Transvetten, voedingsleer en wetenswaardigheden over voeding

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Downforce Hans

Re: Transvetten, voedingsleer en wetenswaardigheden over voe

Bericht door Downforce Hans » 26 aug 2012, 14:48

Ik zit bijna op mijn streef gewicht :wink:

Hielke

Bericht door Hielke » 26 aug 2012, 15:03

Downforce Hans schreef:Ik zit bijna op mijn streef gewicht :wink:
Ik zit er net onder.

En ik hou me gewoon aan de schijf van vijf. Bepaalde parten van die schijf genieten wel mijn voorkeur.

Rebel

Bericht door Rebel » 26 aug 2012, 18:27

alt schreef:Dit begint toch redelijk op een religie te lijken.
Het geloof in de gezonde voeding.

Dat je op je uiterlijk let, oké.
Dan kan je volgens mij beter minder eten, eet verse producten, dus niet versverpakte producten en helemaal geen supplementen, dan ben net zo bezig als voedselproducenten van gerede producten.

Even tussen ons, ik zie hier in dit draadje hoe mijn vrouw tegen eten aankijkt en dat heeft een lange en vervelende geschiedenis opgeleverd, die ik niemand toewenst.
Calorieën tellen, eten wat "gezond" is, een humeur ver onder het NAP.
Houdt het redelijke, kijk naar het figuur van je ouders en bedenk dat je later hetzelfde figuur zal krijgen en wees daar content mee.

Een pessimist is een optimist met levenservaring.

Ik ben dit geheel met je eens. Als ik lees hoe sommige hier hun "geloof" verkondigen krijg ik een sekte-gevoel..

Shakes

Bericht door Shakes » 26 aug 2012, 20:43

Dan log je toch gewoon uit Rob.

Ik denk niet dat je dit keer wel gemist zult worden.

N.

Rebel

Bericht door Rebel » 26 aug 2012, 21:06

Shakes, ik geef alleen aan, dat ik het met Alt eens ben. Verder heb ik afgelopen 20 jaar zoveel diëten en voedingsadviseurs in de media gezien. Iedereen wilt zijn zakken vullen aan dit onderwerp. Geen enkel persoon is hetzelfde, daarom zul je altijd uit moeten gaan van "maatwerk". En dan wel door professionals, en niet door zakkenvullers of algemene adviezen op een forum.
Verder is het uiteraard geweldig dat je met een "sterke wil" meer dan 20 kilo bent afgevallen. Alleen vraag ik me dan af, waarom je het eerst zover hebt laten komen.

Shakes

Bericht door Shakes » 26 aug 2012, 21:23

Je hebt werkelijk geen idee waar je over praat.

Precies mijn gedachte. "lees" een stuk, quote een deel, maak het belachelijk en dat is het dan. :thumbup:

Hielke

Bericht door Hielke » 26 aug 2012, 21:25

Vreemde reactie Shakes. Valt me op dat je in andere topics ook al op het wegblijven van mensen hint.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 26 aug 2012, 22:17

Vreemde reacties herken jij natuurlijk wel Hielke..........Moet je geen banden gaan testen.. :lol:

RVV

Bericht door RVV » 26 aug 2012, 22:48

Geloof/sekte? Sorry dat herken ik niet in dit topic. Over voedsel en wat voedsel doet is veel onduidelijkheid maar ook onwetendheid. Er zijn mensen die gewoon op gewicht blijven, maar dat wil niet zeggen dat ze ook een gezonde voedselinname hebben. Als je weet wat voedsel voor je lichaam doet, kun je ook afgewogen keuzes maken voor je eigen gezondheid. Is dat een religie? Misschien wel, je lichaam is toch een tempel voor je geest? Volgens boeda leer dan. Maar hoeveel mensen kampen wel niet met zware gezondheidsklachten die gewoon voedselgerelateerd zijn. Of waarvan het meer dan aannemelijk is dat een bepaald (levenslang) voedselpatroon verantwoordelijk is voor allerlei lichamelijk klachten. Ga eens een uurtje in een ziekenhuis zitten en kijken naar de mensen die er lopen. 80% van de bezoekers zijn mensen met een bepaalde vorm van overgewicht. Er hangen zoveel ernstige gezondheidsklachten aan overgewicht vast, dat het meer een kwestie is van wanneer je aan de beurt bent ipv of je een keer aan de beurt bent. Als je je realiseerd wat (verkeerd) voedsel met je kan doen dan kun je ook afwegen hoe belangrijk je het vind voor je eigen gezondheid.

Rebel

Bericht door Rebel » 26 aug 2012, 23:15

Dat er steeds meer mensen met overgewicht rondlopen, klopt. Met name bij de kinderen groeit het aantal explosief. Maar dit heeft alles met opvoeding te maken. Mijn ouders hadden de kasten niet vol met chips. McDonalds wekelijks bezoeken heb ik nooit gekend. Verder heeft men mij geleerd alles (!) te eten en zat er veel variatie in de voeding.
Dit is tegenwoordig wel anders in de opvoeding.
En dit zijn dan straks de gevallen die hun compleet voedingspatroon moeten aanpassen omdat ze overgewicht hebben.
Verder blijf ik erbij dat voldoende beweging, en alles met mate, de juiste weg is. En dan niet de hele dag achter je bureau zitten, s'avonds enkele uren liggen pompen met gewichten en shake'jes drinken.

Waarom eerst kilo's aankomen en dan vervolgens afvallen? Ik weeg me bijna dagelijks, en kan me niet voorstellen dat ik het zover zou laten komen dat ik 20 kilo ben aangekomen, om dan vervolgens resoluut af te vallen met allerlei noodgrepen.

Rebel

Bericht door Rebel » 26 aug 2012, 23:25

RVV tuurlijk moet je schadelijke voedingsstoffen en transvetten zoveel mogelijk vermijden. Hierin heb je volkomen gelijk. Maar om nu gelijk Boedha erbij te halen. Je kunt overigens geen tuin of bouwcentrum binnenlopen, of ze gooien je dood met Boedha beelden voor in de tuin. Blokker, Ikea overal staan die gedrochten.
De meeste mensen hebben totaal geen idee wat het Boedisme voorstelt :D

RVV

Bericht door RVV » 26 aug 2012, 23:55

Boedha verhaal er bij halen was ook een grap van mij, als het woord relegie er niet bij was gehaald was ik er niet eens opgekomen.

Maargoed vind dat je wel een valide argument er bij haalt. Namelijk het dagelijks wegen. Zeker heel belangrijk wil je voorkomen dat je veel te zwaar zal worden. Mede een belangrijke oorzaak. Niet zozeer het vergeten van het wegen, maar dat je daardoor de controle op je gewicht uit het oog verliest. Een sluipend proces waarbij je beetje bij beetje zwaarder zal worden. Helemaal als elke vorm van actieve beweging achterwege blijft. Daarbij is er ook sprake van een soort van ontkenning. Ach je bent wat te zwaar, maar je hebt toch nergens last van? En zie die vent daar, die is zeker nog eens 20 kilo zwaarder dan ik. Zie je nou wel het valt best mee. Dat buikvet, ach zit ook niet echt in de weg, broekmaat een keertje groter pakken, prima oplossing. Die grotere broek is ook niet je echt probleem ook niet de visuele omvang van je middel. Een dikke pens hoort ook een beetje bij een echte vent. Kijk maar om je heen. Alleen weten de meeste mensen niet dat buikvet en in het bijzonder het buikvet rondom je organen een ware sluipmoordenaar is. De stoffen die dit buikvet aan je lichaam afgeven in de vorm van oa vrije radicalen zijn de basis voor kankervorming in de rest van je lichaam en organen. Ook de insuline resitentie is zo'n sluipmoordenaar. Pas als je diabetes2 krijgt heb je het al veel te ver laten komen. Ja fout maar dat komt deels omdat men het zich niet realiseerd. En dan kom ik weer bij de kern van dit topic. Alles draait om bewustzijn. Als je bewust bent van wat voedsel met je doet, zowel positief als negatief dan pas kun je ook de juiste actie ondernemen. Ik ben van mening dat een topic als dit daar aan kan bijdragen. Zonder dat het topic afglijd tot een zoveelste welk libelle/flair/viva/sbs6/sonja bakker/drfrank dieet moet ik volgen om af te vallen.

RVV

Bericht door RVV » 26 aug 2012, 23:59

Vergeef me trouwens de typfauten. Zit met de iPhone te prusten geen zin om te herstellen. :peace:

Shakes

Bericht door Shakes » 27 aug 2012, 06:26

Ach Hielke,

om het topic niet verder te vervuilen vraag ik maar niet om de link. Ben blij dat jij het een rare post vind anders zou ik me zorgen gaan maken.

