Transvetten, voedingsleer en wetenswaardigheden over voeding
- RVV
Re: Transvetten, voedingsleer en wetenswaardigheden over voe
Jaja mooi gelul om lekker te genieten van alcohol. Ja 1 glas per dag is effectief naar het schijnt. 2 glazen of meer kost het gezondheid.
- Dennis Cavallino
Ligt eraan wat je drinkt én hoe je verder leeft. Daar is onderzoek naar gedaan*.RVV schreef:Jaja mooi gelul om lekker te genieten van alcohol. Ja 1 glas per dag is effectief naar het schijnt. 2 glazen of meer kost het gezondheid.
Het meest gezonde is rode wijn. Toch is dat niet 't volledige verhaal. Eigenlijk is voor iemand met een gezonde levensstijl een glas of 4 rode wijn erg gezond, qua alcohol dan.
Nadelen zijn: calorieën die je binnenkrijgt. Daarom dus vooral geschikt voor mensen met een gezonde levensstijl. Je hoeft ook niet iedere dag zoveel te zuipen. Af en toe is prima.
Bij bier krijg je al gauw te maken met stoffen die je een dikke pens bezorgen (bij mannen). Af en toe een biertje kan geen kwaad.
Bij een paar glazen witte wijn krijgen vrouwen last van cellulitis.
In een heel kleine hoeveelheid whisky zit in principe genoeg alcohol om je bloed dun te houden en hart- en vaatziekten te voorkomen.
*Ik heb meegedaan aan TNO onderzoeken. 3 jaar lang. Ik was door mijn gewicht een back-up deelnemer.

De resultaten logen er niet om. Was erg leerzaam en leuk. TNO zat een beetje met de handen in 't haar hoe ze dit nu op een verantwoorde wijze aan de wereld moesten vertellen.
Teveel alcoholconcumptie zorgt idd voor heel veel klachten, maar wat er helaas teveel wordt gezopen is slechte alcohol. Alcohol kun je op diverse manieren stoken. Veel dranken krijgen alchol toegevoegd dat is gemaakt van afvalproducten (aardappelschillen, kersenpitten etc. etc.). Daar komen vaak nog geur- en smaakstoffen bij. Dat is echt allemaal troep. De meer traditionele dranken (goede wijn, single malt whisky, cognac etc. etc.) hebben die nadelen niet of nauwelijks.
TEVEEL is nooit goed.
-
En 1 in het verkeer is al te veel.
- Bert ///M3
Ligt er aan of je consumptie dmv gedistileerd alcohol (ethanol C2H5OH) gemaakt is of dat ze het zelf hebben laten gisten. Ik ben geen expert op gebied van het bereiden van alcoholische dranken maar heb wel eens 100% consumptie alcohol vervoerd. Dat is gewoon puur 100% ethanol. (word in een lab getest voor en na vervoer ook in geval dat de tanks niet schoon waren etc) Dranken zoals whiskey die 40% alcohol bevatten worden daarmee bereid. De zwaardere alcoholische dranken kan je ook niet bereiden door ze te laten gisten omdat de bacteriën die dat proces veroorzaken dood gaan bij een te hoog alcohol percentage. Dat is ook de reden dat je bijvoorbeeld wijn niet bewaren kan en de zwaardere dranken wel, bacteriën kunnen niet leven boven een alcoholpercentage van ik meen 13-15%. Bij dranken die ze laten gisten kan je als bijproduct methanol hebben (C3OH) en dat is zwaar giftig in grote hoeveelheden. Dit is ook waar je hoofdpijn van krijgt bij een kater. Bij de zwaardere gedistileerde dranken die van twijfelachtige afkomst zijn kan dat er ook in zitten als het distillatieproces niet goed gegaan is. Daarom ontstaan er zo veel klachten door thuis gestookte drankjes.
Over melk en zuivelproducten. Aziaten bijvoorbeeld drinken en eten geen zuivelproducten. Wij Europeanen hebben het zelf niet door maar Aziaten vinden ons ontzettend stinken door die zuivelproducten. Wel zie je dat het gebruik van zuivelproducten daar ook begint toe te nemen, sinds bedrijven als Pizzahut en McDonnalds daar ook steeds populairder worden (denk aan kaas op pizza's en cheesburgers, en je kan ook al meer zuivelproducten krijgen bij zaken ala 7-11 enzovoort)
Over melk en zuivelproducten. Aziaten bijvoorbeeld drinken en eten geen zuivelproducten. Wij Europeanen hebben het zelf niet door maar Aziaten vinden ons ontzettend stinken door die zuivelproducten. Wel zie je dat het gebruik van zuivelproducten daar ook begint toe te nemen, sinds bedrijven als Pizzahut en McDonnalds daar ook steeds populairder worden (denk aan kaas op pizza's en cheesburgers, en je kan ook al meer zuivelproducten krijgen bij zaken ala 7-11 enzovoort)
-
- Auto: M3P, 130i
Chicken wings, chicken nuggets zijn helemaal niet verkeerd. Geeft je vleugels en body:

