Alles over de E90/E92/E93 M3 (part I)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten

De nieuwe M3 vind ik:

Een fantastische wagen, een waardige M en echte opvolger van de e46 M3
93
62%
Een M maar niet meer mijn M. Styling is overdone, te zwaar en te groot
37
25%
Wat een lelijk rothok
19
13%

Totaal aantal stemmen: 149

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 04 apr 2007, 11:10

Wow! ik blijf het toch een stap voorwaarts vinden, ook al is de voorganger nog steeds een prachtige auto, dit is weer een stap mooier en vooral aggressiever.

Overigens denk ik dat de powerdome niet noodzakelijk is qua ruimte of dat een designer dacht: "Dat is mooi". Ik ben bang dat (weer eens) de voetgangersveiligheid roet in het eten gooit. Er moet namelijk een bepaalde minimum afstand(10 of 20 cm) tussen motor en motorkap aangehouden worden . BMW heeft dan de keuze de hele motorkap te verhogen(a la FnF Lexus IS-F) of de powerdome iets hoger te maken dan we gewend zijn. Ik denk dat ze de goede keuze gemaakt hebben. Misschien hadden ze hem wel iets vloeiender kunnen maken. Kan me er alleen niet echt aan storen eerlijk gezegd.

RVV

Bericht door RVV » 04 apr 2007, 11:41

De nieuwe M3 is net een hoer met een gouden kut, dat ze HIV positief is hebben allemaal geen oog meer voor :wink:

Waarom neemt iedereen zomaar aan dat deze auto een verbetering is ?
Omdat ie 420pk heeft ? Omdat ie een V8 heeft ? Omdat die nieuwe techniek heeft ?

Het is allemaal meer van hetzelfde. 40 kilo erbij is ineens niet meer erg als er 80pk bijkomt. Nandor heeft het scherp. Een Z06 weegt 1450 kilo ofzo en heeft 512pk.

Ding vreet de e92 M3 met huid en haar op. In ben alles behalve een corvette fan en juist wel een BMW fan. Maar wat Corvette met het laatste model heeft neergezet, daarbij mag de M divisie van BMW zich weleens 36 keer achter de oren krabben. In de praktijk zullen ze even duur zijn, allebei 115K.

Wie durft nu nog met droge ogen te beweren dat BMW met de nieuwe M3 een topprestatie heeft neergezet ?

BMW had mijn volste respect gehad als de nieuwe M3 40 kilo lichter was geworden, nu is het alleen maar de compensatie om te compenseren.

De enige echt M die de M divisie nog uitbrengt is de Z4 M coupe, een ware sportwagen met de juiste M instelling.

RVV

Bericht door RVV » 04 apr 2007, 11:49

0-100 in 4,8. en dat met 80pk erbij ? dat is 0,4 sneller dan een e46 M3 met 343pk en slechts 0,2 sneller dan een Z4 M coupe.

Dat is nog minder dan een wimperslag met je ogen. Ding had gewoon in 4,5 of nog minder naar de 100 gemoeten.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 04 apr 2007, 11:53

Een Z06 is een 2-zitter die vanaf de grond opgebouwd is als sportwagen. Een M3 is een gemodificeerde 4-zits middenklasse coupé. Een auto met heel andere eigenschappen dus. Als de Z06 niet veel sneller is moeten ze zich ongelofelijk gaan schamen(zoals vroeger dus), al is het alleen maar vanwege die 100 extra pk's. Eerlijk gezegd vind ik die 100kg extra t.o.v. de 'Vette nog niet eens slecht als je ziet hoeveel bruikbaarheid je erbij krijgt en je een stalen body hebt i.p.v. een kitcar body.

We moeten de tijden trouwens nog afwachten, maar gezien de tijden van de 335i is de kans erg groot dat de E92 M3 zelfs in de bochten sneller is dan de E46 M3, wat zegt dat dan over de E46 M3? Wat mij betreft niks hoor, maar...

k33z

Bericht door k33z » 04 apr 2007, 11:53

Dus het verschil van 80kg (+40kg tov oude M3 of -40kg) maakt het verschil tussen een goede en een slechte M3 in jou ogen?