Ga weer on topic.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 aug 2012, 08:16

Er lopen een aantal zaken door elkaar die niets met sekte te maken hebben;

Rebel heeft wel de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt vwb het verhaal van Shakes.

Shakes heeft zorgvuldig aan het lijf gesleuteld en gebouwd, zoals een bodybuilder het bedoeld heeft, met veel overtuiging, kennis en doorzettingsvermogen ( hence de massa toenname) daarna weer afvallen op een verantwoorde manier heeft niets te maken met "het zo ver laten komen" die term is op anderen van toepassing die nog nooit van normaal eten of sport gehoord hebben.

Ik zie hier niets wat met sekte te maken heeft, wel de nodige kennis en kunde als het om (verantwoorde)voeding en beweging gaat.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 aug 2012, 09:37

Rebel schreef:Waarom eerst kilo's aankomen en dan vervolgens afvallen? Ik weeg me bijna dagelijks, en kan me niet voorstellen dat ik het zover zou laten komen dat ik 20 kilo ben aangekomen, om dan vervolgens resoluut af te vallen met allerlei noodgrepen.
Kan mijn eigen verhaal wel even uit de doeken doen. Hopelijk geeft dat antwoord en inzicht waarom dat bij sommige mensen dus wel gebeurt.

Eerst mijn jeugd:
Als kind volgepropt met nare medicijnen. Altijd aanleg gehad om bij iedere hap teveel aan te komen. Sporten kon ik door ziektes niet als kind, tot ik er als 14-jarige overheen groeide (nota bene door jarenlang tóch te sporten op mijn manier, vooral zwemmen). Toen ik opeens wel kon hardlopen, mountainbiken etc. werd ik sterk en snel. Op mijn 16e was ik snelste op de Coopertest. Twee uur lang achter elkaar hardlopen hield ik makkelijk vol. Ik kon toen echt álles eten. Slechte shit. Maakte geen zak uit. Ik verbrande 't gewoon. Ik woog toen ik in topconditie was zo'n 95 kilo. Veel spiermassa rond schouders/borstkas. Modelletje surfdude. Prima gewicht voor mijn bouw en spieren. Toen. :)

Tussen mijn 16e en 18e kreeg ik twee keer een raar virus. Op mijn 18e waren mijn gewrichten de sjaak... alles deed pijn. Handen, rug, voeten, knieën, etc... dus hardlopen kon ik opeens niet meer.

Doordat ik 'dubbele' porties at rond die tijd, maar opeens niet meer sportte kwam ik heeeeel snel aan. Overigens zag je dat niet echt op de weegschaal, maar wel aan buikomvang en tetten. :) Broeken konden opeens niet meer dicht. Beginnen met sporten werd steeds lastiger door de steeds hoger wordende drempel.

Enfin, omdat ik geen enkele begeleiding had en honger kreeg als ik minder ging eten, bleef ik die dubbele porties eten. Daarna ging ik op kamers. Je weet allemaal wat dat doet met gezonde voedingspatronen. Ik woog toen +- 98 kilo. Niet veel meer dan toen ik een toplijf had.... Alarmbellen gingen dus niet rinkelen. Daarnaast had ik rond mijn 21e veel pijn in mijn rug, nek en schouders doordat ik scheef in mijn autostoel zat, als een sjonnie... Dus sporten werd wederom niets.

Al snel ging ik naar een studentenhuis met jongens van de hotelschool. Altijd lekker eten. Veel vers voer trouwens, dus dat leek mij goed. Vooral 's avonds laat eten was natuurlijk funest, maar wist ik veel.... Sporten deed ik bijna niet. Heel sporadisch probeerde ik weer te gaan hardlopen. Ik was geen lid van een sportvereniging.

Je moet ook weten dat ik in de veronderstelling was dat brood eten gezond was. Dus at ik veel brood. Vlees at ik ook teveel. Pasta ook. Eigenlijk at ik heel weinig fastfood. Dus Cav ging steeds dikker worden, maar was zich van geen kwaad bewust. Aan vrouwelijke aandacht ook geen gebrek, dus wat boeide 't!? Weegschaal ging voor 't eerst over de 100.

Daarna eerste vaste baan en jaar later eerste échte vaste relatie. Bij die eerste baan kocht ik altijd lunch. Achteraf gezien vrij vet en ongezond spul. Ieder weekend naar circuit, naar de Ring. Altijd uit eten. Teller ging richting 105.

De weegschaal ging dus in een +- 10 jaar tijd van 95 naar 105. Heel geleidelijk. Spiermassa was pulp geworden. Onderkin. Dikke pens. Steeds grotere kleding kopen.

