Transvetten, voedingsleer en wetenswaardigheden over voeding

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RVV

Re: Transvetten, voedingsleer en wetenswaardigheden over voe

Bericht door RVV » 24 aug 2012, 22:15

David wat je schrijft ovef spierverbranding dat klopt ook. Bleef ook wat onderbelicht. Dat komt omdat mijn advies op direct vetverlies is gericht. Daarbij is spierverlies onlosmakkelijk verbonden, helaas. Even mezelf als voorbeeld nemen, 38 kilo kwijt maar dat is niet zomaar 38 kilo vet. Daar zal ongeveer 20 procent spierverlies bij zitten. En natuurlijk ook nog eens een groot deel aan vocht (een liter of 7 naar inschatting). Mensen die actief met spieropbouw bezig zijn, bodybuilders als voorbeeld willen natuurlijk 0,0 aan spieren kwijt raken bij het verminderen van hun vetpercentage. Die werken ook met een heel ander dieet. En ik snap best waar Hans op doelt. Dan komt het vooral op eiwitiname aan. Maar het is een heel anders uitgangspunt. Net zo goed dat een BMI index op bodybuilders niet van toepassing is.

Maar hoe erg is spierverlies als je geen bodybuilder bent of geen aspiratie hebt om je lichaam van zwaardere spieren te voorzien. Spiermassa opbouwen die je om 2 redenen OF om je (sport) prestaties ts verhogen OF om er estetisch beter uit te zien. Een gespierd lichaam is gezond, maar je hebt geen grotere spieren nodig dan je lichamelijk activiteit vereist. Afrikaanse vissers die vanuit hun kleine bootjes zware visnetten met de handen binnentrekken zijn heel effectief gespierd. Toen we nog een jagers/verzamelaars volk waren waren we ook veel gespierder.

Maar extra zware spieren hebben wel 1 heel groot voordeel. Helemaal als je je rustmetabolisme hoog wilt houden,spieren verbranden echt serieus veel energie. Dus ideaal om je vetpercentage omlaag te brengen.

Overigens schrijf ik deze info niet voor de bodybuilders die weten wel hoe het principe werkt.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 24 aug 2012, 22:16

Wat ook niet klopt is dat wanneer je niets eet dat je vet reserve gelijk wordt aangesproken.
Sterker nog, je lichaam gaat, als je overdreven gezegd, stopt met eten in de zogenaamde "noodloop" en zal juist minder gaan gebruiken van de "vet" reserves in je lichaam.
Je zal dus niks afvallen.
Verder zet DVH zijn verhaal veel zoden aan de dijk.......................................................
De kachel moet over heel de dag genomen veel branden en dat doe je door veel maaltijden over de dag te nemen.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 24 aug 2012, 22:20

Mathieu schreef:
romo schreef:Akkoord, maar het ging me met name even over het rustmetabolisme.................die is bij sporters niet hoger in rust, alleen door veel sporten gaat het gemiddelde metabolisme omhoog.
Waarom lees ik dit dan bijvoorbeeld:

Daarnaast is aangetoond dat bij mensen die regelmatig sporten het rustmetabolisme (verbranding in rust) stijgt waardoor je dus ook in rust meer energie verbranden.

Zo heb ik het ook jaren geleden geleerd.

En volgens mij is het ook nog eens zo dat het metabolisme, wat dus ook wordt gebruikt om je lichaam op temperatuur te houden, kunt beïnvloeden door de omgevingstemperatuur.
Dus hoe kouder het is des te harder moet het lichaam z'n best doen om de 36 graden aan te houden?

Omgevingstemperatuur klopt, maar uiteraard 37 graden, maar dat heeft niets met "rustmetabolisme" te maken'

Daarvoor is het noodzakelijk rustmetabolisme te definiëren;
De energiebehoefte is een maat voor het energieverbruik veeleer dan voor de energie-opname. Het basaal metabolisme (BMR: Basal Metabolic Rate) Ook wel Ruststofwisseling genoemd. Dit is per definitie het energieverbruik in een postabsorptieve toestand, in een thermoneutrale omgeving, bij een wakker proefpersoon, die zich in een toestand van volledige psychologische en fysiologische rust bevindt (CEC, 1993). De BMR hangt af van het lichaamsgewicht, de leeftijd en het geslacht

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 24 aug 2012, 22:26

Nog even nagezocht;

Alleen als de spiermassa toeneemt ( dat is dus per definitie niet bij alle sporten zo) neemt het rust metabolisme toe.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 24 aug 2012, 22:30

romo schreef:Nog even nagezocht;

Alleen als de spiermassa toeneemt ( dat is duus per definitie niet bij alle sporten zo) neemt het rust metabolisme toe.
Definetie........Romo :lol: :wink:

Shakes

Bericht door Shakes » 24 aug 2012, 22:31

Ik ben in een paar maanden van 120 kilo naar 94 gegaan. Ik was het intimiderende een beetje zat, had het zelf niet in de gaten, en kreeg ook last van m'n knieen. Los daarvan hoorde ik altijd mensen praten over afvallen en over hoe ingewikkeld het wel niet was. Ik wilde het gewoon een keer uitvinden. Heel kort:

Het is een state of mind.

Natuurlijk niet zonder veranderingen aan je eetpatroon en beweegpatroon maar het begint met het "willen".

Wat heb ik gedaan: Ik ben mijn hoeveelheid maaltijden gaan opvoeren...... Ik eet zeven keer per dag, om de twee uur. Momenteel bestaan mijn maaltijden altijd uit 40/45 gram echt eiwit. Dat zijn bijvoorbeeld 7 eitjes, zonder geel, of 210/220 gram vlees. Rund/kip/kalkoen en vis. Kalkoen is bijvoorbeeld nog een stuk magerder dan kip. Daarnaast eet ik alle groente en sla die ik wil. Fruit met mate, zoek dan vaak iets uit met relatief weinig suiker. Water? Jazeker. Elke maaltijd minimaal 400 ml. De eerste dagen pis je wat af maar op een gegeven moment spreekt het voor zich.

Wat moet je zeker niet eten? Snoep, suiker/koolhydraten maar het is ook niet goed om het andere uiterste te doen. 1 dag in de week moet je gewoon genieten. Wat doe ik? Ik pak een kleine pizzabodem, 130 gram tonijn, 100 gram kalkoen, kaas (ach) en dat is het. Dit voorkomt dat je op een gekke avond de verleiding van een gevulde koek kunt weerstaan. Zorg er ook voor dat je die troep niet in huis hebt.
Ook geen aspartaan, geen fanta, taxi, weet ik veel wat voor zooi. Gewoon niet doen. Bier enzo, niet, bepaalde wijnen ook mee uitkijken, sommige zijn slechter voor je dan andere maar met mate moet kunnen imo.

Daarnaast zout......voor mij een absolute no-go. Ik zou de soep van Rico dan ook heel snel schrappen. Een paar dagen zonder zout en je ondergaat een hele andere voedsel ervaring. Het is even wennen maar het doet veel voor je gezondheid.

Daarnaast alle pre-fab zooi eruit. Geen "wokki wokki" saus van konimex of chicken tonight maar gewoon zelf wat maken met tomaat/prei/ui/champignons/paprika. Daarnaast heb ik olijfolie ook weggemieterd en PAM gekocht. Gebruik het eigenlijk ook niet meer maar dit werkt wel. Ik heb voor 5 tientjes een Foreman grill gehaald en maak daar nu alles op klaar eigenlijk. Niets meer nodig en alles komt er makkelijk vanaf.

Dan het bewegen. Ik sta s'morgens een uur op de crosstrainer, daarna pas maaltijd #1 en s'middags ben ik aan het beulen in de gym. Ik train goed, heeft ook lang geduurd maar alles is te leren als je het wil. 95 % van de mensen traint slecht en dat lijkt me ook niet motiverend. Vanaf dit jaar ga ik dan ook PT geven uiteraard samen met advies over voeding.

Goed wat levert het op? In eerste instantie was het bij mij altijd met kleding aan imposant. Nu is het vooral wat zonder kleding (inkoppertjes). Daarnaast, serieus, krijg ik in winkels zonder erom te vragen veel meer gedaan. Korting bv en ook zijn mensen een stuk vriendelijker en willen ze meer voor je doen.
Dan vrouwen, believe me they know and they effing love it als je gewoon voor je lichaam zorgt en er strak uitziet. Nu draag ik nog steeds hele informele en vaak wat grotere kleding maar vrouwen weten als geen ander wat er onder dat shirt zit. Je kan geld en een leuke auto hebben maar ze gaan voor de dude met een sixpack.

Dat is het zo'n beetje. De wekker gaat, maaltijd 7, de laatste van de dag dus.