De vraag waarom iedereen er vanuit gaat dat de auto goed is kan ook omgedraaid worden. Waarom ga jij er vanuit dat de auto slecht is.

Die 80kg komt overeen met een passagier die naast je zit. Natuurlijk merk je dat als je 100% op circuit aan het rijden bent, maar voor het doel van de M3 maakt het geen reet uit. Een snelle GT met sportieve eigenschappen.

Het stempel 'boot' wat de M3 krijgt vind ik gewoon echt niet terecht. Ik dacht verder nog dat de V8 lichter was dan de 6 cylinder, dus minder zwaar in de neus.

De Z06 is natuurlijk een veel sportievere auto, maar ook een andere doelgroep. Prijs zegt niet alles. Een Z06 kost hetzelfde maar heeft een ander doel, waarom deze twee auto's vergelijken?

Zelfde als een Golf GTI met een speedster vergelijken. Kostten kwa nieuwprijs hetzelfde, maar de speedster is sportiever........... Maakt dat de speedster een betere auto? Ligt eraan wat je in een auto zoekt.

In dit draadje is de hele essentie van een (hedendaagse) M3 zoek.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 04 apr 2007, 11:53

Rico,

Ik weet het niet hoor.
Als jij nu in een E92 M3 gezet zou worden en je mocht je even een weekend uitleven met dat ding zou je er ook razend enthousiast uit stappen, dat weet ik 100 % zeker. Dat je het geld er niet voor neer wilt leggen is een ander verhaal.

en feit is dat 40 kg gewoon niet enorm veel is, ik had meer verwacht. Voorbeeld; Nieuwe model toyota yaris vegeleken met het vorige is 150 kg zwaarder geworden. 40 kg, dat weegt een gemiddeld kind, en je gaat mij niet vertellen dat als je dochter achter in de stoel zit dat je het merkt

Dat de Z06 gewoon subliem is qua prijs/gewicht/pk verhouding was al langer duidelijk.
En dat de prijzen bij BMW nergens meer over gaan, wist ik ook al.

Overigens vind ik de Z4 M ook dé auto voor mij.

Andre

Bericht door Andre » 04 apr 2007, 11:56

Dat red je nooit rico met 1600 plus kg. Je krijgt die massa met die pk s niet onder de 4.8 sec.

RVV

Bericht door RVV » 04 apr 2007, 12:06

k33z schreef:Dus het verschil van 80kg (+40kg tov oude M3 of -40kg) maakt het verschil tussen een goede en een slechte M3 in jou ogen?

De vraag waarom iedereen er vanuit gaat dat de auto goed is kan ook omgedraaid worden. Waarom ga jij er vanuit dat de auto slecht is.

.
Kees ik schrijf niet dat ik ervan uit gaat dat de auto een slechte auto is, maar ik neem niet zondermeer aan dat de auto een betere auto is. En dan gaat het me niet eens om het vergelijk met de e46 M3.

Het gaat me om het hele M concept dat compleet is agfgedreven van hetgene waar het ooit voor stond. Behalve dan (gelukkig) nog de Z4 M coupe.

http://www.petrolhead.nl/2007/02/video_ ... _coupe.php Kijk dit filmpje maar over de Z4 M coupe.

Ik ken de M6, de M5 die auto's hebben verdorie minder sportiviteit in zich als die rottige 130i. Sportiviteit is geen brute power in een grote koets. M is ondertussen AMG geworden en dan hebben die het nog beter voor elkaar bij wijze van spreke.

k33z

Bericht door k33z » 04 apr 2007, 12:10

Rico v Velzen schreef:
k33z schreef:Dus het verschil van 80kg (+40kg tov oude M3 of -40kg) maakt het verschil tussen een goede en een slechte M3 in jou ogen?