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/ol ... olt-328610

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/ol ... olt-328610

- Dennis Cavallino
Daar ben ik 't ook niet mee eens. Ten eerste is ieder mens verschillend en iedere soort drank ook.Shakes schreef:En 1 in het verkeer is al te veel.
Leuke discussies over gehad en onderzoeken mee gedaan/gevolgd. Feit is dat iemand die 1 drankje (of beter nog: 2) op heeft zich erg bewust is van zijn 'fout' en dus zeer geconcentreerd rijdt (in tegenstelling tot iemand die niet drinkt).
Boven de 2 drankjes begint de concentratie enorm af te nemen. Sterker nog, dan heeft men niet meer door wat men fout doet.
Wat ZEER GROTE invloed heeft op rijvaardigheid zijn de volgende zaken:
- muziek
- vermoeidheid
- nachtblindheid (vooral icm regen en kunstmatige verlichting 's nachts een groot probleem)
Muziek zorgt voor evenwichtsorganen die niet goed functioneren, waardoor zaken als zicht, oog-hand coordinatie en informatieverwerking uit balans zijn
Vermoeidheid verergert allerlei van dit soort 'symptomen', en vooral concentratie neemt sterk af.
Nachtblindheid wordt sterk onderschat
Die zaken zorgen op zaterdagavond voor méér problemen in 't verkeer dan alcohol. Als er
- muziek
- vermoeidheid
EN
- teveel alcohol in 't spel is, dan is de kans op ongelukken zeer groot
Tevens is rij-ervaring van mensen in 't donker, mét passagiers vaak erg beperkt. Ze schatten situaties daardoor verkeerd in. Remafstanden nemen toe. Doordat je in een 'disco' teveel db's hebt ervaren, is je gehoor slecht en merk je onbewust niet dat je te hard rijdt. Daardoor vliegt men 'opeens' uit de bocht.
Volgens onderzoekers zorgt 't drinken van 1 biertje voor je op zaterdagavond in de auto stapt ervoor dat je je bewust bent van 't gevaar. Je weet niet precies welk gevaar als je bovenstaande niet weet, maar die alertheid is niet slecht. Het eerste half uur werkt de alcohol nog niet eens. 't zit dus puur tussen de oren.
Iemand die nooit drinkt kan van 1 drankje al helemaal koekielam worden. Zeker op een lege maag.
Iemand met een burnout/bore out kan van 1 drankje helemaal hyper of zelfs agressief worden.
Wees dus alsjeblieft realistisch ipv alles over 1 kam te scheren. Die nuance die ik hier aanbreng maakt 't lastig om er beleid op uit te voeren, maar ik voel mij niet onverantwoord als ik met 1 a 2 bier achter 't stuur stap. Ik ben heel mijn leven al zeer bewust met alcoholconsumptie omgegaan. Ik kan drank prima laten staan.
