Ha zeker wel hoor, ik ben ook niet anti alcohol. De belangrijkste reden dat ik het niet drink is gewoon omdat ik het niet lekker vind. En ook niet de behoefte hebt om het lekker te proberen te vinden. Verder heb ik geen enkel probleem met mensen die wel alchol drinken. Maar heb dan wel weer een pesthekel aan dronken mensen die TE aanwezig zijn.Dennis Cavallino schreef:Volgens mij zijn we 't verder gewoon met elkaar eens.
Transvetten, voedingsleer en wetenswaardigheden over voeding
- RVV
Re: Transvetten, voedingsleer en wetenswaardigheden over voe
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Ik drink al tijden 's avonds niks geen fris meer, omdat het me niet meer smaakte en de "dorst" er niet mee over ging.RVV schreef:Hielke schreef:Is een dagelijkse kcal inname van 2430 bij weinig lichaamsbeweging echt teveel? (moet dus wel gezien mijn gewicht).
Ik ben naar aanleiding van dit topic ook maar eens aan het rekenen geslagen.
Schrikmomentje? Ranja (carvan cevitam spul) en koekjes, samen goed voor ruim 600 kcal.
Het laatste (rood) dit zijn inderdaad, sluipkcal. 0,0 toegevoegde waarde voor je eigen energiebalans. Maar opgeteld een prima basis om om te worden gezet in vet in je lichaam. Vooral om dit directe suikers zijn en als je niet gelijk gaat hardlopen (of andere zware inspanning) na een lekker zoet koekje zegt je lichaam. Ha reserve energie ! Altijd goed voor barre tijden (die voor ons -lichaam- helaas niet gaan komen).
Sinds die tijd al wel een of twee grote glazen ranja (carvan cevitam idd), vind het heerlijk en lest de dorst veel minder. Maar qua calorieën doet het maar nipt onder voor een glas coca cola.
Wat dan wel te drinken? Water zou kunnen, maar drink ik best wat en 's avonds vind ik iets met een smaakje toch wel fijn. (meeste Crystal Clear vind ik ook niet te pruimen)
- Dennis Cavallino
Aanvulling op je post richting Hielke, omdat daar hele goede tips in staan over kleine, makkelijke workouts:
Klusjes in en rond het huis zijn ook prima workouts.
Schuren
Schrobben
Stofzuigen
Straat/terras schoonvegen
Met een bijl boompjes om hakken
Hout zagen
Kliko volstampen
Kleding aan waslijn hangen en/of opvouwen
Wasmand sjouwen
Deeg rollen
Oud papier wegbrengen
Zelf doe ik altijd kniebuigingen onder de douche. Tegenwoordig 100 stuks. Tegelijkertijd tandenpoetsen. Scheelt een hoop tijd.
Daarna nog even gewichtheffen zonder gewichten voor de spiegel. Gewoon arm- en borstpieren etc aanspannen volle polle alsof je in de sportschool staat en in de weer bent met allerlei apparaten. Soms in combinatie met kniebuigingen.
Situps doe ik ook, maar niet meer vanuit ligstand naar zitstand, gewoon met 2 kussens onder mijn rug tegen de muur en buikspieren steeds aanspannen tot ze gaan branden en dan nog 20 keer doorgaan. Buikspieroefeningen kun je bij wijze van spreken tijdens 't autorijden doen naar je werk. Spieren aanspannen is echt al heel bevorderlijk.
Pushups doe ik af en toe. 20 stuks haal je makkelijk, 50 als je vaak oefent moet wel te doen zijn.
Vergeet ook niet een keer of 10 heel diep adem te halen per dag.
Als ik dat braaf iedere dag doe tik ik Nandor zo 't podium af. :strong:
Klusjes in en rond het huis zijn ook prima workouts.
Schuren
Schrobben
Stofzuigen
Straat/terras schoonvegen
Met een bijl boompjes om hakken
Hout zagen
Kliko volstampen
Kleding aan waslijn hangen en/of opvouwen
Wasmand sjouwen
Deeg rollen
Oud papier wegbrengen
Zelf doe ik altijd kniebuigingen onder de douche. Tegenwoordig 100 stuks. Tegelijkertijd tandenpoetsen. Scheelt een hoop tijd.

Daarna nog even gewichtheffen zonder gewichten voor de spiegel. Gewoon arm- en borstpieren etc aanspannen volle polle alsof je in de sportschool staat en in de weer bent met allerlei apparaten. Soms in combinatie met kniebuigingen.
Situps doe ik ook, maar niet meer vanuit ligstand naar zitstand, gewoon met 2 kussens onder mijn rug tegen de muur en buikspieren steeds aanspannen tot ze gaan branden en dan nog 20 keer doorgaan. Buikspieroefeningen kun je bij wijze van spreken tijdens 't autorijden doen naar je werk. Spieren aanspannen is echt al heel bevorderlijk.
Pushups doe ik af en toe. 20 stuks haal je makkelijk, 50 als je vaak oefent moet wel te doen zijn.
Vergeet ook niet een keer of 10 heel diep adem te halen per dag.
