E 92 M3 voor circuit
-
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Stekker 19 stuurt niks aan, onderdeel 12 meet de onderdruk die naar de rembekrachtiger gaat.
- David R.
De vacuümpomp slaat nu aan op het moment dat je de rem intrapt. Bij een straatversie hoor je dat de pomp pas gaat werken als je de rem loslaat. Kan het zo zijn dat de pomp op een of andere manier een vacuüm in het blok trekt waardoor er olie via de carterontluchting en de airbox in de cilinders terechtkomt ?
- GTRene
als je jou verhaal zo hoort lijkt het net of het nu omgekeerde werking is?
dan zou je wellicht rare zaken kunnen krijgen lijkt me.
dan zou je wellicht rare zaken kunnen krijgen lijkt me.
- Bert ///M3
Wat wij bij de E36 M3's hadden was dat het toerental continu zo hoog was dat er te veel olie naar de kop liep en die word er dan op een gegeven moment uit gegooid via de carterontluchting omdat het niet terug lopen kan naar het carter. Die komt dan inderdaad in je airbox terecht en word zo je motor in gezogen. Dan heb je ook blauwe wolken bij gas los.
Bij ons werd het erger naarmate het toerental op liep, boven 7000 maar wij reden 7800 en met een korter differentieel (bakverhoudingen korter op elkaar dus meer tijd op hogere toerentallen) Misschien is dit bij jou ook zo sinds je die sequenciele bak hebt omdat je verhoudingen korter op elkaar zitten.
Onze oplossing was een grotere separator als buffer die de olie afvoerde naar het carter. Alleen in de onderdelenlijst van de E90 M3 kom ik geen separator tegen, alleen een terugslagklep en ventilatieslag. Wat nog een oplossing zou kunnen geven is even die ventilatieslag doormidden snijden, catch tank er tussen. En dan zorgen dat die catch tank afloopt richting carterpan. Dat word op de oudere typen M3 ook gedaan. Moet je dus alleen een aansluitnippel op je carter laten maken en die weer met de onderkant van je catch tank verbinden.
Bij ons werd het erger naarmate het toerental op liep, boven 7000 maar wij reden 7800 en met een korter differentieel (bakverhoudingen korter op elkaar dus meer tijd op hogere toerentallen) Misschien is dit bij jou ook zo sinds je die sequenciele bak hebt omdat je verhoudingen korter op elkaar zitten.
Onze oplossing was een grotere separator als buffer die de olie afvoerde naar het carter. Alleen in de onderdelenlijst van de E90 M3 kom ik geen separator tegen, alleen een terugslagklep en ventilatieslag. Wat nog een oplossing zou kunnen geven is even die ventilatieslag doormidden snijden, catch tank er tussen. En dan zorgen dat die catch tank afloopt richting carterpan. Dat word op de oudere typen M3 ook gedaan. Moet je dus alleen een aansluitnippel op je carter laten maken en die weer met de onderkant van je catch tank verbinden.
- Bert ///M3
Overigens zou je vacuum richting rembekrachtiger gescheiden moeten zijn dmv een terugslag ventiel, dat sluit het vacuum in als de gaskleppen dicht gaan. Je motor kan de booster dus wel vacuum trekken maar het kan er niet meer uit als er overduk zou ontstaan als de gaskleppen dicht gaan. Dus volgens mij kan je vacuumpomp nooit de olie uit de motor trekken.
Maar ik heb nooit echt bekeken hoe dat bij een E90 M3 zit, zijn alleen even wat ideeën.
Maar ik heb nooit echt bekeken hoe dat bij een E90 M3 zit, zijn alleen even wat ideeën.
- David R.
Bert heb jij ook een idee waar dat terugslagventiel dan zou moeten zitten en wordt deze mechanisch (dmv luchtstroom) of elektronisch gestuurd. Optie is natuurlijk om vacuum van de motor af te doppen en te proberen alleen met vacuümpomp te rijden om te zien of hij het dan nog rookt. Het is alleen na lange rechte stukken gas los dat hij rookt. Aan de ander kant verbruikt hij bijna geen olie.Bert ///M3 schreef:Overigens zou je vacuum richting rembekrachtiger gescheiden moeten zijn dmv een terugslag ventiel, dat sluit het vacuum in als de gaskleppen dicht gaan. Je motor kan de booster dus wel vacuum trekken maar het kan er niet meer uit als er overduk zou ontstaan als de gaskleppen dicht gaan. Dus volgens mij kan je vacuumpomp nooit de olie uit de motor trekken.
