Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Joy

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door Joy » 16 sep 2012, 22:11

Intussen in de Perzische Golf regio:
Grote vloot in Perzische Golf nu aanval wordt verwacht

Zondag, 16 September 2012 14:53

Britse media melden de grootste vlootopbouw ooit in Perzische Golf nu 25 landen schepen bijeenbrengen tot een enorme armada. Netanyahu zegt dat er geen andere keuze is dan de fanatieke Iraanse leiders tegen te houden om kernwapens te verkrijgen.

Westerse mogendheden en een aantal van hun bondgenoten in het Midden-Oosten hebben een enorme vloot bijeengebracht in de Perzische Golf. Dat gebeurde enkele dagen nadat de Israëlische premier Benjamin Netanyahu weer suggereerde dat zijn land binnenkort een preventieve aanval tegen de nucleaire installaties van Iran kan lanceren.

De vloot bestaat uit schepen uit 25 landen, waaronder drie volledige Amerikaanse vliegdekschip eenheden, elk met een aantal vliegtuigen dat groter is dan de gehele Iraanse luchtmacht. Militaire functionarissen, geciteerd door de Londense Daily Telegraph, zeiden dat de vlootopbouw deel uitmaakt van een nieuwe jaarlijkse oefening, maar het feit dat de 'vijand' in de oefening Iran is, was geen geheim.

De westerse mogendheden zijn ernstig bevreesd, dat als Israël Irans uitdagende nucleaire programma aanvalt, de Islamitische Republiek wraak zal nemen door te proberen om de Straat van Hormuz af te sluiten. Door deze smalle waterweg in de Perzische Golf wordt dagelijks 18 miljoen vaten olie vervoerd, ongeveer 35 procent van de wereldwijd verhandelde olie. Het afsluiten van deze oliekraan zou catastrofale gevolgen kunnen hebben voor de economieën van de VS, Groot-Brittannië, de eurozone, Japan en andere landen.

Men maakt zich ook grote zorgen dat Israël van plan is om Iran aan te vallen vóór de Amerikaanse presidentsverkiezingen in november, om president Barack Obama te dwingen tot militaire steun voor deze inspanning. Obama zou waarschijnlijk veel stemmen verliezen onder het pro-Israëlische Amerikaanse publiek als hij niet helpt, en Jeruzalem is bang dat als het wacht tot na de verkiezingen en Obama wint, hij minder geneigd zal zijn om hulp te verlenen.

Amerikaanse en Europese functionarissen hebben de afgelopen maand een reeks ontmoetingen gehad met Netanyahu en de Israëlische minister van defensie Ehud Barak, klaarblijkelijk om Israël onder druk te zetten om op dit moment geen militair geweld te gebruiken.
Obama en andere westerse leiders blijven volhouden dat er hoop is op een diplomatieke oplossing, ondanks de recente rapporten van het Internationaal Agentschap voor Atoomenergie (IAEA), die lieten zien dat de diplomatieke inspanningen van de afgelopen tien jaar het Iraanse nucleaire programma alleen maar hebben versneld.

'De wereld zegt tegen Israël “Wacht, er is nog tijd.” En ik zeg:”Wachten op wat? Wachten tot wanneer?”,' zei Netanyahu vorige week. 'Degenen in de internationale gemeenschap die weigeren om Iran grenzen te stellen hebben niet het morele recht om Israël een grens te stellen.'

In een serie interviews met de Amerikaanse pers herhaalde Netanyahy dit weekeinde de urgentie van de situatie.
Op een vraag van het NBC-programma Meet the Press naar de mogelijkheid van het toepassen van een inperkingsstrategie, zoals toegepast op de Sovjet-Unie nadat deze kernwapens verkreeg, zei Netanyahu dat het Westen het fanatisme, dat Iran regeert, onderschat.

'Ik denk dat Iran totaal anders is, ze stellen hun fanatisme boven overleven ... Ik zou niet vertrouwen op hun rationaliteit', zei de Israëlische leider. 'Het is hetzelfde fanatisme dat je tegenwoordig ziet bij het bestormen van ambassades. Wilt u echt dat deze fanatici kernwapens hebben?'
http://israeltoday.nl/headlines/9-neder ... WZeo.nujij

Luco

Bericht door Luco » 16 sep 2012, 22:26

WO 3

Hielke

Bericht door Hielke » 16 sep 2012, 22:35

Hoe sneller die gestoorde ayatolla's een kopje kleiner worden gemaakt hoe beter. Kansloze haatzaaiers die lui.

WO3? Geloof ik niet. Die apen willen alles maar kunnen niks. Succesvol oorlog voeren al helemaal niet.

dvh

Bericht door dvh » 16 sep 2012, 22:41

Hielke schreef:Hoe sneller die gestoorde ayatolla's een kopje kleiner worden gemaakt hoe beter. Kansloze haatzaaiers die lui.

WO3? Geloof ik niet. Die apen willen alles maar kunnen niks. Succesvol oorlog voeren al helemaal niet.
Afbeelding

:tooth:

Maar wel heel fout natuurlijk.....

GTRene

Bericht door GTRene » 16 sep 2012, 23:03

en China en Japan lijken ook al aardig op weg...

en de Extremisten en gematigden en christenen in het midden oosten e.d.

en het is verdacht stil rond Noord Korea en Zuid Korea...doch daar lijkt iets positiefs te gebeuren?
Het noodlijdende Noord-Korea heeft een aanbod voor voedselhulp aanvaard van rivaal Zuid-Korea. Het is de eerste keer dat de nieuwe leider van het streng-communistische Noord-Korea hulp aanneemt van Zuid-Korea, meldde de regering van dat laatste land maandag.
Het gesloten noorden leed onder overstromingen en droogte. Daardoor is 10 procent van de graanoogst verloren gegaan.

Ook de Verenigde Naties hebben voedselhulp aangeboden. Noord-Korea, dat veel geld besteedt aan dure wapens, heeft ook bij goede oogsten moeite om de 24 miljoen inwoners te voeden.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 16 sep 2012, 23:20

Persoonlijk denk ik dat oa Israel en het westen Iran nog wel eens kunnen onderschatten bij een evt gewapend conflict. Ze hebben namelijk poen zat en een verschil met Afganistan/Irak is dat ze veel betere betrekkingen hebben met oa China en Rusland. In feite kunnen ze dus zo ongeveer aan elk stuk wapentuig komen welke ze nodig hebben. Bovendien word een groot deel van het materiaal welke in gebruik is bij defensie in Iran in house gefabriceerd.

Je kan een hoop zeggen over misstanden in Iran maar als je even door het Islam/Godsdienst verhaal heen kijkt dan zie je ook dat de mensen die in Iran aan de macht zijn absoluut niet dom zijn. Ze hebben zich alleen bij het westen en met name de VS niet populair gemaakt door dingen als olie verhandelen in andere valuta als de USD enz.

Persoonlijk denk ik dat ze er meer moeite mee krijgen als met Irak en Afghanistan bij elkaar mocht het escaleren richting een gewapend conflict.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 17 sep 2012, 03:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 17 sep 2012, 00:23

Plus als Israel echt aan zou vallen de andere moslim/arabische landen zich niet afzijdig zullen houden.

Shakes

Bericht door Shakes » 17 sep 2012, 06:41

vergeet niet dat de bevolking in Iran jong is en ontzettend graag een andere koerst wil inslaan maar bijna geen keus heeft door het gestoorde regime. ik heb geen idee wat er gaat gebeuren maar dat het spannend is is zeker.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 17 sep 2012, 09:55

Iran. Dat land moet niet platgebombardeerd. Daar zit eeuwenoude cultuur, toen wij nog in beren/koeienvellen rondliepen.

Dat regime moet uit 't zadel gewipt. Ahmedinejad cs. Die club. Exit. Maar hoe?

Kijk hier hedendaags Iran/Teheran. Dat ga je niet platbombarderen. Bijna de mooiste vrouwen van de wereld imho:

En neen ik ben nog steeds niet pro Islam en neen ook niet pro RK en protestanten etc. Allemaal knudde met 'n rietje imo.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 sep 2012, 10:02

Vergeet ook niet dat de Arabische wereld overal is gesetteld inmiddels, maar de westerse wereld absoluut niet in Arabische landen is doorgedrongen. Met de ontwikkelingen van de laatste dagen (dat domme kutfilmpje en de overtrokken anti-westers/Amerikaanse sentimenten die tot uitbarsting komen) wakkert er snel een vuurtje aan dat groter kan worden dan 't lijkt. En ook onnodig groter gemaakt wordt dan nodig is. Daarmee zet het (bewust of onbewust) wel heel duidelijk 2 kampen op. Een oorlog vanuit Israel kan dan genoeg zijn om de boel wereldwijd eens lekker onder druk te zetten... Het kan weleens sneller dichtbij huis zijn dan je denkt. Het begint met olieprijzen, protesten en zet om in sentimenten tussen groepen. De rest volg je wel op CNN... Het enige dat je nu kunt doen is vertrouwen in de kracht van diplomatie.

:bloemetje:

Eens met Robin. Partij kiezen vanuit ons denkwereldje is imho dom. Als je moeite doet om de anti Amerikaanse sentimenten te begrijpen, dan is het niet gek dat men daar woedend is (al gedurende de afgelopen tientallen decennia). Eigenlijk doet geloof niet eens ter zake, maar dat is wel altijd de voedingsbodem geweest om fanatisme aan te wakkeren. Anders had iedereen een wegwerpgebaar gemaakt en was men weer verder gegaan met het leven. Korte lontjes zijn 't, maar die hebben wij hier ook. Dus veel is er niet nodig om de beschaving omzeep te helpen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 sep 2012, 10:05

China vs Japan is ook aan het escaleren. Het begint met iets onschuldigs als een eilandje. Nu worden Japanse bedrijven al doelwit. Terwijl de Japanse economie al een dramatisch verloop laat zien. Die sentimenten zijn sterker dan ooit, zo lijkt het. Met vredelievend samenleven op deze planeet heeft het in ieder geval niets te maken. Ik vind 't allemaal verspilde energie.

:peace:

Rebel

Bericht door Rebel » 17 sep 2012, 10:14

Hielke schreef:Hoe sneller die gestoorde ayatolla's een kopje kleiner worden gemaakt hoe beter. Kansloze haatzaaiers die lui.

:D

Hielke, jij weet nogal veel van het islamtische geloof, kun jij me dan uitleggen waarom Wilders het inmiddels beruchte wanstaltig filmpje nogmaals op zijn eigen site zet c/q een link doet posten op zijn twitter? Wat is zijn doel? Een WO3 forceren?

Ik denk dat als hij dit voor de verkiezingen had gedaan er nog maar 3 zetels over waren van z'n PVV.
Wat heeft dit nu nog met fatsoen en respect voor elkaar te maken? Denk je nu werkelijk dat de Nederlandse bevolking dit soort acties waardeert?

Nee, het Christendom....dat is pas een voorbeeldig geloof. Oorlogen, moorden, diefstal, indoctrinatie.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 17 sep 2012, 10:15

Geloof in zijn algemeenheid heeft voor de meeste ellende gezorgd, dat is altijd al zo geweest.

Hielke

Bericht door Hielke » 17 sep 2012, 10:16

Skitterend al die hertjes Robin.

Maar aan de knoppen zitten de apen te draaien.

Trouwens, Teheran hoeft ook niet plat om de angel er daar uit te halen.

Rebel

Bericht door Rebel » 17 sep 2012, 10:22

Als je een stapje terug doet, ziet het eigenlijk best wel vredig uit op aarde....

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 17 sep 2012, 10:29

Dennis Cavallino schreef:China vs Japan is ook aan het escaleren. Het begint met iets onschuldigs als een eilandje. Nu worden Japanse bedrijven al doelwit. Terwijl de Japanse economie al een dramatisch verloop laat zien. Die sentimenten zijn sterker dan ooit, zo lijkt het. Met vredelievend samenleven op deze planeet heeft het in ieder geval niets te maken. Ik vind 't allemaal verspilde energie.

:peace:
daarbij las ik net dat Amerika nu op Japan hun raketschild gaat uitbreiden...
met andere woorden de "koude" oorlog wordt wat warmer daar...

@Rebel...wellicht om te laten zien wat voor idioot volk dat extremisme en hun leiders is, for the world to see
als je niks doet sluimert het nog verder en worden vrouwen nog langer onderdrukt...

maar hoe los je zoiets op...denk je dat die extremen hun macht willen verliezen? hun droom van wereldmacht met die strenge vorm van Islam?
dat gaat niet zonder slag of stoot...ook niet met een oorlog, doch via een soort oorlog kan je wel in landen dat soort groeperingen verbieden, dus fuck dat freedom of believe van dat soort groepen :attentie:

de schijnbaar echte Islam is anders en daar hoor je gelukkig ook steeds meer van...ze durven dat meer en meer open te zeggen zelfs tegen die engerds van extremen.

achja, leuk is anders en zoals Dennis al aangeeft, zou mooi zijn als het met diplomatie opgelost kon worden maar dat kan nooit alleen met diplomatie, althans niet in onze voorziene toekomst.

@video contributie Robin :hungry: die willen ook wel van die enge extremisten af zo te zien, mooie dames.

lol @Rebel contributie...idd, goed idee, we schieten die extremisten af naar een ver weg gelegen zonnestelsel, laten ze het daar dan maar uitzoeken :piraatje: :hosanna:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 sep 2012, 10:32

Dit zijn van die mooie momenten die aantonen dat je ook in harmonie samen kunt leven in Israel en Iran.

http://edition.cnn.com/2012/09/11/world ... hpt=hp_mid
Tel Aviv, Israel (CNN) -- One of Israel's best-known singers, Rita Jahanforuz -- known simply as Rita -- performed during her country's 50th anniversary celebrations and has met president Shimon Peres.
Now she is bridging a vast cultural gap, evoking her own Iranian roots and singing in Farsi.

Her latest album, "All My Joys," a compilation of classic Persian ballads, has topped the Israeli charts and made her a cultural ambassador between two sworn enemies.

Rita was born in Tehran in 1962 and moved to Israel with her family at the age of eight. She settled in a Tel Aviv suburb and rose to stardom in 1998 singing in Hebrew.

She was invited to sing the Israeli national anthem at the country's jubilee celebrations in 2010, and performed at a lunch hosted by President Peres for then Italian Prime Minister Silvio Berlusconi in the same year.

Rita Johanfaruz
"I felt something very special to (have been) a foreigner when you were a child and suddenly you were chosen from all of those amazing singers and artists of Israel to sing the anthem," Rita told CNN in an interview. "It was a big moment."

Last year, Rita decided to revisit the soundtrack of her childhood with the album "All My Joys."
"I was in the middle of making another Israeli Hebrew record, suddenly I felt like something is not matching, something in my stomach that started to burn," she said. "I felt that I want to make a record that is the music of childhood, my family."

Of her early childhood in Tehran, Rita said: "I remember the colors, the taste, the smell, the people, and especially, I think, I remember my mother singing all through my childhood, from the lullabies, singing for me those lullabies while she was cleaning the rice.

"The music was a very big part of my life."
I was in the middle of making another Israeli Hebrew record, suddenly I felt like something is not matching
Rita Jahanfarouz
Rita says she has known she wanted to be a singer since she was four years old: "We were at some celebration of my uncle, there were two violinists, and they put me on a chair -- I (sang), I think, some Persian song."
Also on Inside the Middle East: Fears for bubble burst after Ramallah boom
While most western-style music is banned in Iran, Rita is an underground hit among those who take the risk of downloading or buying bootleg copies. She says she receives emails and Facebook messages from Iranian fans.
"I want to show the real culture, the real, amazing culture of Iran," she said. She added that she gets emails from people in Iran telling her this makes them feel proud.

As an Israeli citizen, Rita can't go back to her homeland, but she hopes one day it will be possible. Israeli passport holders are denied entry to Iran.

I'm going to sing (in Iran). Let me dream, let me dream
Rita Jahanfarouz
"When there will be peace and I'm going to sing there. Let me dream, let me dream," she said.
Through her music, Rita hopes to be a bridge between her native Iran and her new homeland, Israel.
"We are not enemies at all, we don't have anything to be enemies. We live so far away from each other, it's only in the head," she added.

Also on Inside the Middle East: 'Birthplace of Christ' to be first Palestinian World Heritage site?
When visiting a Farsi language internet radio station in Tel Aviv, Rita received a message saying: "Your songs give an overwhelming feeling of closeness and love between the countries of Iran and Israel. Your music is connecting these two countries."

Zelf heb ik ook ooit een brugje gebouwd... inimini. Volgens mij al weleens verteld hier. Mijn collega was op vakantie en zij deed de verhuur van appartementen bij mijn vorige werkgever. Ik nam dat even van haar over. Lang verhaal kort: ik verhuurde een appartement aan een Iraanse diplomaat terwijl onder hem een Israelische diplomaat woonde. Dus die móesten wel bij elkaar in de lift. Collega was verbaasd dat 't was gelukt. Ik wist gewoon niet beter. Ze hadden er geen problemen mee, sterker nog ze zeiden dat als er ooit vrede zou komen, ze er wellicht een bijdrage aan hadden geleverd door elkaar in de lift een goedemorgen te wensen. :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 sep 2012, 10:33

Rebel schreef:Als je een stapje terug doet, ziet het eigenlijk best wel vredig uit op aarde....

Afbeelding

Het mooie is dat die aardbool gewoon door blijft draaien als wij ons allemaal overhoop hebben geknald.

#waarmakenweonsdrukom :hot:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 sep 2012, 10:41

Terug naar de economie:

http://www.bbc.co.uk/news/business-19620962

Oil price near four-month high after Fed move

Stock markets rise on US stimulus
Fed acts to bolster US economy
Oil prices rose for the eighth session in a row, with Brent crude trading near a four-month high, boosted by the Federal Reserve's move last week to stimulate the US economy.

The central bank said on Thursday that it would inject $40bn (£25bn) a month into the economy.

Brent crude for November delivery was up 26 cents at $116.92 a barrel, while US crude was up 1 cent to $99.01.

There are fears that high oil prices could hamper economic recovery.

The Fed's announcement that it would start a third round of bond-buying, known as quantitative easing, has been dubbed QE3.

"The big question is how long this Fed-inspired rally will continue, as QE3 was the last bazooka to be used in the central bank's arsenal," IG markets said in a report.

"For the time being, [the oil price] has given a powerful shot in the arm for global markets."

But Victor Shum, managing director of consultancy IHS Purvin & Gertz, said the current price "doesn't do any favours" for a global economy that is struggling to get back on track.

"A price rally like we are seeing now is only going to do more damage," he said.

But he added that he did not expect this level of trading to last.

"Fundamentals at the moment are not indicative of these prices, and I don't see oil being able to sustain this rally."

Rebel

Bericht door Rebel » 17 sep 2012, 10:43

Is dat slecht of heel slecht nieuws Cav?

:bag:

Luco

Bericht door Luco » 17 sep 2012, 11:05

Rebel schreef:Is dat slecht of heel slecht nieuws Cav?

:bag:
Als je een schraper rijdt en een goed geïsoleerd huis hebt, slecht nieuws
Als je een dikke auto rijdt en een slecht gerioleerd huis hebt, zeer slecht nieuws.
:tooth:

Hielke

Bericht door Hielke » 17 sep 2012, 11:31

Rebel, we hebben met de uitspattingen van de Islam NU te maken.

Niet met die van het Christendom vroeger.

En dan over die olieprijzen. Wil Nederland de overstap naar kernenergie en elektrische auto's aktief inzetten? Ik zie het niet. Wil Nederland net zoals de Duitsers op grote schaal naar wind en zonne-energie overstappen. Nee hoor. Willen de Chinezen en andere groeilanden meer en meer olie? Reken maar van yes. Basic economies. Vraag en aanbod. Kijk er niet vreemd van op dat de prijs aan de pomp over een aantal jaren het dubbele is van nu.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 17 sep 2012, 11:33

Slecht nieuws. Steunprogramma's zoals die van de ECB en QE3 van de FED wakkeren inflatie aan en dat zie je dus terug in de olieprijzen.

Een beurs die even stijgt op zo'n steunprogramma is niks meer als een resultaat van carry over trades. Op het moment dat de FED dus staatsobligaties begint te kopen moet dat geld wat daar uit komt ergens anders heen. Dat word dus even snel in zaken als aandelen en oliefutures gepompt.

Je kan dus wel raden wat er gaat gebeuren als de QE3 kraan weer dicht gaat. Want dat geld komt verder niet in de reeële economie terecht. Sterker nog die ben je aan het schaden met olieprijzen enz. Waarom denk je dat Duitsland zich tot nu toe met hand en tand verzet heeft tegen soortgelijke steunprogramma's van de ECB?

Verder is het ook nog eens zo dat speculanten niet in die posities zullen willen blijven zitten als die steunprogramma's ten einde komen. Beleggersinstanties die aan striktere regels gebonden zijn zullen wel geen keus hebben maar de meer speculatieve instellingen zullen hun posities willen afwikkelen. Persoonlijk zou ik me niet lekker voelen met het innemen van hausse posities terwijl de DJI nog maar net onder de top van 2007 staat. Maar je zou nu best wel eens kunnen zien dat het spul kunstmatig oploopt in de komende periode. Is dit goed, weet ik niet. Want instanties als pensioenfondsen moeten dus duur aan hun beleggingen en je kan raden wat er na afloop gebeurd.

Dit alles zou geen probleem zijn als de lonen ook mee stegen maar ik denk dat dat er voorlopig niet in zal zitten.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 17 sep 2012, 14:30

Van Geenstijl. Vondt hem wel leuk.

Afbeelding

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 sep 2012, 14:34

Bert ///M3 schreef:Dit alles zou geen probleem zijn als de lonen ook mee stegen
Hey, dat is mijn stokpaardje! :ga weg:

Plaats reactie