.
Kees ik schrijf niet dat ik ervan uit gaat dat de auto een slechte auto is, maar ik neem niet zondermeer aan dat de auto een betere auto is. En dan gaat het me niet eens om het vergelijk met de e46 M3.

Het gaat me om het hele M concept dat compleet is agfgedreven van hetgene waar het ooit voor stond. Behalve dan (gelukkig) nog de Z4 M coupe.

http://www.petrolhead.nl/2007/02/video_ ... _coupe.php Kijk dit filmpje maar over de Z4 M coupe.

Ik ken de M6, de M5 die auto's hebben verdorie minder sportiviteit in zich als die rottige 130i. Sportiviteit is geen brute power in een grote koets. M is ondertussen AMG geworden en dan hebben die het nog beter voor elkaar bij wijze van spreke.
Ik snap jou verhaal ook wel, alleen niet waarom jij dan (naar alle tevredenheid) in een E46 M3 rijdt.

Als je de cijfers bekijkt is de nieuwe M3 niet minder (of meer) sportief dan de E46.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 apr 2007, 12:12

Met SMG launch control misschien :lol:

40 KG er af krijgen is denk ik geen probleem met wat dure spulletjes zonder dat je zelfs iets aan het interieur of wat sleuteld.

AP/Movit alu remklauwen ipv die ekelpots stalen dingen
Intrax alu dempers (als ze geen alu standaard gebruiken zoals in de M6)
Lichter uitlaatsysteem
Race accu

Zo weinig mogelijk opties bestellen, kan je bovenstaand mooi van betalen :mrgreen:

Macboy

Bericht door Macboy » 04 apr 2007, 12:18

Tja, wat kan ik erover zeggen behalve bruut, bruuter en bruutst ? De nieuwe M3 is een droom auto pur sang.

Iedereen die dat niet erkent loopt gewoon achter de feiten aan. Dat geeft niet. Was altijd zo.

1. Toen de 1-serie kwam vond vrijwel iedereen hem lelijk. Inmiddels zijn mensen het design gewend en zijn er mensen die hem nu mooi vinden terwijl ze hem vroeger lelijk vinden (sommigen blijven bij hun standpunt, maar meerendeel zal wel iets bijgedraaid zijn).

2. Toen BMW aankondigde dat een biturbo motor zou worden gelanceerd, zat de helft van de BMA adapten te zeiken en zeuren, dat het BMW onwaardig zou zijn en weet ik veel wat nog meer. Inmiddels is iedereen het erover eens dat dit vermoedelijk Engine of the Year zal kunnen worden. Een pareltje in elk geval.

3. De nieuwe 3-serie coupe. Weinig positieve reacties, maar ook dat is helemaal aan het bijdraaien.

4. De nieuwe M3: niet BMW-waardig, niet M-waardig en weet ik veel wat voor onzin nog meer. Over enige tijd is ook iedereen het er hier over eens, terwijl ik hier vermoed dat nu 90% al verkocht is.

Andre niet en terecht (blijf aub hier posten Adje), maar Andre is ook niet de doelgroep voor de M3. Voor Adje is de auto een boot, maar dat geldt ook deels voor de E46 M3. Kortom, uitzonderingen daargelaten is de E92 M3 de ultieme auto.

En wie Rico nog gelooft die moet zichzelf na laten kijken. Het staat voor mij meer dan vast dat de M3 van BMW juist alles in zich heeft wat Rico in een auto aanspreekt. Alleen bij Rico duurt het altijd een jaar voordat ie het ook durft toe te geven.

:)

Ontkenningsfases duren soms erg lang. Aan de andere kant vind ik het leuk dat ie met argumenten probeert aan te tonen dat de E92 M3 niet is wat het zou moeten zijn.

Rico, al jou argumenten kunnen in één keer van tafel geveegd worden: alles wat jij nu schrijft over de E92 M3 was destijds ook van toepassing op de E46 M3. Lees alle fora er maar op na van de E30 M3 adepten.