Voorlichting zou imho veel meer over concentratie in 't verkeer moeten gaan en minder moeten hameren op alcohol. Verder vind ik 't verbieden van alcohol minder verstandig dan het aanleren van 'genieten' van alcohol én daar verstandig mee om te gaan. Ik ben mijn ouders zeer dankbaar dat ze mij goed op weg hebben geholpen. Al mijn leeftijdsgenootjes waren vaak (stiekem) dronken. Ik nooit. Ik ken mijn grenzen en vind zuipen om 't zuipen niet lekker. Dat was met een belerende opvoeding nooit gelukt wellicht...
Dat neemt niet weg dat ik iemand die bezopen achter 't stuur plaats neemt een grote mongool vindt.
-
Dus als ik het goed begrijp zijn mensen die 2, niet 1 alcholische consumpties gebruiken voor ze de weg op gaan geconcentreerder en alerter dan mensen die niet drinken? De nuances over tijd en volle/maag/lichaamsgewicht/geslacht laat ik even achterwege maar dat zeg je in grote lijnen.
Vind dat nogal discutabel eerlijk gezegd. Gister ook hetzelfde verhaal gehoord van iemand die met drank op veel beter kon sturen dan zonder. Helaas zonder rijbewijs maar dat is ook maar een nuance. Dit was na zes cocktails. Ik heb het idee dat mensen zichzelf nogal overschatten en de gevaren onderschatten.
Daarnaast heb ik een kilometerteller die aangeeft hoe snel ik onderweg ben. Daar heb ik geen geluid voor nodig. Misschien heb ik daar nu ook wel de verkeerde auto voor maar goed.
Vwb nachtblindheid daar kan ik zeker inkomen. Maar is het dan niet zo dat mensen die weten dat ze nachtblind zijn alerter achter het stuur gaan zitten net als de bestuurder met alcohol in zijn mik.
Ik ken je rijvaardigheden, en een heel klein beetje van je opvoeding
en dat is in jouw geval beide prima gelukt maar ik kan me toch niet voorstellen dat dat bij veel Nederlanders beide geslaagd is. Elk weekend vallen er, grove schatting, 4/5/6 doden door alcohol in het verkeer. Vaak niet eens de beschonken bestuurders maar toch......
Vind dat nogal discutabel eerlijk gezegd. Gister ook hetzelfde verhaal gehoord van iemand die met drank op veel beter kon sturen dan zonder. Helaas zonder rijbewijs maar dat is ook maar een nuance. Dit was na zes cocktails. Ik heb het idee dat mensen zichzelf nogal overschatten en de gevaren onderschatten.
Daarnaast heb ik een kilometerteller die aangeeft hoe snel ik onderweg ben. Daar heb ik geen geluid voor nodig. Misschien heb ik daar nu ook wel de verkeerde auto voor maar goed.
Vwb nachtblindheid daar kan ik zeker inkomen. Maar is het dan niet zo dat mensen die weten dat ze nachtblind zijn alerter achter het stuur gaan zitten net als de bestuurder met alcohol in zijn mik.
Ik ken je rijvaardigheden, en een heel klein beetje van je opvoeding

