Inrijden en de mythe er omheen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 30 mar 2007, 11:20

A1-G60 schreef: En er was iemand ie iets riep over Long Life van VW.
Over bijvullen omdat het nodig is.
We hebben een T4 102pkTDI-250nm , (121pk/260nm zonder tuning op de rollenbank) deze bus is een Long Life bus.
Er hoeft nooit een drup bij met een interval van 30.000km !
Dus de ene motor is de andere niet, maar het ligt niet aan de olie.
Dat was ik. :lol:

En bij mij hoeft er trouwens ook geen drup bij, want (blijkbaar) goed ingereden.

Daarom de wedervraag: als het niet aan de olie ligt, waar ligt het dan wél aan? :wink:

Want zwaar olieverbruik is wel 'normaal' bij VAG-longlifemotoren, in de zin dat de oliebijvuldraadjes op VAG-forums niet meer te tellen zijn.

A1-G60
Berichten: 106
Lid geworden op: 02 feb 2007, 21:59

Bericht door A1-G60 » 31 mar 2007, 08:29

Dutch, ik denk dat menig een niet in de gaten heeft dat de opwarmtijd van een TDI behoorlijk is.
Mi, meeste mensen trappen te snel met koude motor.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 31 mar 2007, 11:28

Nou ja, het grappige is dat de meeste mensen die ik het vraag, juist uiterst voorzichtig hebben ingereden.

Maar misschien is dat wel gecombineerd met de gedachte dat je na truttig inrijden kennelijk alles mag met zo'n motor, inclusief niet warmrijden.

Wie weet...

A1-G60
Berichten: 106
Lid geworden op: 02 feb 2007, 21:59

Bericht door A1-G60 » 31 mar 2007, 13:08

Dutch schreef:Nou ja, het grappige is dat de meeste mensen die ik het vraag, juist uiterst voorzichtig hebben ingereden.

Maar misschien is dat wel gecombineerd met de gedachte dat je na truttig inrijden kennelijk alles mag met zo'n motor, inclusief niet warmrijden.

Wie weet...
En dat is dus ook niet goed!

Je polijst dan alsware de oppervlaktes.
Terwijl deze juist ruw moeten zijn, de olie moet als film tussen de materialen zitten. Simpel gezegd.
Niet voor niets dat het honen erg nauwkeurig komt, het patroon is er om de olie vast te houden, om zo een film te creeren.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 31 mar 2007, 20:26

Dat vind ik dus ook, maar de meeste mensen interpreteren de instructies 'uit het boekje' wel zo...

A1-G60
Berichten: 106
Lid geworden op: 02 feb 2007, 21:59

Bericht door A1-G60 » 03 apr 2007, 22:42

Mijn nieuwe motor, geboord voor de Wiseco's is ingelopen met olie afkomstig uit een 1.4 16V FSI Ibiza na 15.000km.
(geen geintje)

Hoe schraler de olie, hoe sneller alles inloopt. Smeren doet het goedje wel, alleen zijn alle aditieven eruit en zit er veel bezine in.
Gewoon normaal rijden, wisselend belasten.

Na 600km, vloeibaargoud erin.

En als mijn motor een koude start heeft....lopen de rillingen over je lijf.
0.07 mm is de motor geboord. Dus alles klappert.
Is die op warm is het prima, maar stationair vindt ie niet leuk. :lol:

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 03 apr 2007, 22:46

Afgelopen weekeinde nog een Hertz auto ingereden.

Pyreneeen zijn daar uitermate geschikt voor. 8)

A1-G60
Berichten: 106
Lid geworden op: 02 feb 2007, 21:59

Bericht door A1-G60 » 03 apr 2007, 22:48

En die krijgen vaak geen beurt maar gaan naar 45K gewoon als ocasie naar de betere merkdealer.
:?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Fedmas en 7 gasten