Bijna mee eens, maar roest onder vooruit hoeft niet perse een lek schutbord op te leveren en vica versa (dus geen roest hoeft niet perse een 100% goed schutbord op te leveren...)Adwo schreef:Roestvorming: dat kan inderdaad een probleem zijn. Bij roestvorming rond de voorruit heb je grote kans op een lek schutbord: laten staan.. Ik zou er ff een nieuwe voorruit in laten zetten. Bij mijn Evo 2 is het de kit ook verteerd en laat het los. Verder geen punt..Rico v Velzen schreef: Want;
-Hoe zit het met verborgen roestvorming ?
-Hoe zit het met rubberen leidingen, slangen, riemen ed. ?
-Hoe zit het met lagers ? Vet ? Smering ?
-Hoe zit het met electronische storingen bij een auto van deze leeftijd ?
-Hoe slecht is het dat deze auto maar zo'n lage kilometerstand heeft ?
-Hoe weet ik dat ik als leek een perfecte auto koop ?
Rubber leidingen: bij deze kilometerstand hoef je daar niets aan te doen... Riemen worden gewoon elke inspectie 2 vervangen. Geen risico, dan voor EUR 300 alle koelwaterslangen en overige slangen laten vervangen..
Lagers: onderhoudsvrij. Bij deze km stand hoef je daar niets aan te doen
Electronische storingen: aantal electronische componenten is erg beperkt. Hier hoef je echt niets bijzonders te verwachten. Er zijn geen bekende problemen met centrale deurvergrendeling, airco, electrische ramen et cetera. Tis allemaal nogal simpel hé!
Stilstaan: mijn Evo 2 heeft in totaal 9 jaar (!!) stilgestaan. Vandaag weer na een half jaar tot leven gewekt: geen enkel probleem. Geen olielekkage, niks... Geen punt dus...
Leek: dat weet je niet. Maar dat geldt voor elke auto... Auto bij Jeroen Lekx of andere specialist op de brug en 2 uur naar laten kijken.. Klaar..
Risico is natuurlijk hoger, da's duidelijk.
Voor EUR 25K meenemen en voor EUR 1000 een grote beurt en alle koelwaterslangen e.d. laten vervangen, CO afstellen, en elke dag genieten van een klassieker...
Bijkomend voordeel is dat je afschrijft naar een restwaarde van EUR 15K voor een M3 met welke kilometerstand dan ook in een nette conditie.
Hij zou alleen binnen moeten staan...
Groet,
Adwo
Grootste boosdoener om echt een rot schutbord (en andere rotte zaken te krijgen) is schade.
Je moet dit gewoon erg goed inspecteren, vanuit de motorruimte kun je wel wat zien (roest onder de zekeringenkast bijv.), maar probeer ook het stuk dashboard onder de stuurkolom even los te schroeven (4 schroefjes, in no-time gedaan), dan heb je ook een veel beter zicht op de situatie.
Als er roest al heel lang onder de voorruit zit, kan het idd wel naar het schutbord toe ''lopen''.
Voor de rest willen ze bij de voetenbakken ook nog weleens wat roesten (wat je zo niet kunt zien). Hier kun je in tegenstelling tot het schutbord vrij makkelijk bij.
Verder een puntje om even op te letten is achter bij kentekenverlichting, dit even goed inspecteren...op roest.
De andere ''bekende'' plekken zie je zo zitten, mocht het daar roesten.
Stilstaan is geen probleem...onze staat ook al sinds november in de garage, afgelopen maand een keer een halfuurtje laten lopen...na accu op geladen te hebben sloeg ie meteen aan.
Was een klein probleemje, het contactpuntje op het rempedaal bleef hangen-->geen remlichten-->beetje WD40 deed wonderen

Joep