Jij rijdt nu tóch de E46 M3. En in de toekomst (als het financieel haalbaar is en je het geld waard vindt) zal jij vrijwel zeker de E92 M3 rijden.

Goed. Back ontopic. De kleurencombo. BMW heeft eindelijk geluisterd en biedt weer wat auto's aan met afwijkende kleurencombo's !! Zo hoort het. Grijs van binnen, prachtig donker rood van buiten.

Deze auto moet je in het echt zien om de ware schoonheid te kunnen ervaren. Dat 80% hem niet besteld zou mij niet interesseren, hoewel ik zelf denk dat blauw (buiten) en wit (binnen) het mooiste zal zijn.

Ilija

///M3

Bericht door ///M3 » 04 apr 2007, 12:25

Andre,

Jij laat je leiden door de (M)arketing afdeling????? :roll:

Jij hebt toch ooit 90k stukgeslagen op een M3? En neem de 130i...dat is pas marketing van het ergste soort. Een auto voor een heel klein segment op de markt brengen met een beresterke motor en wat spoilers...dat is echt alleen maar marketing!!! Maar goed, laten we maar niet verder de discussie aangaan...

M3 e91 zal op echt alle fronten beter zijn dan de huidige M3....ik zou niet weten waar ze kwaliteit zouden inleveren... En 4,8 seconden naar de 100....beseffen wij wel hoe vreselijk snel dat is????? We hebben het nog steeds over een 4 zitter sportcoupe waar je ook mee naar de McDrive kan hoor....

RVV

Bericht door RVV » 04 apr 2007, 12:27

Kees ik maak niet de fout om de auto's op basis van cijfers en specificaties te vergelijken.

In alles is de nieuwe M3 gegroeid, grotere koets, breder, meer massa. Meer electronica om de auto veiliger te maken. Elke auto die groeit levert in aan sportiviteit en agiliteit. De e46 M3 zit wat mij betreft ook echt aan zijn limiet hoor. Ik zal nooit een auto kopen die groter en zwaarder is dan de e46 M3. Ook al heeft die 500pk. (let wel als het er om gaat dat ik een sportieve auto zoek)

Ik draai het om STEL dat BMW dezelfde M3 motor als in de e46 M3 had toegepast, of een motor met netzo veel vermogen, dus 343pk. Dan zouden heel wat mensen minder enthousiast zijn. Dan zouden ze inzien dat alles meer niet meer gecompenseerd werd met meer power.

De nieuwe M3 zal geen slechte auto zijn, en ik deel ook niet helemaal Andre zijn mening, maar de ohh's en aahh's omdat het die auto is heb ik dus totaal niet.

Hij doet me net zoveel als een M5 of een M6. Powermonsters die niet uitblinken in sportiviteit.

Tom

Bericht door Tom » 04 apr 2007, 12:43

Eens met Ilija.

En de enige echte M's zijn die in de motorsport gebruikt worden, alle straat M's zijn altijd al vrij zwaar geweest. Ook de E30 M3 was met z'n 1165kg geen lichtgewicht IN DIE TIJD. Wie heeft jullie ooit verteld dat M een echte sportauto is? Lotus, TVR, Corvette, Porsche RS, etc. dat noem ik sportauto's. Op een paar special editions na (CSL) vind ik het wel meevallen en is het gewoon een ideaal compromis tussen dagelijkse bruikbaarheid en sportiviteit.

Zet voor de gein eens een E30 M3 langs een Z4 3.0Si:
de E30 weegt 1165kg met 200pk, de Z4 weegt 1285kg met 265pk.
Daar zit 20 jaar tijdsverschil tussen!!!

RVV

Bericht door RVV » 04 apr 2007, 12:46

Oké allemaal maar leg mij dan eens uit waarom mijn pis niet lauw word van deze auto?

