
BMW M3 GT4 - Dutch Supercar Challenge 2014
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
netjes Tristan, heerlijk uit kunnen rijden, ook nog eens met een relatief gezien goed resultaat. 

- Tristan
- Berichten: 13427
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Klein verslagje van afgelopen zaterdag op Zandvoort (DNRT).
Tijdens de vrije training kreeg ik met de gebruikte slicks moeilijk snelheid in de auto wat resulteerde in een tijd van 1:58.210. Toen besloten om voor de kwalificatie een nieuwe set Michelin's te pakken. Dat was een wijze keuze, tijd van 1:56.071. Ruim 1,5 sec. sneller dan de vorige snelste ronde. Dit resulteerde in de 8e plek. Voor me reden een DNRT V8, 2x M3, 350Z met V8 blok, Leon Supercopa met 300+pk en 996 GT3. Weten dat deze auto allemaal min. 80pk meer hebben was ik tevreden. 1e race kon ik lang de Porsche en E90 M3 volgen, totdat ik mij verschakelde, shift-lock kreeg en spinde. Verloor 1 plekje die ik gelukkig na een halve rondje weer kon terugpakken. Resultaat: 7e (1 uitvaller).
2e race een goede start. Kon weer goed aanhaken achter de E90 M3 en GT3. De E90 M3 heb ik na een half rondje bij Renault bocht kunnen pakken. Met een rondje verdedigen uiteindelijk achter me kunnen houden. De GT3 kon ik lang volgen maar uiteindelijk liep deze langzaam weg. Dus reed 2/3 van de race in een gat. Uiteindelijk door meerdere uitvallers 4e geworden. Hiermee was ik super tevreden, wetende dat ik de top toch niet kan bijhouden qua vermogen maar wel een hoop achter me heb kunnen houden. Dus dit was het maximaal haalbare met deze auto. Dagresultaat: 5e. En de auto deed het verder weer super, dus een geslaagde dag.
Filmpje van de 2e race ben ik aan het uploaden.
Tijdens de vrije training kreeg ik met de gebruikte slicks moeilijk snelheid in de auto wat resulteerde in een tijd van 1:58.210. Toen besloten om voor de kwalificatie een nieuwe set Michelin's te pakken. Dat was een wijze keuze, tijd van 1:56.071. Ruim 1,5 sec. sneller dan de vorige snelste ronde. Dit resulteerde in de 8e plek. Voor me reden een DNRT V8, 2x M3, 350Z met V8 blok, Leon Supercopa met 300+pk en 996 GT3. Weten dat deze auto allemaal min. 80pk meer hebben was ik tevreden. 1e race kon ik lang de Porsche en E90 M3 volgen, totdat ik mij verschakelde, shift-lock kreeg en spinde. Verloor 1 plekje die ik gelukkig na een halve rondje weer kon terugpakken. Resultaat: 7e (1 uitvaller).
2e race een goede start. Kon weer goed aanhaken achter de E90 M3 en GT3. De E90 M3 heb ik na een half rondje bij Renault bocht kunnen pakken. Met een rondje verdedigen uiteindelijk achter me kunnen houden. De GT3 kon ik lang volgen maar uiteindelijk liep deze langzaam weg. Dus reed 2/3 van de race in een gat. Uiteindelijk door meerdere uitvallers 4e geworden. Hiermee was ik super tevreden, wetende dat ik de top toch niet kan bijhouden qua vermogen maar wel een hoop achter me heb kunnen houden. Dus dit was het maximaal haalbare met deze auto. Dagresultaat: 5e. En de auto deed het verder weer super, dus een geslaagde dag.
Filmpje van de 2e race ben ik aan het uploaden.
- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Knap resultaat tussen al dat pk geweld.
En wat een verschil in tijd met nieuwe banden. Als je voor iedere kwalificatie met nieuw rubber zou rijden dan zou je er nog veel meer weten uit te halen. In de tijd dat Andre nog meereed was de 'slick-tactiek' key voor het resultaat. Ging je in de opwarmronde al vol dan waren de banden aan het begin van de snelle ronde nog niet optimaal. Nam je voor het opwarmen twee ronden dan waren de Pirelli's op het eind van de derde ronde (de kwalificatieronde) al over het hoogtepunt heen. Door optimaal op te warmen kon je de banden zo prepareren dat ze bijna een hele ronde optimaal waren. Maar dus nooit helemaal.
En wat een verschil in tijd met nieuwe banden. Als je voor iedere kwalificatie met nieuw rubber zou rijden dan zou je er nog veel meer weten uit te halen. In de tijd dat Andre nog meereed was de 'slick-tactiek' key voor het resultaat. Ging je in de opwarmronde al vol dan waren de banden aan het begin van de snelle ronde nog niet optimaal. Nam je voor het opwarmen twee ronden dan waren de Pirelli's op het eind van de derde ronde (de kwalificatieronde) al over het hoogtepunt heen. Door optimaal op te warmen kon je de banden zo prepareren dat ze bijna een hele ronde optimaal waren. Maar dus nooit helemaal.
- Tristan
- Berichten: 13427
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Hielke,
ik weet zeker dat ik qua tijd meer eruit kan halen. Dit was pas de 2e volledige race dag met de auto. De nieuwe slicks warm ik maar 1 ronde op en dan is het zorgen dat je in de 2e of 3e rondje je tijd zet. Na de 4e rondje worden ze al weer minder, zeker met de hoge baantemp. van afgelopen zaterdag.
ik weet zeker dat ik qua tijd meer eruit kan halen. Dit was pas de 2e volledige race dag met de auto. De nieuwe slicks warm ik maar 1 ronde op en dan is het zorgen dat je in de 2e of 3e rondje je tijd zet. Na de 4e rondje worden ze al weer minder, zeker met de hoge baantemp. van afgelopen zaterdag.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28657
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
mooie resultaten zeg!!
wordt tijd dat ik weer eens DNRT ga kijken
in 2009 waren wij sponsor en waren met klanten elke DNRT race wel aanwezig, geweldig leuk
icm met meerijden met de DNRT V8 en westfields
rijden die V8-en nogsteeds met PRISMA reclame op de auto's of is het er inmiddels af?!
wordt tijd dat ik weer eens DNRT ga kijken

