S54 storing DCS en motorstoring lampje branden

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

S54 storing DCS en motorstoring lampje branden

Bericht door Niels » 26 aug 2012, 23:37

Afgelopen vrijdag wilden we met de M-Coupe een weekendje weg. Na de kar na langere tijd stilstaan aan de draai gebracht te hebben begon de zes in lijn op vier/vijf cilinders te lopen na een tijdje stationair draaien. Na opnieuw starten werd het iets beter maar onderin toeren liep de motor toch niet helemaal lekker rond en mist ie toch wel een cilindertje. Bij dit alles brandt het DSC lampje en zo nu en dan het motorstoring lampje. Ook kwam er een een walmpje benzine lucht voorbij (op zich niet onlogisch als een cilinder niet mee doet)

Ik heb de auto terug gezet en er nog niet weer na gekeken. In eerste instantie verwacht ik een kapotte bougie of bobine. Iemand anders nog typische M/S54 ideeen?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: S54 storing DCS en motorstoring lampje branden

Bericht door GTRene » 26 aug 2012, 23:55

had je nog wel stroom genoeg op de accu na al die tijd of heb je hem echt aan de praat geholpen nadat ie echt leeggetrokken was...
als ie daar maar niet te veel van mee krijgt...of de accu, ik weet niet wat een beschadigde accu (bv) voor effect heeft op een wellicht gevoelige motronic?

benieuwd wat het is, ik ben in elk geval heel blij dat ik een tijdje geleden die fijne Ctec druppelaar zeg maar heb gekocht (heb bv nog maar 1.000km gereden de laatste 6 maand) ik heb hem in mijn geval echt nodig :mrgreen: blijft mooi op niveau zo.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: S54 storing DCS en motorstoring lampje branden

Bericht door Niels » 26 aug 2012, 23:58

Ik kon gewoon op de accu starten, dat was geen probleem na een weekje of 5-6.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: S54 storing DCS en motorstoring lampje branden

Bericht door GTRene » 27 aug 2012, 00:09

:D zow das ook best een lange non M periode, dan hield de accu het goed.

hopelijk heeft Bertipedia een mogelijke oorzaak, bij zo'n motor moet je dan niet te gek gaan doen voor je weet waar het aan ligt.

wellicht een falty bobine idd, meten is weten (als het correct werkt :) ) heb je zelf een OBD tester?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: S54 storing DCS en motorstoring lampje branden

Bericht door Bert ///M3 » 27 aug 2012, 02:04

Trek even je bobines er uit en kijk welk merk er in zit. Zitten er Bremi's in, vervangen voor Bosch, bekend S54 probleem.

Als je hem lat uitlezen zou je ook een misfire code moeten krijgen. Ik had met mijn eigen S54 dat die er maar af en toe in kwam, na overnieuw starten waren ze weg, maar het waren wel slechte bobines.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: S54 storing DCS en motorstoring lampje branden

Bericht door GTRene » 27 aug 2012, 10:17

Ik las ook nog dit (ff gegoogled op bremi/bosh) mocht het bovenstaande niet toerijkend zijn, wellicht staat er wat voor je tussen :hmmm:
Im not quite sure what brand of coils these Vehicles came with. The reason why there was a recall on the pencil type coils was this particular question. So we were removing the engine cover and visually confirming what coils are installed.Believe it or not the warranty claim pays the same labor wether or not you found BREMI's.There was a period where they ran out of BOSCH and BREMI's were installed "temporarily" but only the failed coil (if any) and the recall was rescheduled. This period lasted a little over a month until "they" caught up for the demand.FYI,only the S54 engines are equipped with these improved BREMI's.

SI B 12 24 05

MY '01, '02, '03 E46 - M3 coupe/convertible with S54 engine
MY '01, '02 E36/7 - M roadster/coupe with S54 engine

S54B32- Special Limited Ignition Coils Warranty of 8 Years/Unlimited Miles

In the event that the Bremi ignition coils of a 2001, 2002, 2003 E46 (M3 coupe/convertible), or 2001, 2002 E36/7 (M roadster, M coupe) with S54B32 engine exhibit the symptoms of failure indicated above, they should be replaced with the improved part (PN 12 13 7 551 260).

BMW will extend the warranty of the Bremi ignition coils from 4 years or 50,000 miles to 8 years and unlimited miles as a commitment to their customers and to demonstrate their confidence in their product.
The warranty extension for this component applies to the above listed models only and is transferrable to any subsequent purchaser of these models.
This extended warranty is applicable to vehicles registered in all 50 states.

As for your pinging concern,assuming there is no Service Engine Soon Light and no apparent/irregular/abnormal driveability issues can simply be caused by carbon deposits.You can try to get it resolved by getting the fuel injection,induction system and combustion chamber cleaned.You don't have to go to a dealership to get this done.There is also a fuel system cleaner and this is what they claim :

Fuel System Cleaner Plus uses polyether amine TECHRON® based technology developed and patented by Chevron. BMW Group Fuel System Cleaner Plus has proven to clean up deposits in fuel injectors, ports & intake valves and reduces the harmful effects of combustion chamber deposits. It helps restore performance lost due to deposit build-up.

Chevron and BMW have run an extensive "no harm" tests with polyether amine technology. When used as directed, it will not harm catalytic converters, oxygen sensors, or any other mechanical components of the engine, or fuel delivery system.

The effectiveness of the additive depends on its presence in the gasoline in large concentrations for short periods of time. One treatment is usually sufficient, but a second treatment (one 20 oz bottle per each, consecutive full tank of gas) may give additional benefits. To keep your fuel intake system clean, we recommend usage at every 3000 miles.