Opeens schoot de weegschaal door naar 110. Ik was opeens de wanhoop nabij. Ik was een vetzak geworden. Ik at gewoon teveel. Iedere dag opnieuw.

Toen de teller op 113 kg stond kocht Marijke 't boekje van Sonja Bakker. Samen begonnen we diezelfde avond nog. We namen een enorme graai uit de chipszak. Namen een hap en gooiden de rest + zak in de prullenbak. Symbolisch, maar ook leuk om op die manier te beginnen. Ik las 't boek van Sonja van A-Z. Leerde daar enorm veel van. Veel dingen wist ik daarvoor simpelweg niet, of niet volledig. Was mij nooit geleerd.

Na 1 week was ik 5 kilo kwijt. Veel vocht natuurlijk. De weken erna ging 't met 1 kg per week. Ik begon met oefeningen (push- en situps). Veel wandelen. Nog niet hardlopen (ivm hoge gewicht en kans op overbelasting gewrichten).

18 kilo ging eraf in no-time en ik had een ander eetpatroon waardoor ik daarna op gewicht bleef. In de winter weeg ik nu altijd tegen de 100, in de zomer rond de 96. Die 5 kg fluctuatie vind ik zelf prima, al wil ik dat door sporten nu gaan terugschroeven. Ik had dankzij Sonja mijn maag verkleind. Dus geen honger meer. M'n verbranding was nu zeer effectief geworden en door regelmaat van momenten waarop ik eet en variatie van wat ik eet blijft dat zo. Ik had een hoop geleerd en daar ben ik blij mee. Ik ben uiteraard niet zo gespierd als op m'n 18e, maar eet gezonder dan toen. Mijn basisconditie is prima, zonder dat ik veel sport. Eetpatroon is voor mij de crux. Zonder daar spastisch mee bezig te zijn.

Ben nu bezig om weer meer te sporten. Regelmatig hardlopen gaat nu zonder pijn. Heerlijk!

Rebel

Bericht door Rebel » 27 aug 2012, 10:00

Sjeu Cav, wat een verhaal. Het begint op soort AA-groep te lijken :D

Nu begrijp ik ook waarom je achterop raakte tijdens de kerstwandeling op de Nordschleife.
En ik maar denken dat je tot in detail de baan was aan het inspecteren.

Maar even serieus, dit is natuurlijk een redelijke uitzondering, met betrekking tot je jeugd.
De meeste dikke kinderen zijn tegenwoordig gewoon te zwaar door gebrek aan deugdelijke opvoeding, punt
Vis lusten ze niet, en fricandel's duwen ze in no-time naar binnen. Snoepen kunnen ze als de beste, etc.
De ouders werken tegenwoordig beide en hebben in die paar uurtjes quality time geen zin in gezeur.

Romo, ik ben inderdaad niet thuis in de bodybuild-scene. Ik gaf alleen commentaar op het feit dat je Nandor zijn specifieke aanpak niet zomaar aan iedereen met overgewicht kunt adviseren en dat dit dan ook (blijvend!) succes zal hebben.
Laatst gewijzigd door Rebel op 27 aug 2012, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 aug 2012, 10:00

RVV schreef:Boeken en een dieet is voor veel mensen ook een houvast. Hou ik me daar aan, dan komt het wel goed en val ik af. Maar afvallen is ook niet zo heel moeilijk. Veel belangrijker is om te weten wat voeding uiteindelijk met je doet.

Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat 100 gram zetmeel 400 gram vocht vasthoud in je lichaam. Als je dat niet weet kan dat heel demotiverend werken. Want wie herkend niet dat die 3 kilo is afgevallen.. 3 weken op vakantie gaat, veel zetmeel in de vorm van patat/aardappelen/pasta/brood en rijst eten en na de vakantie 5 kilo zwaarder zijn. Daarbij ook nog eens een verhoogde zoutiname met als resultaat nog eens 2 kilo vocht vasthouden.. en hopla 7 kilo zwaarder na 3 weken vakantie.. gvd zie je nou wel dat dieeten werkt ook voor geen meter!

Maar je bent in die 3 weken dan wel 7 kilo zwaarder geworden maar dat is geen 7 kilo vet. Een kilo pure vet is ongeveer 9000 kcal. Niemand lukt het om in 3 weken 63000 EXTRA kcal. in te nemen. (bodybuilders wel maar die verbranden het weer net zo hard).

