Duitse auto importeren: Mwst. ausweisbar
- Fasteddie2
Duitse auto importeren: Mwst. ausweisbar
Heeft iemand hier toevallig al eens een auto uit D (of een ander EU land) geïmporteerd waarvan de MwSt. ausweisbar was...en die auto vervolgens zakelijk is gaan rijden...
Hoe is dat precies gegaan met dat BTW bedrag ?
thx !
Hoe is dat precies gegaan met dat BTW bedrag ?
thx !
- Maus335i
Re: Duitse auto importeren: Mwst. ausweisbar
Dat betekent dat de BTW aftrekbaar is. Dat is over het algemeen met bijna elke auto in .de, "marge-auto's" kennen ze daar volgens mij niet zoals wij hier.
Als je een Europees BTW nummer overhandigt hoef je geen BTW af te dragen bij aanschaf.
Als je een Europees BTW nummer overhandigt hoef je geen BTW af te dragen bij aanschaf.
- Fasteddie2
Ja snap ik, maar hoe komt dit BTW bedrag terug in de eigen boeken, danwel bij import ?
Iemand dit proces al eens doorlopen ?
Iemand dit proces al eens doorlopen ?
- Niall
Volgens mij declareren bij Import.
Het berdijf waarvoor ik werk doen heel veel zaken met duitsers. Hierbij is het altijd btw vrij en wordt de BTW locaal in DE betaald. Alleen zijn sommige autobedrijven in duitsland bang voor handel naar het buitenland ivm plofconstructies, waardoor zij uiteindelijk BTW moeten betalen.
Het berdijf waarvoor ik werk doen heel veel zaken met duitsers. Hierbij is het altijd btw vrij en wordt de BTW locaal in DE betaald. Alleen zijn sommige autobedrijven in duitsland bang voor handel naar het buitenland ivm plofconstructies, waardoor zij uiteindelijk BTW moeten betalen.
- markdeweert
Meerdere malen gedaan, je koopt de auto in Duitsland gewoon zonder BTW. Vervolgens als intracommunautaire verwerving verwerken in je administratie. Zie: http://www.automotiveimport.nl/zakelijk-importeren
- Fasteddie2
- GTRene
hm...
is het dan bv ook zo dat, stel een bedrijfje/handelaar spoort auto's op voor klanten om te kopen in het buitenland.
stel die auto kost al met al 10.000,-euro (incl zeg voor gemak 20% btw)
dat "bedrijfje" koopt die kar voor jou en betaald daar dus 8.000,-euro.
1x in NL doen ze aangifte btw en betalen de 2.000,-euro btw, doch zij (dat bedrijfje) kan de btw opgeven? en krijgt daar wat van terug (belasting...?) hoeveel krijgen ze dan terug?
anyway, stel ze verkopen die kar dan aan die klant die de opdracht plaatste voor gewoon die 10.000,-euro
hebben ze dan (in theorie) alleen/alsnog die teruggave belasting over die 2.000,-euro "winst" ?
in theorie zou dan de belastingbetaler dit soort constructies betalen...
was laatst iets in het nieuws over kleding...iemand besteld in Italie voor een miljoen aan kleding doch zonder btw...en dat wordt dan hier niet af gedragen doch wel verkocht incl btw (zoiets dacht ik?)
dat was in elk geval zo'n constructie waarvan je dacht hm...nu zit de belasting daar wel meer achteraan, die slimmerds zijn ook "fout" dat van die auto's gaat anders en is dan "legaal" of kan het daar ook zo?
is het dan bv ook zo dat, stel een bedrijfje/handelaar spoort auto's op voor klanten om te kopen in het buitenland.
stel die auto kost al met al 10.000,-euro (incl zeg voor gemak 20% btw)
dat "bedrijfje" koopt die kar voor jou en betaald daar dus 8.000,-euro.
