Facebook feestje in Haren :-(

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RVV

Facebook feestje in Haren :-(

Bericht door RVV » 21 sep 2012, 23:49

Het begon allemaal met een uitnodiging voor een Sweet-Sixteenfeestje van de 15-jarige Merthe op Facebook. Ze vergat aan te geven dat het om een privé-feestje ging. Een kleine vergissing met grote gevolgen. Meer dan 30.000 mensen meldden zich aan. Vele duizenden kwamen vanavond naar Haren....

vr 21 sep 2012, 16:51
Rellen in Haren HAREN - De situatie in Haren is vrijdagavond volledig uit de hand gelopen. Nadat de sfeer in de loop van de avond steeds grimmiger werd, is het rond negen uur tot een confrontatie gekomen tussen honderden van de duizenden aanwezige jongeren en leden van de mobiele eenheid (ME). De ME is bekogeld met onder meer flessen, stenen en hekken. Ook zijn rookbommen gegooid. Lantaarnpalen en verkeersborden zijn vernield. Auto's zijn gesloopt en schuren in tuinen van bewoners werden opengebroken. De ME heeft traangas ingezet om de menigte rond de Stationsweg uiteen te drijven.

De politie heeft tot nu toe zeker vier aanhoudingen verricht. Een nog onbekend aantal mensen is gewond geraakt. Het gerucht ging dat in de menigte een meisje is doodgedrukt, maar volgens de woordvoerder is daar geen enkele bevestiging van.

Bussen naar Groningen

De menigte jongeren is inmiddels weggeleid van de Stationsweg waar het huis staat van het meisje dat via Facebook per ongeluk een oproep deed om naar haar Sweet Sixteen-feest te komen. De mensen worden naar bussen gebracht die klaarstaan om ze naar de stad Groningen te brengen. De eerste bussen zijn rond 23 uur vertrokken. De politie en de ME zijn ondertussen nog druk bezig om relschoppers uit Haren te verdrijven.

Ook op andere plekken in het dorp moest de ME in actie komen. Zo hadden zich enkele honderden jongeren verzameld op de hoek van de Kerkstraat en de Rijksstraatweg. Sommigen hingen in lantaarnpalen of staan op daken. Ook liepen jongeren met kratten bier rond. De ME heeft ook op deze locatie een charge uitgevoerd.

Veel feestzoekers waren onder invloed van alcohol. Onder de aanwezigen zouden ook hooligans zijn. Agenten in burger halen fanatieke relschoppers uit de menigte en voerden ze af.

Videobeelden relschoppers

De politie maakte videobeelden van de relschoppers. Die beelden kunnen later worden gebruikt om verdachten op te sporen. ,,We waren voorbereid op de komst van een grote mensenmenigte. We hebben ten minste 50 ME'ers paraat'', aldus de woordvoerder. Er zouden in de loop van de avond meer pelotons van de mobiele eenheid zijn opgeroepen.

,,In korte tijd is een heel prettige sfeer omgeslagen in een zeer grimmige sfeer. Dat was toen het aantal jongeren in Haren was opgelopen van enkele honderden naar enkele duizenden'', aldus de woordvoerder. ,,Er zijn ook zeker rake klappen gevallen.''

De politie heeft op de A28 diverse op- en afritten afgesloten om te voorkomen dat er meer mensen naar Haren komen. Het gaat om op- en afritten bij Haren, Groningen-Zuid en Eelde, aldus een woordvoerder van de ANWB.

In Haren geldt sinds 18.00 uur een noodverordening. Op grond daarvan is het verboden op straat alcohol te drinken of aangebroken flessen en blikjes met alcoholhoudende drank bij zich te hebben.
Afbeelding
vr 21 sep 2012, 21:40
Bewoners Haren met hockeystick in tuin HAREN - Bewoners van villadorp Haren wapenen zich vrijdagavond met hockeysticks om de reljeugd eventueel hun tuin uit de slaan. Honderden jongeren zijn de confrontatie aangegaan met leden van de Mobiele Eenheid. Die werden bekogeld met bierflesjes, stenen en zelfs dranghekken. Volgens de bewoners is er veel te weinig politie.
'Je weet als gemeente dat deze groep eraan komt, en dan kom je met dit..”, zo zegt een bewoner tegen RTV Noord.

Volgens ooggetuigen is het een complete chaos in de wijk. Auto's zijn gesloopt, schuren in tuinen van bewoners werden opengebroken en er is met dranghekken gegooid. Bij een villa aan de Jachtlaan werd een schuurtje gesloopt. De bewoners van het huis, een bejaard echtpaar, waren thuis en zaten binnen in het donker, zo meldde een verslaggever van het ANP ter plaatse.