Als ik dat braaf iedere dag doe tik ik Nandor zo 't podium af. :strong:
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 06 sep 2012, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dennis Cavallino
Ik drink helemaal geen frisdrank en sapjes (af en toe vers sapje), bijna alleen maar water.Richardt. schreef:Ik drink al tijden 's avonds niks geen fris meer, omdat het me niet meer smaakte en de "dorst" er niet mee over ging.RVV schreef:Hielke schreef:Is een dagelijkse kcal inname van 2430 bij weinig lichaamsbeweging echt teveel? (moet dus wel gezien mijn gewicht).
Ik ben naar aanleiding van dit topic ook maar eens aan het rekenen geslagen.
Schrikmomentje? Ranja (carvan cevitam spul) en koekjes, samen goed voor ruim 600 kcal.
Het laatste (rood) dit zijn inderdaad, sluipkcal. 0,0 toegevoegde waarde voor je eigen energiebalans. Maar opgeteld een prima basis om om te worden gezet in vet in je lichaam. Vooral om dit directe suikers zijn en als je niet gelijk gaat hardlopen (of andere zware inspanning) na een lekker zoet koekje zegt je lichaam. Ha reserve energie ! Altijd goed voor barre tijden (die voor ons -lichaam- helaas niet gaan komen).
Sinds die tijd al wel een of twee grote glazen ranja (carvan cevitam idd), vind het heerlijk en lest de dorst veel minder. Maar qua calorieën doet het maar nipt onder voor een glas coca cola.
Wat dan wel te drinken? Water zou kunnen, maar drink ik best wat en 's avonds vind ik iets met een smaakje toch wel fijn. (meeste Crystal Clear vind ik ook niet te pruimen)
's Avonds drink ik meestal een kop thee. Anders een biertje, of een rood wijntje of heel soms een glaasje whisky.
Koffie en thee kun je in principe altijd gebruiken als/naast tussendoortje (tussen 2 maaltijden, of na 't avondeten) zolang je genoeg water drinkt.
- Robin Hartog
Behalve als je een zwakke nek, schouder en bovenarm hebt.Dennis Cavallino schreef: Pushups doe ik af en toe. 20 stuks haal je makkelijk, 50 als je vaak oefent moet wel te doen zijn.

-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Nou snap ik ook wel dat de laatste zin met een knipoog bedoelt is. Maar denk je nou serieus dat dit voor jou meer dan genoeg beweging is?Zelf doe ik altijd kniebuigingen onder de douche. Tegenwoordig 100 stuks.
Daarna nog even gewichtheffen zonder gewichten. Gewoon arm- en borstpieren etc aanspannen volle polle alsof je in de sportschool staat. Soms in combinatie met kniebuigingen.
Situps doe ik ook, maar niet meer vanuit ligstand naar zitstand, gewoon met 2 kussens onder mijn rug tegen de muur en buikspieren steeds aanspannen tot ze gaan branden en dan nog 20 keer doorgaan.
Als ik dat braaf iedere dag doe tik ik Nandor zo 't podium af.
Overigens mis ik in je lijstje nog de pull ups, heb je in mijn ogen veel meer aan dan het gewichtheffen zonder gewichten. (rug, schouders, armen)
Tja, maar koffie drink ik vaak 's ochtends al een paar bakkies van. 's Middags ga ik dan over op thee en water. Na het eten dan als "toetje" een glas melk (of twee, heerlijk!). Tijdens het sporten mik ik dan nog ongeveer een liter water naar binnen.Ik drink helemaal geen frisdrank en sapjes (af en toe vers sapje), bijna alleen maar water.
's Avonds drink ik meestal een kop thee. Anders een biertje, of een rood wijntje of heel soms een glaasje whisky.
Koffie en thee kun je in principe altijd gebruiken als/naast tussendoortje (tussen 2 maaltijden, of na 't avondeten) zolang je genoeg water drinkt.
Dan vind ik het dus 's avonds wel fijn om iets met een smaakje te drinken. Alcoholische dranken doordeweeks begin ik niet aan, mijn portie krijg ik vaak op zaterdagavond wel.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Wat die koekjes etc betreft. Ik ken in mijn direkte omgeving een paar mensen die volgens het Weight Watchers principe bezig zijn. En dan mag je alles alles eten maar moet je op je "punten" letten. En die mensen zijn gestaag al zeker 15kg afgevallen binnen een jaar. Dus ook wel koekjes eten, of patat of een keer een pizza of ranja drinken. Als je je dagtotaal van punten maar niet overschrijdt maar ook niet eronder blijft. Dus wel genoeg eten. Gewoon gevarieerd eten en net niet zoveel binnenkrijgen als je verbrandt. Zal wel niet voldoen aan die voedingsleer of wat dan ook maar dan heb je niet het gevoel dat je jezelf "straft". En het schijnt wel te werken...
- Dennis Cavallino
@Richard: Ging even puur om de makkelijke workouts (al ben ik mijn 18 kilo kwijtgeraakt zonder andere vormen van beweging, op wat meer gebruik van de fiets en benenwagen na voor huis tuin en keukenritjes).
Pull ups kan ik in dit huis niet helaas. Dat is idd een ideale workout zonder gewichten.
