Transvetten, voedingsleer en wetenswaardigheden over voeding

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
AlexMK4

Re: Transvetten, voedingsleer en wetenswaardigheden over voe

Bericht door AlexMK4 » 29 aug 2012, 16:56

En wat is nou het doel van al deze bewuste voedingsdeskundigen hier in dit topic? Jullie gokken erop dat dit alles ervoor zorgt dat je een jaartje langer leeft?

:wheelchair:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 29 aug 2012, 17:20

allen schreef:
Dennis Cavallino schreef:De meer traditionele dranken (goede wijn, single malt whisky, cognac etc. etc.) hebben die nadelen niet of nauwelijks
Goed dat ik zo nu en dan liever een mooi glas whisky ipv cola light heb... :mrgreen:

En als iemand me nog even serieus kan vertellen waarom ik gevoelsmatig 5 kilo te licht blijf ondanks dat ik dagelijks meer eet dan de gemiddelde surinamer, sport en dagelijks een kilometer of 10-15 met de hond blijf lopen? Ik geloof best dat een hoop voedsel niet goed is, maar dik van ongezond voedsel word ik iig in het geheel niet.
Wel Dom....... :lollerdelol:

Shakes

Bericht door Shakes » 29 aug 2012, 17:31

@ Alex,

ik kan alleen voor mezelf praten maar leven is maar leven. Ik wil graag dingen bewust kunnen meemaken en doen. Ook op latere leeftijd. Nu dus investeren.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 29 aug 2012, 17:32

AlexMK4 schreef:En wat is nou het doel van al deze bewuste voedingsdeskundigen hier in dit topic? Jullie gokken erop dat dit alles ervoor zorgt dat je een jaartje langer leeft?

:wheelchair:

Niet heus, maar wel "kwaliteit van leven" als je ouder wordt.........

Je kan 60 worden en vanaf je 30 Diabetes type 2 hebben en dus 30 jaar krukken

je kan 60 worden, in blakende gezondheid om dat je relatief gezond eet, rust, niet te veel stress aan de kop, niet rokend, goede conditie met passend gewicht..........en dan omvallen............maar dan heb je wel kwaliteit van leven gehad, zonder 4 keer per dag een Insuline spuit in je donder te stoppen en op je 45 gangreen te hebben zodat ze je onderbeen mogen amputeren....................

choose your poison.............

edit; wat Nandor zegt.......

AlexMK4

Bericht door AlexMK4 » 29 aug 2012, 19:26

Ik verbaas me over de voorliefde voor kip bij veel 'sporters'. Wel eens gehoord over de hoeveelheden teringzooi die ze in kip spuiten ter preventie van ziekten e.d?

Al rekening gehouden met de erfelijkheid van vele soorten kanker. Dat voorkom je met een goede voeding ook niet echt. Verminderd het risico wel!

Let je op tijdens mobiel bellen voor de dosis straling op je hoofd? Heb je je wi-fi netwerk thuis al uitgezet? Al mondkapjes gekocht voor buitenshuis?

Mijn punt is dat ik van mening ben dat iedereen gewoon lekker normaal moet doen. Lekker eten, genieten van een wijntje op z'n tijd. Daar is volgens mij nog nooit iemand direct dood aan gegaan?

P.S. Ik ben overigens nogal nuchter ingesteld over dit soort onderwerpen. Ik probeer niemand te kwetsen ofzo hoor. Ben gewoon van mening dat extremen nooit goed zijn. Zowel extreem 'gezond', als extreem ongezond.

RVV

Bericht door RVV » 30 aug 2012, 00:04

Jaartje langer leven, jaartje korter leven, wie zal het zeggen.. Geen idee. Wat ik wel weet voor mezelf is dat je voor je 50e het allemaal wel los loopt. Na je 50e gaat de klok tikken en is het heel moeilijk om nog gezondheidswinst te pakken. Als je dan al niet een ziekenhuis klantje bent geworden. Eenmaal een chronische slopende ziekte, tja dan roept iedereen "gezondheid is het belangrijkste goed". Je kunt er beter 10 jaar eerder er wat aan doen. En echt gezond je 50e levensjaar binnen wandelen. Dan maak je ook nog mee dat je kinderen, kinderen krijgen. Waar je dan tegen die tijd ook nog een beetje fit achter aan kunt huppelen ipv uit een rolstoel je afvragen waarom heb ik mijn gezondheid toch zo verwaarloosd toen ik nog de kans had om er invloed op uit te oefenen.

Ik zei het al eerder ga eens een middagje bij de ingang van een ziekenhuis zitten, mensen (50/60 plussers) observeren die zwak, ziek en misselijk het ziekenhuis binnenrollen of uithuppelen met krukken. Bepaal dan de kwaliteit van leven die je zelf voor ogen hebt als je die leeftijd hebt bereikt. Want tegen die tijd is het alleen nog maar roeien met de gezondheidsriemen die je hebt.

RVV

Bericht door RVV » 30 aug 2012, 00:16

Overigens geloof ik ook niet in "extreem" gezond. Wel in extreem ongezond. Of je leeft gezond (binnen de beschikbare kaders) of je leeft ongezond of erger, extreem ongezond. Extreem gezond is namelijk in mijn ogen extreem ongezond.

Alles draait om balans. De grap is, dat gezond leven helemaal geen offers kost. Het kost je niet eens geld, zeker niet meer dan als ongezond of extreem ongezond leven.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 30 aug 2012, 08:11

@Allen: ik ken wel meer mensen die zich helemaal te buiten gaan aan vetten en suikers in hun voedingspatroon. Ze zijn echter zo dun als een rietje.

Tot ze met hartkwalen bij de huisarts kwamen. Na onderzoek bleek dat ze net zo'n vet hart hadden als iemand die 'dik' was. Weleens een vet en gezond hart met elkaar vergeleken (op foto... lol!)? Best scary!

Dat het hart ook vet wordt, wordt vaak onderschat, omdat wij ons nogal focussen op lichaamsgewicht en bmi.

Gelukkig houdt die goeie whisky je bloed dun en kan je broer je altijd nog reanimeren. :blink:

----

@Alex: zelf geniet ik enorm van 't leven, maar toen ik echt vet werd begon ik ook allerlei klachten te krijgen. Daardoor kon ik niet meer genieten. Verder zal ik ook nooit zo spastisch op mijn voeding letten als sommigen hier doen. Dat is hun goed recht én de mijne. Bewustzijn wat eten met je lichaam doet kan geen kwaad, net als de punten die jij noemt (en nog vele anderen). Helaas (of gelukkig) hebben we niet alles in de hand en zullen we het leven moeten leiden zoals 't is.

Erfelijkheid is ook zo'n issue. Mijn vader is gestorven aan een aneurysma in zijn hersenen die is geknapt (overigens nadat 'ie een te grote hoeveelheid benzeen heeft ingeademd dat in zijn nieuwe matras zat). Aan de ene kant kun je zeggen dat je als kind onderzoek wil laten doen, maar stel dan dat je weet dat je ook een aneurysma hebt, dan ga je daar misschien naar leven. Je wordt of heel depri, of losbandig. Beide is ongezond. Veel mensen hebben een aneurysma (of meerdere) en gaan uiteindelijk aan iets heel anders dood. Ook kan een aneurysma een bloeding veroorzaken of simpelweg verslechteren doordat iemand heeft gerookt (zoals mijn pa vroeger). Ik denk dan bij mijzelf: ik rook niet, dus ik heb meer kans om daar niet aan te zullen sterven. Verder krijg ik voldoende stoffen binnen die goed zijn voor hart, aderen, bloed etc. Ik denk er verder niet overna, want ik heb vroeger al een paar keer de dood in de ogen gekeken en lig daar verder niet wakker van. Als ik nu ter plekke dood neerval is mijn leven mooi geweest. Zo leef ik. Deed mijn pa ook. Dat zorgt voor rust.

Waar ik wel heel bewust van ben is dat ik minder stress moet hebben. Geen hoofdpijnen meer. En ik vertik 't vanaf nu om me te laten inenten, want dan krijg je zoveel troep binnen die bloedingen kunnen veroorzaken. Ik was sowieso al anti medicijnen. Maar dat is weer een heel andere discussie.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 30 aug 2012, 09:01

De man met de zeis, ontloopt niemand................

Life is a fatal disease.............

Tot zo ver de peptalk voor vanochtend...................... :D

RVV

Bericht door RVV » 31 aug 2012, 12:47

Veel mensen herkennen mij (niet) meer :oops: , daarom even een before en after foto :D
Bijlagen
Ricotoen.jpg
Ricotoen.jpg (75.32 KiB) 1707 keer bekeken
Rico.jpg
Rico.jpg (90.76 KiB) 1707 keer bekeken

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 31 aug 2012, 12:52

:thumbup:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 31 aug 2012, 12:55

Uhm ja, dat scheelt wel enigszins Rico! :thumbup:

dvh

Bericht door dvh » 31 aug 2012, 12:59

Wat een verschil !
Ik had wel eens een foto van je gespot zoals bovenstaande.. Maar dit is wel een behoorlijke metamorfose !

