Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
dvh

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door dvh » 09 okt 2012, 10:10

Afbeelding

So no job , no work ofc. No marriage , no kids. No fashion cause no money. U don't have to act normal cause u are your own boss. U don't have to walk, u sit. Watch tv sounds good. Obey your thirst , drink beer. And die young and free.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 09 okt 2012, 10:18

Tja, dan kan deze ook wel meedoen qua text etc. ( bij 't hardlopen schalt dit vanuit m'n iPhone vaak in m'n oren), ga ik vanzelf nóg harder lopen.

alt

Bericht door alt » 09 okt 2012, 10:36

Even iets anders, de toekomst dat vind ik belangrijk.
De toekomst is weggelegd voor industriële robots.
Deze doen nu één simpele continue beweging.
Het probleem is een universeel simpel programma om de robot andere functies te laten doen.
Nu moet je een dure vent inhuren de dagen staat te kloten met de robot.
Als dit in de toekomst wordt opgelost, wordt zo dat een personeelslid dit zelf zou kunnen doen, moet het mogelijk zijn om in enkele minuten om te kunnen schakelen.
Net als de eerste pc's op dos en nu op windows
De allereerste pc draaiden op andere software waar ik de naam van vergeten ben draaide.
Weet nog dat er programma's waren om die oude software om te zetten naar dos.
Dit kan werk opleveren voor software ontwikkelaars en ons verlossen van veel simpel werk en misschien van toekomstige gastarbeiders.

Wie heeft nog een idee of een veel, beter idee?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 okt 2012, 11:12

Als we robots krijgen die al ons werk doen en we ze zo programmeren dat ze nooit zeuren, dan kunnen we allemaal (ongeacht ras, geloof, geld) vroegtijdig met pensioen en lachend toekijken hoe zij zich 't schompes werken... de sukkels! :lol:

Metchu

Bericht door Metchu » 09 okt 2012, 15:45

daarna komt er een tijd dat John Connor in actie moet komen....

Robin

Bericht door Robin » 09 okt 2012, 16:06

Metchu schreef:daarna komt er een tijd dat John Connor in actie moet komen....
Money doesn't make you happy. I now have $50 million but I was just as happy when I had $48 million.
Arnold Schwarzenegger
:D

GTRene

Bericht door GTRene » 09 okt 2012, 16:11

:tooth:

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 11 okt 2012, 18:24

Wanneer de tijd het toelaat, lees ik graag dit topic. Vooral de eigenzinnige kijk van Dennis kan ik appreciëren.

Nu zit ik sinds een jaar of 2 in een sector waar de "crisis" erg hard huishoudt.
De diversiteit aan oorzaken maakt het erg moeilijk om snel een pasklare oplossing te bedenken.
Sinds eind augustus is de klad er in het transport helemaal in gegaan. Het aanbod is gehalveerd, en de brandstofprijzen gaan wederom richting record. Normaliter hoeft dit laatste niet noodzakelijk een probleem te zijn aangezien mijn klanten gebonden zijn aan mijn dieselclausule die een automatische prijsstijging koppelt aan de officiële dieselprijzen. Nu kan ik mijn juridisch ondersteunde clausule lekker schrappen, want mijn Oost-Europese collega heeft dit niet. En diesel kost voor iedereen evenveel, toch?

Sinds begin dit jaar zijn we met een groepje zelfstandige transportondernemers rond de tafel gaan zitten om onze problemen te in kaart te brengen. Een student in de journalistiek heeft hier als eindwerk een reportage van gemaakt.

Het schetst eigenlijk erg goed een deel van de situatie. Toen dit filmpje werd gemaakt (Mei j.l.) was het aanbod dan nog +/- 40% hoger dan nu.
P.S.: Michel De Vries (CEO CP SHIPS) is intussen afgetreden na een overname door een Slovaakse groep, en Dirk Segers heeft 50% van zijn materiaal moeten verkopen en het roer 180 graden om moeten gooien.

Ikzelf ga nog niet direct panikeren. Het grootste deel van mijn materiaal is betaald, ik kan mijn chauffeur nog elke maand netjes betalen en aangezien ik geen hypotheek of kinderen ten laste heb, kan ik de lifeline nog aardig rekken. Maar goed slapen doe ik al lang niet meer, ik vraag me echt af waar dit allemaal gaat eindigen?

RVV

Bericht door RVV » 11 okt 2012, 18:46

Redelijk toepasbaar dus...
Bijlagen
homepage_logo.jpg
homepage_logo.jpg (57.09 KiB) 991 keer bekeken

Robin

Bericht door Robin » 11 okt 2012, 19:27

Toepasselijk text deze nieuwe van dit stelletje ouwe rockers van 'n jaar of 70/greatest rockband alive!. Topper, wat zijn ze nog/weer goed bezig en bijdetijd!
Doom & Gloom:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 okt 2012, 10:13

@Dennis: Heftig hoor. Je had het enorm naar je zin, dus dit werk past wel goed bij je. In de transportsector loop je wel 5 jaar op de zaken vooruit. Dus als 't nu heel slecht gaat, dan blijft de economie nog 5 jaar bagger. (Let op: Dat is mijn persoonlijk inzicht, toevallig is de transportsector één van mijn ijkpunten om economische voorspoed te staven/voorspellen!), maar stel dat de economie over 6 jaar beter zal gaan, dan is er dus een reële kans dat de transportsector volgend jaar al de bodem heeft bereikt (vanuit mijn redenering dus) en vanaf dat punt dus kan gaan groeien.

Zolang je die tijd uit kunt zingen, heb je over een aantal jaren de wind mee en zou je dus kunnen profiteren door nu te gaan investeren en plannen maken voor toekomstige groei. De oneerlijke markt is niet wat ze in Brussel voor ogen hadden, maar die ze wel hebben veroorzaakt. Dat zullen ze linksom of rechtsom goed gaan maken.

Wat wij hier op de zaak merken is dat juist in Oost Europa de vraag toeneemt en er geld beschikbaar komt om daar de economie impulsen te geven en om (nu 't nog goedkoop is) een kwaliteitsslag te maken voor zaken als infrastructuur vanuit de overheid. Als dat los komt, dan trekt het de boel weer meer in balans en zullen Oost Europeanen niet helemaal naar West Europa hoeven om geld te verdienen. Ook gaan hun salarissen dan rap omhoog.

Nogmaals, ik heb 't over 5 a 6 jaar van nu. Dus vanuit mijn redenering (die niet wetenschappelijk is etc. etc #disclaimer) zou je als transportbedrijf daar in 2013/2014 al van kunnen gaan profiteren terwijl de rest van de economie nog aanmoddert. Als de rest blijft aanmodderen blijft de olieprijs laag. De overheid in Brussel moet nog even zorgen dat de markt weer de juiste kansen krijgt. Blijf dus scherp en ruik je kansen.

Gratis Cav, no cure, no pay. :)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 okt 2012, 13:57

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 okt 2012, 21:22

Volgende Expeditie Robinson is dus gewoon op Pampus. :D

PD power

Bericht door PD power » 14 okt 2012, 21:50

Ja en dan in nederland vooral veel natuur aanleggen, man man, we hebben met onze landbouw gewoon goud in handen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 okt 2012, 21:59

Nu nog even die bloembollenkwekers leren hoe je daar lekkere gerechten van maakt, net als in de Hongerwinter. :kotsen:

Opzouten met die bloemen, we motte voer hebbe. :hungry:

PD power

Bericht door PD power » 15 okt 2012, 22:22

Tja zolang er meer voor bloembollen dan voor voedsel wordt betaald.

Maar de gesubsidieerde vergisters moeten ze meteen mee stoppen, puur rond pompen van energie en verspilling van goed voer.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 okt 2012, 12:22

http://www.rtl.nl/components/financien/ ... tingen.xml

In ruil voor ingrepen op de hypotheekmarkt en minder aftrek van pensioenpremies, wil de commissie Van Dijkhuizen het toptarief inkomstenbelasting verlagen van 52% naar 49%.