Joop

Bericht door Joop » 04 apr 2007, 12:53

Als ze nou allebei nieuw in de showroom stonden zou voor mijn de keus simpel zijn: de E46 M3 (looks, R6-motor etc..), dit is nou eenmaal niet het geval dus moet ik de keus toch laten aan de E92 M3 of wellicht de Z4M Coupe als in positie was om een dergelijke auto te kopen.

De Z4M Coupe komt qua specs en sportieviteit meer in de buurt van de M-gedachte en heeft daarnaast ook nog eens de R6-M-Motor die ook in de E46 M3 ligt.

Toch maar een Z4M Coupe dan?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 apr 2007, 12:55

Omdat de gemiddelde M/RS/AMG klant niet blij word als het nieuwe model gelanceerd word die nog beter is als het topmodel waar hij in rijd. Maar hem stiekem toch graag zou willen hebben.

:wink:

Sja is toch zo. Neem E36 M3 vs E46 M3. Als ik mijne om zou ruilen zou het qua rijden en performance zo goed als niks brengen, misschien zelfs achteruitgang als je het over een E46 M3 in standaard vorm hebt. Toch zou ik best graag een E46 M3 op het pad willen ipv een E36 M3. Voor dagelijks gebruik. Blijft toch zo :)

Daniel

Bericht door Daniel » 04 apr 2007, 12:57

BMW maakt gewoon geen sportauto's, vrijwel nooit gedaan ook. Ze maken sportieve auto's maar dat is iets wezenlijk anders.

Op het moment dat je dat wel verwacht kom je bedrogen uit. Bij sommige modellen is de balans wat sportiever vanwege grote motor in kleine auto (130i, Z4), bij de M-modellen is het een hele grote motor in een grote auto waardoor de prestaties beter zijn maar dat maakt het nog geen concurrent van een pure sporter als de Z06.

Op prijs vergelijken heeft geen zin, ik kan een ook dieselSUV bouwen voor de prijs van een E92 M3 maar dan ga ik ook niet klagen dat die SUV geen sportwagen is. Ander type, andere doelgroep, andere plus- en minpunten.

Ik vind het onzin om te verwachten van een fabrikant dat de opvolger van een bepaald model je net zo veel zal aanspreken als de voorganger. Bij bepaalde modellen valt alles (prijs, prestaties, handling, uitstraling etc.) ineens op zijn plaats zoals jij het wilt, en dan is dat dé auto voor jou. Dat is merk-onafhankelijk. In Rico's geval valt dat op zijn plaats met de 130i en de E46 M3 dus bij BMW zat/zit hij goed, maar er is best kans dat BMW nooit meer met een model komt dat net zo goed aansluit bij zijn wensen. Voor hem lijkt de E92 M3 niet de 'betere' auto te gaan worden maar daarmee moet niet het hele ding maar afgeschreven gaan worden. Voor mij persoonlijk is het namelijk andersom, ik vind het wel de betere auto: meer power, meer ruimte, moderner, meer speeltjes en mooier :)

Dus dat wordt een eindeloze discussie...zolang je jezelf niet vastklapt aan een merk of type is dat ook geen teleurstelling. Niemand verplicht je je geld bij de firma BMW achter te laten, als ffs Honda volgend jaar met een 350 pk coupe met goede looks en superieure handling komt die onder de 1200 kilo blijft en 60 mille kost gaan we allemaal daar winkelen.
Laatst gewijzigd door Daniel op 04 apr 2007, 13:08, 4 keer totaal gewijzigd.

Tom

Bericht door Tom » 04 apr 2007, 12:57

Geen idee, zeker niet als je zelf al een M3 rijd.

Als ik zo eens kijk dan zou het mij niet verbazen als ie goed uit de testen komt:
- hij weegt 40kg meer, true, jammer, maar daar staat 80pk meer tegenover
- Carbon-dak DUS zwaartepunt ligt lager
- V8 weegt minder dan L6, dus minder gewicht in de neus?

Christoph

Bericht door Christoph » 04 apr 2007, 12:59

Ze maken mijjijijij... de pis niet laaaaauwwwww

Maar deze m3 wel hoor

RVV

Bericht door RVV » 04 apr 2007, 13:01

Joop precies dat bedoel ik, die auto maakt de pis wel heet !