Goed bezig ! Zelf als man durf ik te zeggen dat je er stukken beter uit ziet :mrgreen:

Shakes

Bericht door Shakes » 31 aug 2012, 13:16

Zo dan!

Ook altijd onder de indruk van Metin. Ook een ongekende metamorfose.

N.

Peric

Bericht door Peric » 31 aug 2012, 13:41

Maar bij Metin zit er inmiddels toch wel weer wat aan?

Voor mij is het geen exact science hoor, of een bepaalde levenswijze. Ik doe het omdat ik me er goed bij voel. En ben nogal een zeikerd met eten. :)

En respect Rico, dat valt niet mee om zoveel af te vallen. Nu nog vast zien te houden..

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 31 aug 2012, 16:04

goed bezig!! dat scheelt echt veel :thumbup:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 31 aug 2012, 16:17

In hoeveel tijd heb je dat gefixt Rico? Behoorlijk verschil zeg! :thumbup:

RVV

Bericht door RVV » 31 aug 2012, 17:36

7 november vorig jaar op mijn trouwdag ging de knop om. Toen bedacht ik me dat het eigenlijk niet langer zo kon voor mezelf. 108 kilo zag ik verschijnen.

Eerste doel was 80 kilo. dat haalde ik halverwege maart dit jaar, 2e doel werd 75 kilo, wat ik halverwege juni dit jaar bereikte, toen voor het gewicht gegaan wat ik vroeger zeg maar tot mijn 21e woog en dat 71 kilo. Dat gewicht bereikte ik halverwege juli. Sindsdien ben en blijf ik op dit gewicht. Natuurlijk wat dagelijkse schommelingen tussen de 70,5 en 71,5 maar gemiddeld is het 71 kilo. Vetmassa neemt langzaam af en spiermassa neemt langzaam toe. Geen ambities om flink te groeien in spiermassa, zeg maar 5 tot 10 kilo aan spieren er bij. Wel blijvend werken om de zooi strakker te maken/houden. Vanaf het begin gedaan, daardoor geen overtollige huid of vel aan mijn lichaam te bungelen. Dat is wel zo lelijk.

Heb geen speciaal dieet gevolgd, geen pilletjes, poedertjes of dieetdrankjes gebruikt. Wel me erg in de werking van voeding verdiept, wat voedsel met je doet, wat effectief is en wat je beter kunt mijden. Gekozen voor het eten van veel volume maar lage caloriën, vleesconsumptie met 50% naar beneden geschroefd. Koolhydraten consumptie met 60% naar beneden geschroefd (90% minder brood, jammer want dat vind ik echt lekker). Daartegen veel fruit gaan eten, extra veel groenten. Vetten, is een beetje verschoven. De slechte dierlijke vetten sterk verminderd. Toegevoegde vetten veel vermeden, dus gefrituurd eten laten staan. Op een uitzondering na. Snackbars helemaal uit de ban. Daartegen eet ik elke dag een ons walnoten. dik 700 kcal. Maar alleen maar gezonde onverzadigde vetten ook nog eens bomvol Omega 3 vetzuren. Verder snoep ik niet meer, alle fabriekskoekjes chips ed eet ik niet meer, anders met hoge uitzondering. Verder af en toe best lekkere dingen zoals ijsjes, (vers schepijs) zelfgemaakte bonbons van de delicatesse winkel. Ook af en toe een pizza (vers) lekker hoor. Verder 1 keer in de week chinees. Maar niet meer tot op de bodem alles leeg eten. Dus met mate.

Ik hou van scherp eten, en dan heb ik het ook over echt scherp. Een rauwe rode peper knaag ik zo weg, ook goed voor de vetverbrandende processen in je lichaam. Verder kan me een maaltijd niet scherp genoeg zijn. Voor de eiwitten regelmatig eitjes eten, paar keer in de week een bak magere kwark. Ook altijd 1 keer in de week uit eten, waar ik gewoon datgene kies wat ik lekker vind. Heb mezelf iig nooit gestraft door me dingen te ontzeggen. Wel veel verkeerde voeding uit gesloten. Maar dat mis je eigenlijk niet.

