[ecomobiel] BMW F11 520i Touring High Executive
- Knot
Re: [ecomobiel] BMW F11 520i Touring High Executive
Ik vind die 520i turbomotor gewoon soepeler rijden dan de 523i. Ook al hoort er een 6 in lijn of een v8 in een bmw toch zou ik voor het koppel gaan bij dagelijks gebruik. Zet die grafieken maar eens naast elkaar.
-
Ik heb de 520 gereden; vond het een verschrikking echt.....
Doodsaaie motor.
Doodsaaie motor.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Keuze zou voor mij afhankelijk zijn van het gegeven of je gecompenseerd wordt.
Wij worden wel gecompenseerd als we een auto uit de "pool" nemen. Maar wij betalen dan ook een eigen bijdrage voor privegebruik en een overschrijdingsbijdrage van de norm. Neem je dan een gebruikte dan vervalt de overschrijdingsbijdrage en halveert de eigen bijdrage voor privegebruik. Zo rijd ik nu dus een gebruikte auto van 42k voor hetzelfde geld als een nieuwe auto van pakweg 32k, beide in de 25% bijtelling. Voordeel is ook dat ik maar 2,5 jaar hoef te rijden ipv de standaard 4
Ook had ik de mogelijheid om de 16" velgen te vervangen voor 17" of 18" (spijt dat ik dat niet gedaan heb...).
Dus, redelijke compensatie en wanneer je andere velgen mag monteren en de audio wat kan aanpassen zou ik voor de gebruikte 523i gaan.
Het is ook een voordeel voor het bedrijf omdat de auto weer ingezet kan worden. Win/win lijkt me
Wij worden wel gecompenseerd als we een auto uit de "pool" nemen. Maar wij betalen dan ook een eigen bijdrage voor privegebruik en een overschrijdingsbijdrage van de norm. Neem je dan een gebruikte dan vervalt de overschrijdingsbijdrage en halveert de eigen bijdrage voor privegebruik. Zo rijd ik nu dus een gebruikte auto van 42k voor hetzelfde geld als een nieuwe auto van pakweg 32k, beide in de 25% bijtelling. Voordeel is ook dat ik maar 2,5 jaar hoef te rijden ipv de standaard 4

Dus, redelijke compensatie en wanneer je andere velgen mag monteren en de audio wat kan aanpassen zou ik voor de gebruikte 523i gaan.
Het is ook een voordeel voor het bedrijf omdat de auto weer ingezet kan worden. Win/win lijkt me

- Martijn_bmw
+1 voor Arthur, hangt er vooral vanaf hoe de compensatie er uit ziet! En zoals bij het bedrijf van Arthur geregeld lijkt me een mooie regel en dan zou ik ook voor een pool auto gaan zeker als dit een 6 cilinder ipv een 4 cilinder is...
- Daniel
Ik krijg vandaag een voorstel voor de regeling, als deze erg gustig is - als in ~200 euro netto per maand voordeliger dan mijn eigen keuze nemen - ga ik denk ik wel voor de vervanger. Ik kan best leven met die kar, en bovendien loopt het leasecontract nog 3 jaar. Als enkel de meerprijs wordt gecompenseerd laat ik gewoon mijn eigen auto bestellen. Ik ga niet voor hetzelfde geld in een mindere auto rijden. Ik heb begrepen dat als ik perse wil ze gewoon de 520i bestellen.
Probleem voor het bedrijf is dat ik eigenlijk de enige ben met een voldoende hoog leasebudget om een dergelijke auto uberhaupt aan kwijt te kunnen. Er komt ook nog een Touareg Hybrid van de vertrokken CEO terug, die kost dik meer dan een ton en wil niemand hebben. Als ik het bedrijf verlos van deze 5 (en ze dus feitelijk de 1200 euro die mijn eigen keuze kost bespaar) ga ik er van uit dat dit ze wel het nodige waard is.
Probleem voor het bedrijf is dat ik eigenlijk de enige ben met een voldoende hoog leasebudget om een dergelijke auto uberhaupt aan kwijt te kunnen. Er komt ook nog een Touareg Hybrid van de vertrokken CEO terug, die kost dik meer dan een ton en wil niemand hebben. Als ik het bedrijf verlos van deze 5 (en ze dus feitelijk de 1200 euro die mijn eigen keuze kost bespaar) ga ik er van uit dat dit ze wel het nodige waard is.
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Die Touareg kan wel naar Femme, past mooi bij zijn boerderij. 

