Wat zouden jullie doen??
- Luco
Wat zouden jullie doen??
Ik ga geen namen noemen.
We hebben hier in de buurt bij een witgoedwinkel eigenlijk al bijna alles gekocht, van tv tot stereotoren tot koelkast en magnetron.
Nu hebben we vorig jaar een hoop gezeik gehad met de koel/vriescombinatie, extra garantie bijgekocht en na 4 jaar kapot.
Ze zijn 4 keer langsgeweest in een periode van ZES weken, twee keer heel de inhoud in de kliko kunnen gooien en uiteindelijk werd volgens hen de reparatie te duur en moesten we maar een nieuwe kopen, ja erg leuk, maar de kapotte combinatie bepalen hun dan de waarde van, bijna nihil, waarom heb ik dan nog garantie??
Toch maar nieuwe gekocht, je raad het al, die is nu dus ook kapot.
Weer de hele inhoud de kliko in en ze kunnen pas op zijn vroegst een woensdag (niet eens zeker) komen, ik vind dat schandalig.
Eigenlijk sta ik nu op het punt de hele zooi in de patrol te leggen en de troep zo op de toonbank neer te gaan gooien en gewoon een nieuwe mee te nemen.
We hebben hier in de buurt bij een witgoedwinkel eigenlijk al bijna alles gekocht, van tv tot stereotoren tot koelkast en magnetron.
Nu hebben we vorig jaar een hoop gezeik gehad met de koel/vriescombinatie, extra garantie bijgekocht en na 4 jaar kapot.
Ze zijn 4 keer langsgeweest in een periode van ZES weken, twee keer heel de inhoud in de kliko kunnen gooien en uiteindelijk werd volgens hen de reparatie te duur en moesten we maar een nieuwe kopen, ja erg leuk, maar de kapotte combinatie bepalen hun dan de waarde van, bijna nihil, waarom heb ik dan nog garantie??
Toch maar nieuwe gekocht, je raad het al, die is nu dus ook kapot.
Weer de hele inhoud de kliko in en ze kunnen pas op zijn vroegst een woensdag (niet eens zeker) komen, ik vind dat schandalig.
Eigenlijk sta ik nu op het punt de hele zooi in de patrol te leggen en de troep zo op de toonbank neer te gaan gooien en gewoon een nieuwe mee te nemen.
- Niall
Re: Wat zouden jullie doen??
Macboy bellen voor advies
Slotje dan maar

Slotje dan maar

- Robin Hartog
Sowieso moet een deel van je etenswaren vergoed worden, dat is ook garantie namelijk. Althans, dat was bij ons wel zo.
Verder; het is naar, maar de waarde waarvoor je iets kan kopen nadat de stukke een paar keer gerepareerd is wordt lager per jaar. Staat een bepaalde 'economische levensduur' voor elk elektronisch apparaat; per jaar gaat er zoveel van de waarde af, is logisch natuurlijk.
Wat is het merk koelkast waar het om gaat en ging?
Verder; het is naar, maar de waarde waarvoor je iets kan kopen nadat de stukke een paar keer gerepareerd is wordt lager per jaar. Staat een bepaalde 'economische levensduur' voor elk elektronisch apparaat; per jaar gaat er zoveel van de waarde af, is logisch natuurlijk.
Wat is het merk koelkast waar het om gaat en ging?
- Luco
Ik snap wel dat het in waarde daalt, maar hij beviel prima en wilde hem eigenlijk gewoon gerepareerd hebben, 900 euro voor een koel/vries en dan uiteindelijk 100 euro terugkrijgen is wel wat zuur.
Nu hebben we een samsung, en na een paar zeer boze telefoontjes komen ze morgen, maar misschien toch nog even naar de winkel voor een vergoeding van de etenswaren, waren ze ook makkelijk over, geef maar op aan je verzekering, ja dag, garantiewerk is hun werk, moet ik daar weer tig brieven aan gaan wagen, stelletje gekken.
Nu hebben we een samsung, en na een paar zeer boze telefoontjes komen ze morgen, maar misschien toch nog even naar de winkel voor een vergoeding van de etenswaren, waren ze ook makkelijk over, geef maar op aan je verzekering, ja dag, garantiewerk is hun werk, moet ik daar weer tig brieven aan gaan wagen, stelletje gekken.