- Bert ///M3
Meestal is dat mechanish, het is gewoon een ventiel wat ergens in de slang tussen je airbox en de booster zit.
Zoals ik het bij een E90 M3 zie komt er 1 slag uit de airbox, gaat op een T stuk, en 1 kant gaat dan naar de booster en 1 kant gaat naar de vacuum pomp. Als er dus een terugslagventiel tussen zit zal die in het stuk slang van de airbox naar het T stuk zitten.
Ik neem aan dat die vacuum pomp er gewoon voor zorgt dat je remmen blijven werken als vacuum weg zou vallen, of als je booster meer vacuum nodig heeft. een andere reden kan ik eigenlijk niet bedenken.
Afdoppen en eens alleen op die pomp rijden kan je dus misschien ook proberen.
Maar ik zou het eerder in de olie huishouding zoeken omdat dit is gaan spelen sinds je een sequenciele bak gebruikt en je schakel patroon dus veranderd is, meer tijd op hogere toerentallen. Dat betekend ook dat er meer olie rondgepompt word.
Zoals ik het bij een E90 M3 zie komt er 1 slag uit de airbox, gaat op een T stuk, en 1 kant gaat dan naar de booster en 1 kant gaat naar de vacuum pomp. Als er dus een terugslagventiel tussen zit zal die in het stuk slang van de airbox naar het T stuk zitten.
Ik neem aan dat die vacuum pomp er gewoon voor zorgt dat je remmen blijven werken als vacuum weg zou vallen, of als je booster meer vacuum nodig heeft. een andere reden kan ik eigenlijk niet bedenken.
Afdoppen en eens alleen op die pomp rijden kan je dus misschien ook proberen.
Maar ik zou het eerder in de olie huishouding zoeken omdat dit is gaan spelen sinds je een sequenciele bak gebruikt en je schakel patroon dus veranderd is, meer tijd op hogere toerentallen. Dat betekend ook dat er meer olie rondgepompt word.
-
De terugslagklep zit zo op het oog te zien in slang nummer 14, is gewoon mechanisch een klein rond klepje.
Als deze defect is zal de motor niet mooi stationair draaien.
Het vacuum zal geen olie de motor in zuigen, denk dat je het meer in de carter ontluchting moet zoeken.
Als deze defect is zal de motor niet mooi stationair draaien.
Het vacuum zal geen olie de motor in zuigen, denk dat je het meer in de carter ontluchting moet zoeken.
- David R.
Er wordt geen vacuüm vanuit de airbox getrokken maar vanuit achterkant blok. In de airbox zit aan de onderkant wel weer een slangetje (volgens mij voor overtollige olie) wat weer terug het blok ingaat. Voor wat betreft de carterontluchting, heeft iemand voor mij een tekening hoe dit precies loopt dan kan ik dat ook eens nakijken
- Bert ///M3
Kan wel kloppen inderdaad. Ik moest even denken hoe het bij mij zit maar de vacuum aansluiting zit op de vacuum collector, achter de gaskleppen. Dus niet direct op de airbox dat kan alleen als je geen individuele gaskleppen hebt.
-
Zoals bekend is, heb ik geen E92 met V8 motor.
Dus of het bij deze motor ook zo werkt, weet ik niet.
Toch wil ik mijn ervaringen wel even delen, misschien dat jij er wat mee kan.
Aangezien het probleem wel het zelfde is en misschien de oorzaak en oplossing ook.
7 jaar geleden heb ik mijn E36 gekocht met S50 motor.
Er zat een carterpan met schotten onder, verder origineel.
In het begin reed ik heel voorzichtig en met een lang differentieel.
Dus weing toeren, ik was al lang blij dat ik op het circuit kon rijden in die tijd.
Na een jaar ging het harder en een korte diff.
Op Spa na Eau Rouge in eens rook uit de uitlaat, foute boel.
Wat bleek, airbox vol met olie.
Dus caterdruk probleem of kop te veel druk waardoor het door de airbox werd aangezogen.