Je bent dus ook geen 7 kilo in vet zwaarder geworden, maar grotendeels in de vorm van vocht. Zeg maar een kilo vet en 6 kilo vocht. Maar ondertussen beschouw je jezelf toch 7 kilo zwaarder, min de 3 kilo die je daarvoor was afgevallen dus 4 kilo zwaarder.

Resultaat, je stopt maar helemaal met dieeten want het werkt voor je gevoel voor geen meter.

Kijk daar gaat het fout, want als je niet weet dat allerlei processen in je lichaam voor een bepaald resultaat zorgen dan kun je je levensstijl en voedingspatroon daar niet op aanpassen.
Late reactie, maar precies dát wat je hier zegt stond dus in 't boek/dieet van S. Bakker. Niet met dezelfde getallen en waardes, maar wel waarom zoveel diëten niet werken.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 aug 2012, 10:10

Rebel schreef:Sjeu Cav, wat een verhaal. Het begint op soort AA-groep te lijken :D

Nu begrijp ik ook waarom je achterop raakte tijdens de kerstwandeling op de Nordschleife.
En ik maar denken dat je tot in detail de baan was aan het inspecteren.

Maar even serieus, dit is natuurlijk een redelijke uitzondering, met betrekking tot je jeugd.
De meeste dikke kinderen zijn tegenwoordig gewoon te zwaar door gebrek aan deugdelijke opvoeding, punt
Vis lusten ze niet, en fricandel's duwen ze in no-time naar binnen. Snoepen kunnen ze als de beste, etc.
Ouders werken beide en hebben in die paar uurtjes quality time geen zin in gezeur.

Romo, ik ben inderdaad niet thuis in de bodybuild-scene. Ik gaf alleen commentaar op het feit dat je Nandor zijn specifieke aanpak niet zomaar aan iedereen met overgewicht kunt adviseren en dat dit dan ook (blijvend!) succes zal hebben.
LOL

Snoepen deed ik zelf niet. Snacken wel (ik was in de veronderstelling dat dat energie gaf). Ook dronk ik veel frisdrank en sappen. Als kind en puber. Patatje was bij ons niet standaard 1x per week. Frituren deden we ook niet vaak.

Zelf drink ik nu geen frisdrank meer. Ook geen sappen uit pak trouwens. Enkel nog vers geperst fruit. Veel water (deed ik altijd al).

We hebben geen frituurpan. Geen vriezer. Wel halen we af en toe een patatje. Als we heel ijverig zijn maken we dan zelf een salade erbij, of we halen een zak worteltjes.

Verder eens met ouders die zich niet echt bekommeren om het welzijn van 't kroost. Imho weten die ook niet beter.

Het voordeel van ons eetpatroon is dat je 3x per dag een tussendoortje mag (lees: moet!). 's Ochtends stop je dus fruit en mueslireep o.i.d. in je tas. Iedere dag opnieuw. Daardoor kun je af met kleine porties tijdens ontbijt, lunch en diner. Het vet dat je dan binnen krijgt verbrand je door de vezels die je eet en dus zet 't om in energie en heb je geen behoefte aan chocoladerepen/frisdrank/suiker etc. Dat is dus voor ons ideaal.

Zout gebruiken wijzelf bijna nooit tijdens koken. Verder is 't lastig om zout uit te bannen uit je voeding. Ik neem dat voor lief doordat ik veel groente en fruit eet, plus veel water drink. Doordat ik zoveel water drink is dat beetje zout ook prima om niet allerlei nuttige mineralen meteen door te spoelen, maar op te nemen. Denk ik...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 aug 2012, 10:29

Nog iets waar ik 2 jaar terug mee ben begonnen na darmklachten:
ik eet geen fruit en melkproducten meer tegelijk. Fruit en melk zijn als Yin en Yang. Je hebt ze allebei nodig, maar niet tegelijkertijd.

Dus de bekende Optimel 0% vet-drankjes die ik van Sonja moest drinken, die drink ik niet meer. :)

En dit jaar ben ik met nog iets anders begonnen. Na 't avondeten geen zoet meer. Wij eten sowieso al bijna geen toetjes. Maar als je na je diner iets zoets eet, dan krijg je weer honger (als je passief op de bank ploft) en ga je alsnog eten.

Overigens heb ik wel geleerd dat 't hongergevoel eigenlijk je verbranding is die je voelt. Dus dat moet je even zijn gang laten gaan en z'n werk laten doen. Je zou 't gevoel dus eigenlijk lekker moeten vinden ipv vervelend. Als je daarbij verslapt en versuft is 't wel verstandig om je suikerspiegel even een boost te geven met een tussendoortje (fruit, liga/mueslireep of bijvoorbeeld een cup a soepje (niet te vaak ivm zout)).

RVV

Bericht door RVV » 27 aug 2012, 10:47

Correctie, melk hebben we als mens behalve de eerste 2 levensjaren absoluut niet nodig. Toch neem ik zelf ook wel af en toe melk producten zoals kaas en magere franse kwark. Maar nodig is het niet. Sterker nog aan melk worden allerlei gezondheidsproblemen toegekend. Typische westerse welvaartziektes die bij melkdrinkende noord amerikanen, nederlanders en duitsers en denen voorkomen zoals bepaalde vormen van kanker zijn afwezig bij volkeren die geen dierlijk melk tot hun dieet nemen. (jappeners, chinezen). Nederland is een melkland en daarom moeten we het gezond vinden. Maar face it. Waarom zou de mens als enig zoogdier babyvoedsel van een ander zoogdier moeten eten? Er is 0,0 noodzaak voor. De enige reden zou zijn omdat je het lekker vind voor je lichaam doet het weinig positiefs. Eiwitten uit magere kwark/yoghurt daar zit een stukje winst in als voedsel voor je spieren.

Marius

Bericht door Marius » 27 aug 2012, 10:51

Om genoeg calcium binnen te krijgen is melk op zich wel belangrijk, maar daar zijn ook alternatieven voor.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 aug 2012, 10:56

Klopt wel wat je zegt Rico. Niet voor niets hebben veel mensen (ik ook) een melk-gerelateerde-intoleratie/allergie. Lactose, eiwitten, whatever, velen kunnen er niet tegen.

Wel wil ik er wat aan toevoegen. Eén van de voordelen van een glas melk is dat je er ook vitamine B van binnen krijgt. 's Ochtends helpt vitamine B je dat wakker worden. 's Avonds helpt vitamine B je inslapen. Handig dus tijdens periodes met slaapgebrek om juist dan op die tijdens wat melk te drinken. Een banaan eten op die tijdstippen doet 't zelfde trouwens. Daarnaast neemt 't vet van een glas melk je hongergevoel weg en blijven je darmen er soepel door. Daarom drink 't dus wel, maar niet iedere dag. Nooit meer dan een glas. En liever drink ik karnemelk trouwens...

Overigens heb ik nu geen last meer van mijn koemelkallergie. Gelukkig maar, want koemelk zit echt overal in verwerkt.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 aug 2012, 10:57

Melk is mythe idd

Melk is goed voor elk, Joris Driepinter enz enz, een zorgvuldig opgezette marketingmachine om de overvloedig gesubsidieerde melk en boterberg te consumeren.

Melk wordt minstens in verband gebracht met 3 kankers, het bevat (ondanks dat het mager is) groeihormonen, uiteraard nodig voor het kalf, maar niet voor de mens. (Onderzoek Cornell University 3 jaar geleden)

Calcium haal je meer uit groene groentes dan uit melk ( waar dacht je dat de koe haar calcium vandaan haalt?)

Melk (producten) wordt tevens ivm gebracht met, hoe tegenstrijdig het ook klinkt, osteoporose !! ( Zweeds longitudinaal onderzoek >10.000 vrouwen)

90% van de wereld is lactose intolerant, in de EU hebben we ons die intolerantie langzaam maar zeker afgeleerd

RVV

Bericht door RVV » 27 aug 2012, 11:01

Ook daar is veel omstredenheid over. Een feit is dat calsium een belangrijke bouwstof is voor de mens. Maar het calsium dat melk producten bevat is niet noodzakelijkerwijs goed voor de mens. Wereldwijd onderzoek toont aan dat botontkalking bij melkdrinkende volkeren in grote mate op oudere leeftijd aanwezig is. Dit in tegenstelling bij volkeren die nagenoeg geen melk drinken. Die laatste groep heeft over het algemeen ook een lactose intolerantie. Melk drinkende volkeren zoals blanke noord amerikanen en nederlanders/denen etc kunnen juist weer goed lactose verwerken. Omdat we al eeuwen aan melk worden bloot gesteld. Afrikanen tappen weer geen melk van hun koeien, maar bloed. Bloed heeft veel meer positieve eigenschappen dan melk. Maar goed dat vinden wij weer onsmakelijk.

Plaats reactie