Even verderop stond een jongere op het dak van een huis. Hij werd toegezongen door een menigte die op straat en in de tuin stond.
Afbeelding
vr 21 sep 2012, 22:04
Spoor van vernieling in Haren HAREN - Relschoppers hebben vrijdagavond in Haren veel vernielingen aangericht. Verkeersborden en lantaarnpalen moesten eraan geloven in de buurt van de afgesloten Stationsweg. Ook liepen honderden jongeren door de tuinen van nabijgelegen villa's. Bij de Albert Heijn zijn de ruiten ingegooid en de winkel is geplunderd

Bij een villa aan de Jachtlaan werd een schuurtje gesloopt. De bewoners van het huis, een bejaard echtpaar, waren thuis en zaten binnen in het donker, zo meldde een verslaggever van het ANP ter plaatse.

Even verderop stond een jongere op het dak van een huis. Hij werd toegezongen door een menigte die op straat en in de tuin stond. Anderen zochten juist dekking in tuinen, uit angst voor de rellende jongeren of een mogelijk ingrijpen door de mobiele eenheid.

MartijnGizmo

Re: Facebook feestje in Haren :-(

Bericht door MartijnGizmo » 21 sep 2012, 23:54

Ik zit vol verbazing RTVNoord te kijken...

RVV

Bericht door RVV » 21 sep 2012, 23:56

Ik ook.. :duh:

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 21 sep 2012, 23:57

Ik ook, wat een idioten.

Hier in de buurt van het station/hereweg is het overigens ook te merken. Veel jongeren en politie aangezien het tuig dat uit Haren komt nu hier gedropt wordt.

Tom

Bericht door Tom » 21 sep 2012, 23:59

MartijnGizmo schreef:Ik zit vol verbazing RTVNoord te kijken...
+1
600 man ME

RVV

Bericht door RVV » 21 sep 2012, 23:59

Ik had vanmiddag mensen in de winkel die naast dat grietje wonen...ze deden toen een beetje lacherig... morgen puinruimen pphfff. :shithappens:

RVV

Bericht door RVV » 22 sep 2012, 00:00

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 22 sep 2012, 00:08

Verklaar me voor gek, maar ik krijg weer zo'n gevoel van dat de ME er ook wat mee te maken heeft dat het uit de hand liep.

Overigens praat ik het niet goed wat er is gebeurd; lopen echt een aantal randdebielen rond van heb ik jou daar..

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 22 sep 2012, 00:10

Het is natuurlijk de wisselwerking tussen alles: social media, landelijke media, veel jeugd, relschoppers, ME, gemeente, etc...

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 22 sep 2012, 00:12

Als ik lees dat er schuurtjes opengebroken worden en dergelijke dan neig ik er toch naar niet de ME de schuld te geven :( .

Maar soms zijn (menigte) mensen toch echt properly raar :? .

Tom

Bericht door Tom » 22 sep 2012, 00:18

MartijnGizmo schreef:Het is natuurlijk de wisselwerking tussen alles: social media, landelijke media, veel jeugd, relschoppers, ME, gemeente, etc...
En dat de DJ te laat is is ook waardeloos natuurlijk.

RVV

Bericht door RVV » 22 sep 2012, 00:20

Kijkt tevreden naar Buienradar :wave:

GTRene

Bericht door GTRene » 22 sep 2012, 00:36

jeuj wat een zooi...

zie het nu net wat op Ned 1

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 22 sep 2012, 00:44

Er worden nog 500-600 agressieve jongeren richting Groningen gedreven... :bag:

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 22 sep 2012, 00:45

Ik woon aan die route. Ik blijf nog even wakker.

GTRene

Bericht door GTRene » 22 sep 2012, 00:48

je zou maar zo'n menigte door je straat krijgen :hot:
dat gedoe wat je kan krijgen door wat ze stuk maken e.d. moet ik niet aan denken :bag:

Martijn M

Bericht door Martijn M » 22 sep 2012, 00:52

Ik snap niet dat de gemeente het niet opgepakt heeft om echt een feest neer te zetten. Als er weet ik hoeveel (dronken) mensen rondlopen in je dorp, en er is niks te doen, worden ze vanzelf baldadig. Als er gewoon een podium ergens was met wat boxen en een tap was het allemaal niet gebeurd...
Bij een normaal feest (koninginnedag etc.) hoeft de ME toch ook niet met ZESHONDERD man in te grijpen...?

RVV

Bericht door RVV » 22 sep 2012, 07:01

Haren in puin na Project X

Relschoppers hebben vrijdagavond en -nacht in Haren een ware ravage aangericht. Duizenden jongeren waren naar Haren gekomen nadat een 15-jarig meisje uit het dorp per ongeluk op Facebook een openbare uitnodiging had geplaatst voor haar verjaardagsfeestje.