Macboy zijn opsomming slaat in mijn geval ook weer nergens op.

1 serie heb ik altijd prachtig gevonden.

335i turbo motor is nog steeds mijn motor niet.

335i coupe vind ik nog steeds zwaar but.

en de nieuwe M3 heeft niet zoveel inzich watr mij aanspreekt, een RS4 van Audi spreekt mij ook niet aan.

De enige ware M is momenteel de Z4 M coupe.

Laten we maar op onze blote knietjes bidden dat BMW met een kleinere M op basis van de 1 serie coupe gaat komen.

Ik weet nu al dat deze auto mij 100% meer zal aanspreken als de nieuwe e92 ooit zal doen.

Joop

Bericht door Joop » 04 apr 2007, 13:01

Tom schreef:Geen idee, zeker niet als je zelf al een M3 rijd.

Als ik zo eens kijk dan zou het mij niet verbazen als ie goed uit de testen komt:
- hij weegt 40kg meer, true, jammer, maar daar staat 80pk meer tegenover
- Carbon-dak DUS zwaartepunt ligt lager
- V8 weegt minder dan L6, dus minder gewicht in de neus?
Let wel:
- eerste punt: denk dat je gelijk hebt.
- Carbon dak: wacht op de CSL de standaard auto zal deze zeer waarschijnlijk niet hebben..
- het gewicht van motorblokken is alleen op basis van het blok kaal zonder op- en aanbouwdelen. Anders is de V8 toch echt zwaarder, en zal daardoor toch meer op de vooras hangen dan de R6

Tom

Bericht door Tom » 04 apr 2007, 13:07

Joop schreef: - Carbon dak: wacht op de CSL de standaard auto zal deze zeer waarschijnlijk niet hebben..
Het dak bestaat net als bij de conceptversie en de M6 uit carbon fibre om zo het zwaartepunt te verlagen. Daardoor ligt de M3 nog stabieler op de weg. Ook gewichtsbesparing is een voordeel van het carbon fibre dak. Vandaar ook dat de motorkap van aluminium is.
Volgens Autotelegraaf wel:
http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?id=43440
Net als de M6 dus.
- het gewicht van motorblokken is alleen op basis van het blok kaal zonder op- en aanbouwdelen. Anders is de V8 toch echt zwaarder, en zal daardoor toch meer op de vooras hangen dan de R6
Ja, maar zijn die op- en aanbouwdelen of is de versnellingsbak dan zwaarder bij een V8 dan een L6? Kan het me niet voorstellen. Die onderdelen hoeven toch niet veel anders te zijn. Een V8 is zelfs compacter.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 04 apr 2007, 13:08

@Rico: ik weet niet waarom je de pis niet lauw wordt, maar ik denk dat het verschil met een E46 zo klein is(positief dan wel negatief dan wel totaal), dat ik me af zou vragen of je huidige auto wel je ideaal is. Ik snap dat dat kleine verschil je niet naar je portemonnee doet grijpen(zou financieel ook niet slim zijn), maar afgezien van uiterlijk(=subjectief) kan je volgens mij niet zeggen dat we er hard op achteruit gaan.

Een Z4M is inderdaad een meer hardcore alternatief, genoeg reden om er ook niet nog een M3 met exact dezelfde eigenschappen(incl. gewicht) naast te zetten.

Marc R

Bericht door Marc R » 04 apr 2007, 13:09

Rico v Velzen schreef:0-100 in 4,8. en dat met 80pk erbij ? dat is 0,4 sneller dan een e46 M3 met 343pk en slechts 0,2 sneller dan een Z4 M coupe.

Dat is nog minder dan een wimperslag met je ogen. Ding had gewoon in 4,5 of nog minder naar de 100 gemoeten.
net als de mijne :D

*duikt achter de bank*
Laatst gewijzigd door Marc R op 04 apr 2007, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten