Achteraf schuif/kantel dak inbouwen?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Achteraf schuif/kantel dak inbouwen?

Bericht door RVV » 26 sep 2012, 11:07

Mis eigenlijk wel een open dak zoals ik in de M5 had. Achteraf inbouwen in de E90 325i? Serieuze optie? Of echt een no go met oog op allerlei te verwachte problemen? Lekkages, torsiestijfheid? Of zijn dat geen problemen meer? Tips adviezen? Prijzen, merken? Ervaringen?

FreudeamFahren

Re: Achteraf schuif/kantel dak inbouwen?

Bericht door FreudeamFahren » 26 sep 2012, 11:11

Schuifdak freak reporting for duty :blink:

De enige manier om een fatsoenlijk schuifdak te krijgen is inruilen op een andere e90 die er wel één af fabriek heeft. De dakhuid met fabrieksschuifdak is anders qua structuur en stijfheid dan de dakhuid zonder. Die aftermarket boys tapen een vierkant op je dak en de zaag gaat erin. Mij niet gezien.

Emiel

Bericht door Emiel » 26 sep 2012, 11:13

Als je het doet, vooral bij de auto blijven staan en kijken naar de manier waarop het gaat. Blijkt zo'n dak toch flexibel ineens :lol:

Peric

Bericht door Peric » 26 sep 2012, 11:24

Afgezien van het feit dat een aftermarket-dak foeilelijk is, is het wachten op lekkages later.
No go dus..

Oof
Auto: Caddy 1.6 TDI

Bericht door Oof » 26 sep 2012, 11:36

Bij een XC70 van een klant laten doen. Was een Webasto dak en door een erkend bedrijf ingebouwd. Helemaal goed zou je zeggen.
- Duidelijk meer ''flex'' in de auto.
- Onder bepaalde hoeken met de hogedruk kwam er water naar binnen.

Voor alle slechte ervaringen heb je er waarschijnlijk ook goede tegen over staan. Persoonlijk zou ik het nooit doen.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 26 sep 2012, 11:41

Lijkt me nooit een optie om bovenstaande redenen.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 26 sep 2012, 11:43

Dat klopt. Want anders zou er geen bedrijf meer bestaan die het uit durft te voeren. heb in m'n begin jaren van het autorijden wel auto's gehad met een aftermarket dakje. Geen problemen mee gehad. Volgens mij kan het best en als je het graag wilt en mooi vindt moet je het gewoon doen. Nu zou ik het niet zo gauw doen vanwege de looks, vind origineel mooier. Al weet ik niet hoe het spul er tegenwoordig uit ziet.
Dit zegt de Webastoconfigurator: http://opendaken.webasto.nl/producten/configurator.html
Helaas kunnen we geen passend dak voor uw BMW 3-Series - 4 dr (2005) vinden.
Probeer een ander model aub.
Oof schreef:Voor alle slechte ervaringen heb je er waarschijnlijk ook goede tegen over staan. Persoonlijk zou ik het nooit doen.

Arthur

Bericht door Arthur » 26 sep 2012, 11:47

Ze hebben wel mooi spul anders. Hier is een filmpje te zien van een dak welke geschikt is voor een 1-serie maar ook bv voor mijn A4 avant: http://opendaken.webasto.nl/producten/o ... a-700.html

M@rcel

Bericht door M@rcel » 26 sep 2012, 12:03

Oof schreef:Bij een XC70 van een klant laten doen. Was een Webasto dak en door een erkend bedrijf ingebouwd. Helemaal goed zou je zeggen.

Voor alle slechte ervaringen heb je er waarschijnlijk ook goede tegen over staan. Persoonlijk zou ik het nooit doen.
Bovenstaande punten gelden ook voor een fabrieksdak in de huidige A8L

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 26 sep 2012, 12:09

M@rcel schreef:
Oof schreef:Bij een XC70 van een klant laten doen. Was een Webasto dak en door een erkend bedrijf ingebouwd. Helemaal goed zou je zeggen.

Die dingen zijn toch sowieso zo slap als een krant? Met of zonder schuifdak?

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 26 sep 2012, 12:23

Ik vind schuifkanteldak ook heerlijk maar alleen voor op de openbare weg.

Achteraf inbouw hebben wij ervaring met een E24 15 jaar geleden. En daarmee hebben we nooooooit problemen mee gehad. Geluidstoename is aanwezig maar viel mee. Verder zijn de originele knopjes gebruikt. Aangezien webasto huisleverancier is van BMW zou het in feite geen probleem moeten zijn. Of je problemen krijgt zou in theorie niet hoeven te gebeuren en daarom zou ik het wel durven.

Zelf ben ik alleen niet echt een fan van een schuifdak in een E90. Openrijden brengt zoveel meer rijwind met zich mee dat het eigenlijk niet meer leuk is. Bij mijn E28 kan je gewoon tot 140 a 150km/u gewoon open rijden over de snelweg (dak is ook minder rond als bij een E90) E36 ging ook prima, E46 al iets minder maar bij de E90 is het niet leuk meer. Eigenlijk kan je maar lage snelheden open rijden en dan is het al niet comfortabel meer. Om die reden zou ik het geld lekker in je zak houden en bij het opzoeken van de volgende auto optiecode 0402 niet vergeten......

M@rcel

Bericht door M@rcel » 26 sep 2012, 12:38

Petrolhead Tom schreef:
M@rcel schreef:

Die dingen zijn toch sowieso zo slap als een krant? Met of zonder schuifdak?

Klopt, verbazingwekkend hoeveel dat ding kan torderen.