- Arthur
- Auto: Nr.51
Ik neem gewoon een paar "shakes"... 

- RVV
Ik vind je verhaal Dennis, vooral een verhaal wat er vooral is om regelmatig tot fors drinkgedrag goed te praten. Tot 4 glazen per dag zelfs. Toe maar. Zit toch al snel in de hoek van lichamelijke en geestelijke afhankelijkheid. Koren op de molen van "drinkebroeders" die elk excuus aangrijpen om te kunnen drinken. Als ze daarbij ook nog eens een gezondheidsclaim kunnen gebruiken komt het helemaal goed uit. Je verhaal over "goede" alcholisische dranken en meuk drank schuif ik een beetje in de hoek van goede suikers en slechte suikers. Er zijn geen goede of slechte suikers. Net zo goed als er geen goede of slechte alcohol is. Alcohol is een stof die door ons lichaam als een gifstof wordt beoordeeld. En ook chemisch gezien als zodanig zal worden afgebroken. Waarbij de lever er een zware klus aan heeft. Resultaat, levercirose. Ofwel littekenvorming in de lever. Ach boeien toch. Alleen is dit een onomkeerbaar proces. Want elke vorm van littekenvorming is afsterving van dat deel van de lever. Nu kan die lever het nog vrij lang volhouden. Maar andere afbraak processen in je lichaam zullen veel eerder aan werkzaamheden inboeten. Overigens komt slokdarmkanker veel voor bij regelmatige tot zware drinkers (vanaf 3 glazen per dag/dagelijks) verder beschadigd ons darmstelsel met als resultaat een lekkende darm en daardoor erg slechte vitamine en voedingsstoffen opname. Laat zich wel raden wat dat met je lichaam doet. Ondertussen heb je ook vrij grote kans op maagzweren. En dan wil ik het al helemaa niet hebben over de kans op neurologische aandoeningen. Ach het klinkt ook als gezeur, want alcohol drinken is ook gezellig en kom niet aan "onze" gezelligheid toch? Als je lichaamelijk voordeel van alcohol wilt hebben is dat vooral om andere slechte gezondheidsinvloeden te elimineren. Je kunt beter aan die slechte gezondheidsinvloeden "werken" / tegen gaan dan alcohol als "medicijn" voor je lichaam te gaan gebruiken. Verder vind ik het verhaal over alcohol en verkeer 1 of 2 glazen maakt je scherper te zat/zot voor woorden. Nog erger de excusen die voor alcohol spreken tov allerlei andere invloeden die de rijvaardigheid beinvloeden. Ja aan je radio draaien is gevaarlijk in een zak snoep graaien tijden het rijden ook. Bewust van te voren je geestelijk vermogen onder invloed van alcohol te stellen is in mijn ogen ALTIJD misdadig. Of je nou wel of niet beter kunt rijden als regelmatige drinker met alcohol in je mik.
-
Kijk hierin verschillen de noorderlingen tot de zuiderlingen. Wij zuipen ons ieder avond hardstikke klem tot we omkegelen....
de bourgondisch joie de vivre..
de bourgondisch joie de vivre..

- RVV
Ja deed mijn vader ook. Zo lang ik me kan herinneren. Maak dit als geheelonthouder direct mee en er is helemaal niets bourgondisch aan, eigenlijk alleen maar triestheid en ellende.
-
Komt Cola ook nog aan bod in deze topic?
Ik ben er nog steeds niet uit, is het nu slecht of heel slecht?
Ik ben er nog steeds niet uit, is het nu slecht of heel slecht?
- RVV
Ik drink af en toe wel een glas cola light 

- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
RVV schreef:Ik drink af en toe wel een glas cola light
Daar zit Aspartaam* in...........................lekker laten staan, dan maar een gewone Coke................wel veel suiker, maar heb je een keer last van je maag/darmstelsel dan kan een Colatje wonderen verrichten....
*Aspartaam is door de FDA als kankerverwekkend aangemerkt, in de States mag het niet verkocht worden dacht ik..........
De EU doet als of haar neus bloedt, maar ik zou het laten staan .................
- Arthur
- Auto: Nr.51
Hmmm, lekker topic. Ik word niet oud vrees ik...
-
Cola = suiker in de gloria
Light= Wat Romo zegt.
Water= top
Light= Wat Romo zegt.
Water= top
-
Coca Cola Light...Goed bezig die Rico
Achja, eet je daarna gewoon toch weer en wortel, Mueslireepje of een shake, en dan valt dat Aspartaam ook wel mee....
Achja, eet je daarna gewoon toch weer en wortel, Mueslireepje of een shake, en dan valt dat Aspartaam ook wel mee....

-
Shakes schreef:Cola = suiker in de gloria
Light= Wat Romo zegt.
Water= top
Hey Nandor..Hoeveel betaalt "Hansie H2O" jouw voor deze sluikreclame?
Of laat hij je nu de eerstvolgende keer, 2x winnen met armpje drukken?

