Facebook feestje in Haren :-(

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Downforce Hans

Re: Facebook feestje in Haren :-(

Bericht door Downforce Hans » 23 sep 2012, 09:31

En had deze beste meneer zo`n klootzak uit zijn winkel gemept dan had hij naar alle waarschijnlijkheid nu niet voor de camera gestaan............

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 sep 2012, 10:07

Afbeelding

HansD

Bericht door HansD » 23 sep 2012, 10:19

Ik ben het wel met Luco eens. Nu weet ineens 'iedereen' wat er had moeten gebeuren maar wat de gemeente/overheid ook had gedaan, het was nooit goed geweest. Ze hadden altijd commentaar gehad

niets/te weinig gedaan en loopt uit de klauwen ---> reacties zoals ze nu zijn
feest georganiseerd voor de jongeren ---> gedrag wordt beloond, wat kost dat wel niet en dat zal de belastingbetaler wel weer moeten betalen. Dat is gemakkelijk, in het vervolg even een feestje melden op FB en de gemeente organiseert wel wat.
Haren hermetisch afgesloten ---> overdreven reactie (er is dan tenslotte niets gebeurt), wat kost dat wel niet en de nodige Big Brother/1984/repressieve overheid reacties.

Vanaf dit moment zal wel voor de laatste reactie gekozen worden als zoiets nog een keer gebeurt.. Gegarandeerd dat mensen het daar ook niet mee eens zijn en daar vervolgens over gaan zeuren.

JP

Bericht door JP » 23 sep 2012, 10:22

Wie zijn diegene die dit opgeblazen hebben? Van wie is de term "Project X" ? Ik zag websites voorbij komen allemaal over "Project X" Mensen die niets met dit feest te maken hebben, maar dan wel dit zo opblazen met websites te bouwen, die zijn schuldig aan de hysterie en de opkomst.

HansD

Bericht door HansD » 23 sep 2012, 10:33

Project X is de naam van een film over zo'n zelfde Facebook feestje in Duitsland. Liep daar overigens ook uit de klauwen.

Wat wil je doen dan JP? Verbeiden dat er 'leuke' plaatjes ed gemaakt worden van zo'n viral? Dat is nu net het kenmerk van een viral. In dat geval kunnen we beter een paar Chinezen de baas maken van internet, die hebben veel ervaring met het verbieden/afsluiten van onwelvoeglijke uitingen. Waar trek je dan de grens en wie gaat er beslissen wat er wel en niet op internet geplaatst mag worden?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 sep 2012, 10:38

Je kan het simpelweg niet voorkomen......

Subversieve elementen zijn (helaas) een onderdeel van de samenleving, zelfs als we maatschappelijk volledig in balans zouden zijn steken ze nog de kop op.

Ik zou het begrip "containment" willen hanteren........dat is wat dit soort verschijnselen hanteerbaar houdt voor de maatschappij..............een soort van brood en spelen voor de tokkieklasse dus.........maar zodanig dat iedereen die daar boven staat er geen last van heeft.......

JP

Bericht door JP » 23 sep 2012, 10:40

HansD schreef:Project X is de naam van een film over zo'n zelfde Facebook feestje in Duitsland. Liep daar overigens ook uit de klauwen.

Wat wil je doen dan JP? Verbeiden dat er 'leuke' plaatjes ed gemaakt worden van zo'n viral? Dat is nu net het kenmerk van een viral. In dat geval kunnen we beter een paar Chinezen de baas maken van internet, die hebben veel ervaring met het verbieden/afsluiten van onwelvoeglijke uitingen. Waar trek je dan de grens en wie gaat er beslissen wat er wel en niet op internet geplaatst mag worden?

Als je dan een website gaat bouwen over een feest, wat niet gehouden gaat worden. Dan ben je in mijn ogen een oproerkraaier. Dan hoef je niet per direct die site van de lucht te trekken, maar je kan wel achteraf die mensen medeverantwoordelijk stellen.

Rebel

Bericht door Rebel » 23 sep 2012, 10:49

In de film "Project X" loopt het nog veel erger uit de hand dan in Haren. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat in deze tijd dit soort films bijdragen aan deze uitspattingen.

romo

Bericht door romo » 23 sep 2012, 10:52

Het is een grote anarchistische bende...................compleet losgeslagen..........

Rebel

Bericht door Rebel » 23 sep 2012, 11:00

Plaatsen van foto's door de politie is ook een lachertje. Deze personen zijn hooguit 1 uurtje op het bureau en krijgen vervolgens 1 weekje "plantsoenen-dienst".

Sja, we genieten allemaal van de voordelen en soepele regels inNederland, maar dan moeten we die paar nadelen er helaas maar bij nemen.