@Arthur: In feite is mijn dieet van Sonja niet anders geweest. Ik geloof dat ik na de eerste 5 weken crashdieet op zo'n 1900 kCal zonder ze te hoeven tellen. Daar zaten ook koekjes en pizza bij. Maar dan wel een verse pizza en een veel minder groot stuk. Nu zit ik op +- 2200 kcal volgens mij en eet regelmatig koekjes, af en toe pizza en soms patat (met patat is weinig mis zolang je er niet teveel van eet, er weinig zout en saus op doet). Kan prima in een gezond eetpatroon.
Toen ik 100 - 113 kilo woog kon ik een heel pak koekjes op, anderhalve pizza, of grote patat oorlog+2 snacks en milkshake. En dan had ik altijd honger... ik verbrande 't gewoon niet. Ik at geen vezels zoals die in fruit en groente zitten, want dat wist ik toen niet, ik dacht dat ik vezels uit brood moest halen, dus at altijd 4 bruine boterhammen als ontbijt en lunch.
Pull ups kan ik in dit huis niet helaas. Dat is idd een ideale workout zonder gewichten.
@Arthur: In feite is mijn dieet van Sonja niet anders geweest. Ik geloof dat ik na de eerste 5 weken crashdieet op zo'n 1900 kCal zonder ze te hoeven tellen. Daar zaten ook koekjes en pizza bij. Maar dan wel een verse pizza en een veel minder groot stuk. Nu zit ik op +- 2200 kcal volgens mij en eet regelmatig koekjes, af en toe pizza en soms patat (met patat is weinig mis zolang je er niet teveel van eet, er weinig zout en saus op doet). Kan prima in een gezond eetpatroon.
Toen ik 100 - 113 kilo woog kon ik een heel pak koekjes op, anderhalve pizza, of grote patat oorlog+2 snacks en milkshake. En dan had ik altijd honger... ik verbrande 't gewoon niet. Ik at geen vezels zoals die in fruit en groente zitten, want dat wist ik toen niet, ik dacht dat ik vezels uit brood moest halen, dus at altijd 4 bruine boterhammen als ontbijt en lunch.

- Arthur
Je hebt het over mij in je laatste alinea?

- Riceaux
Koffie verkleint de kans op diabetes ook nog eens dacht ik. Als je het zonder suiker nuttigt uiteraard.Koffie en thee kun je in principe altijd gebruiken als/naast tussendoortje (tussen 2 maaltijden, of na 't avondeten) zolang je genoeg water drinkt.
Ik ben momenteel ook gigantisch op m'n eetpatroon aan het letten. Kreeg een tip vanuit het ziekenhuis, hoe gezonder ik eet en hoe beter m'n lichaam in conditie is, des te sneller gaat straks het herstellen van m'n operatie. Toevallig ook nog even met de anesthesist over overgewicht gehad. En hij zag duidelijk dat mensen die te zwaar zijn na een operatie meer bijverschijnselen hebben en minder snel herstellen dan mensen met een gezond gewicht.
- RVV
Arthur schreef:Wat die koekjes etc betreft. Ik ken in mijn direkte omgeving een paar mensen die volgens het Weight Watchers principe bezig zijn. En dan mag je alles alles eten maar moet je op je "punten" letten. En die mensen zijn gestaag al zeker 15kg afgevallen binnen een jaar. Dus ook wel koekjes eten, of patat of een keer een pizza of ranja drinken. Als je je dagtotaal van punten maar niet overschrijdt maar ook niet eronder blijft. Dus wel genoeg eten. Gewoon gevarieerd eten en net niet zoveel binnenkrijgen als je verbrandt. Zal wel niet voldoen aan die voedingsleer of wat dan ook maar dan heb je niet het gevoel dat je jezelf "straft". En het schijnt wel te werken...
Ik ken het weight watchers dieet niet, eigenlijk ken ik geen enkel dieet. Maar ik weet haast wel zeker dat het WW dieet via het punten systeem gebasseerd is op kcal. inname. Een koekje eten of af en toe koekjes eten is in de basis niet erg, ook friet eten of ranja drinken niet. Er zijn echter 2 valkuilen. Ten eerste kun je juist van deze voedingsmiddelen gemakkelijk veel innemen. Want het verzadigingspunt ligt ver weg. Ten tweede zijn de toegevoegde suikers, suikers die je niet gelijk gebruikt, en je relatief snel opslaat als reserve brandstof. Waarschijnlijk zal een koekje of friet ook een hoog punten aantal hebben. Dus af en toe jezelf belonen ipv te straffen als je op dieet bent is de gedachtegang er achter. Om ALS stimulans te gebruiken is dit principe voor veel mensen een haalbare kaart om daadwerkelijk gewicht te verliezen. Maar het grote geheim zit hem niet in af en toe een koekje of patat, maar in een daadwerkelijk mindere kcal. inname dan je dagelijks aan energie verbrand, = afvallen.