Aansluiting gelast op carterpan en zelf via de een soort van retour gemaakt (provisorisch).
Later nog uitgebreid met een catchtankje in het leidingcircuit.
Ging prima, halve liter olie (wat anders in de airbox ging ongeveer) in het catch tankje na een tijdje stevig rijden.
In die tijd dus een beetje hobby bob manier.
Toen overgestapt naar een 'professioneel' gebouwde S52 met redelijk wat extra pk's.
Daar rijd ik nu (gelukkig) nog steeds mee.
Daar zit een ontluchtingsnippen gelast op de kop, die loopt via een leiding naar een catchtank.
De catctank heeft 2 retouren.
Een is de ontluchting en spuwt alleen damp. De andere, daar loopt de olie terug in het carter.
Werkt perfect, weinig olieverbruik en nooit geen problemenm dat er olie in de airbox komt.
Heb jij op je klepdeksel(s) al een ontluchting / retour zitten?
Wat Bert ook al aangeeft, je draait waarschijnlijk meer toeren dan in het begin.
Bij mij was het toegenomen aantal toeren ook het probleem dat de olie in de airbox kwam.
Een heel verhaal, ik hoop dat jij er wat mee kan.
Dus of het bij deze motor ook zo werkt, weet ik niet.
Toch wil ik mijn ervaringen wel even delen, misschien dat jij er wat mee kan.
Aangezien het probleem wel het zelfde is en misschien de oorzaak en oplossing ook.
7 jaar geleden heb ik mijn E36 gekocht met S50 motor.
Er zat een carterpan met schotten onder, verder origineel.
In het begin reed ik heel voorzichtig en met een lang differentieel.
Dus weing toeren, ik was al lang blij dat ik op het circuit kon rijden in die tijd.
Na een jaar ging het harder en een korte diff.
Op Spa na Eau Rouge in eens rook uit de uitlaat, foute boel.
Wat bleek, airbox vol met olie.
Dus caterdruk probleem of kop te veel druk waardoor het door de airbox werd aangezogen.
Aansluiting gelast op carterpan en zelf via de een soort van retour gemaakt (provisorisch).
Later nog uitgebreid met een catchtankje in het leidingcircuit.
Ging prima, halve liter olie (wat anders in de airbox ging ongeveer) in het catch tankje na een tijdje stevig rijden.
In die tijd dus een beetje hobby bob manier.
Toen overgestapt naar een 'professioneel' gebouwde S52 met redelijk wat extra pk's.
Daar rijd ik nu (gelukkig) nog steeds mee.
Daar zit een ontluchtingsnippen gelast op de kop, die loopt via een leiding naar een catchtank.
De catctank heeft 2 retouren.
Een is de ontluchting en spuwt alleen damp. De andere, daar loopt de olie terug in het carter.
Werkt perfect, weinig olieverbruik en nooit geen problemenm dat er olie in de airbox komt.
Heb jij op je klepdeksel(s) al een ontluchting / retour zitten?
Wat Bert ook al aangeeft, je draait waarschijnlijk meer toeren dan in het begin.
Bij mij was het toegenomen aantal toeren ook het probleem dat de olie in de airbox kwam.
Een heel verhaal, ik hoop dat jij er wat mee kan.
- Youp
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
David, ik kan wel even een plaatje knippen van hoe het er bij een fabrieks GT4 onder de airbox uit ziet. Heb er net een gedemonteerd. Daarbij is in ieder geval een slangetje afgedopt. Carterontluchting enzo is gewoon origineel zo te zien. We hebben ook geen last van overmatig veel olie in het plenum.
- David R.
Youp als je even een foto kan maken graag. We zullen e.e.a. nog eens bekijken. Bedankt voor de reacties.
- Youp
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
David, ziet er allemaal erg origineel uit, buiten dat er een luchtleiding is afgedopt.

Wij gooien er met een olie + filter wissel 8,5L in. Niet meer.
Wij gooien er met een olie + filter wissel 8,5L in. Niet meer.
- David R.
Vrijdag dagje Spa gehad. Snelste ronde was 2.47 met wat verkeer (zie filmpje). Zonder verkeer was een 2.44 denk ik mogelijk geweest. Het probleem is dat je bijna geen schone ronden kan rijden door de drukte. Eind van de dag was het rustiger maar begon het te miezeren, en dan verbeter je je tijd ook niet meer. Uiteindelijk moet ik toch onder de 2.40 uitkomen. Keertje les op Spa lijkt me ook wel lekker.