in 2009 waren wij sponsor en waren met klanten elke DNRT race wel aanwezig, geweldig leuk
icm met meerijden met de DNRT V8 en westfields

rijden die V8-en nogsteeds met PRISMA reclame op de auto's of is het er inmiddels af?!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
netjes mr T, doe je goed tussen de pk monsters
ook prettig dat je zonder storingen hebt kunnen rijden, geeft weer vertrouwen.

ook prettig dat je zonder storingen hebt kunnen rijden, geeft weer vertrouwen.
- Joost
- Berichten: 1996
- Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Super strakke tijden Tristan. Netjes
.
Ben erg benieuwd naar de beelden.

Ben erg benieuwd naar de beelden.
- Tristan
- Berichten: 13427
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Hier filmpje van race 2. Camera had ik geleend maar helaas is het beeld iets overbelicht en maakt de camerahouder wat geluid. Binnenkort heb ik een eigen camera die ik om m'n datalogging ga aansluiten.
- Frank280zx
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
- Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - filmpje pag. 21
mooi stuurwerk de auto zag er idd erg stabiel uit.. ik reed sport klasse dus dan kun je mooi naar de supersport kijken
- Tristan
- Berichten: 13427
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - filmpje pag. 21
Auto is idd stabiel, alleen wel vaak wat overstuur in Bos Uit. Dat is soms wel spannend! 

- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - filmpje pag. 21
Mooi stuurwerk. Bos uit houdt het spannend.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - filmpje pag. 21
dat zou ik wel heel spannend vinden daar, immers vangrails vrij strak langs de baan links.Tristan schreef:Auto is idd stabiel, alleen wel vaak wat overstuur in Bos Uit. Dat is soms wel spannend!
hoe hard kom je daar uit dan?
dan ga je daar ook wel harder dan 160 denk? of dikke sper en erg strak onderstel ofzo

- Tristan
- Berichten: 13427
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - filmpje pag. 21
Volgens mij kom ik het op rechte stuk met ca. 180 km/u op de teller (eind 4e versnelling).
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - filmpje pag. 21
poeh, das knap hard, ik denk dat je ook al aardig wat snelheid meeneemt in die bocht daarvoor (kan slecht namen onthouden) dan kan het idd goed met een grippy kar en ballen, rappe kar ook 