Het grote probleem met een dieet is, dat je werkt naar een moment dat het dieet klaar is. Afgelopen, doel bereikt. Want een dieet is straf, lekker eten is voldoening ofwel beloning. Ik wil geen kritiek leveren op het WW dieet, want zoals ik al schreef ik ken het niet echt. Maar als puntentellen de basis is van het dieet (elk voedingsmiddel heeft een aantal punten waarvan een wortel wel weinig punten zal hebben en een roomsoes veel ?! Toch?) Wanneer ben je dan klaar met puntentellen? Als je op je streefgewicht zit? En wat doe je daarna, gewoon op je eten letten? Of nog steeds eten volgens het punten systeem? IK bedoel dit niet om het te WW dieet te bekritiseren, maar wordt er bij dit dieet ook aandacht geschonken aan wat voedingsstoffen met je doen? Ik kan me voorstellen dat de door mij geroemde walnoten een erg hoog punten aantal krijgt, want met 700 kcal. is het zo'n beetje het hoogst energetische voedingsmiddel wat er is (per 100 gram). Om die reden hebben noten in het algemeen een minder goede reputatie, en het is vet, en ze barsten van de kcal. Toch durf ik te stellen dat walnoten zo'n beetje het meest gezonde voedingsmidddel is wat een mens kan innemen (uitgezonderd als er sprake is van een notenallergie natuurlijk). Die 700 kcal. in walnoten doen hele andere dingen in je lichaam als bijvoorbeeld 100 gran chips met slechts 550 kcal. per 100 gram. Er zijn voedingsmiddelen die veel vocht vasthouden in het lichaam, en weer voedingsmiddelen die juist vocht afdrijven. Er zijn voedingsmiddelen die een hoog verzadingseffect hebben en weer voedingsmiddelen die een laag verzadigingseffect hebben. Allemaal zaken die erg van invloed zijn op energiebalans.
Daarbij worden we ook nog eens aan alle kanten voor de gek gehouden. Als voorbeeld neem ik brood. Ik dacht altijd, hoe donkerder het brood, des te meer pitjes en zaadjes zitten er in des te gezonder het is, want donker/pitjes/zaadjes is veel vezels. En dan blijkt dat daar helemaal niets van hoeft te kloppen, sterker nog het vezelgehalte is vaak amperan hoger dan bij wit brood. Het enige brood wat echt veel vezels bevat is volkorenbrood (is wettelijk beschermd als enige broodsoort). Volkorenbrood geeft ook een hoger verzadingsgevoel dan die luxe donker bruine broden, die overwegend kunstmatig donkergekleurd zijn. Daar stouw je makkelijk en meer van weg.. maar heej denk je ik eet lekker gezond donker brood. Ondertussen meer koolhydraten naar binnen, maar ook als extra, veel meer vocht vasthouden. Is een hogere gewicht terug zien op de weegschaal.
Om nog even op ranja terug te komen, ik drink het ook wel af en toe, en mijn kinderen ook wel. Maar elk glas ranja staat gelijk aan ongeveer 4 tot 6 klontjes suiker.
- Arthur
Volgens mij is het ook geen dieet, Rico. Want er wordt niets uitgesloten bv alleen maar dit of dat. Zoals ik er tegenaan kijk is het gewoon wat we allang weten maar je wordt er op gewezen. Gevarieerd eten en niet te veel. Weten we allemaal, maar ja. Die lui houden dat bij middels punten en zo val je af. Heb je je streven bereikt dan is er een programma dat je net zoveel punten binnenkrijgt als dat je verbrandt en blijf je op gewicht.
Je mag zelf kiezen wat je eet.
Edit: lees ik net dat ik iig ook wel iets gezonds eet, nl volkorenbrood

- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
LOL het WW dieet. Ja als je van krap centen moet rondkomen denk je wel 3x na over dat ossenhaasje inderdaad...RVV schreef: WW dieet
Het WW2 dieet ken ik wel: Tulpebollen.

-
Rico, kijk eens naar zuurdesembrood,een van de weinige broodsoorten waar je lichaam ook echt wat mee kan.
Frisdranken drink ik al jaren( +/-15 jaar) niet meer,een enkele keer bij het uitgaan...vind het ook niet echt lekker meer.
Frisdranken drink ik al jaren( +/-15 jaar) niet meer,een enkele keer bij het uitgaan...vind het ook niet echt lekker meer.
Laatst gewijzigd door Marc R op 06 sep 2012, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- RVV
Arthur schreef:Volgens mij is het ook geen dieet, Rico. Want er wordt niets uitgesloten bv alleen maar dit of dat. Zoals ik er tegenaan kijk is het gewoon wat we allang weten maar je wordt er op gewezen. Gevarieerd eten en niet te veel. Weten we allemaal, maar ja. Die lui houden dat bij middels punten en zo val je af. Heb je je streven bereikt dan is er een programma dat je net zoveel punten binnenkrijgt als dat je verbrandt en blijf je op gewicht.Je mag zelf kiezen wat je eet.
Oke geen dieet omdat er niks wordt uitgesloten. Fair. het punten tellen is vooral een houvast om te voorkomen dat je niet teveel binnen krijgt (toch?!) En dat gevarieerd, met de juiste voedingsmiddelen.