- Fedmas
- Auto: G21 330e
Die 'nieuwe', hoe lang heb je die?
- dvh
Garantie is garantie. 2 jaar is europese standaard. 4 jaar bijkopen betekend 6 jaar.
Naast de aanvullende regels zoals bijv de inhoud, functioneerd een apparaat niet goed dan dient deze kosteloos gerepareerd of vervangen te worden.
Het "strijden" over de inhoud zal een lastige zaak worden. Gezien de verkoper verantwoordelijk is over het product wat deze verkoopt, maar niet over de eventuele schade die het met zich meebrengt. Dat is in de bouw bijv weer anders dan in de detailhandel.
Maar betreft de garantie op het product. De verkopende partij dient binnen redelijke termijn de kans te krijgen om het probleem te verhelpen. Doen zij dit niet, of lukt dit niet dan kun je je geld terug eissen. Als het bedrijf niet meewerkt en je kan aantonen dat het product niet binnen redelijke termijn gerepareerd is, zal de rechter je hier vrijwel altijd gelijk in geven.
Betreft de overige kosten, geen idee. Maar als ik naar mijn eigen handel kijk, ook detailhandel, ben ik daar niet verantwoordelijk voor. Maar wellicht dat in wit/bruin weer andere (coulance)regels hanteerd.
De vraag is ook , hoe lang heb je dat ding. En bij langer dan 2 jaar oud, wat staat er in de extra garantie voorwaarden. Want deze garantie wijkt meestal af bij de wettelijke 2 jaar garantie regels.
Naast de aanvullende regels zoals bijv de inhoud, functioneerd een apparaat niet goed dan dient deze kosteloos gerepareerd of vervangen te worden.
Het "strijden" over de inhoud zal een lastige zaak worden. Gezien de verkoper verantwoordelijk is over het product wat deze verkoopt, maar niet over de eventuele schade die het met zich meebrengt. Dat is in de bouw bijv weer anders dan in de detailhandel.
Maar betreft de garantie op het product. De verkopende partij dient binnen redelijke termijn de kans te krijgen om het probleem te verhelpen. Doen zij dit niet, of lukt dit niet dan kun je je geld terug eissen. Als het bedrijf niet meewerkt en je kan aantonen dat het product niet binnen redelijke termijn gerepareerd is, zal de rechter je hier vrijwel altijd gelijk in geven.
Betreft de overige kosten, geen idee. Maar als ik naar mijn eigen handel kijk, ook detailhandel, ben ik daar niet verantwoordelijk voor. Maar wellicht dat in wit/bruin weer andere (coulance)regels hanteerd.
De vraag is ook , hoe lang heb je dat ding. En bij langer dan 2 jaar oud, wat staat er in de extra garantie voorwaarden. Want deze garantie wijkt meestal af bij de wettelijke 2 jaar garantie regels.
- Luco
net een jaar, ook extra garantieFedmas schreef:Die 'nieuwe', hoe lang heb je die?
Dus dvh, ik had kunnen eisen dat ze de oude repareerden ipv me af laten schepen met een flutbedrag, is dat echt zo, in de extra garantie staat namelijk een clausule dat hun inderdaad bepalen of reparatie zinvol is, wordt dat te duur krijg je de kans een nieuwe te kopen en krijg je een "dagwaarde" voor je oude apparaat, ik vind het een beetje krom.
-
Krom of niet, je hebt zelf voor die extra garantie + bijbehorende voorwaarden getekend. Snap je frustratie verder wel. Maar zij kunnen er net zo min als jij aan doen dat dat ding kapot gaat natuurlijk...
- Robin Hartog
@dvh: Niet binnen 'redelijke termijn', maar binnen zoveel keer. In de voorwaarden per winkel staat dat aantal keer. Een MediaMarkt (uit ervaring dan) stuurt het apparaat net zoveel terug naar de reparateur/fabrikant totdat hij wel goed werkt. Waar ik heb gewerkt was het geloof ik na 3x dat er een andere oplossing werd verzonnen. Meestal was dat dan een nieuw product uitzoeken voor evenveel geld (of bij betalen uiteraard).
