Hypotheek > starter, wat is wijsheid?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Hypotheek > starter, wat is wijsheid?

Bericht door Robin » 17 okt 2012, 14:15

125k bieden Steven. Beetje verlies want in 2007 gekocht. Mensen moeten niet te makkelijk denken. Je hebt 'n goed (uitgangs)punt en zij willen 't kwijt. Dat heet markt(werking)

Iemand die niet tegen z'n verlies kan is de winst ook niet waard, luidt 'n gezegde.

Gewoon proberen.

Tristan

Bericht door Tristan » 17 okt 2012, 14:18

Idd, gewoon bieden.

Heb ik ook gedaan, waarbij ik zelf ook dacht dat ze het nooit zouden accepteren maar uitendelijk toch gelukt. Soms moeten ze er gewoon vanaf.

mark123

Bericht door mark123 » 17 okt 2012, 14:35

Veel lager bieden. Ik heb zelf mijn huis voor 18,9% onder de vraagprijs gekocht. Ik zou eens beginnen op 115k oid. En als je zelf niet kan onderhandelen, laten doen!

Robin

Bericht door Robin » 17 okt 2012, 14:43

mark123 schreef:Veel lager bieden. Ik heb zelf mijn huis voor 18,9% onder de vraagprijs gekocht. Ik zou eens beginnen op 115k oid. En als je zelf niet kan onderhandelen, laten doen!
Mee eens hoor, maar het ging mij om het idee dat die vraagprijs anno 2012 iets utopisch is en die 130k waarvoor 't gekocht is ook eigenlijk....

Misschien (in deze tijden) zijn ze 'blij' met dat die 115k iig een bod is. Is ook centen voor de verkoper. Minder malheur/stress voor hun en beide partijen kunnen verder.

15k eraf in 5 jaar tijd is 3k per jaar. Keurige afschrijving van wat we hier lezen over auto's op DF. :kikker:

:coffee:

Hielke

Bericht door Hielke » 17 okt 2012, 14:45

De reacties mbt de noodzaak van HRA (en dan vooral voor de groep waarvoor ie niet bedoeld was) stammen uit een ander universum.

Steven. In 2007 voor 130k gekocht en ze vragen er nu 137k voor? Is er in die tussentijd misschien voor 100k aan vertimmerd dan?

Tristan

Bericht door Tristan » 17 okt 2012, 14:51

Uiteraard is er een groep die het niet nodig heeft. Maar aan de andere kant. Waarom zou die groep die voordelen niet mogen hebben? Omdat ze meer verdienen en in een duur huis wonen? Links wil iedereen gelijktrekken, dan moet je ook de voordelen gelijktrekken. Blijft een leuke en eindeloze discussie die HRA. :shout:

Overigens zijn er ook een hoop mensen die meerdere malen modaal verdienen maar in een simpel huurwoning wonen. Daar wordt ook niks aan gedaan. :wink:

Robin

Bericht door Robin » 17 okt 2012, 14:53

Hielke schreef:Steven. In 2007 voor 130k gekocht en ze vragen er nu 137k voor? Is er in die tussentijd misschien voor 100k aan vertimmerd dan?
Verbouwde keukens en badkamers zijn leuk voor de huidige bewoners/verkopers en 'n mooi verkoopargument van hun, maar bedenk dat JIJ/jullie misschien iets totaal anders voor ogen hebben.En jullie willen daar 15/20 jaar zitten...

Dat soort zaken kun je dus ook qua argument 'afschrijven' alhoewel 'n frisse nieuwere keuken voor jou als koper wel aanlokkelijk kan zijn, niet laten blijken.

mark123

Bericht door mark123 » 17 okt 2012, 14:59

Inderdaad, keukens en badkamers die nogal aan smaak onderhevig zijn vind ik ook geen waardevermeerdering. Maar wie weet zitten er wel 2 nieuwe dakkapellen, een uitbouw en nieuwe CV ketel in?

GTRene

Bericht door GTRene » 17 okt 2012, 15:04

Ik had een keer een heel laag bod gedaan op een ander huis, moest aardig wat aan gebeuren en je moest er dus echt doorheen kunnen kijken (mogelijkheden daar)

ik dacht voor dat X bedrag wil ik het wel (doch dacht dat doen ze nooit :lol: )
dus ik zei tegen die makelaar, ik wil er max dat voor geven en dan koop ik het zonder verder gedoe oid.
thats it, als die mensen (familie van die "oma" die naar bejaarden woning gegaan was) er mee accoord gaan hoor ik het wel.

dus ik weer zorgeloos naar huis, dacht doen ze toch niet...dus no worries en als ze het doen dan ist een super prijsje en zie ik dan wel weer...(had zelf toen nog de woning in Wierden)

kreeg ik een korte tijd later een telefoontje, de "eigenaar" gaat accoord :oops:

damn...toen kwam er ineens veel op me af :shock:
gelukkig was ik toen nog iets beter te pas e.d. en had mazzel dat ik mijn woning vrij snel kon verkopen ook nog eens met een (voor mijn doen) leuke profit.

magoed, toen ging dat ook iets vlotter allemaal, doch denk dat huizen niet zo veel meer zakken en dan langzaam heel iets weer iets aantrekken doch niet meer zo het voorheen ging de komende 5<>10 jaar lijkt me, doch stabiliteit is ook fijn/belangrijk.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 17 okt 2012, 15:22

Op zich wel mee eens maar... :wink: Het kan natuurlijk zo zijn dat de marktwaarde van die woning nu idd die 137k vraagprijs rechtvaardigt. Nu is 137k ook niet de top van de woningmarkt en kunnen redelijk wat mensen die centen opbrengen voor een woning zoals TS hem omschrijft. De gemiddelde woningprijzen dalen, er zal dan ook vast wel wat gelijk blijven of zelfs iets stijgen. Als deze voor 130k weggaat dan is dat niet onmogelijk natuurlijk. Neemt niet weg dat je gerust, fors, minder kunt bieden. Of je hem krijgt hangt van meer factoren af, zoals bv de situatie waar de verkopers zich in bevinden. Deze mensen hebben nog een woning dus wie weet. Maar er staat ook in de openingspost dat er een hypotheek benodigd is van max 130k. Gaat TS er dan vanuit dat hij hem voor minder krijgt en zit daar alles in meegefinancierd of zit er dan eigen geld in? Etc etc.
Hielke schreef:In 2007 voor 130k gekocht en ze vragen er nu 137k voor? Is er in die tussentijd misschien voor 100k aan vertimmerd dan?

Robin

Bericht door Robin » 17 okt 2012, 15:25

Arthur schreef: Het kan natuurlijk zo zijn dat de marktwaarde van die woning nu idd die 137k vraagprijs rechtvaardigt.
Definieer "marktwaarde...... rechtvaardigen" ? Moeilijk hoor.

Dit is iets wat de makelaar met die verkoper overeenkomt en proberen. Omlaag kun je altijd nog. Omhoog niet.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 17 okt 2012, 15:28

Nou, wat staat er voor die bedragen nog meer te koop daar? Bijvoorbeeld... Of de WOZ waarde opvragen en kijken met welke woningen deze is vergeleken. Of, via kadaster, de laatste verkoopprijzen in de buurt opvragen. Dan kom je er wel zo ongeveer.

GTRene

Bericht door GTRene » 17 okt 2012, 15:35

het is ook hoe past die woning bij je...
en hoe is de vraag naar woningen in die prijsklasse en hoe graag wil jij de eigenaar worden.

met andere woorden, als het je weinig uitmaakt (zoals ik destijds bij dat huis uit het verhaal) dan kun je een eigenlijk "te laag" bod uitbrengen.
moet wel een beetje in perspectief blijven, dus ff aftasten wat kan...fact? is wel dat deze leeg staat? en geld kost maandelijks en er dus iets meer "druk" bij ligt voor die verkopers lijkt me.

Tristan

Bericht door Tristan » 17 okt 2012, 15:38

Beste is om een aankoopmakelaar in te schakelen. Die kent de markt, heeft meer inzicht in de verkoopprijzen van de verkochte huizen in de buurt e.d. Hij kan je snel vertellen wat ongeveer de huidige waarde is en zal je adviseren een bepaald bod te doen. Je kan ook alles zelf doen maar een goede aankoopmakelaar betaald zichzelf weer terug.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 17 okt 2012, 15:45

Je kan ook alles zelf doen maar een goede aankoopmakelaar betaald zichzelf weer terug.
Wel zorgen dat je een goede te pakken krijgt inderdaad.
Kameraad van mij had niet zo'n goede en is nu in een slepende rechtzaak met z'n buurman verwikkeld over een stom stukje voetpad. Een stukje voetpad dat, als ze verliezen, wel eens een heel duur stukje kon gaan worden.

Maar goed, dat soort "pech" kun je altijd tegenaan lopen. Verder een interessant topic, wat ik even ga volgen :thumbup:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 17 okt 2012, 16:01

Op kadaster.nl kun je voor een paar euri de verkoopprijzen van de hele straat van de laatste 10 jaar krijgen. (als die vergelijkbaar zijn)

Luco

Bericht door Luco » 17 okt 2012, 16:08

Richardt. schreef:
Je kan ook alles zelf doen maar een goede aankoopmakelaar betaald zichzelf weer terug.
Wel zorgen dat je een goede te pakken krijgt inderdaad.
Kameraad van mij had niet zo'n goede en is nu in een slepende rechtzaak met z'n buurman verwikkeld over een stom stukje voetpad. Een stukje voetpad dat, als ze verliezen, wel eens een heel duur stukje kon gaan worden.

Maar goed, dat soort "pech" kun je altijd tegenaan lopen. Verder een interessant topic, wat ik even ga volgen :thumbup:

Ligt eraan een aankoopmakelaar is daar niet verantwoordelijk voor, maar de verkoper, als die bewust informatie of gebreken heeft achter gehouden is die aanspraelijk.
Beetje makkelijk om te zeggen dat het aan de aankoopmakelaar lag, ken jij de opdracht die deze aankoopmakelaar heeft gehad?

Met aan en verkoopkeuringen is ook vaak gezeik, waarom?
Omdat koper of verkoper voor 50 euro een rapport of advies willen hebben wat eigenlijk 500 kost.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 17 okt 2012, 16:13

Ja ik weet hoe het een en ander in elkaar steekt en ja de aankoopmakelaar heeft een steekje laten vallen ;)

Overigens gaat je verhaal in het algemeen wel op hoor daar niet van ;)
Daar tegenover staan natuurlijk ook de makelaars die snel geld willen verdienen en z'n werk dus niet goed doet

Shakes

Bericht door Shakes » 17 okt 2012, 16:17

Contact opnemen met Michel!

Luco

Bericht door Luco » 17 okt 2012, 16:19

Iedereen laat wel eens een steekje vallen, maar de vraag is of dan de makelaar verantwoordelijk is?
Want als de makelaar verantwoordelijk zou zijn wordt het voor de makelaar een duur stukje grond :blink:

Maar ik verkoop liever een auto aan een DF-er dan een huis, want als je sommige hoort willen ze een huis van 137 k allemaal hebben voor 100 k.

Robin

Bericht door Robin » 17 okt 2012, 16:48

Luco schreef:Iedereen laat wel eens een steekje vallen, maar de vraag is of dan de makelaar verantwoordelijk is?
Want als de makelaar verantwoordelijk zou zijn wordt het voor de makelaar een duur stukje grond :blink:

Maar ik verkoop liever een auto aan een DF-er dan een huis, want als je sommige hoort willen ze een huis van 137 k allemaal hebben voor 100 k.
100k?

90k toch?

LOL

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 17 okt 2012, 16:59

Net toevallig de makelaar aan de lijn, mijn appartement staat nu 2,5 jaar te koop, niet voor een absurd bedrag of zo...........onder voorbehoud verkoop eigen woning verkocht, dit contractueel vastgelegd, van rechtswege aflopende 15-11-2012.

Makelaar; "kopende partij wil het contract niet verlengen"

Hij bracht het met zachte, bijna trillende stem als of er iemand was overleden

Ik; "Ja dat snap ik, de markt is zo dood als een pier (om maar even in de overlijdens sfeer te blijven) en is verworden tot een volledig deflatoire markt. Daarbij geen kabinet en onduidelijke plannen voor de toekomst, sterker; aflossen wordt de norm, tevens Basel III en versterkte eisen t.a.v. hypotheek verstrekking"

Makelaar; (ik hoorde hem slikken) "Ja egh ehg, u heeft helemaal gelijk"

Ik; "Ik haal mijn huis van de markt, heeft totaal geen zin zo, ik moet namelijk niets en ik slaap erg rustig"

Makelaar; "Ja das misschien wel een goed idee"

Ik; "Goed, hoe is het bij jullie daarzo?

Makelaar; "egh egh, tja het gaat even wat minder, en er moet wel brood op de plank en de auto moet ook benzine"

Ik; " Rest me niets anders dan jullie veel sterkte te wensen, de komende jaren"

Makelaar; "ja egh, met dank"

Ik; "goedemiddag"

het huilen stond hem nader dan het lachen.................gaat toch goed hier en ik zie het allemaal niet zo scherp volgens enige DF-ers...........nu, I have some news for you..........

Robin

Bericht door Robin » 17 okt 2012, 17:06

romo schreef: I have some news for you..........
allemaal aan de Porsche? :D

WJ

Bericht door WJ » 17 okt 2012, 17:11

Jongeuhhhhh, volgens Hollande is de Euro crisis bijna voorbij.

dvh

Bericht door dvh » 17 okt 2012, 17:31

Maar net welke hoek je zit met je branche.
Maar als makelaar moet je er hard aan trekken tegenwoordig..

Ik heb vandaag trouwens ook een contract getekend !
Ga ook verhuizen.. Zakelijk wel te verstaan. Niet ver, zelfde straat 10 winkels verder. Maar de vlag mag uit hoor! Dolblij met mijn nieuwe huur ... :wave:

Porsches hoor ik ? :kikker:

Plaats reactie