Wat ik me wel afvraag, je schrijft je je mag net zoveel punten binnen krijgen als je verbrand. Alleen het laatste, het verbranden is wel een dynamisch gegeven. En dan heb ik het over het verbranden boven je rustmetabolisme want dat is juist weer een vast gegeven.
Eigenlijk zou je dan toch ook moeten bijhouden hoeveel punten er tegen over een bepaalde vorm van energieverbranden staat?
Je mag veertig punten op een dag eten (maak niet uit waar die 40 punten voor staan) daarvan zijn pak em beet 30 punten voor je rustmetabolisme (want die energie moet je altijd binnenkrijgen om op gewicht te blijven) . En 10 punten voor de extra activiteiten.. (mag ook andere getallen invullen gaat me meer om de verhouding) maar de ene dag zijn die 10 punten voldoende de andere dag heb je je zo zwaar ingespannen dat het wel 15 punten zouden mogen zijn. En weer een andere dag heb je voor de TV gehangen en zijn het slechts 5 punten. Maar exact weet je het niet. Wat ik bedoel te zeggen, en dat veronderstel ik, je zou zomaar je feitelijke energiebalans uit het oog kunnen verliezen met als resultaat een kwakkelend jojo effect in je gewicht. En je "leven" lang punten tellen is dat ook niet ingewikkeld? Als het helpt en het je waard is waarschijnlijk wel, maar dan moet je ook echt bij de les blijven lijkt me.
Even voor mezelf, ik heb het veel over kcal. in de stukjes die ik schrijf, daarbij kan de indruk ontstaan dat ik ook bezig ben met de hele dag kcal. aan het tellen. Maar grappig genoeg is dat het laatste wat ik doe. Ik kan wel een redelijk goede inschatting maken hoeveel kcal. een bepaald voedingsmiddel bevat.
Groente zit gemiddeld rond de 10 kcal. tot 30 kcal. per 100 gram.
Vlees tussen de 200 en 300 kcal. per 100 gram.
Zuivel tussen de 50 en 150 kcal. per 100 gram.
Snoepgoed/koekjes/chips etc. tussen de 450 en 600 kcal. per 100 gram
Noten tussen de 600 en 700 kcal. per 100 gram
Fruit tussen de 50 en 80 kcal. per 100 gram.
Brood tussen de 150 en 300 kcal. per 100 gram.
Gebakken en gefrituurde koolhydraten/aardappelen tussen de 300 en 400 kcal. per 100 gram.
Alles wat daar tussen zit is qua bandbreedte niet zo relevant.
Een uur energie verbranden, ca 300 tot 500 kcal..
Eenmaal deze wetenschap, en je kan heel makkelijk je dagelijkse energieopname (en verbranding) er op af stemmen.
- Arthur
Zoals jij je calorieën kunt inschatten zal zo iemand na verloop van tijd z'n punten wel iin kunnen schatten
Verder geen id waar je het over hebt 

- RVV
Even een kleine mea culpa, ik heb natuurlijk helemaal geen kritiek op het weight watchers programma. Ik ken het niet, weet niet precies hoe het werkt en wat de blijvende resultaten zijn. Het schijnt al heel lang te bestaan en veel mensen maken er dankbaar en met succes gebruik van. Het puntenverhaal riep zo snel even wat vragen bij me op, maar ik verwacht van Arthur absoluut niet dat hij me dat eventjes haarfijn gaat uitleggen, laat staan dat hij zich moet verantwoorden voor het WW programma
. Het is mij wel duidelijk dat het WW programma geen dieet is zoals, Sonja Bakker, DrFrank of Atkins.. (even los van het feit of dat goede of slechte dieëten zijn want dat weet ik ook niet).
Ook een mea culpa naar de mensen toe waarbij ik een indruk wek alsof ik in eens verstand van voeding zou hebben en wat ik schrijf in eens de waarheid zou zijn. Dat is natuurlijk niet zo. Ik heb er voor mezelf op mijn manier "verstand" van, maar dat is omdat het op mijn persoon van toepassing is. Er is natuurlijk helemaal geen garantie dat mijn theorieën en persoonlijke ervaringen helpen bij andere mensen. Dan denk ik dat een bewezen programma als het WW verhaal vele malen beter is en ook velen malen beter houvast zal bieden.
Verder vind ik het gewoon een facinerend onderwerp, wat zo alledaags is, maar toch met een grote impact. Zowel positief als negatief.

Ook een mea culpa naar de mensen toe waarbij ik een indruk wek alsof ik in eens verstand van voeding zou hebben en wat ik schrijf in eens de waarheid zou zijn. Dat is natuurlijk niet zo. Ik heb er voor mezelf op mijn manier "verstand" van, maar dat is omdat het op mijn persoon van toepassing is. Er is natuurlijk helemaal geen garantie dat mijn theorieën en persoonlijke ervaringen helpen bij andere mensen. Dan denk ik dat een bewezen programma als het WW verhaal vele malen beter is en ook velen malen beter houvast zal bieden.
Verder vind ik het gewoon een facinerend onderwerp, wat zo alledaags is, maar toch met een grote impact. Zowel positief als negatief.
- Hielke
Och, of je er nou verstand van hebt of niet (klaarblijkelijk wel), het levert in ieder geval voer voor denken op.
Behalve m'n gewrichten die na een pot tennis beginnen te protesteren heb ik nog een gewichtshandicap ontdekt. Ik kan de laagste drie centimeter van m'n ipad niet meer zien als deze op m'n broekriem rust! Ik weet dat de spatiebalk er moet zitten maar zien, ho maar.
Ik heb heb een plannetje gemaakt. Ik denk met simpel beleid zo'n 300 kcal te kunnen bezuinigen. Hoe? Door de inname van ranjavloeistof en hartigheden (in de avonduren) te beperken. Ook het voor de tweede keer opscheppen van aardappelen kan ik laten. Ik dacht voorheen dat m'n probleem vooral bij die aardappelen lag, maar dat blijkt enorm mee te vallen. De appels ter vervanging van de brie werkt al goed (sinds welgeteld drie dagen). De royal golds nemen de drang naar kaas niet helemaal weg, maar ik kan het gele goud laten staan naar blijkt.
Doel? Zeer bescheiden. Zit op 105 kilo adam en wil weer onder de 100 kilo komen.
Behalve m'n gewrichten die na een pot tennis beginnen te protesteren heb ik nog een gewichtshandicap ontdekt. Ik kan de laagste drie centimeter van m'n ipad niet meer zien als deze op m'n broekriem rust! Ik weet dat de spatiebalk er moet zitten maar zien, ho maar.
Ik heb heb een plannetje gemaakt. Ik denk met simpel beleid zo'n 300 kcal te kunnen bezuinigen. Hoe? Door de inname van ranjavloeistof en hartigheden (in de avonduren) te beperken. Ook het voor de tweede keer opscheppen van aardappelen kan ik laten. Ik dacht voorheen dat m'n probleem vooral bij die aardappelen lag, maar dat blijkt enorm mee te vallen. De appels ter vervanging van de brie werkt al goed (sinds welgeteld drie dagen). De royal golds nemen de drang naar kaas niet helemaal weg, maar ik kan het gele goud laten staan naar blijkt.
Doel? Zeer bescheiden. Zit op 105 kilo adam en wil weer onder de 100 kilo komen.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
BMI is een richtmiddel, het geeft een 1e indicatie waar je je bevindt op de gezondheidsmeetlat.
Wil je het nauwkeuriger maken dan moet je 2 zaken toevoegen;
1 Een zgn "condylen" meting (das de breedte van het dikste deel van je scheenbeen net onder de knieschijf even simpel toegelicht)
2 Je moet een vet percentage meting doen
Dat maakt de meetlat fijnmaziger en je kan een betere/betrouwbaarder conclusie uit de gecombineerde meetwaarden halen.
Feitelijk bestaat gezondheid uit een 5 tal belangrijke variabelen; Het "Gezondheids Profiel"
1 Rookgedrag
2 Bloeddrukwaarde
3 Stress
4 Conditie
5 BMI
Het mandje met deze eigenschappen kan je elk voor 20% waarderen, hiermede kan je ook gelijk duidelijk maken dat een "slechte" BMI, in combinatie met 4 "goede" variabelen dus niet heel veel zegt idd, hence het verhaal door Dennis.
Idealiter wil je alle 5 variabelen goed hebben uiteraard, maar de rauwe, harde realiteit laat vaak een ander beeld zien.
Als ik mijn eigen interpretatie zou mogen geven op basis van gesprekken met specialisten dan zou ik de weging wel willen aanpassen.
Rookgedrag zou 40% moeten uitmaken van het risico, de overige 4 ieder dan voor 15%, dat is realistischer als je werkelijk beseft hoe desastreus roken is.
Zo kan ieder zijn/haar gezondheidsprofiel samenstellen, hoe lager het % des te beter uiteraard.
Wil je het nauwkeuriger maken dan moet je 2 zaken toevoegen;
1 Een zgn "condylen" meting (das de breedte van het dikste deel van je scheenbeen net onder de knieschijf even simpel toegelicht)
2 Je moet een vet percentage meting doen
Dat maakt de meetlat fijnmaziger en je kan een betere/betrouwbaarder conclusie uit de gecombineerde meetwaarden halen.
Feitelijk bestaat gezondheid uit een 5 tal belangrijke variabelen; Het "Gezondheids Profiel"
1 Rookgedrag
2 Bloeddrukwaarde
3 Stress
4 Conditie
5 BMI
Het mandje met deze eigenschappen kan je elk voor 20% waarderen, hiermede kan je ook gelijk duidelijk maken dat een "slechte" BMI, in combinatie met 4 "goede" variabelen dus niet heel veel zegt idd, hence het verhaal door Dennis.
Idealiter wil je alle 5 variabelen goed hebben uiteraard, maar de rauwe, harde realiteit laat vaak een ander beeld zien.
Als ik mijn eigen interpretatie zou mogen geven op basis van gesprekken met specialisten dan zou ik de weging wel willen aanpassen.
Rookgedrag zou 40% moeten uitmaken van het risico, de overige 4 ieder dan voor 15%, dat is realistischer als je werkelijk beseft hoe desastreus roken is.