- Joop
- Berichten: 9067
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - filmpje pag. 21
Idd. knap resultaat Tristan, zeker met die andere 'dikke' auto's in het voorveld.
Jouw 130i leek vanaf de zijlijn wel lekker stabiel te liggen op het circuit.
Die GT-R heeft dus een V8 onder de kap? Hij klonk al zwaar en als een V8, waarbij het geluid niet met de snelheid lijkt te kloppen... Zeker niet op het rechte stuk over start-finish.
Jouw 130i leek vanaf de zijlijn wel lekker stabiel te liggen op het circuit.
Die GT-R heeft dus een V8 onder de kap? Hij klonk al zwaar en als een V8, waarbij het geluid niet met de snelheid lijkt te kloppen... Zeker niet op het rechte stuk over start-finish.
- Tristan
- Berichten: 13427
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - filmpje pag. 21
Die 350Z is een driftauto en heeft een Corvette V8 in het vooronder.
- Niels
- Berichten: 22511
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - filmpje pag. 21
Ziet er goed uit en wat een verschil in power idd.
Hoe heb je btw het motor probleem ondervangen uiteindelijk?
Hoe heb je btw het motor probleem ondervangen uiteindelijk?
- Tristan
- Berichten: 13427
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - filmpje pag. 21
Na Assen is er een nieuw motorblok in gegaan, de oude was vastgelopen door een kapotte drijfstanglager. Tevens is er een nieuw uitlaatsysteem onder gegaan van Supersprint zonder kat. Nu loopt de auto prima, meer vermogen en meer betrouwbaar.Niels schreef:Ziet er goed uit en wat een verschil in power idd.
Hoe heb je btw het motor probleem ondervangen uiteindelijk?
- Tristan
- Berichten: 13427
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - filmpje pag. 21
Filmpje van race 1 ook geupload met o.a. de spin door het misschakelen.
Gelukkig plek behouden.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WDcMR6tPlRs&feature=plcp[/youtube]


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WDcMR6tPlRs&feature=plcp[/youtube]
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - filmpje pag. 21
oe...dat was een narrow escape met die rode M3
maja je had je plekkie weer terug, die M3 leek wel een tikkie sneller qua vermogen, maja dat zegt niet veel als je ff uit concentratie bent en of jou in des spiegels aan ziet komen en of ander materiaal/rijder hebt
wat kun je laat remmen met die kar, voorbij of naast het eind muur (rechte stuk)
ook laat bij audi S, zo zie je maar wat goede remmen en banden en schokdempers kan schelen, dat geeft wel meer vertrouwen

maja je had je plekkie weer terug, die M3 leek wel een tikkie sneller qua vermogen, maja dat zegt niet veel als je ff uit concentratie bent en of jou in des spiegels aan ziet komen en of ander materiaal/rijder hebt

wat kun je laat remmen met die kar, voorbij of naast het eind muur (rechte stuk)

ook laat bij audi S, zo zie je maar wat goede remmen en banden en schokdempers kan schelen, dat geeft wel meer vertrouwen

- Tristan
- Berichten: 13427
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - filmpje pag. 21
Die rode E36 heeft een M3 blok MET turbo.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - filmpje pag. 21
wow...speelt vals
kan best verraderlijk werken when the turbo kicks in...
vandaar dat die redelijk vlot leek, immers dat ding van jou loopt goed.

kan best verraderlijk werken when the turbo kicks in...
vandaar dat die redelijk vlot leek, immers dat ding van jou loopt goed.
- Tristan
- Berichten: 13427
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - filmpje pag. 21
Vandaag op CPZ getest met het nieuw ingebouwde datalogging systeem. Idee is om eerst het maximale uit deze huidige setup te halen voordat we verdere aanpassingen gaan doen. s' Morgens reed ik een 1.55,8 op oude slicks waar ik best tevreden mee was. Alleen had ik last van de remblokken die bij hard aanremmen bleven plakken aan de remschijven. Hierdoor miste ik vaak de apex. Dus de Hawk blokken vervangen voor AP blokken. Deze waren iets minder agressief maar veel progressiever. Hierdoor kreeg ik meer vertrouwen in de remmen. Daarna diverse logs bekeken waar nog winst te halen viel. Dat zat vooral in het remmen, nog later remmen dus. Tevens verschillende lijnen geprobeerd om te kijken of daar nog wat winst te behalen viel. Uiteindelijk bleek het snelste, laat remmen, bocht vroeg inremmen en vroeg vol op het gas. Einde middag zat ik op 1.55,02, op slicks die redelijk richting einde gingen. Op de laptimer zag ik zelfs even 1.54 op de voorspellende tijd, helaas bij laatste bocht iets teveel verloren. Wetende dat deze tijden op goed gebruikte slicks waren, zit er met nieuwe banden zeker een seconde in. Dus de 1.54 of hoge 1.53 moet erin zitten op een nieuwe set slicks.
Kortom, zeer nuttige investering een datalogger.
Op naar 1e race op 6 april.
Kortom, zeer nuttige investering een datalogger.
Op naar 1e race op 6 april.
- Peter-Paul
- Berichten: 936
- Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
- Locatie: Rosmalen
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Netjes, ben benieuwd wat de tijden doen met vers rubber.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT)
Gaaf! Meer foto's van deze racer aub! 

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Majestic-12 [Bot], Semrush [Bot] en 4 gasten