene biedt wat jij in een auto zoekt, wat dan de E46 wel heeft.
Ja, de looks alleen, maar dat heeft met het feit te maken dat je niet meteen design-gevoelig bent (en je bent niet de enige natuurlijk dus no offence).
@Hielke: formidabele post (das het enige juiste antwoord

Die pis van mij ... ik weet het niet... maar het is niet goed

- RVV
Kees jij leest het anders dan ik het breng. Ergens is er ruis op de lijn. Ten eerste zeg ik niet dat ik de e92 M3 niks vind, laat staan dat ik het prut ding vind. Dat kan ik ook niet doen want ik heb er nog niet in kunnen rijden. Wat ik wel zeg is dat ik niet automatisch aanneem, zoals het overgrote deel blijkbaar wel dat dit nou de langverwachte super opvolger is van de e46 M3 en verbeteringen in het kwadraat zal bieden.k33z schreef:Mooie verhalen allemaal Rico, maar ik blijf met 1 vraag zitten:
Ik suggereer ook niet dat ik op zoek ben naar een ultiem rijijzer want dan had ik wel iets in de trand van een lotus exige gekocht. Wat het verschil is tussen een e46 M3 en een e92 M3 zit een stuk veronderstelling in. Ik heb al regelmatig aangegeven in dit draadje maar ook in andere draadjes dat een e46 M3 qua concept gewoon op de grens zit van wat ik als een sportieve auto beschouw. Een grotere, langere auto en bovenal zwaardere auto. ook lijkt 40 kilo marginaal is niet wat ik een verbetering vind. Het is gewoon een lijn die word doorgetrokken in de gehele autoindustrie, elk opvolgend model, moet groter, luxer, zwaarder ect. Het is al zo doorgeslagen dat je in de compact klasse auto's hebt die gewoon 1250 kilo wegen en groter zijn als een middenklasser van 4 jaar geleden. Ik poste ooit eens een foto van een nieuwe Renault clio naast mijn 130i, die clio was gewoon een "grovere" auto

Omdat die onderklasse verplicht opschuift moet de middenklasse ook verplicht opschuiven en ben je als klant ook verplicht om daar in mee te gaan. Wil je een nieuwe M3 ? Dan moet je ook een flink grotere en zwaardere auto accepteren. En dat is nou net waar voor mij de kneep zit. Ik accepteer dat niet ik ga niet in die verplichte vaart der volkeren mee die de fabrikanten ons opleggen. Daarom vind ik het ook geen vooruitgang. Een V8 in een middenklasser ala 3 serie is dat vooruitgang Ja als je realiseert dat diezelfde 3 serie zo bijna groot is geworden als de vorige 5 serie. Nee als je die V8 alleen maar nodig hebt om te compenseren tov het gewicht/grote en vooral tov de concurrentie.
Waarom ik zelf een e46 M3 heb gekocht heeft ansich niet zoveel met deze e92 M3 te maken, maar was voornamelijk ingegeven als een soort van jongensdroom/wens. Nog nooit eerder was ik zo onder de indruk in 1999 op de IAA van een auto als de M3. Dat gevoel is altijd gebleven, vaak weggedrukt omdat het niet verstandig was, alternatieven met veel plezier gereden zoals de 130i die puur rationeel niet veel slechter is dan de M3 maar net niet dat speciale bood aan mij. een deel is dat ingegeven door emotie, emotie die ik wel voel voor een e46 M3 en totaal niet voor een e92 V8.
Ik voel die emotie overigens ook voor de Z4 M coupe, mede vanwege de fantastische motor die er in zit. En het feit dat het de enige echte sportwagen is die BMW momenteel in het assortiment heeft.
Hij lijkt voor sommige mensen mischien zo dat ik de e92 M3 niks vind omdat ik zelf de e46 M3 heb en die auto voor mij alles is. Maar als ik geen e46 M3 zou hebben zou ik exact hetzelfde er over oordelen. Mijn mening over de e92 M3 is gewoon zuiver.
Iedereen moet maar mee gaan in de neerwaartse of hoe je het wil zien opgaande spiraal van productontwikkeling maar ik geloof er niet zo in. De 1 serie lijn is gewoon het beste wat BMW de laatste 5 jaar jaar heeft gedaan. Ze moeten alleen rap meer modellen uitbrengen en ASAP aankondigen dat er een M variant aan stat te komen

- Macboy
@Z4M coupe verhalen: die auto is ongelooflijk mooi. Die auto straalt al kracht uit als hij stilstaat. Die auto is in elk opzicht het summum (voor zover een A-merk dat kan bieden dan).
Echt een schoonheid. Twijfel Z4M / E92 M3 is er natuurlijk niet, omdat het een andere auto is voor andere doeleinden.
Als ik 1 auto zou moeten uitkiezen natuurlijk de E92 M3, omdat de Z4M niet praktisch genoeg is. Als tweede driver zonder twijfel de Z4M, gewoon omdat de auto het lekkerste kontje uit autoland heeft
(denk aan de vorige magnifieke avatar van Andre)
Echt een schoonheid. Twijfel Z4M / E92 M3 is er natuurlijk niet, omdat het een andere auto is voor andere doeleinden.
Als ik 1 auto zou moeten uitkiezen natuurlijk de E92 M3, omdat de Z4M niet praktisch genoeg is. Als tweede driver zonder twijfel de Z4M, gewoon omdat de auto het lekkerste kontje uit autoland heeft

(denk aan de vorige magnifieke avatar van Andre)