- Luco
Mark N schreef:Krom of niet, je hebt zelf voor die extra garantie + bijbehorende voorwaarden getekend. Snap je frustratie verder wel. Maar zij kunnen er net zo min als jij aan doen dat dat ding kapot gaat natuurlijk...
Heb je helemaal gelijk in, eigen keuze.
Met de vorige oplossing heb ik op zich niet zoveel moeite, maar wel wanneer deze gewoon weer verrot gaat en je weer al je eten weg kan gooien en ze je nog eens een paar dagen willen laten wachten op een monteur.
We wachten morgen even af, wordt die niet gelijk gemaakt of komt er geen vervangend apparaat, wordt die netjes op de toonbank gedeponeerd.
- dvh
@Robin
Zover ik weet zijn er wettelijke regels die in europa overal hetzelfde zijn omtrend garantie.
Bedrijven rommelen daar wat mee, maar als puntje bij paaltje komt geld de wet en niet de voorwaarden v/d winkel.
Maar Luco, zodra je ergens mee akkoord bent gegaan sta je nergens.
Zover ik weet zijn er wettelijke regels die in europa overal hetzelfde zijn omtrend garantie.
Bedrijven rommelen daar wat mee, maar als puntje bij paaltje komt geld de wet en niet de voorwaarden v/d winkel.
Maar Luco, zodra je ergens mee akkoord bent gegaan sta je nergens.
- Luco
Ik zei al, met de vorige oplossing kan ik best leven, alleen nu gaan ze gewoon betalen voor de levensmiddelen en hij wordt morgen gerepareerd, zo niet ga ik hem netjes op de toonbank leggen en ga ik niet weg voor ik een nieuwe krijg of mijn geld terug, dat zijn we net duidelijk wezen maken in de winkel.
Man zat gewoon rond zich heen te kijken tijdens het verhaal, tot dusver dus de interesse en betrokkenheid (not)
Maar goed we zullen het zien morgen, erg lastig hoor voor een klant om de winkel in te komen als er een patrol klem tegen de deur staat met een koel vries combinatie achterin.
Man zat gewoon rond zich heen te kijken tijdens het verhaal, tot dusver dus de interesse en betrokkenheid (not)
Maar goed we zullen het zien morgen, erg lastig hoor voor een klant om de winkel in te komen als er een patrol klem tegen de deur staat met een koel vries combinatie achterin.
- Robin Hartog
Succes. Winkel is niet verplicht om je etenswaren te vergoeden. Dat is verzekeringswerk.Luco schreef:Ik zei al, met de vorige oplossing kan ik best leven, alleen nu gaan ze gewoon betalen voor de levensmiddelen en hij wordt morgen gerepareerd, zo niet ga ik hem netjes op de toonbank leggen en ga ik niet weg voor ik een nieuwe krijg of mijn geld terug, dat zijn we net duidelijk wezen maken in de winkel.
Geld terug ga je ook niet krijgen als je de koelkast al een jaar hebt. Je kan hem uiteraard wel laten repareren.
Oftewel; bespaar je de moeite en laat hem gewoon repareren, hoe vervelend het ook is. En ga daarnaast even babbelen met de verzekering. Jammer maar helaas, zo werkt het wel.
- Dennis Cavallino
Die leverancier hoort dit hele verhaal toch bij de fabrikant neer te leggen als z'n product relatief snel stuk gaat? Het is geen pakje boter.
Als hij (achteraf beschouwd) namens hen een flutproduct heeft verkocht, dan kan die fabrikant ingeschakeld worden om het te fixen, en/of om het product terug te nemen voor onderzoek, of dan kan die fabrikant zijn eigen toeleverancier benaderen als er een onderdeel defect is dat hij heeft ingekocht elders... en daar de boel op de "toonbank" flikkeren als die leverancier het niet oplost. Etc.
Zo'n koelkast moet toch gewoon minstens 10 jaar meekunnen? Ik denk niet dat een fabrikant blij is als er na 4 jaar allemaal slechte reviews op internet worden geplaatst en je naam te grabbbel wordt gegooid op basis van een miskleun die je hebt geproduceerd.
Zo'n witgoedboer mag verder best een beetje moeite doen. Je kunt tegenwoordig alles prima bij grote keten kopen, of via internet. Dit soort bedrijfjes moeten het enkel en alleen hebben van hun service als USP. Aan de andere kant speelt c'est la ton qui fait la musique ook wel mee en vaak zijn beide partijen daaraan 'schuldig'. Het enige dat daarna rest is vingerwijzen en een hoop tijd, geld en energie verspillen.
Ik koop zelf nooit garantie bij. Dat vind ik de grootste afzetterij die er is. Als een product echt heel goed is, zou garantie niet eens nodig moeten zijn, maar is coulance alles bepalend mocht er toch eens iets stuk zijn. Ik snap wel dat 't juridisch iets meer waterdicht is om dat in de garantiebepalingen op te nemen, maar het gaat mij om het principe.
Als hij (achteraf beschouwd) namens hen een flutproduct heeft verkocht, dan kan die fabrikant ingeschakeld worden om het te fixen, en/of om het product terug te nemen voor onderzoek, of dan kan die fabrikant zijn eigen toeleverancier benaderen als er een onderdeel defect is dat hij heeft ingekocht elders... en daar de boel op de "toonbank" flikkeren als die leverancier het niet oplost. Etc.
Zo'n koelkast moet toch gewoon minstens 10 jaar meekunnen? Ik denk niet dat een fabrikant blij is als er na 4 jaar allemaal slechte reviews op internet worden geplaatst en je naam te grabbbel wordt gegooid op basis van een miskleun die je hebt geproduceerd.
Zo'n witgoedboer mag verder best een beetje moeite doen. Je kunt tegenwoordig alles prima bij grote keten kopen, of via internet. Dit soort bedrijfjes moeten het enkel en alleen hebben van hun service als USP. Aan de andere kant speelt c'est la ton qui fait la musique ook wel mee en vaak zijn beide partijen daaraan 'schuldig'. Het enige dat daarna rest is vingerwijzen en een hoop tijd, geld en energie verspillen.
Ik koop zelf nooit garantie bij. Dat vind ik de grootste afzetterij die er is. Als een product echt heel goed is, zou garantie niet eens nodig moeten zijn, maar is coulance alles bepalend mocht er toch eens iets stuk zijn. Ik snap wel dat 't juridisch iets meer waterdicht is om dat in de garantiebepalingen op te nemen, maar het gaat mij om het principe.
- dvh
Een auto moet nog wel langer meekunnen.Zo'n koelkast moet toch gewoon minstens 10 jaar meekunnen
Maar hoe lang heb je daar garantie op ?
Kia 7 jaar, en dat is een revolutie !
- Luco
Nou, de monteur is geweest, dezelfde als met de vorige combinatie.
Heeft netjes een briefje gemaakt voor het filiaal, niet zeuren, terugnemen of omruilen voor een nieuwe.
Dus net weer geweest, andere uitgezocht, moet natuurlijk altijd weer geld bij en een extra coulance wat betreft korting ofzo was niet mogelijk.
Dus bye bye hier kopen we niks meer.
Heeft netjes een briefje gemaakt voor het filiaal, niet zeuren, terugnemen of omruilen voor een nieuwe.
Dus net weer geweest, andere uitgezocht, moet natuurlijk altijd weer geld bij en een extra coulance wat betreft korting ofzo was niet mogelijk.
- Robin Hartog
Toch jammer dat klanten meteen niet meer bij een zaak kopen als ze een slechte ervaring hebben. Dan doen die talloze andere keren dat ze wel goed behandeld zijn er in eens niet meer toe.Luco schreef:Nou, de monteur is geweest, dezelfde als met de vorige combinatie.
Edit: Ik oordeel niet over jouw situatie hoor, Luco, maar heb zulk soort dingen wel vaker gezien helaas bij mijn werk destijds.
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Nouja, ik vind dat sommige winkels ook wel erg luchtig over problemen doen. En als je, net als Luco, heel je hebben en houden bij één winkel gekocht hebt. Dan mag zo'n winkel best eens een stapje extra doen en misschien eens een keer een paar centen toeleggen ipv verdienen in zo'n situatie.
Het is heel simpel. Er zijn winkels genoeg, als ergens anders de service/prijs/klantvriendelijkheid etc beter is dan ben je als consument gek als je niet op zoek gaat naar het beste. Problemen zijn helemaal niet erg, dat gebeurt overal, maar door het juist op te lossen bind je juist de klanten aan je.
Het is heel simpel. Er zijn winkels genoeg, als ergens anders de service/prijs/klantvriendelijkheid etc beter is dan ben je als consument gek als je niet op zoek gaat naar het beste. Problemen zijn helemaal niet erg, dat gebeurt overal, maar door het juist op te lossen bind je juist de klanten aan je.
- Robin Hartog
Ik snap het wel vanuit consumenten oogpunt hoor Richard, zeg alleen dat ik het jammer vind. De winkel denkt; voor jou tien anderen, helaas.
Ben het overigens wel met je eens dat winkels wel een klein beetje water bij de wijn mogen doen af en toe hoor, sommigen zijn wel erg.
Ben het overigens wel met je eens dat winkels wel een klein beetje water bij de wijn mogen doen af en toe hoor, sommigen zijn wel erg.
- dvh
Zo denk ik niet hoorDe winkel denkt; voor jou tien anderen, helaas.

1 ontevreden klant betekend 10 klanten minder. Want op elke verjaardag krijgen ze te horen hoe slecht de service wel niet is.
Gewoon oplossing is vaak het beste. Je investeert op die manier in je klanten, maar je haalt het er meestal weer (dik) uit.
- Robin Hartog
Van jou snap ik het idd wel! Maar ik doelde meer op de grotere ketens.dvh schreef:Zo denk ik niet hoorDe winkel denkt; voor jou tien anderen, helaas.
1 ontevreden klant betekend 10 klanten minder. Want op elke verjaardag krijgen ze te horen hoe slecht de service wel niet is.
Gewoon oplossing is vaak het beste. Je investeert op die manier in je klanten, maar je haalt het er meestal weer (dik) uit.

Verder helemaal met je eens natuurlijk.
- Luco
Robin Hartog schreef:Toch jammer dat klanten meteen niet meer bij een zaak kopen als ze een slechte ervaring hebben. Dan doen die talloze andere keren dat ze wel goed behandeld zijn er in eens niet meer toe.Luco schreef:Nou, de monteur is geweest, dezelfde als met de vorige combinatie.
Edit: Ik oordeel niet over jouw situatie hoor, Luco, maar heb zulk soort dingen wel vaker gezien helaas bij mijn werk destijds.
Nou ja meteen is ook weer niet zo, vorig jaar al 6 weken zonder koelkast gezeten.
Goed dat is verleden tijd, maar als dan de nieuwe binnen een jaar weer kapot gaat en ze zeggen kies maar een andere uit, maar ze hebben niks gelijkwaardigs meer, maar vooral duurder en ze zeggen dan dat de enige korting het gratis thuisbezorgen is, ja hallo er moet bezorgd worden omdat die kapot is, niet omdat ik uit vrije wil een nieuwe kom uitzoeken.
Uiteindelijk moesten we 409 euro bijbetalen, dus ik vraag nog netjes van dat thuisbezorgen is eigenlijk geen korting he, want het is omdat die kapot is, krijg je een heel verhaal, maar er kon niks meer af, geen extra korting of vaste klantenkorting of weet ik veel.
Kijk dan kan je twee dingen doen, stennis maken en de bedrijfsleider erbij, blablabla, maar uiteindelijk kost dat een hoop energie waar je meestal niks mee opschiet, ze hadden vanuit hun zelf een voorstel moeten doen en niet gewoon netto doorrekenen wat deze duurder is, daaruit blijkt geen service of empathie dat je binnen een jaar twee keer een nieuwe koelkast moet kopen omdat het kapot gaat.
Wij gingen juist daar omdat je service verwacht, voortaan gewoon het goedkoopste webadres zoeken, nu heb ik met garantie en service nog net zoveel gezeik als bij sommige webshops, dus waarom dan niet voor de prijsknaller op het web gaan, dit heeft geen enkele meerwaarde meer, ja je kan de koelkast bekijken.