GTRene

Bericht door GTRene » 23 sep 2012, 11:03

sommige winkeliers en bewoners mogen wel heel wat geestelijke steun krijgen de komende tijd...
zo'n impact op je brains kan je ernstig beschadigen.
als je dat zo bekeek zou je toch ala Rambo die extremen wat daar tussen zaten uitschakelen, dat soort kunnen we missen als kiespijn in NL

romo

Bericht door romo » 23 sep 2012, 11:07

Het gevaar bij een onvoldoende optredende overheid c.q. -wet en regelgeving bij dit soort excessen is uiteraard dat de volkomen onschuldige slachtoffers zich niet begrepen zullen voelen. Om dat het hier om een hele gemeenschap gaat en herhaling zeker niet valt uit te sluiten in de toekomst zullen mensen zich gaan organiseren om een weerwoord klaar te hebben. Particuliere knokploegen ingehuurd bij gebrek aan steun van de overheid...........niets acht ik onmogelijk..............

Mochten, om even een linkje te leggen met ons economische draadje, de omstandigheden in de maatschappij verder verslechteren, dan is bovenstaande slechts een prelude van wat ons nog te wachten staat..............

GTRene

Bericht door GTRene » 23 sep 2012, 11:13

mee eens, zoiets kan vrij snel opgezet worden als mensen het echt zat zijn en er niet veel veerkracht meer is en ze dus ook "geestelijk" vrij vol zitten.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 23 sep 2012, 11:20

romo schreef:Mochten, om even een linkje te leggen met ons economische draadje, de omstandigheden in de maatschappij verder verslechteren, dan is bovenstaande slechts een prelude van wat ons nog te wachten staat..............
Is dat hooliganism /opruien niet van alle tijden? Is er ECHT 'n link van CRISIS----> Project X Haren?

Ik heb dat idee niet eigenlijk.

romo

Bericht door romo » 23 sep 2012, 11:23

Robin schreef:
romo schreef:Mochten, om even een linkje te leggen met ons economische draadje, de omstandigheden in de maatschappij verder verslechteren, dan is bovenstaande slechts een prelude van wat ons nog te wachten staat..............
Is dat hooliganism /opruien niet van alle tijden? Is er ECHT 'n link van CRISIS----> Project X Haren?

Uiteraard is het van alle tijden, maar het wordt IMHO meer, heviger,makkelijker getriggerd als de omstandigheden "negatiever" zijn...............FWIW

Ik heb ook niet gezegd dat er nu een correlatie ligt, hooguit dat die toekomstig wel mogelijk zou kunnen zijn ........

Vroeger was het ook veel lokaler, nu door mobieltjes en internet is het direct totaler..............met alle gevolgen uiteraard. De organisatie graad maakt het verschil............

Hielke

Bericht door Hielke » 23 sep 2012, 11:31

We slaan een beetje door in doemdenken.

Dit was in Nederland eens maar nooit meer. De wereldvreemden in Haren, met de VVD burgemeester aan kop, waren het perfecte slachtoffer. Overal in Nederland worden met oud en nieuw feesttenten neergezet om de baldadige jeugd in toom te houden (met veel succes), maar in Haren denken ze het met de melding "er is geen feestje" te kunnen afdoen. Tuurlijk is het tuig dat erop af is gekomen. Maar ook in Lutjebroek, Nieuweschans en weet ik veel welk gat meer komt de lokale "white trash" tijdens oud en nieuw op evenementen af om stampij te maken. Misschien toevallig in Haren niet omdat de lokale liberalen op de fiets naar Groningen kunnen om "gecontroleerd" in kroegen, disco's en feesttenten stoom af te blazen. De scenario's lagen klaar, en ja, ook het totaal afzetten van Haren had tot de mogelijkheden behoord, maar er is geen werk en geen gebruik van gemaakt.

Tuig is tuig maar komen doen ze toch. Reageer daar dan adekwaat op.

Een volgende keer komt niet. Je kunt degene die op internet het feestje momentum wil geven aansprakelijk stellen. Weinigen die dan nog uitnodigingen sturen. Je kunt ze brood en spelen geven. Je kunt ze buiten de deur houden door alles af te zetten. Maar zoals ze het in Haren hebben aangepakt zal nooit weer gebeuren.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 23 sep 2012, 11:35

De enige wereldvreemden in Haren waren die al die duizenden bezoekers Hielke, stuk voor stuk.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 sep 2012, 13:46

romo schreef:
Robin schreef:

Uiteraard is het van alle tijden, maar het wordt IMHO meer, heviger,makkelijker getriggerd als de omstandigheden "negatiever" zijn...............FWIW

Ik heb ook niet gezegd dat er nu een correlatie ligt, hooguit dat die toekomstig wel mogelijk zou kunnen zijn ........

