Bericht
door mrbbs » 25 aug 2012, 17:46
Deze namiddag een herkansing gekregen om een tweede indruk op te doen over de GT86.
Toen het tijdens mijn eerste test kurkdroog was en we wel met 3 man in de auto zaten had ik dit maal de verkoper van de garage naast mijn zij.
Goed voor een 90kg minder gewicht maar wat vooral mijn aandacht trok op weg naar de garage waren de weersomstandigheden: op enkele kilometer van de garage begon het goed te regenen.
Dat was inderdaad nog het ontbrekende luik in mijn verkenningstocht naar wat de GT86 op nat wegdek zou kunnen bieden.
En ik moet zeggen dat ik mijn mening wat moet herzien, toch voor wat de auto betreft op nat.
De garagehouder had mij al enkele malen opgebeld dit jaar om mij op te hoogte te houden wanneer de GT86 bij hen toe kwam. Een tweetal weken terug belde hij mij op dat hij er ook werkelijk was. Ik had afgesproken om vandaag even langs te gaan. Al snel konden we een stukje sturen, hij reed de wagen warm en even later wisselden we van stuur.
Na de eerste bocht voelde ik abrupt het ESP tussenkomen en vroeg maar meteen of het mogelijk was om alles uit te zetten. Hij deed er niet moeilijk om en hij zette meteen de ESP af.
Volgende bochtje kwam eraan en net voor de apex van de bocht ging de gas erop en kwam de GT86 breed uitzwaaien, zonder veel moeite want ondanks het een trage 2e versnellingsbocht was gaf nam de motor toch mooi op. Het kwam mij toch als een verrassing hoe makkelijk de wagen te controleren is. De volgende 90° bocht maar eens wat sneller aangereden en net voor de bocht even aan de handrem getrokken, genoeg om de achterkant "los" te maken en vervolgens de slip verder te controleren op de gas, allemaal heel geleidelijk en makkelijk!
Dit vroeg natuurlijk om meer: met nog wat meer snelheid de volgende rechter van 90% bocht aan te vallen, nog wat vroeger de handrem genipt om vervolgens volle gas te geven om nu echt maximaal uit te zwaaien. De slip ging net over een hoek van 45° en ik besloot om even te lossen en de gas er vervolgens weer vol op te leggen: de motor huilde het uit en liet duidelijk merken dat dit zijn toerental bereik was waarin hij het liefst werkte. Zo slaagde ik er moeiteloos in om de drift over te gooien in een drift naar links én terug naar rechts om vervolgens terug mooi de combi drifts af te ronden op het rechte eind.
Na deze combinatie stond ik echt met een dikke glimlach op het gezicht én was dat niet anders bij de garagehouder.
Ondanks het korte ritje van een kleine 10 minuten was dat voldoende om mijn mening toch enigzins te herzien. Op nat wegdek is de GT86 echt een scheurwonder, zo gebalanceerd en gemakkelijk heb ik het nog nooit gehad. Ongetwijfeld dankzij een neutraal chassis, atmo motor en smalle bandjes.
Ik heb nog meer tijd nodig op droog en liefst op bekende wegen om mijn algemene indruk te vormen, zo kan ik beslissen of de GT86 toch terug in het zicht komt wanneer er een krachtiger versie op de markt zou worden gezet.