-
Gaaf filmpje David. Ik denk dat als je een schone ronde hebt met jouw rijstijl dat dan 2.40 al haalbaar is. Er is best wat verkeer op de baan en je moet toch een paar keer van je gas. Overigens denk ik dat 2.30 met deze auto goed haalbaar is.......
- Enrico
Nice Ride! indrukwekende build.
- Paskal
- Auto: meerdere
Gaaf filmpje en wat blijft zo'n bak toch heerlijk snel schakelen
Maar had je kriebel aan je neus of zo? Zie je hand zo vaak naar je gezicht gaan

Maar had je kriebel aan je neus of zo? Zie je hand zo vaak naar je gezicht gaan

-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Tempo zou iets hoger kunnen, maar dat zal de ervaring daar zijn. Verder zit er wel een lekkere "flow" in volgens mij.
Wat klinkt dat ding lekker en wat schakelt die idd snel
De topsnelheid is wel redelijk laag of niet? 240/250? Maar dat als dat op het rechte stuk van Spa toereikend is zal het ook op andere circuits wel genoeg zijn.
Wat klinkt dat ding lekker en wat schakelt die idd snel

De topsnelheid is wel redelijk laag of niet? 240/250? Maar dat als dat op het rechte stuk van Spa toereikend is zal het ook op andere circuits wel genoeg zijn.
- David R.
Ik heb het even vergeleken met dit filmpje (jammer dat er geen datalogging bij zit). Zelfde soort auto (gewicht/pk) alleen andere bak met volgens mij wat kortere bakverhoudingen. Er zit bij mij nog veel in het remmen en ik moet gewoon wat meer risico nemen. Eerst maar eens onder die 2.40 zien te komen. Dat kriebelen aan mijn neus was mij ook al opgevallen, is denk ik een soort tic.
- Petrolhead Tom
Het begint nu wel serieus hard te gaan zeg! Goed bezig.
-
Heel erg gaaf om dit te lezen. Maar ik zou ook eens naar een professionele motorenbouwer/raceteam toegaan om de auto te laten inspecteren. Problemen met olie kan je gewoon heel makkelijk een motor gaan kosten en dan wordt een toch al dure hobby nog wat duurder opeens.
Zonder 'echt' verstand van zaken catchtanks en retourleidingen aanleggen is niet zonder risico. Mijn E46 M3 racer (met 3.0 E36 M3 motor) had ook een catchtank nodig omdat anders alle olie eruit werd geperst. Zeker met kwalificaties waar er echt hard gereden moest worden gebeurde dit vaak.
Zonder 'echt' verstand van zaken catchtanks en retourleidingen aanleggen is niet zonder risico. Mijn E46 M3 racer (met 3.0 E36 M3 motor) had ook een catchtank nodig omdat anders alle olie eruit werd geperst. Zeker met kwalificaties waar er echt hard gereden moest worden gebeurde dit vaak.
- David R.
Ik heb de filmpjes nog eens goed met elkaar vergeleken en tot aan de kerbstones bij Les Combes zijn onze tijden gelijk (terwijl hij volgens mij veel harder door eau rouge gaat). Dan bij de stalen brug voor Pouhon is hij ca 3 sec sneller (komt door achterblijver) maar dan bij de stalen brug voor Fagnes is hij ineens 9 sec sneller. Dit betekent dat ik in Pouhon ca 6 sec op hem verlies. Ik had daar wel iets last van een achterblijver maar dat is nooit 6 sec. Vervolgens tot aan de stalen brug voor Blanchimont blijft het verschil ongeveer gelijk en tussen dat stuk en start/finish verlies ik nog eens 2 seconden. Ik moet dus veel harder door Pouhon want daar laat ik het liggen.
- Macboy
Mooi dat grote cijfer in beeld dat de versnelling aangeeft. Wat een bak hè ...
- Tim R
Je lijkt idd wat voorzichtig, maar volgens mij zeker niet gek hoor. Sowieso briljante auto, lijkt me echt een prachtmachine om mee te sturen!