Commissie
De lasten voor lagere inkomens zullen flink stijgen, want tot een inkomen van 62.000 euro betaalt iedereen 37% belasting volgens het plan. Nu is het laagste belastingtarief nog 33%. Ook zal de BTW verder worden verhoogd van 21 naar 23%. De commissie stelt echter: "volgens berekeningen zijn de koopkrachteffecten beperkt."

Vooral gepensioneerden met een aanvullend pensioen zijn onder het nieuwe stelsel minder goed af. Zij gaan ook 37 procent betalen, terwijl dat nu vaak 20 procent is. De commissie zegt het redelijk te vinden om ouderen meer te belasten, omdat zij meer vermogen hebben dan jongere generaties.

Van Dijkhuizen, CFO bij NIBC, en voormalig topman van financien, wil alle hypotheken aanpakken, ook de bestaande. Voor iedereen zal verplicht een aflossingsschema gelden van 30 jaar. De hypotheekrenteaftrek moet worden beperkt om de huizenmarkt in beweging te krijgen. Ook doordat de overdrachtsbelasting wordt afgeschaft.

De commissie kreeg in februari van het demissionair kabinet CDA/VVD de opdracht het belastingstelsel te onderzoeken. Vanwege de tussentijdse verkiezingen komt de commissie met een interimrapport. Het eindrapport wordt komend voorjaar verwacht.

Meer werk
Een verlaging van de inkomstenbelasting zou meer banen opleveren. De commissie wil de 4 huidige belastingtarieven in de inkomstenbelasting vervangen door 2 tarieven van 37 procent en 49 procent. In dit stelsel betaalt 93 procent van de belastingplichtigen het lagere tarief van 37 procent, aldus de commissie.

De voorstellen om de tarieven voor de inkomstenbelasting te verlagen moeten op termijn omgerekend ruim 140.000 voltijdbanen opleveren.

Van de 13 miljoen belastingplichtigen in Nederland, betalen er geen 1 miljoen het toptarief van 49%. 12 miljoen betalen alleen het tarief van 37%, wat betekent dat Nederland eigenlijk een soort vlaktax invoert.

Lees hier het hele rapport: lagere tarieven inkomstenbelasting en meer werkgelegenheid

Lees hieronder in het FD het interview met Van Dijkhuizen: 'Minder geld rondpompen'

http://fd.nl/economie-politiek/125350-1 ... sited=true

Voorzitter Kees van Dijkhuizen van de commissie voor herziening van de inkomstenbelasting legt ingrijpende plannen op tafel tijdens de coalitiebesprekingen. ‘Je moet boter bij de vis geven, niet zeggen we pakken nu iets af en geven het u later terug.’

Minder hypotheekaftrek in ruil voor lager belastingtarief

V: Nagenoeg alle belastingplichtigen vallen straks onder een vlaktakstarief van 37%. Een vlaktaks en toch koopkrachtbehoud? Dat was altijd een onmogelijke combinatie. U bent een genie!
‘Onze opdracht was te kijken of we tot een vlakkere tariefstructuur kunnen komen. Een eenvoudiger stelsel met minder rondpompen van geld. Uiteraard hebben we verkend of dat één tarief zou kunnen zijn. Maar dat brengt de inkomensverhoudingen dusdanig in de war dat dat geen oplossing is.'

'Met twee tarieven kunnen we 12 miljoen van de 13 miljoen belastingplichtigen onder één tarief van maximaal 37% brengen. Nu vallen slechts 6 miljoen mensen onder dit tarief van de huidige eerste schijf. De tarieven van de huidige tweede en derde schijf worden verlaagd naar 37%. Vanaf een jaarinkomen van €62.000 valt men straks in de hoogste schijf van 49%. Het is goed om eens in de tien jaar het belastingstelsel onder de loep te nemen. We moeten ook zorgen dat Nederland geen speelbal wordt van de financiële markten. En we willen de verstarde woningmarkt en de financiering van de vergrijzing aanpakken.'