Zo kan ieder zijn/haar gezondheidsprofiel samenstellen, hoe lager het % des te beter uiteraard.
- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
1: Ik rook niet, nooit gedaan ook.romo schreef: 1 Rookgedrag
2 Bloeddrukwaarde
3 Stress
4 Conditie
5 BMI
2: Bloeddruk. Meet ik wekelijks op 't zelfde moment(m'n ma is er indirect aan overleden) Heb 'n prima(lage) bloeddruk. Vanavond had ik 110/75 bij 56 hartslag.
3 Stress. Vaak te veel. Kort maar heftig. Dagelijks leven. Bedrijf/werk etc. Ja Stress heb ik wel vaak. Te vaak?
4Conditie: Goed tot zeer goed al zeg ik 't zelf voor m'n bijna 43 jaar oud.
5BMI. Normaal. 68kg bij 173cm
Maar ik tik in 't weekend wél de nodige biertjes weg

En ik drink op werkdagen tog wel zeker 8 bakken ZWARTE koffie...
-
Mijn status dan ook maar ff..
1 Rookgedrag
-Nog nooit gerookt.
2 Bloeddrukwaarde
-2 Maanden terug bloeddruk gemeten was volgens de arts "perfect".
3 Stress
-Hier scoor ik niet goed...heb een redelijke hoeveelheid stress op een dag.
4 Conditie
-Normaal gesproken durf ik mijn conditie goed te noemen (4 x per week zaalvoetbal) maar na- sinds een half jaar iets minder wegens liesbreuk welke ik nog moet laten opereren en dus minder kan sporten.
5 BMI
BMI bij mij onbekend maar 93kg bij 1.86 mtr...misschien zegt dat dat ik iets te zwaar ben.
Drinkgedrag is matig,in het weekeinde een paar wijntjes met wat biertjes.
6 bakkies koffie per dag..(alleen melk)
Verders biologisch eten en veel vis...vlees/kip eet ik weinig.(2 x per week)
1 Rookgedrag
-Nog nooit gerookt.
2 Bloeddrukwaarde
-2 Maanden terug bloeddruk gemeten was volgens de arts "perfect".
3 Stress
-Hier scoor ik niet goed...heb een redelijke hoeveelheid stress op een dag.
4 Conditie
-Normaal gesproken durf ik mijn conditie goed te noemen (4 x per week zaalvoetbal) maar na- sinds een half jaar iets minder wegens liesbreuk welke ik nog moet laten opereren en dus minder kan sporten.
5 BMI
BMI bij mij onbekend maar 93kg bij 1.86 mtr...misschien zegt dat dat ik iets te zwaar ben.
Drinkgedrag is matig,in het weekeinde een paar wijntjes met wat biertjes.
6 bakkies koffie per dag..(alleen melk)
Verders biologisch eten en veel vis...vlees/kip eet ik weinig.(2 x per week)
- Hielke
1. Rook niet en nooit gedaan. Drinken idem.
2. 107-73, hartslag 63. Zonet gemeten.
3. Geen stress van betekenis.
4. vanmiddag tijdens het tennis gaf ik een goeie imitatie van een hijgend hert. Matige conditie dus. Anderzijds, kan wel zonder problemen twee uur doorgaan op de baan. Slaap goed en voel me fit. Zeg het maar.
5. Ik ben vet. 105 kilo bij 1.80 meter. Kan het wel Facebook mooi proberen af te schilderen, maar de waarheid is hard.
2. 107-73, hartslag 63. Zonet gemeten.
3. Geen stress van betekenis.
4. vanmiddag tijdens het tennis gaf ik een goeie imitatie van een hijgend hert. Matige conditie dus. Anderzijds, kan wel zonder problemen twee uur doorgaan op de baan. Slaap goed en voel me fit. Zeg het maar.
5. Ik ben vet. 105 kilo bij 1.80 meter. Kan het wel Facebook mooi proberen af te schilderen, maar de waarheid is hard.
-
Das inderdaad aan de zware kant Hielke,de rest doe je wel goed.
Persoonlijk denk ik dat stress ook n zeer belangrijke factor is.
Persoonlijk denk ik dat stress ook n zeer belangrijke factor is.
- RVV
Teveel stress kan het Syndroom van Cushing veroorzaken.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Syndroom ... #section_4
Het syndroom van Cushing (ICD-10 E24) is een verzameling van klinische tekens en symptomen die veroorzaakt wordt door een te hoog cortisolgehalte in het bloed (hypercortisolemie). Dit kan een gevolg zijn van inname van medicijnen die corticosteroïden bevatten, zoals inhalatiecorticosteroïden of huidzalven, of van een te hoge cortisolproductie door de bijnieren of vanuit de hypofyse. Cortisol is een hormoon, dat gemaakt wordt in de bijnieren, aangestuurd vanuit de hypofyse. Het wordt ook wel het 'stresshormoon' genoemd, omdat het vrijkomt bij lichamelijke of geestelijke stress. Het breekt eiwitten af in de spieren, waarbij glucose vrijkomt en daardoor de bij stress benodigde energie. In de stofwisseling speelt het een rol bij:
de koolhydraathuishouding (het bevorderen van gluconeogenese in de lever)
de vetstofwisseling (het bevorderen van de lipolytische werking van adrenaline en noradrenaline)
de eiwitomzetting (katabolisme).