Fabrieksvoeding zit bomvol met verslavende smaakversterkers en stoffen, met als enig doel je er meer er van te laten eten dan je behoefte er aan hebt. Kijk eens naar de groei van de verpakkingen in de supermarkten afgelopen jaren. Er is steeds meer in gaan zitten, vroeger was een zak chips van 150 gram al veel. Nu heb je zakken van 225 tot 250 gram. Die eet je net zo makkelijk in 1 keer leeg als een zak van 150 gram. In voedselmassa stelt 250 gram niet eens zoveel voor. 2 grote appels wegen ook al snel 250 gram samen. Alleen die appels zijn samen 120 kcal. Die zak chips is 1250 kcal. Beide geven een even vol gevoel in je maag. Veel eten wat lekker is gemaakt door de voedselindustrie of eigenlijk al het eten. Bevatten veel kcal. Kcal. die je als mens niet nodig hebt maar wel heel makkelijk inneemt. Hoe makkelijker je bepaald voedsel kan wegeten, des te hoger de calorische waarde. Op die manier krijg je als je er niet op let heel veel caloriën binnen waarmee het lichaam niet zo veel kan, behalve opslaan als reservevet.

De sleutel van afvallen en op gewicht blijven is letten op wat je eet. Zorg er voor dat je niet te veel voedsel wat makkelijk wegknaagt onder handbereik hebt. Zorg ervoor dat je veel vezelvolume binnenkrrijgt. En zorg er voor dat lichaam voedsel als brandstof gaat gebruiken DUS energie verbranden. Hoe maakt niet uit. Als je maar bewust energie verbrand. Fietsen, wandelen, harlopen, zwemmen, extra de trap pakken, klussen tuinieren whatever.. als je maar de kachel blijft oppoken. BEWEGEN dus.

Als je mij vraagt was het zwaar? Zeg ik nee. Nu eenmaal op het gewicht wat ik wil blijven, dat vind ik een stukje lastiger. De flow om af te vallen is er niet meer, maar ik wil wel voldoende voedsel binnen krijgen en niet zwaarder worden.

Maar de soep wordt niet zo heet gegeten. ik schreef het al eerder 9000 kcal. = 1 kilo vet. Ik moet omgerekend 18 big macs eten om een kilo in vet aan te komen. Dat is echt wel onder controle te houden. Al was het maar omdat ik macdonalds troep beschouw als het allerslechtse voedsel wat je überhaupt kunt eten.

Hoe slecht? Gewoon deze film kijken en je komt nooit weer bij een mcdonalds.

Rebel

Bericht door Rebel » 31 aug 2012, 18:06

Oke, nu bekijk ik jouw berichten toch wel met andere ogen Rico.
Voor zulke metamorfes moet je toch wel karakter en doorzettingsvermogen hebben.
Respect.

AlexMK4

Bericht door AlexMK4 » 31 aug 2012, 18:32

Hoe ben je ooit zo zwaar gekomen dan? Want dat gebeurt niet met normaal eten en normaal bewegen.

Knap dat je toch weer zoveel bent afgevallen.

Shakes

Bericht door Shakes » 31 aug 2012, 18:54

Had het er vandaag in de gym weer over en eigenlijk komt het neer op wat Rico zegt. Het is een kwestie van wennen en daarna een gewoonte. Het kost niet veel meer moeite, het kost niet veel meer geld maar wat je ervoor terugkrijgt is zoveel waard.

N.

Shakes

Bericht door Shakes » 31 aug 2012, 19:03

Afbeelding

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 31 aug 2012, 20:45

Rico: fantastisch man! Wat een verschil..... :shock: echt geweldig knap. :)

Ik zal komende week ook weer beginnen met fitness. Week of 6 weinig gedaan, druk op het werk etc.... nou dat merk je gelijk. Niet fit, weinig energie. Ik was altijd een tenger ventje maar ik ben de 30 voorbij (32 nu) en begin her en der ook wat vetrolletjes te krijgen. :? Kon voorheen eten wat ik wilde, kwam nooit aan. Da's wel ietwat voorbij.

Dit topic is een goede motivatie.

Hielke

Bericht door Hielke » 31 aug 2012, 22:09

Het is knap wat Rico voor elkaar heeft gekregen. Heel knap.

Maar 20 jaar zwaarlijvig zijn en dan nu naar 71 kilo en daar blijven?

Het verhaal van de zak chips van 1250 calorieën en de twee stuks fruit van 125 calorieën is het opvolgen waard. Niet dat ik iedere week een zak chips eet. Maar wel iedere avond iets hartigs. Kaas meestal, pinda's, soms bitterballen.