- RVV
Natuurlijk geheel van het aspartaam verhaal bewust (waar ook wetenschappelijk gezien veel discussie en tegenstrijdigheid heerst). Drink het ook niet veel. Eigenlijk wil ik er mee aangeven dat ik ondanks dat ik veel kennis heb vergaard over de werking van voedsel ik nog steeds dingen eet en drink die ook minder gezond zijn. Grootste voordeel/winst voor mezelf zit hem in het feit dat je beter kunt relativeren wat voedsel met je doet en welke invloed het heeft op je gestel. Arthur oud worden is niet alleen afhankelijk van je voeding, voornamelijk je genetische aanleg. Aankomen, afvallen en weer aankomen.. Een vicieuze cirkel zolang je niet goed weet wat voedsel met je lichaam doet. En ik bedoel dit zowel positief als negatief.
- dvh
+1RVV schreef:Ja deed mijn vader ook. Zo lang ik me kan herinneren. Maak dit als geheelonthouder direct mee en er is helemaal niets bourgondisch aan, eigenlijk alleen maar triestheid en ellende.
- Dennis Cavallino
@Nandor: Je zegt precies wat ik zeg. 6 drankjes op = complete overschatting. 't 'volk' kan de bevindingen van wetenschappers totaal verkeerd interpreteren en dat is dus een risico. Dat zeg ik ook in bovenstaande post. Ik zeg gewoon wat er objectief is vastgesteld. Daarom nuanceerde ik jouw stelling.
Bij Prodrive hebben ze proeven gedaan met aannemers die gewend waren aan zuipen tijdens de vrijmibo en daarna in de bedrijfsbus naar huis rijden (met veel schade). Die proef was erg grappig en angstaanjagend tegelijk. Mensen zien dan veel dingen niet meer en ze raken vanalles, maar ze hebben 't gewoon niet door, dus ze denken dat alles goed gaat. Nogmaals: TEVEEL alcohol is nooit goed, maar de oorzaak van vele verkeersdoden wordt imho teveel op alcohol afgeschoven en dat vind ik te makkelijk. Vermoeidheid e.d. zou moeten worden onderkend.
Ennuh, voor een bocht op de teller kijken hoe hard je rijdt doe ik dus nooit. Denk dat bijna niemand dat doet. De meeste mensen doen dat op gevoel. Je kunt namelijk beter goed vooruit kijken hoe de bocht verloopt. Helaas gaat dat bij veel mensen 's avonds dus fout, ongeacht of ze nu gedronken hebben of niet.
Rico: jij bent geëmotioneerd over het onderwerp alcohol en dat is je goed recht. Ik respecteer dat. Ik probeer met de beste wil van de wereld mijn visie en bevindingen op te schrijven. We zullen er samen nooit uit gaan komen. Verder ben ik 't volledig eens met de lichamelijke schade van teveel alcohol drinken, het is lastig om op 't platte internet alle nuances uit te leggen en ik heb geen zin om ieder woord op een weegschaal te leggen. Dat van die 4 wijn sloeg op 't verdunnen van je bloed, dat uit 't TNO onderzoek bleek dat 4 wijn daarvoor zelfs beter was dan 2 glazen. TNO zat niet voor niets met de handen in 't haar na de uitkomst van dat onderzoek. Ik zeg dat niet voor niets.
Overigens is cola, melk en alcohol voor mij allemaal niet verslavend gebleken. Ik ben met alledrie van de ene op de andere dag gestopt toen 't moest (medicijnen/ziekte bijvoorbeeld) in verschillende fases van mijn leven. Ik denk daarom ook niet dat ikzelf vatbaar ben voor verslavingen. Cola heb ik nooit meer aangeraakt sinds mijn 16e. Toch weet ik nog precies hoe 't smaakt.
Bij Prodrive hebben ze proeven gedaan met aannemers die gewend waren aan zuipen tijdens de vrijmibo en daarna in de bedrijfsbus naar huis rijden (met veel schade). Die proef was erg grappig en angstaanjagend tegelijk. Mensen zien dan veel dingen niet meer en ze raken vanalles, maar ze hebben 't gewoon niet door, dus ze denken dat alles goed gaat. Nogmaals: TEVEEL alcohol is nooit goed, maar de oorzaak van vele verkeersdoden wordt imho teveel op alcohol afgeschoven en dat vind ik te makkelijk. Vermoeidheid e.d. zou moeten worden onderkend.
