Nu een wat uitgebreidere reactie dan mijn 'stuur het leger erop af' post.
Ik vind de discussie over de gemeente, media etc. niet zo zinvol. Achteraf is het altijd makkelijk praten. Had zus gedaan, had zo gedaan. Tja, wat Luco ook zegt dus.. Was Haren afgesloten geweest van de buitenwereld, dan was het ook niet goed geweest. Dan had de burgemeester weer te overdreven gehandeld... had een feest gehouden lees ik ook, maar dan beloon je slecht gedrag ook weer.
Waar het in mijn mening over gaat is dat mensen gewoon normaal moeten doen, ook zonder feestjes, DJ's, gratis bier of afgesloten wegen. Doe je niet normaal en misdraag je je, dan mogen de autoriteiten erg ver gaan wat mij betreft. Ik ben voor een kleine overheid met enkele kerntaken ((c) Maurice

). Één belangrijke daarvan is veiligheid. De overheid dient haar burgers maximaal te beschermen. Dit kan zijn in tijden van oorlog maar ook tijdens dergelijke uitspattingen van hordes halve wilden. Dat is ook een noodtoestand.
Tijdens dit 'feestje' in Haren waren heel veel mensen in levensgevaar. Fotografen en journalisten die moesten rennen voor hun leven (ik ken er één die daar was, had dit nog nooit meegemaakt), stenen en dranghekken op agenten/ME gooien, auto's die in brand zijn gezet (voor hetzelfde was de brand overgeslagen naar woningen), een man van 84 die zwaar is mishandeld in zijn woning.... dat is dusdanig bedreigend voor de gewone normale burger dat de overheid ook maximaal mag optreden om deze mensen te beschermen. En als daar dan geweld voor nodig is, dan heb ik daar geen enkele afkeer van. Dat is gepast geweld. Niet huilie huilie achteraf doen, als je inelkaar wordt gemept door een gestresste ME'er, je had daar ook niet moeten zijn. Willens en wetens het risico lopen. Wat mij betreft had er met rubberen kogels (of bij de echte gevaarlijke raddraaiers echte kogels) geschoten mogen worden. Er is maar één taal die dat domme tokkievolk begrijpt en dat is niet het verhaal van de zachte heelmeesters.... ik moet toegeven met erg veel voldoening te hebben gekeken naar beelden van een ME'er die hard inhakt op zo'n stuk genetisch afval.
Nu niet allemaal zo'n burgemeester of radio-DJ's de schuld geven. Die hebben geen auto's in de fik gezet en winkels gesloopt, zijn hooguit ietwat naief geweest. Maar dat is geen criminele daad. De criminelen zijn het uitschot wat daar rondliep te rellen. Die moet je keihard aanpakken, zonder genade.