'Wij hebben gekeken naar de inkomenspositie van gepensioneerden tussen 65 en 70 jaar. Hun inkomenspositie is beter dan die van alle leeftijdsgroepen tot vijftig jaar. Hun vermogenspositie is nog veel beter. Deze gepensioneerden beschikken over de financiële draagkracht om de oplopende vergrijzingskosten mee te helpen betalen. Ons advies mag niet leiden tot hogere belastinginkomsten. Met de verschuiving van de lasten die wij voorstellen worden op langere termijn 140.000 banen gecreëerd. Extra banen geeft extra draagvlak voor de vergrijzing. Bovendien gaan werkenden er in koopkracht op vooruit. Werk moet lonender worden. Er zijn altijd winnaars en verliezers in koopkracht maar de verschillen blijven beperkt. Minima gaan er niet op achteruit.’

V: Eerdere commissies zagen hun adviezen in een la verdwijnen of verwateren. Bent u daarover optimistisch of pessimistisch?
‘Rapporten van dit soort commissies worden vaak niet meteen overgenomen omdat ze een horizon van tien jaar hebben. We zijn optimistisch gestemd. Ons gaat het om een richting te geven. Deze voorstellen zijn niet in beton gegoten. De politiek kan anders kiezen of anders timen. We stellen bijvoorbeeld voor om de btw met 2%-punt te verhogen naar 23%. Die tendens zien we in omringende landen ook. Mocht de politiek besluiten om de ons btw-voorstel niet te volgen, dan moet het nieuwe tarief voor de inkomstenbelasting 38% worden in plaats van 37%.’

V: Wat verandert er aan de hypotheekrente-aftrek?
‘Er zitten teveel subsidies op de woningmarkt. Er is sprake van scheefhuren. Nederland zit op zo’n enorme hypotheekberg dat onze stabiliteit onder druk staat op de financiële markten. Er moet wat gebeuren aan de huurmarkt en de koopmarkt.'

'In de hypotheekrenteaftrek vinden wij dat bestaande en nieuwe gevallen fiscaal gelijk behandeld moeten worden, maar wel heel geleidelijk. Wij vinden dat hypotheekgevers in het begin iets meer moeten kunnen aftrekken en aan het eind van hun carrière iets minder. We stellen jaarlijks aflossen niet verplicht voor nieuwe hypotheken, in tegenstelling tot wat het kabinet voorstelt, maar de aftrek is er wel op gebaseerd. Anders zit straks al het vermogen van mensen in stenen dat is te eenzijdig. Wel worden mensen gestimuleerd om af te lossen.’

V: U versobert de hypotheekrenteaftrek voor bestaande gevallen. Welke betrouwbare overheid durft dat advies over te nemen?

‘Omdat onze randvoorwaarde is dat alle extra belastinginkomsten weer worden teruggeven op de plek waar we het weghalen. Boter bij de vis, dat legitimeert deze ingreep. We voeren de versobering geleidelijk in. De groep die hierdoor getroffen wordt krijgt een lager toptarief. Het wordt een eerlijker stelsel voor starters op de woningmarkt. We maken restschulden fiscaal aftrekbaar voor hypotheken die hoger zijn dan de woningwaarde en stellen een apart schadefonds voor restschulden voor. Daardoor komt de rust terug op de woningmarkt. Geen woningbezitter gelooft dat bestaande gevallen blijvend worden ontzien, wat sommige politici daar ook over beloven. Je moet boter bij de vis geven, niet zeggen we pakken nu iets af en geven het u later terug.’

V: Het tarief voor de inkomstenbelasting daalt maar burgers merken er niets van in hun portemonnee. Wat schieten zij er eigenlijk mee op?

‘We maken het belastingstelsel eenvoudiger en efficiënter. Je kunt beter lagere tarieven hebben en minder aftrekposten dan hogere tarieven met veel aftrekposten. Bovendien levert het 140.000 extra banen op, zo blijkt uit een doorrekening van het Centraal Planbureau. Negen van de tien mensen krijgen straks een vooraf ingevuld aangifteformulier van de Belastingdienst. En we maken het systeem toekomstbestendiger omdat steeds meer mensen langer leven nadat ze gestopt zijn met werken.’