Ennuh, voor een bocht op de teller kijken hoe hard je rijdt doe ik dus nooit. Denk dat bijna niemand dat doet. De meeste mensen doen dat op gevoel. Je kunt namelijk beter goed vooruit kijken hoe de bocht verloopt. Helaas gaat dat bij veel mensen 's avonds dus fout, ongeacht of ze nu gedronken hebben of niet.
Rico: jij bent geëmotioneerd over het onderwerp alcohol en dat is je goed recht. Ik respecteer dat. Ik probeer met de beste wil van de wereld mijn visie en bevindingen op te schrijven. We zullen er samen nooit uit gaan komen. Verder ben ik 't volledig eens met de lichamelijke schade van teveel alcohol drinken, het is lastig om op 't platte internet alle nuances uit te leggen en ik heb geen zin om ieder woord op een weegschaal te leggen. Dat van die 4 wijn sloeg op 't verdunnen van je bloed, dat uit 't TNO onderzoek bleek dat 4 wijn daarvoor zelfs beter was dan 2 glazen. TNO zat niet voor niets met de handen in 't haar na de uitkomst van dat onderzoek. Ik zeg dat niet voor niets.
Overigens is cola, melk en alcohol voor mij allemaal niet verslavend gebleken. Ik ben met alledrie van de ene op de andere dag gestopt toen 't moest (medicijnen/ziekte bijvoorbeeld) in verschillende fases van mijn leven. Ik denk daarom ook niet dat ikzelf vatbaar ben voor verslavingen. Cola heb ik nooit meer aangeraakt sinds mijn 16e. Toch weet ik nog precies hoe 't smaakt.
- Dennis Cavallino
Zelf drink ik trouwens altijd veel water. Dus alcohol dat ik nuttig komt aardig verdund binnen. Ik kan dan ook echt kwaad worden als ik hoor dat ze tijdens festivals e.d. geen water schenken.
Verder leven ik 't leven nu. Ik geniet erg van het bourgondische leven en gezelligheid, maar daar heb ik geen alcohol voor nodig. Ik grijp dus echt niet altijd naar drank.
Wat ik daarmee al die tijd probeer te zeggen is dat voorlichten echt 1000x beter werkt dan verbieden. Verbieden werkt totaal tegenovergesteld aan 't doel. Ik heb dat zo vaak fout zien gaan en ben zelf denk ik een goed voorbeeld van iemand die zich erg bewust is van de werking van alcohol en er daarom dus bewust mee omgaat en er tóch enorm van kan genieten.
Verder leven ik 't leven nu. Ik geniet erg van het bourgondische leven en gezelligheid, maar daar heb ik geen alcohol voor nodig. Ik grijp dus echt niet altijd naar drank.
Wat ik daarmee al die tijd probeer te zeggen is dat voorlichten echt 1000x beter werkt dan verbieden. Verbieden werkt totaal tegenovergesteld aan 't doel. Ik heb dat zo vaak fout zien gaan en ben zelf denk ik een goed voorbeeld van iemand die zich erg bewust is van de werking van alcohol en er daarom dus bewust mee omgaat en er tóch enorm van kan genieten.
- Downforce Hans
Ik verkoop buiten water ook enorm veel cola,bier,fernandez,chocomel,fristi,appelsap,jus,etc etc maar water is veruit het beste voor je..........Rebel schreef:Shakes schreef:Cola = suiker in de gloria
Light= Wat Romo zegt.
Water= top
Hey Nandor..Hoeveel betaalt "Hansie H2O" jouw voor deze sluikreclame?
Of laat hij je nu de eerstvolgende keer, 2x winnen met armpje drukken?
- Petrolhead Tom
Dat er überhaupt nog mensen op Rebel reageren.....
Ach doe ik het zelf ook...

Ach doe ik het zelf ook...

-
Goed dat ik zo nu en dan liever een mooi glas whisky ipv cola light heb...Dennis Cavallino schreef:De meer traditionele dranken (goede wijn, single malt whisky, cognac etc. etc.) hebben die nadelen niet of nauwelijks

En als iemand me nog even serieus kan vertellen waarom ik gevoelsmatig 5 kilo te licht blijf ondanks dat ik dagelijks meer eet dan de gemiddelde surinamer, sport en dagelijks een kilometer of 10-15 met de hond blijf lopen? Ik geloof best dat een hoop voedsel niet goed is, maar dik van ongezond voedsel word ik iig in het geheel niet.