Rond negen uur liep het feest onder invloed van drankgebruik uit de hand en moest de ME in actie komen. Urenlang werden daarna vernielingen aangericht en moest de ME vele charges uitvoeren. Een groot aantal ruiten sneuvelde en er werden tal van branden gesticht. Woningen, winkels, auto's, tuinen en straatmeubilair moest er overal aan geloven. Volgens de politie zat een harde kern van 25 relschoppers achter veel van de ongeregeldheden.

Extreem geweldadig
De brandweer kwam nauwelijks aan blussen toe, omdat deze werd gehinderd door het 'extreem gewelddadig gedrag' van relschoppers, die onder meer met stenen naar de hulpverleners gooiden. Van vele auto's die in het pad stonden van de massa zijn gedeukt en met ingeslagen ramen achter gelaten. Winkels in het centrum van Haren zijn ook zwaar toegetakeld. Bij onder meer de Albert Heijn werden ruiten ingegooid en werd winkelvoorraad geplunderd. Ook bij andere winkels gebeurde dat. Rond een uur of een 's nacht werd het in Haren rustiger. Veel van het feesttuig trok naar Groningen. De vrees bestond dat daar opnieuw geweldadigheden zouden losbarsten, maar die bleven uit. Groepjes jongeren bleven in Haren achter en gingen naar huis toen het begon te regenen. De politie zegt dat de onlusten een enorme impact op de bewoners hebben gehad.

Arrestaties en gewonden
25 onruststokers zijn opgepakt. Zo'n 25 gewonden moesten zich laten behandelen in het UMCG en het Martiniziekenhuis. Twee mensen moesten in het ziekhuis blijven. Volgens de politie waren ze niet zwaargewond.

Verslaggevers
Ook auto's en apparatuur van verslaggevers van RTV Noord ontkwamen niet aan de vernielzucht en diefstal.

Schade
Zaterdag overdag wordt de schade geïnventariseerd. Burgemeester Bats wil opgepakte relschoppers zo snel mogelijk veroordeeld krijgen. Volgen Bats was rekening gehouden met het allerergste scenario en is daar vrijdagnacht adequaat naar gehandeld. ,,Wat we niet hadden verwacht was dat er zo'n georganiseerde harde kern van relschoppers zou komen', zei Bats. Het OM is een groot opsporingsonderzoek begonnen. Zaterdag worden beelden van bewakingscamera's en foto's en films die op internet geplaatst worden geanalyseerd. De politie heeft zelf al camera's geplaatst in het centrum.
Geplaatst 22-09-12 00:55:20
Gewijzigd 22-09-12 04:12:47

Bron TV Noord

RVV

Bericht door RVV » 22 sep 2012, 07:18

Shakes

Bericht door Shakes » 22 sep 2012, 07:49

Ach Rico, je weet nu hoe je DF dagen een stuk drukker kunt krijgen :wink:

Jammer voor de bewoners, triest zelfs. Geef de schuld maar aan de overheid en de media. Zij hebben het opgeblazen tot ongekende hoogte.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 22 sep 2012, 08:22

Mijn vrouw kwam DONDERDAGAVOND dus niet gistersavond met de trein vanuit A'dam Centraal naar Heerenveen, toen zat ze al met 'n > 200 jongeren in 'n trein die naar Haren /Groningen zouden, ze was bang door die drukte d'r trein te missen, ze heeft gevraagd aan een van de jongeren hoe en wat. We gaan naar Groningen naar 'n meisje wat 16 wordt. Eerst snapte ze d'r geen bal van. Dat was dus de avond ervóór.

Ze kwam er gistermiddag pas achter dat het dát feestje dus was. De jongeren waren trouwens zeer leuk/correct vermakelijk bij haar in die trein. Maar wel chaotisch en druk.

@Nandor, ik geef de overheid niet de schuld eerder 'n samenloop van dat meisje en Facebook.

Maar je ziet wat er van kan komen. 50 man ME hebben wij hier ook om 't weekend bij risicowedstrijden zegmaar. 600 is beter. Liever 6000 ME ers en hakken wat mij betreft. Dat 't een lering is dat dit de laatste keer is ofzo.
Laatst gewijzigd door Robin op 22 sep 2012, 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 22 sep 2012, 08:22

Die griet kan ook beter verhuizen :kikker:

Rebel

Bericht door Rebel » 22 sep 2012, 08:29

Rare snuiters die Noorderlingen

Fabian

Bericht door Fabian » 22 sep 2012, 08:33

Shakes schreef:Ach Rico, je weet nu hoe je DF dagen een stuk drukker kunt krijgen :wink:

Jammer voor de bewoners, triest zelfs. Geef de schuld maar aan de overheid en de media. Zij hebben het opgeblazen tot ongekende hoogte.
En zo is het.

Knot

Bericht door Knot » 22 sep 2012, 08:58

Ik dacht DF doet er niks mee joh dat er heel de dag gisteren nog niks over stond...

Hitler parodie ook al langsgekomen hier?

Plaats reactie