1x in NL doen ze aangifte btw en betalen de 2.000,-euro btw, doch zij (dat bedrijfje) kan de btw opgeven? en krijgt daar wat van terug (belasting...?) hoeveel krijgen ze dan terug?
anyway, stel ze verkopen die kar dan aan die klant die de opdracht plaatste voor gewoon die 10.000,-euro
hebben ze dan (in theorie) alleen/alsnog die teruggave belasting over die 2.000,-euro "winst" ?
in theorie zou dan de belastingbetaler dit soort constructies betalen...
was laatst iets in het nieuws over kleding...iemand besteld in Italie voor een miljoen aan kleding doch zonder btw...en dat wordt dan hier niet af gedragen doch wel verkocht incl btw (zoiets dacht ik?)
dat was in elk geval zo'n constructie waarvan je dacht hm...nu zit de belasting daar wel meer achteraan, die slimmerds zijn ook "fout" dat van die auto's gaat anders en is dan "legaal" of kan het daar ook zo?
- PeerH
*topickick
hoe zit het met een btw-auto uit dld importeren als particulier? Ik heb ergens vernomen dat als de auto meer dan 2500km heeft gereden deze niet als nieuw wordt beschouwd en dat hier dan ook mogelijkheden liggen. Echter krijg ik het nergens duidelijk bevestigd..
Heeft iemand hier ervaring mee?
hoe zit het met een btw-auto uit dld importeren als particulier? Ik heb ergens vernomen dat als de auto meer dan 2500km heeft gereden deze niet als nieuw wordt beschouwd en dat hier dan ook mogelijkheden liggen. Echter krijg ik het nergens duidelijk bevestigd..
Heeft iemand hier ervaring mee?
- maarten22
- Auto: Porsche 911 964 C2
Voor de BPM is het veilig om rond de 3000km aan te houden, voor de BTW is het 6000km. Heb je minder dan 6000km dan betaal je in Nederland 21% BTW ongeacht of je het in Duitsland betaald hebt. Heb je meer dan 6000km en komt de auto uit een EU land, dan hoef je geen BTW meer te betalen, mits het BTW bedrag niet terug gevorderd is in een ander land(kan niet als particulier).
Voor de BPM mag je na 3000km de leeftijdskorting toepassen. Onder de 3000km ziet de belastingdienst het als een nieuwe auto.
Voor de BPM mag je na 3000km de leeftijdskorting toepassen. Onder de 3000km ziet de belastingdienst het als een nieuwe auto.
- Sander-E46
Je kan Tom een PM sturen of even zijn topic van zijn 4C doorlezen. Die had volgens mij eenzelfde situatie.
-
Wat Maarten zegt klopt inderdaad.
- frankie
6000km + een half jaar oud (eerste tenaamstelling). Aan beide voorwaarden moet voldaan zijn.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Maar was jouw auto niet inclusief BTW en praat Peer over een auto ex BTW? Dan is het makkelijker als je Maarten z'n verhaal leest. Dan is er, en hoeft er in D geen BTW betaald te worden en voldoe je die gewoon hier.
- FreudeamFahren
Een Duitse ondernemer kan volgens mij niet zonder BTW leveren aan een Nederlandse particulier. Gaat in de facturatie al mis want je kunt geen BTW nummer overleggen. Willekeurig Google resultaat:
Daarbij: de Duitse BTW is 19% en de Nederlandse 21%. Waarom zou je liever in NL betalen? Want betalen moet je als particuliere koper toch.Om de auto BTW vrij te kunnen kopen heb je de volgende documenten nodig.
– Geldig BTW nummer
– Uittreksel Kamer van Koophandel (niet ouder dan 3 maanden)
– Kopie Paspoort
- Arthur
Omdat je met die km standen dan 2x aan de BTW vast zit, dat was ook Tom z'n probleem. Daarom zijn die km's er op gereden om niet weer BTW in NL te betalen. Van die auto was de BTW al wel afgedragen in B.
En op welk land heeft je Google resultaat betrekking? Zijn dat de Duitse regels?
En op welk land heeft je Google resultaat betrekking? Zijn dat de Duitse regels?
- PeerH
Thanks heren, ik ga me nog eens beraden...
- FreudeamFahren
Toms regel probleem zat hem in het feit dat zijn auto als "nieuw" gekwalificeerd werd voor de BTW (maar gelukkig dan weer niet voor de BPM). Dat dat niet op te lossen was door zonder Belgische BTW te kopen komt voort uit hetzelfde regeltje als ik hierboven quotte. Die geldt voor alle landen binnen de EU, want de BTW is (grotendeels) Europese wetgeving.Arthur schreef: 16 jun 2017, 06:33 Omdat je met die km standen dan 2x aan de BTW vast zit, dat was ook Tom z'n probleem. Daarom zijn die km's er op gereden om niet weer BTW in NL te betalen. Van die auto was de BTW al wel afgedragen in B.
- Arthur
Klopt. Maar als hij de btw wel had kunnen vorderen, niet hoeven betalen, had het alleen het btw verschil gescheeld tussen beide landen. Daar doel ik op in dit gebeuren. Maar of dat idd zo werkt voor Peer weet ik niet precies. Niet genoeg ingedoken/kennis van.
- maarten22
- Auto: Porsche 911 964 C2
Je kan prima inderdaad alleen met een BTW nummer de auto zonder BTW kopen. In verband met de 2% btw verschil wil je ook liever de Duitse BTW betalen. Met BTW nummer kan je prima zonder BTW een auto kopen. Echter betaal je vaak de BTW als borg, die je terug krijgt als de auto in Nederland op kenteken staat. Ze zijn namelijk bang dat je de auto niet op kenteken zet, of geen BTW betaald(bedrijf failliet), en dan moet de verkopende partij alsnog de BTW betalen.FreudeamFahren schreef: 16 jun 2017, 06:19 Een Duitse ondernemer kan volgens mij niet zonder BTW leveren aan een Nederlandse particulier. Gaat in de facturatie al mis want je kunt geen BTW nummer overleggen. Willekeurig Google resultaat:Daarbij: de Duitse BTW is 19% en de Nederlandse 21%. Waarom zou je liever in NL betalen? Want betalen moet je als particuliere koper toch.Om de auto BTW vrij te kunnen kopen heb je de volgende documenten nodig.
– Geldig BTW nummer
– Uittreksel Kamer van Koophandel (niet ouder dan 3 maanden)
– Kopie Paspoort
- Poseidon
- Auto: Alpina B5 G31, Mini F56 SD S
wat als:
Ik koop een duiste auto ex btw met 6600 km via een vriend zijn bedrijf / btw nummer.
De auto wordt dus ex btw geleverd. Vervolgens ga ik als particulier naar de RDW keuring voor een kenteken.
Aangezien ik particulier ben en de auto heeft al meer dan 6000 km gereden hoef ik geen btw te betalen.
Als er om een factuur wordt gevraagd (wat mij nog nooit is gebeurd) kun je altijd een "fake" factuur overhandigen met jou eigen naam er op als particulier inc duitse betaalde btw. Vervolgens krijg jij je kenteken en rij je toch een auto zonder btw...
Dit is zeker weten als eens gebeurd bij een exclusieve dealer in ons land
Ik koop een duiste auto ex btw met 6600 km via een vriend zijn bedrijf / btw nummer.
De auto wordt dus ex btw geleverd. Vervolgens ga ik als particulier naar de RDW keuring voor een kenteken.
Aangezien ik particulier ben en de auto heeft al meer dan 6000 km gereden hoef ik geen btw te betalen.
Als er om een factuur wordt gevraagd (wat mij nog nooit is gebeurd) kun je altijd een "fake" factuur overhandigen met jou eigen naam er op als particulier inc duitse betaalde btw. Vervolgens krijg jij je kenteken en rij je toch een auto zonder btw...
Dit is zeker weten als eens gebeurd bij een exclusieve dealer in ons land
- FreudeamFahren
Fraude heet dat.
- Erik dB
Kun je de krant mee halen en beroemd mee worden!
- Arthur
Hoef je in D daadwerkelijk geen BTW te betalen of moet je het (net zoals hier?) terug vorderen? Dan zou het niet opgaan.
- Erik dB
Bij intracommunitaire leveringen hoef het je idd niet te betalen, je dit alleen aan in je NLse BTW aangifte.Arthur schreef: 16 jul 2017, 08:14 Hoef je in D daadwerkelijk geen BTW te betalen of moet je het (net zoals hier?) terug vorderen? Dan zou het niet opgaan.
- Erik dB
Idem als je als NL ondernemer aan een Duitse ondernemer verkoopt overigens.