RVV

Bericht door RVV » 26 sep 2012, 13:34

Ik lees het al, vooral Chris zijn post vind ik waardevolle info.

Arthur

Bericht door Arthur » 26 sep 2012, 13:35

Nou, bedankt dan maar weer :bag: :wink:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 26 sep 2012, 13:38

Mijn ex-schoonvader had er een van Webasto in zijn Chrysler 300C. Zat er netjes in gemonteerd en vond hem redelijk origineel ogen (wordt op die auto overigens niet origineel geleverd).
Echter was het raam kleiner dan dat ik origineel in mijn Leon heb, dat vond ik dan wel weer tegenvallen voor zo'n grote auto.
Hij heeft er iig. nooit echt problemen mee gehad voor zover ik weet, toch zou ik het achteraf ook niet laten doen.

Af fabriek zou ik het ook niet snel bestellen. Het geeft lekker wat licht in het interieur en 's zomers kan het best lekker zijn. Maar zodra ik boven de 70/80 kom doe ik hem dicht omdat ik mij erger aan het extra geluid.

RVV

Bericht door RVV » 26 sep 2012, 13:40

Arthur schreef:Nou, bedankt dan maar weer :bag: :wink:
LOL alle info is waardevol, maar het sloeg vooral op het vele lawaai. Met de M5 had ik daar geen last van.

JP

Bericht door JP » 26 sep 2012, 14:15

RVV schreef:Ik lees het al, vooral Chris zijn post vind ik waardevolle info.
Ik had juiste begrepen van diegene die mijn E90 heeft gehaald dat het super is......maar ja....zelf moet ik nog een uurtje droogfappen. Daarna kan ik pas genieten van wél mijn schuif/kantel.......... :kikker:

RVV

Bericht door RVV » 26 sep 2012, 14:45

Ben benieuwd!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 sep 2012, 15:03

Dakje kan ik altijd wel waarderen tijdens alle jaargetijden. Helaas hebben we op dit moment 2 auto's waarbij 't niet kan. De C3 heeft een voorruit die doorloopt tot boven je knar. De Jeep heeft een soort middenconsole in 't dak. Ik heb liever een auto met schuif/kantel/targa dak dan een cabrio/roadster.

Diverse auto's gereden waarmee je prima op hoge snelheden open kon rijden, maar ik moet zeggen dat ik met 't dak open boven de 140 km/u ook wel kolder vindt. Het mooie is: hij kan gewoon dicht. :)

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 26 sep 2012, 15:06

JP schreef:
RVV schreef:Ik lees het al, vooral Chris zijn post vind ik waardevolle info.
Ik had juiste begrepen van diegene die mijn E90 heeft gehaald dat het super is......maar ja....zelf moet ik nog een uurtje droogfappen. Daarna kan ik pas genieten van wél mijn schuif/kantel.......... :kikker:
Daar ben ik ook benieuwd naar dan!

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 26 sep 2012, 15:18

Ik vind het wel lekker om het dakje naar boven te kantelen. Al is dat boven de 120 ook niet echt prettig meer.

Openschuiven doe ik bijna nooit dan slaat bij 50 kilometer per uur de wind al in de auto. Donders irritant.

Knot

Bericht door Knot » 26 sep 2012, 17:44

Ik zou het nooit achteraf of aftermarket doen, gewoon je auto inruilen op een die de optie wel vanuit de fabriek heeft.

Heb 3 BMW's gehad met origineel schuifkanteldak en ik vind het heerlijk! Voor op de openbare weg en als cruiser perfect, licht in de auto, geluid van buiten, frisse lucht, zonnetje op je bol.

Voor een circuitauto misschien minder maar in de E36 zit ik nu op de laagste stand (met originele sportstoelen) en heb ik met helm nog wel ruimte voor een dakje dus ook daar had ik het fijn gevonden. Al helemaal met driftdagen (6x per jaar) waar we zonder helm rijden, dan hoor je net ff wat meer van buiten en je hebt meer frisse lucht in de auto. Bij de GT was dat ideaal toen!

RVV

Bericht door RVV » 26 sep 2012, 18:07

Punt is, vind er maar eentje, die precies jouw opties heeft (die je graag wilt) plus een schuif kanteldak lage km stand scherpe prijs etc.. Maw hoe hoger je de lat legt des te kleiner de kans dat je de geschikte uitvoering vind.

Hans J.
Auto: X5 M F85

Bericht door Hans J. » 26 sep 2012, 18:16

Hey Rico,

Deze jongens ken ik via mijn vorige werk en monteerden ook veel schuifdaken voor/bij dealers... leveren zeker vakwerk. http://www.autoglasschiedam.nl/ Wel een stukje rijden, maar zeker een belletje waard!

EmielS60

Bericht door EmielS60 » 26 sep 2012, 20:33

Mijn ervaring met aftermarket; de daken (hollandia e.d.) zijn prachtig, maar de inbouw ervan is vaak onder de maat. Wij hebben op 't werk vaak problemen met auto's met een achteraf open dak. Van stekkers die rammelen op de hemel tot doorgeknepen achterruitensproeierslangetjes (scrabble!). Alarmsensoren die eruit vallen, hemels die gaan hangen en ga zo maar door. Vaak word je complete hemel vervangen en krijg je er een gelijkende voor terug, maar die haalt het nooit met het orginele hemel. Het staat of valt dus met de inbouw.

Ik gebruik m'n orginele schuif/kantel dakje dagelijks, wil geen auto meer zonder.

Plaats reactie