Cortisol remt onder meer ontstekingsreacties, en veroorzaakt een stijging van de hoeveelheid glucose in het bloed (hyperglykemie). Het lichaam reageert op het te hoge glucosegehalte door insuline te produceren. De langdurig verhoogde cortisol en het langdurig verhoogde insuline zorgen samen voor een abnormale verdeling van het lichaamsvet. Ook leidt een continu verhoogde productie van insuline uiteindelijk vaak tot suikerziekte (diabetes mellitus). Het verhoogde cortisol zorgt ook voor de afbraak van eiwitten in de huid en in het haar en verzwakt het bindweefsel. Cortisol heeft ook een remmend effect op een ander hormoon, ADH, wat ervoor zorgt dat iemand met het syndroom veel moet plassen (polyurie).
Typische vetverdeling: vetopstapeling ter hoogte van de buik (centrale adipositas), terwijl de armen en benen slank zijn en soms zelfs mager door spierafbraak.
Gewichtstoename. Door de ongewone vetverdeling over het lichaam lijkt iemand ook veel dikker.
Moonface (letterlijk 'maangezicht'), een rond opgeblazen gelaat
Bisonnek (ook wel 'buffalo hump' genoemd), een bochel van vet hoog op de rug
Dunnere huid, waarbij er sneller dan normaal blauwe plekken ontstaan
Striae (zwangerschapsstrepen) op buik en billen door gewichtstoename en verzwakking bindweefsel.
Vermoeidheid
Slaapproblematiek, waarbij het dag/nacht ritme moeilijk is te handhaven.
Dunner wordende spieren en vermindering spierkracht
Dunner en brokkelig wordende haren
Vaak moeten plassen (polyurie)
te hoog cortisol in het bloed. Het cortisol kan ook in het speeksel en de urine gemeten worden.
Overmatige acne
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Syndroom ... #section_4
Het syndroom van Cushing (ICD-10 E24) is een verzameling van klinische tekens en symptomen die veroorzaakt wordt door een te hoog cortisolgehalte in het bloed (hypercortisolemie). Dit kan een gevolg zijn van inname van medicijnen die corticosteroïden bevatten, zoals inhalatiecorticosteroïden of huidzalven, of van een te hoge cortisolproductie door de bijnieren of vanuit de hypofyse. Cortisol is een hormoon, dat gemaakt wordt in de bijnieren, aangestuurd vanuit de hypofyse. Het wordt ook wel het 'stresshormoon' genoemd, omdat het vrijkomt bij lichamelijke of geestelijke stress. Het breekt eiwitten af in de spieren, waarbij glucose vrijkomt en daardoor de bij stress benodigde energie. In de stofwisseling speelt het een rol bij:
de koolhydraathuishouding (het bevorderen van gluconeogenese in de lever)
de vetstofwisseling (het bevorderen van de lipolytische werking van adrenaline en noradrenaline)
de eiwitomzetting (katabolisme).
Cortisol remt onder meer ontstekingsreacties, en veroorzaakt een stijging van de hoeveelheid glucose in het bloed (hyperglykemie). Het lichaam reageert op het te hoge glucosegehalte door insuline te produceren. De langdurig verhoogde cortisol en het langdurig verhoogde insuline zorgen samen voor een abnormale verdeling van het lichaamsvet. Ook leidt een continu verhoogde productie van insuline uiteindelijk vaak tot suikerziekte (diabetes mellitus). Het verhoogde cortisol zorgt ook voor de afbraak van eiwitten in de huid en in het haar en verzwakt het bindweefsel. Cortisol heeft ook een remmend effect op een ander hormoon, ADH, wat ervoor zorgt dat iemand met het syndroom veel moet plassen (polyurie).
Typische vetverdeling: vetopstapeling ter hoogte van de buik (centrale adipositas), terwijl de armen en benen slank zijn en soms zelfs mager door spierafbraak.
Gewichtstoename. Door de ongewone vetverdeling over het lichaam lijkt iemand ook veel dikker.
Moonface (letterlijk 'maangezicht'), een rond opgeblazen gelaat
Bisonnek (ook wel 'buffalo hump' genoemd), een bochel van vet hoog op de rug
Dunnere huid, waarbij er sneller dan normaal blauwe plekken ontstaan
Striae (zwangerschapsstrepen) op buik en billen door gewichtstoename en verzwakking bindweefsel.
Vermoeidheid
Slaapproblematiek, waarbij het dag/nacht ritme moeilijk is te handhaven.
Dunner wordende spieren en vermindering spierkracht
Dunner en brokkelig wordende haren
Vaak moeten plassen (polyurie)
te hoog cortisol in het bloed. Het cortisol kan ook in het speeksel en de urine gemeten worden.
Overmatige acne
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Goed topic dit, gelijk vanavond weer begonnen met fitness
, ging de verkeerde kant op.