- RVV
haha mooie luxe positieProbleem voor het bedrijf is dat ik eigenlijk de enige ben met een voldoende hoog leasebudget om een dergelijke auto uberhaupt aan kwijt te kunnen

-
Daniël, namens de overheid wil ik je zeggen dat dit NIET de bedoeling is. Hierdoor wordt het begrotingsgat namelijk niet kleiner. De overheid gaat er van uit dat jij je 2 auto's gewoon houdt en gewoon meer gaat betalen daarvoor.
On topic; mooie auto zo'n 5 touring en in Nl voldoet eerlijk gezegd elke BMW motor.

On topic; mooie auto zo'n 5 touring en in Nl voldoet eerlijk gezegd elke BMW motor.
-
6 in lijn klinkt natuurlijk mooi, ook van een 523i. Maar als je wat steviger rijdt (beetje 20/30 plus) dan de rest op de snelweg, dan wordt zeker een wat zwaardere Touring ronduit onrustig. Z'n bak gaat er alles aan doen om jou op snelheid te houden, wat dus resulteert in een hoop geschakeld en toeren maken. Een 520i ken ik niet, maar een 520d is dan al een veel rustigere snelweg cruiser.
- Daniel
Ik kan me eerlijk gezegd moeilijk voorstellen dat een 523i moeite heeft om een kruissnelheid van ~150 aan te houden. Nu rij ik dat op zich zelden, meeste van mijn traject is maximaal 100 dus daar ligt de snelheid zo tussen de 110 en 120 km/uur.
Diesel zou mijn voorkeur hebben maar gezien mijn lage kilometrage mag ik dat niet kiezen.
Edit: voorstel werkgever is enkel verschil compenseren, dus netto kosten van 523i en de 520i naar mijn wensen zouden hetzeflde zijn. Daar doe ik het niet voor...gemis van dikke audio en comfortstoelen vind ik zodanig groot dat ik wel een echte tegemoetkoming verwacht. Ze gaan er nog een keer naar kijken maar ik hoop natuurlijk m'n eigen auto te krijgen.
Diesel zou mijn voorkeur hebben maar gezien mijn lage kilometrage mag ik dat niet kiezen.
Edit: voorstel werkgever is enkel verschil compenseren, dus netto kosten van 523i en de 520i naar mijn wensen zouden hetzeflde zijn. Daar doe ik het niet voor...gemis van dikke audio en comfortstoelen vind ik zodanig groot dat ik wel een echte tegemoetkoming verwacht. Ze gaan er nog een keer naar kijken maar ik hoop natuurlijk m'n eigen auto te krijgen.
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Hoop voor je dat je je zin krijgt... 
... maar ook even advocaat van de duivel spelen: in hoeverre heb je zelf keuze? Ze kunnen je als werkgever toch ook gewoon opleggen dat het die 523i wordt? Onder het mom van: graag of niet. Zou ik als werkgever althans wel doen. Beetje van de zotte dat je een auto kant en klaar hebt staan die voor 98% identiek is en dan daarnaast een nieuwe besteld. Wees blij dat je in die categorie mag shoppen, als enige als ik het zo lees. Misschien dan ook gewoon blij zijn met zo'n 523i. Standaard stoelen en standaard audio zal in een 5 serie ook nog heel behoorlijk van kwaliteit zijn.

... maar ook even advocaat van de duivel spelen: in hoeverre heb je zelf keuze? Ze kunnen je als werkgever toch ook gewoon opleggen dat het die 523i wordt? Onder het mom van: graag of niet. Zou ik als werkgever althans wel doen. Beetje van de zotte dat je een auto kant en klaar hebt staan die voor 98% identiek is en dan daarnaast een nieuwe besteld. Wees blij dat je in die categorie mag shoppen, als enige als ik het zo lees. Misschien dan ook gewoon blij zijn met zo'n 523i. Standaard stoelen en standaard audio zal in een 5 serie ook nog heel behoorlijk van kwaliteit zijn.
-
Sterker nog;
Het zijn sportstoelen......
Comfortstoelen zijn de top, ja. Maar sportstoelen is niks mis mee!
Het zijn sportstoelen......
Comfortstoelen zijn de top, ja. Maar sportstoelen is niks mis mee!
- Martijn_bmw
dikke +1!! dit is wel heel erg een luxe probleem....Wouter81 schreef:Hoop voor je dat je je zin krijgt...
- Daniel
Hehe
Als ik uiteindelijk gewoon die 523i krijg klaag ik verder ook totaal niet hoor...maar kan allicht proberen er voor mezelf een gunstiger situatie uit te slepen.
Het is niet helemaal een luxeprobleem trouwens, mijn vrouw is nogal klein en zit niet goed in de sportstoelen door de erg dikke zijwangen die de bewegingsruimte van haar ellebogen hinderen. Bij de comfortstoelen zijn die wangen minder groot en bovendien verstelbaar, waardoor ze daar wel een redelijke zitpositie kan vinden.
En trouwens, gaan we nu op DF moeilijk doen over luxeproblemen?

Het is niet helemaal een luxeprobleem trouwens, mijn vrouw is nogal klein en zit niet goed in de sportstoelen door de erg dikke zijwangen die de bewegingsruimte van haar ellebogen hinderen. Bij de comfortstoelen zijn die wangen minder groot en bovendien verstelbaar, waardoor ze daar wel een redelijke zitpositie kan vinden.

- Robin Hartog
Daniel schreef:HeheAls ik uiteindelijk gewoon die 523i krijg klaag ik verder ook totaal niet hoor...maar kan allicht proberen er voor mezelf een gunstiger situatie uit te slepen.

- Martijn_bmw
Nee hoor zeker niet! en uiteraard je goed recht om het te proberen 
maar ik bedoelde meer dat ik het vanuit het bedrijf zou begrijpen als ze je de 523i "verplichten" en als ze dat doen lijkt me dat ook zeker geen behelpen...

maar ik bedoelde meer dat ik het vanuit het bedrijf zou begrijpen als ze je de 523i "verplichten" en als ze dat doen lijkt me dat ook zeker geen behelpen...

- Arthur
- Auto: Nr.51
Lees ik het nu goed dat ze je zo compenseren dat beide auto's jou netto evenveel kosten? Dan doe je dat toch gewoon... Lijkt me netjes genoeg.
- Daniel
Vind ik dus niet
Bij gelijke kosten geef ik de voorkeur aan mijn eigen keuze, die 523i is juist op de twee punten die voor mij erg belangrijk zijn (stoelen en audio) wat minder. De rest boeit me niet zo veel. 6-pitter is lekker en dat glazen dak is geil, maar ik zou daar zelf nooit de meerprijs voor over hebben gehad.
Maar goed als dit het maximaal haalbare is kan ik er best mee leven hoor
zoeft ook best lekker in die sportstoelen. Dealer zal alleen wel balen.

Maar goed als dit het maximaal haalbare is kan ik er best mee leven hoor

- Snipe
Voor zo'n bedrag aan bijtelling zou ik ook liever mijn eigen keuze hebben dan een tweedehandsje in een kleur die iemand anders uit heeft gekozen, die ruikt naar de stinkende hond van iemand anders en waar iemand anders z'n wijf op de achterbank heeft liggen uitwonen. Maar als je flink gecompenseerd wordt is daar allemaal wel mee te leven 

- Daniel
Nou, formele bestelstop is afgekondigd dus het idee is nu 'take it or leave it', dus het wordt de 523i. Op zich ligt er een redelijk compensatievoorstel waarbij de eigen bijdrage wordt gehalveerd, maar wel jammer van alle comfortgoodies die ik had gespecced - vooral de comfortstoelen + ventilatie en de HiFi pro ga ik wel missen. Anderzijds ben ik nu per maand een euro of 60 goedkoper uit dan met m'n eigen keuze terwijl de auto zelf aanmerkelijk duurder is. Helaas zit dat vooral in dingen die mij weinig interesseren (een erg dure 6-pitter, een overbodig glazen dak en een trekhaak van 1500 euro)
- stefan740
Ik ben totaal geen BMW kenner maar comfortstoelen kunnen er naderhand gewoon ingezet worden neem ik aan. Er staat een compleet interieur met comfortstoelen op ebay.de bijvoorbeeld. Iemand op het forum zal daar best bij kunnen helpen denk ik.
- Martijn_bmw
Alleen je hele overweging voor deze leaseauto / omgooien WP is inmiddels achterhaalt 
belasting woon/werk wordt geschrapt en komt 21% assurantiebelasting voor in de plaats...

belasting woon/werk wordt geschrapt en komt 21% assurantiebelasting voor in de plaats...
- dvh
Hè Daniël.. Vervelend zeg.. Die 523i...

- Daniel
In theorie kan het maar bij de F11 moet volgens de informatie die ik heb gekregen dan ook meteen de hele stuurkolom verbouwd worden omdat er een elektrisch verstelbaar stuur bij hoort. Alles kan, alleen de kosten lopen dan tot absurde hoogte op.stefan740 schreef:Ik ben totaal geen BMW kenner maar comfortstoelen kunnen er naderhand gewoon ingezet worden neem ik aan. Er staat een compleet interieur met comfortstoelen op ebay.de bijvoorbeeld. Iemand op het forum zal daar best bij kunnen helpen denk ik.
Voor nu jaMartijn_bmw schreef:Alleen je hele overweging voor deze leaseauto / omgooien WP is inmiddels achterhaalt

- stefan740
Oeps Fail. Ik ging nog uit van de E60/61