Premium Select garantie ingetrokken, en nu?
-
Premium Select garantie ingetrokken, en nu?
Graag wat advies / inzichten van de BMW guru's alhier.
Eind vorig jaar heb ik een 3-serie bij een BMW-dealer gekocht met premium select garantie. Bij mijn lokale dealer vond een tijdje terug een reparatie nodig die onder deze garantie moest vallen, maar toen bleek de auto niet onder garantie te mogen worden hersteld. Reden hiervoor was dat de auto getuned is / is geweest (is niet duidelijk).
Na wat aandringen via importeur (die vooralsnog geen standpunt inneemt) geeft de verkopende dealer aan dat de auto inderdaad getuned is, niet voor premium select garantie in aanmerking komt maar dat ze die garantie overnemen.
Op zich het minste wat ze kunnen doen lijkt me. Maar blijf zelf een onbevredigend gevoel houden.
Ten eerste heb ik al een keer langs kant gestaan met stukken, waarvan oorzaak nooit achterhaald is kunnen worden.Een keer in 40.000km valt mee, maar hoe betrouwbaar is de auto? Chippen hoeft niet slecht te zijn voor de auto, maar BMW hanteert niet voor niet een uitsluiting van garantie op de volledige auto lijkt me zo.
Ten tweede heb ik gekozen voor premium select waarborg om ook zeker te weten dat de auto 100% is. Bij een lokale handelaar stond destijds voor significant veel minder geld een gelijkwaardige auto, maar mij leek de meerprijs bij een BMW dealer de moeite waard omdat de auto aan hoge eisen moet voldoen. De dealer geeft op dit punt aan dat de auto aan die standaard voldeed op moment van aankoop, maar ik heb wat moeite daarmee als je een tuning over het hoofd kan zien (schuld van systemen volgens verkopende dealer...). En ook hier geldt weer, als het niets zou zijn zou de importeur/fabrikant de auto ook niet uitsluiten van garantie lijkt me.
Ten derde vraag ik me af wat dit doet met de restwaarde wanneer ik 'm weer inruil op iets nieuws met een jaar of twee, zal die minder zijn dan wanneer de auto niet getuned was?
Kortom, hoe erge kat in de zak heb ik gekocht, en wat zou ik nu moeten doen. De dealer bedanken dat hij keurig de garantie overneemt, of toch Macboy de dealer in gebreke laten stellen? Of ... ?
Eind vorig jaar heb ik een 3-serie bij een BMW-dealer gekocht met premium select garantie. Bij mijn lokale dealer vond een tijdje terug een reparatie nodig die onder deze garantie moest vallen, maar toen bleek de auto niet onder garantie te mogen worden hersteld. Reden hiervoor was dat de auto getuned is / is geweest (is niet duidelijk).
Na wat aandringen via importeur (die vooralsnog geen standpunt inneemt) geeft de verkopende dealer aan dat de auto inderdaad getuned is, niet voor premium select garantie in aanmerking komt maar dat ze die garantie overnemen.
Op zich het minste wat ze kunnen doen lijkt me. Maar blijf zelf een onbevredigend gevoel houden.
Ten eerste heb ik al een keer langs kant gestaan met stukken, waarvan oorzaak nooit achterhaald is kunnen worden.Een keer in 40.000km valt mee, maar hoe betrouwbaar is de auto? Chippen hoeft niet slecht te zijn voor de auto, maar BMW hanteert niet voor niet een uitsluiting van garantie op de volledige auto lijkt me zo.
Ten tweede heb ik gekozen voor premium select waarborg om ook zeker te weten dat de auto 100% is. Bij een lokale handelaar stond destijds voor significant veel minder geld een gelijkwaardige auto, maar mij leek de meerprijs bij een BMW dealer de moeite waard omdat de auto aan hoge eisen moet voldoen. De dealer geeft op dit punt aan dat de auto aan die standaard voldeed op moment van aankoop, maar ik heb wat moeite daarmee als je een tuning over het hoofd kan zien (schuld van systemen volgens verkopende dealer...). En ook hier geldt weer, als het niets zou zijn zou de importeur/fabrikant de auto ook niet uitsluiten van garantie lijkt me.
Ten derde vraag ik me af wat dit doet met de restwaarde wanneer ik 'm weer inruil op iets nieuws met een jaar of twee, zal die minder zijn dan wanneer de auto niet getuned was?
Kortom, hoe erge kat in de zak heb ik gekocht, en wat zou ik nu moeten doen. De dealer bedanken dat hij keurig de garantie overneemt, of toch Macboy de dealer in gebreke laten stellen? Of ... ?
- Arthur
- Auto: Nr.51
Re: Premium Select garantie ingetrokken, en nu?
Hoe oud is de auto nu en de km.stand? Als jij hem weer in wilt ruilen valt hij misschien sowieso niet meer onder PS als de dealer weer wil verkopen? Dan lijkt me er verder weinig aan de hand. Maar wie weet is er juridisch wel het 1 en ander voor je te doen, dat weet ik niet.
-
2009 en 140.000km. Voor toekomstige PS inderdaad niet relevant, maar weet niet hoe de handel / een dealer überhaupt daar naar kijkt.
- Arthur
Lijkt me niet dat je daar dan last mee krijgt. Jij hebt iig garantie van 2 jaar vanaf aanschaf. Daarna is het minder relevant. Tegen de tijd dat jij die auto weg doet dan zal er vermoedelijk meer dan 2 ton op staan en een redelijke leeftijd hebben. Dan zet een BMW dealer hem misschien wel helemaal niet meer in de showroom en wordt hij doorgeschoven naar de handel. Dan wordt er, bij wijze van, nergens meer naar gekeken.
- Spijkerhard
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Volgens mij maakt het nog uit wanneer de auto getuned is. Dat kunnen ze toch zien tegenwoordig?
Ofwel, heb jij m laten tunen, of heb je m getuned gekocht met PS?
- Chris van S.
Premium Selection is een door BMW.NL opgezet landelijk garantie label. In elk geval begrijp ik uit je verhaal dat de auto al getuned was op moment van aankoop, en niet daarna.
Op het moment van aankoop heeft de auto moeten voldoen aan PS garantie voorwaarden (immers er zijn steekproeven bij de dealers vanuit BMW.NL). Nu blijkt dat de auto niet aan de voorwaarden heeft voldaan dus is de garantie vervallen. Dealer heeft een fout gemaakt alhoewel chiptuning naar ik weet niet zichtbaar hoeft te zijn bij het uitlezen van storingen. De verkopende dealer neemt de garantie is coulant en zou ik verder geen punt over maken ze lossen daarmee het probleem op.
Eventuele waardevermindering op chiptuning is ook niet iets waar je zorgen over moet maken. In de autohandel komt het voor dat "ontchipte" auto's gewoon weer worden verkocht voor "gelijkwaardige" prijs
En inderdaad een auto met de kilometers die jij inmiddels hebt word niet meer in de BMW showroom gezet. Simpelweg omdat hij niet meer aan de PS voorwaarden KAN voldoen. Hoe mooi de staat van de auto ook kan zijn......
En tegen die tijd zal je auto een waarde vertegenwoordigen waarbij chiptuning geen invloed heeft.
Op het moment van aankoop heeft de auto moeten voldoen aan PS garantie voorwaarden (immers er zijn steekproeven bij de dealers vanuit BMW.NL). Nu blijkt dat de auto niet aan de voorwaarden heeft voldaan dus is de garantie vervallen. Dealer heeft een fout gemaakt alhoewel chiptuning naar ik weet niet zichtbaar hoeft te zijn bij het uitlezen van storingen. De verkopende dealer neemt de garantie is coulant en zou ik verder geen punt over maken ze lossen daarmee het probleem op.
Eventuele waardevermindering op chiptuning is ook niet iets waar je zorgen over moet maken. In de autohandel komt het voor dat "ontchipte" auto's gewoon weer worden verkocht voor "gelijkwaardige" prijs
En inderdaad een auto met de kilometers die jij inmiddels hebt word niet meer in de BMW showroom gezet. Simpelweg omdat hij niet meer aan de PS voorwaarden KAN voldoen. Hoe mooi de staat van de auto ook kan zijn......
En tegen die tijd zal je auto een waarde vertegenwoordigen waarbij chiptuning geen invloed heeft.
Laatst gewijzigd door Chris van S. op 18 sep 2012, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Nou, coulant? De dealer zou in gebreke blijven als ze geen twee jaar volledige garantie zouden bieden. Persoonlijk zou ik toch de voorkeur hebben dat BMW nl de garantie dekt. De dealer moet het nu persoonlijk betalen en zou daar wel eens wat moeilijker over kunnen doen dan BMW nl, maar dat ligt volledig aan de houding van de dealer.
Maar het grootste gedeelte van Boris zijn verhaal gaat over de zorgen die ie zich maakt over de kwaliteit van de auto en de daar eventueel uit voortvloeiende prijsdaling. Ik zou mij daar persoonlijk geen zorgen over maken. Ik zou wel zeker willen weten dat de dealer de volledige garantie overneemt zoals in eerste instantie afgesproken.
Maar het grootste gedeelte van Boris zijn verhaal gaat over de zorgen die ie zich maakt over de kwaliteit van de auto en de daar eventueel uit voortvloeiende prijsdaling. Ik zou mij daar persoonlijk geen zorgen over maken. Ik zou wel zeker willen weten dat de dealer de volledige garantie overneemt zoals in eerste instantie afgesproken.
- Chris van S.
Eensch! In Jip en Janneke taal gesteld betaald de leverende dealer reparatiekosten over hun geleverde PS auto's. Maar daarachter zit een ingewikkelde constructie waar ik de details niet eens wil weten. Maar dat de dealer de garantie overneemt is uiteindelijk niet meer dan logisch. En ik ben het eens met het punt dat de leverende dealer wel onder gelijke voorwaarden moet handelen als de PS garantie en niet moet gaan beknibbelen zodra er een reparatie plaatsvind. Dus ik snap je gevoel wel Ruben.
-
Bedankt dus voor de input allemaal!
Dealer stelt zich op zich niet (meer) vervelend op, maar punt van voldoen aan PS garantie voorwaarden is een goed punt. Iets als afslepen als je met stukken staat, dat valt toch ook onder die PS waarborg?
Rest de vraag over de aanschaf voor mij.
Ik stond laatst na paar uurtjes met kinderen weg te zijn geweest met een auto die niet wilde starten. Wordt na goed een uur door Renova weer op op weg geholpen maar mis daardoor twee afspraken in de middag (los van het gedoe wat je hebt met twee kleine kinderen die je bij je hebt op zo'n moment). Precies om dit soort dingen te voorkomen wilde ik zo betrouwbaar mogelijke auto. En ook al zal de verkopende dealer dan de rekening voor reparatie oppakken, als het gezeur er omheen lossen ze niet op / wordt niet gecompenseerd. En dat was precies de reden om niet zelf in Duitsland of bij een Bovag dealer een auto te kopen. En de forse meerprijs lijkt het nu dus niet waard te zijn.
Het lastige is dat ik de consequenties kan ik niet overzien als leek, maar het feit dat de fabriek en importeur in een tunings geval hun handen van de auto aftrekken is geen goed signaal. Dat zijn de experts en die vinden het risico te groot. Dealer coulance is dan aardig voor het komende jaar, maar weer stil komen te staan of een ondeugdelijke / gevaarlijke (?) auto rijden lossen ze er niet mee op.
Ja, dat kunnen ze zien. Is ook geen discussie over. In november gevlagd voor tuning, in december heb ik 'm gekocht. Het is enkel niet duidelijk of de auto nu nog gechipped is.Spijkerhard schreef:Volgens mij maakt het nog uit wanneer de auto getuned is. Dat kunnen ze toch zien tegenwoordig?
De dealer geeft inderdaad aan dat de melding voor hun niet zichtbaar is geweest. Op het moment dat je ze de PS controles doen zien ze niet dat de auto een tunings vlaggetje heeft. Fout in het systeem/proces dus ergens.Chris van S. schreef:Premium Selection is een door BMW.NL opgezet landelijk garantie label. In elk geval begrijp ik uit je verhaal dat de auto al getuned was op moment van aankoop, en niet daarna.
Dealer stelt zich op zich niet (meer) vervelend op, maar punt van voldoen aan PS garantie voorwaarden is een goed punt. Iets als afslepen als je met stukken staat, dat valt toch ook onder die PS waarborg?
Gezien de km's dan ook niet zo'n grote zorg van me.Chris van S. schreef:Eventuele waardevermindering op chiptuning is ook niet iets waar je zorgen over moet maken. In de autohandel komt het voor dat "ontchipte" auto's gewoon weer worden verkocht voor "gelijkwaardige" prijs
Rest de vraag over de aanschaf voor mij.
Ik stond laatst na paar uurtjes met kinderen weg te zijn geweest met een auto die niet wilde starten. Wordt na goed een uur door Renova weer op op weg geholpen maar mis daardoor twee afspraken in de middag (los van het gedoe wat je hebt met twee kleine kinderen die je bij je hebt op zo'n moment). Precies om dit soort dingen te voorkomen wilde ik zo betrouwbaar mogelijke auto. En ook al zal de verkopende dealer dan de rekening voor reparatie oppakken, als het gezeur er omheen lossen ze niet op / wordt niet gecompenseerd. En dat was precies de reden om niet zelf in Duitsland of bij een Bovag dealer een auto te kopen. En de forse meerprijs lijkt het nu dus niet waard te zijn.
Het lastige is dat ik de consequenties kan ik niet overzien als leek, maar het feit dat de fabriek en importeur in een tunings geval hun handen van de auto aftrekken is geen goed signaal. Dat zijn de experts en die vinden het risico te groot. Dealer coulance is dan aardig voor het komende jaar, maar weer stil komen te staan of een ondeugdelijke / gevaarlijke (?) auto rijden lossen ze er niet mee op.
- Chris van S.
Als je geen vertrouwen hebt bij de chiptuning; waarom laat je door de dealer niet originele de originele software programmeren? Of is dat de issue niet?
- Snipe
Leuk dat de dealer de garantie overneemt, maar wat als je in Zuid-Frankrijk pech krijgt? Heb je dan ook garantie die vergelijkbaar is met de normale garantie, inclusief vervangend vervoer en zo?
- Spijkerhard
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
@ snipe
Bij Volvo is dat niet gerelateerd aan de garantie, maar aan het feit dat je de beurten bij Volvo laat uitvoeren. Tot voor kort nog tot een maximum van 10 jaar, maar inmiddels ongelimiteerd.
Dus met m'n 10 jaar oude V70 met 350+ kkm heb ik die "mobiliteits-garantie" gewoon ook. Heeft BMW volgens mij niet, wel?
Bij Volvo is dat niet gerelateerd aan de garantie, maar aan het feit dat je de beurten bij Volvo laat uitvoeren. Tot voor kort nog tot een maximum van 10 jaar, maar inmiddels ongelimiteerd.
Dus met m'n 10 jaar oude V70 met 350+ kkm heb ik die "mobiliteits-garantie" gewoon ook. Heeft BMW volgens mij niet, wel?
- Macboy
Denk dat het meeste hierboven wel is gezegd. Je kunt BMW Nederland niet juridisch kwalijk nemen als een dealer ten onrechte garantie aanbiedt doordat een auto niet goed gecontroleerd is. Daarbij geldt wel dat vast moet staan dat de auto vòòr aankoop is getuned. Gelet op feit dat dealer coulant is zal dit wel een gegeven zijn en erkennen ze daarmee hun eigen 'fout'. Kan nooit kwaad om dit even zwart op wit te vragen. Voor de rest zie ik niet direct welk nadeel je loopt zoals hiervoor al gezegd is.
- Arthur
Dit is nooit te voorkomen, wat voor naam je ook aan de garantie geeft. Er zijn mensen die om die reden een nieuwe auto kopen maar ook stil komen te staan. Altijd als het niet uitkomt natuurlijk. En altijd loopt de garantie eens af, nieuw of gebruikt, dus het risico om stil komen te staan blijft. Ik weet niet wat je nu eigenlijk verwacht of wilt, het blijft techniek en het is koffiedik kijken of het allemaal blijft draaien... Je argument dat je dan wel ergens anders gekocht zou hebben snap ik maar dan kun je deze post weer opnieuw lezen

-
Bedankt allemaal voor input! Ben het eens met punt van Arthur hierboven dat je nooit helemaal zonder risico van defecten rijdt, zelfs met nieuwe auto's kan je pech hebben.
BMW schrijft de eigen site (http://www.bmw.nl/nl/nl/owners/service/ ... ning2.html en http://www.bmw.nl/nl/nl/owners/service/ ... ning3.html)
Voor mij blijft de afhandeling door dealer en importeur niet super slecht maar ook niet 'wow wat lost zo'n premium merk dat op een premium manier op'. Beetje niveau in restaurant als je een glas wijn met kurk terug stuurt ze je een nieuw glas geven maar de foute fles ook op de rekening laten staan. Niet de moeite om over in discussie te gaan, maar wel om er niet zomaar meer terug te komen.
BMW schrijft de eigen site (http://www.bmw.nl/nl/nl/owners/service/ ... ning2.html en http://www.bmw.nl/nl/nl/owners/service/ ... ning3.html)
en..Want het vermogen gaat omhoog zonder aandacht voor de consequenties voor onder meer de aandrijflijn, de remmen en het milieu..
In het kort, ik koop een PS auto om het risico te verlagen maar blijkt nu dat het risico juist is toegenomen. De moeilijke vraag is dus hoeveel het dan is toegenomen. Tijd zal het leren vrees ik. Het leek me niet de moeite om er een ANWB-expert een uitspraak over te laten doen en jullie bevestigen eigenlijk die gedachte.In concreto: chip tuning betekent hogere belasting, dus meer slijtage en een hogere kans op mechanische schade.
Voor mij blijft de afhandeling door dealer en importeur niet super slecht maar ook niet 'wow wat lost zo'n premium merk dat op een premium manier op'. Beetje niveau in restaurant als je een glas wijn met kurk terug stuurt ze je een nieuw glas geven maar de foute fles ook op de rekening laten staan. Niet de moeite om over in discussie te gaan, maar wel om er niet zomaar meer terug te komen.
- RVV
BMW's staan nooit stil met pech! Weet je zeker dat je geen Renault hebt? 

- wim breman
RVV schreef:BMW's staan nooit stil met pech! Weet je zeker dat je geen Renault hebt?
Hahah, ik heb in het verleden vaker met een BMW stilgestaan dan nu met een Renault....
Overigens is mijn ervaring ook dat de klantvriendelijkheid en service bij Renault 10x beter is dan bij BMW.
- Arthur
Wat was eigenlijk die reparatie die ze niet uit mochten voeren en waarom stond je later stil? Wil de discussie niet voeren of tuning nu wel of niet goed is, kom je toch niet uit wss. Maar vraag me gewoon af of deze beide issues te maken zouden hebben met tuning?
@ Wim: er moet ook altijd wel ff weer iemand terug reageren hè? " jij bent stom! Nou, jij bent anders ook stom!"
" mijn vader is politieman! Nou, de mijne brandweerman"... Whatever!!
@ Wim: er moet ook altijd wel ff weer iemand terug reageren hè? " jij bent stom! Nou, jij bent anders ook stom!"

-
Ik heb inderdaad veel vaker met een BMW stil gestaan dan met een Renault, maar dat komt in mijn geval denk ik vooral omdat ik nog nooit een Renault heb gereden.
@Arthur - het vervelde is dat toen de auto wilde niet starten ze nooit iets hebben kunnen vinden. Pas bij een beurt een tijdje daarna was er een melding van een gloei systeem oid vervangen zou moeten worden. En daarbij bleek dat de auto geen recht op garantie zou hebben.
Maar wat je al zegt, je komt er nooit uit of één van deze problemen veroorzaakt is geweest door de tuning.
Ben overigens enorm tevreden over klantvriendelijkheid en service van mijn lokale dealer, naast hoe de auto's rijden echt erg belangrijk om niet snel een ander merk te overwegen. Maar die hadden in een jaar tijd nooit een 6-cylinder diesel te koop staan (anders dan nieuwe uiteraard). Vandaar eens verder ben gaan kijken voor aanschaf auto. Ik kan niet beoordelen of dit bij mijn lokale dealer niet had kunnen gebeuren.
@Arthur - het vervelde is dat toen de auto wilde niet starten ze nooit iets hebben kunnen vinden. Pas bij een beurt een tijdje daarna was er een melding van een gloei systeem oid vervangen zou moeten worden. En daarbij bleek dat de auto geen recht op garantie zou hebben.
Maar wat je al zegt, je komt er nooit uit of één van deze problemen veroorzaakt is geweest door de tuning.
Ben overigens enorm tevreden over klantvriendelijkheid en service van mijn lokale dealer, naast hoe de auto's rijden echt erg belangrijk om niet snel een ander merk te overwegen. Maar die hadden in een jaar tijd nooit een 6-cylinder diesel te koop staan (anders dan nieuwe uiteraard). Vandaar eens verder ben gaan kijken voor aanschaf auto. Ik kan niet beoordelen of dit bij mijn lokale dealer niet had kunnen gebeuren.
- wim breman
Arthur schreef:Wat was eigenlijk die reparatie die ze niet uit mochten voeren en waarom stond je later stil? Wil de discussie niet voeren of tuning nu wel of niet goed is, kom je toch niet uit wss. Maar vraag me gewoon af of deze beide issues te maken zouden hebben met tuning?
Het hele forum heeft bestaanrecht vanwege het reageren zoals jij op mijn post ook weer doet............shit, nu reageer ik ook weer........

-
Arthur trapt graag open deuren in.
- Arthur
Garage (box) deuren?

-
- Chris van S.
Daarentegen heb je wel een auto gekocht die door de dealer op PS niveau is afgeleverd. Vergeet daarbij niet dat de PS standaard zeer hoog is en automatisch de rijklaarmaak kosten voor de dealer ook zeer hoog zijn. (Voor PS standaard moeten onderdelen worden vervangen die eigenlijk nog een lange tijd mee kunnen gaan) MAW je rijd wel met een auto waarbij je zekerheid hebt op lage onderhoudskosten de aankomende tijd. Dus daarin is jouw extra investering het echt wel waard. Het enige waar het nu aan schort is de garantie afwikkeling. Dat er een fout is gemaakt verdient nooit de schoonheidsprijs en kan je in deze niet premium oplossen, maar gewoon zoals het is. En dat gebeurd ook.zegmaarboris schreef: Voor mij blijft de afhandeling door dealer en importeur niet super slecht maar ook niet 'wow wat lost zo'n premium merk dat op een premium manier op'. Beetje niveau in restaurant als je een glas wijn met kurk terug stuurt ze je een nieuw glas geven maar de foute fles ook op de rekening laten staan. Niet de moeite om over in discussie te gaan, maar wel om er niet zomaar meer terug te komen.
-
Niet eens, want dat lost de dealer nu op. Waar het aan schort zijn historie en betrouwbaarheid van de auto. Die is niet conform wat je mag verwachten. Heel simpel, een getunde auto mag niet mee doen, dus verwacht ik dat ik een auto die ik koop niet getuned is.Chris van S. schreef:Het enige waar het nu aan schort is de garantie afwikkeling.
Ik koop een auto voor langer dan de garantie termijn, en kan simpelweg niet beoordelen wat consequentie van tuning op die langere termijn is. De professionals die de auto's maken en verkopen wel en die vinden het onverantwoord. Wat gebeurt er als de motor vastloopt en ik of mijn gezin verongelukt? Er is immers "een hogere kans op mechanische schade" staat op de BMW site, die het betrouwbare onderhoud van de dealers blijkbaar niet kan voorkomen. In zo'n scenario zegt de dealer garantie me weinig.