V: Welvarende ouderen moet straks meer inkomstenbelasting gaan betalen omdat ze rijker zijn dan mensen jonger dan 50. Wordt sparen voor je oude dag zo niet bestraft?
‘Nee. De fiscale behandeling van die mensen wordt juist gelijkgetrokken met die van mensen jonger dan 65 jaar. De pensioenpremie van senioren is ooit afgetrokken van hun inkomstenbelasting tegen 42% of 52%. Nu wordt dat voor de meeste gepensioneerden belast tegen 19%. Je kunt zeggen dat er nu sprake is van een behoorlijke subsidie.’

V: Zullen belastingadviseurs blij zijn met uw advies of maakt u velen van hen werkloos?
‘Dat speelt voor ons geen rol. Als ons voorstel fiscale constructies tegenwerkt, moet men dat zien als welvaartsverhogend.’

V: Wat loopt er in de soep als het kabinet uw advies niet overneemt?
‘De winst die wij voorspiegelen, gaat dan verloren. Wij maken werk lonender, zorgen voor een gelijkere behandeling tussen generaties, brengen rust op de woningmarkt. Anders komen er niet 140.000 extra banen.’

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 19 okt 2012, 12:26

In de basis ben ik natuurlijk (net als iedereen) voorstander van een lager inkomstenbelastingtarief. De huidige tarieven zijn pervers hoog.

Maar tegelijkertijd vertrouw ik politici uiteraard totaal niet. De begroting moet toch rond dus linksom of rechtsom moet er geld binnenstromen. En niet minder geld dan nu.

Dus dit zal ongetwijfeld weer een sigaar uit eigen doos worden. Elders wordt je wel weer gepakt.

Al hadden ze bekend gemaakt dat het IB tarief voor iedereen naar 1% ging, dan nog had ik niet gejuicht.

Luco

Bericht door Luco » 19 okt 2012, 12:32

Klinkt niet verkeerd, als je inderdaad 15% minder belasting hoeft te betalen kan inderdaad de hra eraf of stukken minder.

Wat betreft pensioenen is het natuurlijk altijd al scheef geweest, lekker 52% aftrekken als je spaart voor later en als het betaald gaat worden maar 19% afdragen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 okt 2012, 12:34

Ze moeten het ook niet brengen alsof het een meevaller is. Alles wordt duurder, niet goedkoper, dan kun je er inderdaad alleen maar om juichen dat 't makkelijker (en misschien ook wel eerlijker) door wordt.

Dat van die 140.000 banen erbij is natuurlijk ook bedoeld om 't zo positief mogelijk te brengen als je tegelijk een de halve belastingadvieswereld omzeep helpt (waar ik op zich geen medelijden mee heb, want ik schaar dat allemaal onder onnodige overheadkosten).

Ook vind ik 't goed dat ze nu al zeggen dat we over 10 jaar weer een herzien belastingstelsel krijgen. Ga er maar vanuit dat dat een uniform Europees stelsel is.

Ik ben benieuwd wat hiermee wordt gedaan en hoe 't in de praktijk uitpakt.

Niall

Bericht door Niall » 19 okt 2012, 13:51

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 okt 2012, 13:55

Gaaf! Duurt nog even tot het op grote schaal toepasbaar is, zonder al te grote minpunten, maar het is gewoon een gave ontwikkeling. Kan niet anders zeggen.

GTRene

Bericht door GTRene » 19 okt 2012, 14:06

klinkt goed, straks gaan die grote Co2 uitstoters geld eisen voor hun aandeel in :clown:
worden de EV voertuigen belast en krijgen mensen met een benzine V8 vrijstelling :wave:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 19 okt 2012, 14:26

Niall schreef:Te goed om waar te zijn??

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... risis.html
"'We think that by the end of 2014, provided we can get the funding going, we can be producing petrol using renewable energy and doing it on a commercial basis."

Juist ja.
Hier hebbie een paar miljoen, en nu snel in de kluis stoppen bij de andere goede ideeen, en over een jaar of 10 kijken we nog wel eens.
Is getekend... "vul hier je favoriete olie producent in".

Luco

Bericht door Luco » 19 okt 2012, 14:31

Haha, ja die kluizen worden per jaar groter.
Deal with it, er zijn een paar mensen de baas over de hele wereld en zelfs de regeringen dansen naar hun pijpen.

Plaats reactie