Vroeger was het ook veel lokaler, nu door mobieltjes en internet is het direct totaler..............met alle gevolgen uiteraard. De organisatie graad maakt het verschil............
Zie London een jaartje geleden.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 23 sep 2012, 14:06

Hier nog wat tweets van journalist Chris Klomp, die tussen de linies stond: https://twitter.com/chrisklomp
Ben het serieus niet eens met journalisten die achter linie blijven. Je moet er in zitten, ook al was dat hier ronduit gevaarlijk #projectx
Camerabeelden Haren doen geen recht aan werkelijkheid. Weinig camerawerk aan het front. Frontlinie was serieus eng. Angstaanjagende agressie
Ongeremde agressie maakt dat je zwijgt. Ook ik heb niets gedaan. Alleen gekeken. Slechts fotograaf te hulp geschoten. En dat was echt link.
Gisteren van heel dichtbij gezien hoe massahysterie werkt. 10 man harde kern. Serieus gestoord. Maar de macht komt door het getal #projectx
Politie kon gisteren veiligheid inwoners niet meer garanderen. Dat is scary. Huizen en auto's aangevallen onder oog ME'ers #projectx
ME vocht op 3 fronten. Op Jachtlaan werd strijd aangevoerd door 1 man. Viel in eentje ME aan. Stond naast hem. Hij werd door rest aanbeden.
En het lukte hem. Op de Jachtlaan. In zijn eentje. Trok honderden mee. Hij gaf het signaal. De rest viel aan #projectx
Even was het stil. Toen zag de menigte licht branden in een woning. Regen van stenen. Gejoel bij gerinkel. Iemand deed het licht uit.
Weet niet wie er in huis zat. Kan me angst zo voorstellen. Regen aan stenen tegen je ramen. Woedende menigte. Je dooft het licht. En dan?
Vrouw schreeuwde in paniek vanuit huis naar ME dat relschoppers in haar tuin zaten. Ze moest verplicht in huis blijven. Kreeg geen hulp.
Andere kant ook heftig geweld gezien. ME'er slaat jongere bloedende hoofdwond. Valt op straat en krijgt misselijk makende schoppen op lijf.
ME'er bleef maar trappen. En schreeuwen. Dat hij van zijn collega's af moest blijven. Jongere lag compleet weerloos op grond #projectx
Andere jongere kroop letterlijk huilend weg in een gangetje terwijl hij door drie ME'ers werd geslagen en geschopt #projectx
Even voor de goede orde: diep respect voor de ME. Ze hebben urenlang alles opgevangen. Complete trottoirbanden. Dikke keien. Glas #projectx
Mij blijven de beelden bij van huilende kinderen voor de ramen. Die begrepen er niets van. Over angst gesproken #projectx
Ik word niet betaald om de mooie dingen te laten zien. Daar hebben we Ivo Niehe voor
Hoor altijd dat jongeren geen kranten lezen. Maar nu ze massaal naar Haren zijn gekomen, hebben wij het alsnog gedaan. Dat is gek #projectx

Macboy

Bericht door Macboy » 23 sep 2012, 14:19

Indrukwekkend ...

Behalve dat van de ME: die helden mogen van mij harde klappen uitdelen. Geen enkele moeite mee. Wel blijft het raar dat het er maar 50 waren ... zet dan gewoon het leger in die gasten hebben toch geen flikker te doen !

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 sep 2012, 14:43

Probleem met het leger is dat je inzetbaarheid maar heel minimaal is. Ze zijn eigenlijk niet echt uitgerust voor crowd control, muv een aantal eenheden.

Geen minister zal ooit toestemming verlenen voor het gebruiken van dodelijk geweld in zo'n situatie. Dan heb je in feite ook niets aan het leger omdat je ze linea direct hun machtsmiddel afpakt. Je houd dus niks anders over als een wat grotere knokploeg bij wijze van spreken.

Hooguit dat het afschrikwekkend zou werken wat gewapend machtsvertoon.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 23 sep 2012, 14:44

Excessief geweld is nooit een antwoord natuurlijk, het lost ook zelden iets op. Een menselijke adrenaline-rush van zo'n ME-er valt te begrijpen, maar je bent en blijft een professional. En gelukkig mag ook in dit land het leger nooit tegen eigen volk ingezet worden...

HansD

Bericht door HansD » 23 sep 2012, 14:54

Hebben we nog iets wat op een leger lijkt?

Eens met Bert en Martijn.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 sep 2012, 14:55

Leger mag wel degelijk tegen eigen volk ingezet worden. Een sniper bij een arrestatieteam is bijvoorbeeld in de meeste gevallen een militair. De marechaussee zijn ook militairen. Het is alleen zo dat de inzet van bepaalde vormen van geweld aan banden liggen.

JP

Bericht door JP » 23 sep 2012, 14:56

Hebben de NL'se ME'rs ook niet een persoonlijk nummer op hun uitrusting? In het buitenland is dit normaal om zo bij een vermoeden van excessief geweld men de desbetreffende ME'er dan adhv zijn nummer aangeklaagd kan worden.......... :goodnight:

Plaats reactie