Zit ik met m'n gewicht? Nee en ja. M'n ego kan het hebben, m'n gewrichten protesteren meer en meer (leeftijd?). Ik speel 2 a 3 fanatieke tennispotjes per week. Voor zover mijn lichamelijke beweging. Veel te weinig natuurlijk. Dat ik aan de verkeerde kant van de 100 kilo zit heeft (mijns inziens) met gewenning te maken. Ik ben gek op aardappelen, schep graag nog eens extra op.

De info mbt de Aziaten die nooit zuivel drinken/eten is interessant. Ik drink veel melk, altijd vla als toetje. Je hebt het dus helemaal niet of weinig nodig.

Zo, nu eerst even een stukje kaas :wink:

RVV

Bericht door RVV » 01 sep 2012, 12:56

AlexMK4 schreef:Hoe ben je ooit zo zwaar gekomen dan? Want dat gebeurt niet met normaal eten en normaal bewegen.

Knap dat je toch weer zoveel bent afgevallen.

Dat is een goede vraag, ten eerste is er natuurlijk geen enkel excuus voor naar jezelf om (zo) zwaar te worden. Maar het is ook iets wat je overkomt. Gewichtstoename komt in 95% van de situaties voor door overconsumptie. Niet een keer veel eten, of af en toe veel eten. Maar door stelselmatig iets meer eten dan je dagelijks verbrand. Als je 25 kcal. per dag meer eet dan je verbrand, dan bouw je in een jaar 9000 kcal. Aan vet op en dat is 1 kilo vet. Doe dit ongemerkt 20 jaar lang en je wordt daardoor 20 kilo zwaarder. Bij mij ging het in een bepaalde periode van mijn leven wel wat harder. Maar ik bedoel er mee aan te geven dat je ongemerkt zomaar kilo's zwaarder kunt worden in de loop der jaren. Maar wat de belangrijkste oorzaak is geweest, is een stuk desinteresse voor mijn eigen gezondheid. En je vind het altijd nog wel meevallen. Er lopen altijd dikkere buiken rond dan jou, dus spiegel je je daar aan en sus je je eigen geweten. Ja je weet het wel, maar de moeite die je moet doen om op gewicht te blijven zit in de weg, laat staan de moeite die je moet doen om af te vallen. Want afvallen is jezelf straffen, want door je zaken te ontzeggen straf je jezelf. Daarom ben ik me gaan verdiepen in wat voedsel met je lichaam doet. Eenmaal die wetenschap voor jezelf, kom je tot de conclussie dat je jezelf straffen helemaal niet nodig is. Het is een kwestie van verleggen. Het appel vs chips verhaal is 1 voorbeeld maar zo kun je veel voorbeelden bedenken. Waarbij ook veel winst zit in kleine dingen. Luxe toetjes met 140 kcal. Per 100 gram of magere kwark met 45 kcal. Per 100 gram. 3 eetlepels mayonaise of 2 eetlepels tomatenketchup. 100 gram borrelnootjes of 100 gram walnoten. Zo kun je tientallen voorbeelden bedenken waar veel winst in zit. Zonder dat je jezelf qua voedselinname tekort hoeft te doen. Maar de prioriteiten moet je zelf stellen, iemand anders doet het namelijk niet voor je.

In mijn verhaal hierboven ben ik 1 heel belangrijk argument vergeten. Niet alleen mijn eigen gezondheid was de reden, maar vooral de gezondheid van mijn eigen kinderen. Als ouder ben je nu eenmaal HET voorbeeld voor hun eigen zelfbeeld. En hoe kun je nou je kinderen op de effecten van voedsel laten letten als het jezelf niet eens lukt? Dat is net zo hypocriet als rokende ouders die zeggen tegen hun kinderen dat roken slecht is. Of ouders die elk weekend zich lam zuipen en hun kinderen er op wijzen dat ze niet mogen drinken als ze gaan stappen. Goed voorbeeld doet volgen, maar slecht voorbeeld helemaal. Kijk om je heen, dikke ouders hebben (uitgezonderd) vaak ook dikke kinderen. En niets is zo erg voor een kind als te dik zijn en daarmee in een sociaal isolement te geraken. Kinderen zijn keihard en dikke kinderen vallen vaak buiten de groep. Daarbij is het op dieet zetten van je kind ook nog eens een regen in de drup verhaal. Om die ellende voor te zijn vond ik dat ik als ouder zeker het goede voorbeeld moest geven. Overigens zijn mijn kinderen absoluut niet te dik.

Plaats reactie