Additionally, vehicle's fuel sending units equipped with silver plated resistor card/contacts are especially vulnerable to attacks by elemental sulfur and/or hydrogen sulfide found in fuels. Adding BMW Group Fuel System Cleaner Plus immediately upon noticing erratic fuel gauge behavior may, in many cases, restore proper performance due to the additive's ability to remove the harmful sulfur compounds from the sending unit's contact surface. Additionally, BMW Group Fuel System Cleaner Plus can help protect the fuel gauge from future malfunctioning by coating all metal surfaces of the fuel system.

The part number for this product which I use personally every now and then (I always have one in my car) 82 14 0 413 341 20 fl. oz.I cannot see inside my engine therefore I cannot testify on how good this product is.Here's more blah from BMW :

Deposits found in the injection and induction system may cause the vehicle to experience a variety of drivability complaints, eventually leading to the Service Engine Soon Lamp to be illuminated. Some of the possibilities are listed below.

Fuel Injectors

Deposits at the fuel injector's tip can impact fuel flow, disturbing the air/fuel mixture ratio.

Symptoms are the following: Hesitation or stumble during acceleration or even loss of power; poor fuel efficiency; increased emissions of HC and CO; and "Service Engine Soon" light illumination due to misfire faults, or lean mixture adaptations.

Intake Valves

Deposits at the valves and on the intake manifold ports can absorb fuel during the warm-up phase, leaning out the air/fuel mixture ratio. Carbon build up may disturb the mixture flow at low throttle conditions and/or idle speeds.

Symptoms are the following: Poor drivability; loss of power; unstable and/or rough idle; increased emissions of HC, CO and NOx; and "Service Engine Soon" light illumination due to intermittent misfire faults.

Combustion Chamber

Combustion Chamber Deposit Interference (CCDI) occurs when there is contact between carbon deposits on the piston crown and the cylinder head. The noise can be confused or misdiagnosed as a ping, knock or other noises that could indicate a mechanical failure. CCDI occurs first as a cold start noise that can fade as the engine warms to operating temperature. The noise will reoccur at the next cold start. As deposits build, there is an increase in compression temperature that may cause pre-ignition detonations.

Symptoms are the following: Knocking; pinging; run-on; poor acceleration; octane requirement increase; increased emissions of NOx; and engine idle speed surges.

Depending on the manufacturer, fuels may contain various additives such as: oxidation and corrosion inhibitors; metal deactivators; emulsifiers; and anti-icing agents and dyes. In addition, they are required to include some form of an intake system deposit control package. Unfortunately, not all fuels are created equal, and some additive packages are not effective enough to maintain the integrity of the intake systems in high performance engines, or engines operating under severe environmental conditions. Even worse, the intake system deposit control additives in some fuels may actually contribute to the combustion chamber deposits accumulation and to the problems associated with those deposits, i.e., knock, run-on and increased emissions of oxides of nitrogen.

To remedy these complaints, the BMW Group has developed a new special tool and cleaner concentrate to clean the fuel injectors, induction system and combustion chamber of harmful deposits.
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=260370

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: S54 storing DCS en motorstoring lampje branden

Bericht door Niels » 27 aug 2012, 21:57

Goed, vanmiddag de bougies en bobines ff los gehaald. Op zich zag ik aan de bougies geen onderlinge verschillen, wel waren ze wat aan de donkerbruine kant dus ik vermoed dat ie toch wat te rijk loopt. V.w.b. de bobines kwam ik vier oude Bremi's tegen, een nieuwere en eentje van nog weer een ander merk. Kortom, alle zes vervangen + zes nieuwe bougies zou zowiezo niet verkeerd zijn......... En ik denk toch ook dat het wel in een van de bobines zit ook al heb ik geen testjes gedaan.

@Bert, heb je ervaring met Bosch bougies in de S54? Deze kosten de helft van de NGK's en aangezien je de bobines van Bosch moet hebben lijkt me dit een prima optie.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: S54 storing DCS en motorstoring lampje branden

Bericht door Bert ///M3 » 28 aug 2012, 10:08

Nee, ik heb gewoon de NGK bougies gebruikt.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: S54 storing DCS en motorstoring lampje branden

Bericht door MartijnGizmo » 28 aug 2012, 10:25

Ik betaalde voor NGK-bougies op de Engelse Ebay ongeveer de helft van wat ze in NL in de winkel kosten. Moet je geen haast hebben natuurlijk... :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: S54 storing DCS en motorstoring lampje branden

Bericht door Niels » 28 aug 2012, 15:12

Heb de Bosch bougies er maar bij besteld, als ie er niet lekker op loopt dan surf ik ebay wel af :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: S54 storing DCS en motorstoring lampje branden

Bericht door GTRene » 28 aug 2012, 15:43

benieuwd hoe die straks weer loopt Niels, met de verse bobines en bougies :df:
denk wel dat je het wat gaat merken, een heel iets smeuïger draaien van e.d.

had ik destijds wel bij her en der uit voorzorg nwe onderdelen te plaatsen die met de brandstof en ontsteking e.d. te maken hadden (niet de bobines die zijn nog "oud") maar wel bv de MAF en benzinedruk regelaar en wat sensors en nog wat zaken.

(bleek echter uiteindelijk men sportkats te zijn waar ik eigenlijk in moest kijken en de "boosdoener" waren van wat vermogens verlies :bag: )

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: S54 storing DCS en motorstoring lampje branden

Bericht door Niels » 01 sep 2012, 18:43

Zo gisteren een doosje binnen gekregen
Afbeelding

Nu nog ff een half uurtje vinden om het te monteren. Dit is wat er in zit momenteel:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: S54 storing DCS en motorstoring lampje branden

Bericht door GTRene » 01 sep 2012, 19:38

beetje vet en gebruikt...was dit de vetste?

kwam nog deze tegen :D lijkt me ook al was het de vetste dat het opzich meevalt.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten