Schitterend natuurlijk, een E30 325i 24v - maar toch bleef er wat knagen. Daarom ligt er nu in de garage een 4,4 liter en bijpassende zesbak uit de garage. Deze winter wordt het geheel ingebouwd.
Op dit moment rijd ik met een 3,25 open diff. Dat trekt fantastisch, maar de één is wat kort (oppassen met sprinten, veel geluid maar weinig snelheid op de parkeerplaats) en onrustig veel toeren op de snelweg. Dat laatste is sowieso minder bij de zesbak, maar de enorme plus aan vermogen (zo'n 100 pk en 200Nm) maakt dat voor het eerste probleem de overbrenging enorm veel langer moet. Sowieso: een sper is een must. Kortom: ik ga een nieuw differentieel kopen. Maar wat voor een?
Zelf twijfel ik tussen een overbrenging van 2,65 en 2,79, sper 25 of 40%? Wat denken jullie?
Nu heb ik een tijd geleden een geweldige calculator gevonden, waarbij je een grafiek te zien kreeg met toerental en snelheid op een as en per versnelling een lijn. Super.. maar ik kan deze niet terugvinden! Alles wat Google me nu laat zien zijn calculators waarbij je tabellen krijgt. Kent iemand wat ik zoek?
E30 V8 - maar welk differentieel (en waar is de tool)?
-
- GTRene
Re: E30 V8 - maar welk differentieel (en waar is de tool)?
ligt er ook een beetje aan wat je er mee wil...
snel je rondjes draaien of veel driften?
als je een dikke sper hebt en veel vermogen wil die hem al snel over de voorwielen drukken...
wellicht voor vlotte rondjes zou een Quaife goed kunnen werken?
wellicht eerst ff afwachten hoe de zesbak het over brengt?
3.25 lijkt idd kort maar kan meevallen met die 6-bak als je het vermogen zo laat? (286pk ofzo?)
misschien is een 3.15 ook al "oke" (heb ik ook met zesbak)
in elk geval leuk dat je een M62B44 erin gaat lepelen
wellicht reageren er ook mensen met meer verstand van deze combo
snel je rondjes draaien of veel driften?
als je een dikke sper hebt en veel vermogen wil die hem al snel over de voorwielen drukken...
wellicht voor vlotte rondjes zou een Quaife goed kunnen werken?
wellicht eerst ff afwachten hoe de zesbak het over brengt?
3.25 lijkt idd kort maar kan meevallen met die 6-bak als je het vermogen zo laat? (286pk ofzo?)
misschien is een 3.15 ook al "oke" (heb ik ook met zesbak)
in elk geval leuk dat je een M62B44 erin gaat lepelen
wellicht reageren er ook mensen met meer verstand van deze combo

-
Wat wil ik ermee.. cruisen (van zondagsritje tot vakantie) en af en toe een beetje blazen. De auto heeft gewoon volledig interieur, niet al te heftige verlaging en krijgt hooguit sporadisch een circuit te zien. Voor een lange snelwegrit zijn weinig toeren natuurlijk wel prettig, ik denk dat met de trekkracht korte versnellingen niet enorm zinvol zijn.
Ik ben bang dat met het vermogen (inderdaad, 286 pk en 440Nm) er voor zorgt dat ik met het huidige differentieel per saldo alsnog een vijfbak heb omdat de eerste zinloos wordt, maar het valt best te proberen natuurlijk
Ik ben bang dat met het vermogen (inderdaad, 286 pk en 440Nm) er voor zorgt dat ik met het huidige differentieel per saldo alsnog een vijfbak heb omdat de eerste zinloos wordt, maar het valt best te proberen natuurlijk

- GTRene
zal ook wat aan je onderstel liggen en bv de kwaliteit banden en breedte er van denk.
het 325 diff is wellicht wat kort met de rest (banden schokdempers e.d.) wat je nu hebt, ik weet niet of je daar ook nog wat in gaat wijzigen?
goedkoopste is eerst eens kijken hoe het gaat na de ombouw, zo'n ander diff kost ook aardig knaken, alhoewel je de huidige weer kan verkopen, dat wel.
wanneer gaat de ombouw gebeuren?
het 325 diff is wellicht wat kort met de rest (banden schokdempers e.d.) wat je nu hebt, ik weet niet of je daar ook nog wat in gaat wijzigen?
goedkoopste is eerst eens kijken hoe het gaat na de ombouw, zo'n ander diff kost ook aardig knaken, alhoewel je de huidige weer kan verkopen, dat wel.
wanneer gaat de ombouw gebeuren?
-
Onderstel (20mm ingekort koni geel + eibach pro kit) bevalt me erg goed, dat blijft ongewijzigd. Remmen moeten misschien een slagje groter, heb alvast velgen gekocht die daar ruimte voor zouden bieden (maar ik weet nog niet of ik ze wil laten renoveren in deze kleuren of in OEM ogend grijs). November begint de ombouw..
- GTRene
denk dat oem ogend grijs wellicht beter zal staan?
dat zwart lijkt wat...?
trouwens die velgen zijn 7.5J da lijkt me niet erg breed voor achter?
veel power E30...hoe breed kan daar op?
mag je echt wel iets breeds and sticky op leggen anders rook je idd je banden op
(lijkt me)
dat zwart lijkt wat...?
trouwens die velgen zijn 7.5J da lijkt me niet erg breed voor achter?
veel power E30...hoe breed kan daar op?
mag je echt wel iets breeds and sticky op leggen anders rook je idd je banden op

-
std e34 540i 6-bak is 2,93. Mijn voorkeur heeft dan 3,15 of bij Alpen-gebruik 3,23:1.
In een e30 zou ik in de buurt van 2,93 of misschien 2,79. Langer niet. Ik vind op straat 3,23 onder de e34 te kort, je haalt 100km/h bijvoorbeeld niet meer in tweede versnelling, en de heerlijke derde versnelling wordt wat kort. Met een 3,15 klopte het voor mijn gevoel wel. Afrol-omtrek van e30 is een stuk korter, dus je kan iets langer qua diff. Met de 2,93 haalde ik de snelheidsbegrenzer in 5, en was 6 een spaarversnelling. Die je vanaf 50km/h kon gebruiken, ding accelereerde toch wel. Met 3,15 klopte het beter, top in 6 wezenlijk hoger dan in 5.
In een e30 zou ik in de buurt van 2,93 of misschien 2,79. Langer niet. Ik vind op straat 3,23 onder de e34 te kort, je haalt 100km/h bijvoorbeeld niet meer in tweede versnelling, en de heerlijke derde versnelling wordt wat kort. Met een 3,15 klopte het voor mijn gevoel wel. Afrol-omtrek van e30 is een stuk korter, dus je kan iets langer qua diff. Met de 2,93 haalde ik de snelheidsbegrenzer in 5, en was 6 een spaarversnelling. Die je vanaf 50km/h kon gebruiken, ding accelereerde toch wel. Met 3,15 klopte het beter, top in 6 wezenlijk hoger dan in 5.