- dvh
Volgens mij behoor ik ook tot een redelijk grote ketenRobin Hartog schreef:Van jou snap ik het idd wel! Maar ik doelde meer op de grotere ketens.dvh schreef:Zo denk ik niet hoorDe winkel denkt; voor jou tien anderen, helaas.
Gewoon oplossing is vaak het beste. Je investeert op die manier in je klanten, maar je haalt het er meestal weer (dik) uit.![]()
Verder helemaal met je eens natuurlijk.

Maar goed, tijden veranderen. Met die instelling red je het gewoon niet meer. Want er zijn meer dan genoeg grote ketens die hard bezig zijn op het gebied van service ect om mee te kunnen komen met de particulier. Elke klant is er een in deze tijd.
- Luco
Net deze reactie gestuurd naar de organisatie.
Geachte dames/heren.
Vorig jaar ging onze samsung vries/koelcombinatie kapot, 5 jaar oud, gelukkig hadden we extra garantie en kwam de monteur (allemaal zeer vriendelijk, de monteurs) helaas is een aantal keer het verkeerde onderdeel geleverd waardoor we 6 weken zonder koelkast hebben gezeten en twee keer de volledige inhoud weg hebben moeten gooien omdat na de laatste reparatie hij toch nog kapot bleek. Uiteindelijk hebben jullie beslist dat repareren te duur was en dus niet meer gedaan werd. We kregen de dagwaarde jawel van wel 79 euro en moesten maar een andere uitzoeken, eigenlijk waren we het er niet mee eens, maar ja wat moet je. Dus een nieuwe uitgezocht en als extra korting kregen we de garantie gratis, nou poepoe, ik had liever dat die gerepareerd werd. Dus de nieuwe was geleverd en afgelopen week hebben we weer de gehele inhoud in de kliko kunnen gooien, weer netjes gebeld maar het was druk dus heel misschien zou woensdag de monteur komen, echt schandalig, na kwaad geworden te zijn is uiteindelijk de monteur vanochtend geweest en zijn we gisteren ook boos naar het filiaal geweest, maar we moesten maar nergens op vooruit lopen, het zou opgelost worden, jaja. Vanochtend is de monteur geweest en hij kon hem niet ter plekke repareren er kan van alles kapot zijn, dus die heeft een briefje geschreven over eventuele omruil. Wij weer naar het filiaal en we konden inderdaad een andere uitzoeken, helaas stond er niks gelijkwaardigs, alleen kleiner of duurder, kleiner is geen optie, dus de duurdere, nounou het bezorgen is gratis meneer als service, welke service, het apparaat waar we voor betaald hebben is kapot, daarom moet er bezorgd worden, niet omdat ik zo graag een nieuwe wil. Ik heb nog netjes gevraagd of er uit coulance of empathie een korting gegeven kon worden, dat was allemaal niet mogelijk, ik vind het op zijn zachtst gezegd niet netjes, zeker aangezien we al vanaf 2000 al onze huishoudelijke spullen en dergelijke bij dat filiaal kopen, nu is er een keer wat en is er geen enkele tegemoetkoming voor de weggegooide spullen, de ellende en de extra kosten. De meneer die ons het vorige apparaat verkocht heeft zat zelfs tijdens ons verhaal zeer ongeïnteresseerd rond zich heen te kijken. De slogan "wij zorgen dat u klant blijft" is blijkbaar bij ons niet van toepassing. We slikken nu die 409 euro en verwachten eigenlijk dat er vanuit uw organisatie nog een coulanceregeling toegepast wordt.
Is dat niet zo heeft de zogenaamde service en klantvriendelijkheid voor ons geen enkele meerwaarde meer en zullen we iig bij uw organisatie niks meer kopen en het ook anderen ten sterkste afraden.
Met vr gr
Luco Hornsveld
-
Luco,
Flikker alles daar nou eens op de toonbank terwijl het vol met klanten staat. Jij de tering, hun de tering. Niet zo moeilijk. Of ze lossen het op, of niet. En dat doen ze nu toch al niet... dus who knows..
Flikker alles daar nou eens op de toonbank terwijl het vol met klanten staat. Jij de tering, hun de tering. Niet zo moeilijk. Of ze lossen het op, of niet. En dat doen ze nu toch al niet... dus who knows..