N

RVV

Bericht door RVV » 24 aug 2012, 22:34

Hans je leest mijn post niet goed door, ik schrijf namelijk niet dat je gelijk je vetreserves aanspreekt, maar VANZELF je vetreserves aanspreekt. Eerst spreek je je direkt beschikbare koolhydraten aan. Is je suikerspiegel laag omdat je niet ontbijt dan gaat vet omgezet worden in koolhydraten. Vet wordt nooit direct aangesproken! Vet is opslag, Koolhydraten is brandstof maar uiteindelijk zijn die ALTIJD aanwezig. De zogenaamde noodloop, heb ik ook veel over gelezen. Geloof ik ook niet zo in al zal het hele internet volstaan met het zogenaamde noodloop verhaal. Uiteindelijk verbrand je lichaam altijd zijn eigen energiereserves. Als het noodloop verhaal waar zou zijn dan zou een mens zichzelf niet kunnen uithongeren. Iemand 30 dagen zijn voedselinname onthouden en er blijft helemaal niets over van de noodloop theorie.

Hans je insteek is gebasseerd op een bodybuilders dieet. In voorgaande post schreef ik al dat een bodybuilder heel andere belangen heeft op het gebied van voeding en spieropbouw dan iemand die gewoon wil afvallen en een gezond gewicht wil behouden. Mijn verhaal geld voor de mensen die tot de laatste en grootste groep behoren. Bodybuilders ga ik geen enkel advies geven. Die weten heel goed waar ze in hun belang (spieropbouw) mee bezig zijn.

romo

Bericht door romo » 24 aug 2012, 22:35

Downforce Hans schreef:
romo schreef:Nog even nagezocht;

Alleen als de spiermassa toeneemt ( dat is duus per definitie niet bij alle sporten zo) neemt het rust metabolisme toe.
Definetie........Romo :lol: :wink:

Ach, ik denk sneller dan ik typ........... :D

romo

Bericht door romo » 24 aug 2012, 22:44

RVV schreef:Hans je leest mijn post niet goed door, ik schrijf namelijk niet dat je gelijk je vetreserves aanspreekt, maar VANZELF je vetreserves aanspreekt. Eerst spreek je je direkt beschikbare koolhydraten aan. Is je suikerspiegel laag omdat je niet ontbijt dan gaat vet omgezet worden in koolhydraten. Vet wordt nooit direct aangesproken! Vet is opslag, Koolhydraten is brandstof maar uiteindelijk zijn die ALTIJD aanwezig. De zogenaamde noodloop, heb ik ook veel over gelezen. Geloof ik ook niet zo in al zal het hele internet volstaan met het zogenaamde noodloop verhaal. Uiteindelijk verbrand je lichaam altijd zijn eigen energiereserves. Als het noodloop verhaal waar zou zijn dan zou een mens zichzelf niet kunnen uithongeren. Iemand 30 dagen zijn voedselinname onthouden en er blijft helemaal niets over van de noodloop theorie.

Hans je insteek is gebasseerd op een bodybuilders dieet. In voorgaande post schreef ik al dat een bodybuilder heel andere belangen heeft op het gebied van voeding en spieropbouw dan iemand die gewoon wil afvallen en een gezond gewicht wil behouden. Mijn verhaal geld voor de mensen die tot de laatste en grootste groep behoren. Bodybuilders ga ik geen enkel advies geven. Die weten heel goed waar ze in hun belang (spieropbouw) mee bezig zijn.

Vet wordt nooit omgezet in koolhydraten, het vet wordt verbrand (=+O2)

Het noodloop verhaal klopt wel, maar na verloop van tijd zijn je vet reserves verbrand, dan heb je nog 1 zeer ongunstige bron; eiwitten, je gaat je eigen spieren verbranden, en daarn is het dus klaar.........

Shakes

Bericht door Shakes » 24 aug 2012, 22:46

Rico, het is het verlengde van elkaar. Een "normaal persoon" wil 20 kilo kwijt, of laten we zeggen 15% vet. Een builder moet op het podium 4/5% hebben anders is het klaar. Buiten wedstrijden om is 10/11 procent lichaamsvet best acceptabel.

Dan is je verhouding eiwit/koolhydraat/vet gewoon heel anders dan in voorbereiding om maar wat te noemen.

RVV

Bericht door RVV » 24 aug 2012, 22:51

Nandor wat betreft je zoutinname ben ik het volledig met je eens hoor. Ik let ook erv op mijn zout inname wat ik trouwens moeilijk vond want is was redelijk zoutverslaafd. Nu voeg ik nooit meer zout ergens aan toe. Soep daarin is eigenlijk mijn enige "zout"zonde. En zeker niet elke dag. 2 tot 3 keer in de week.

dvh

Bericht door dvh » 24 aug 2012, 22:51

Shakes schreef:verhaal

N
120kg dan was/ben je een flinke kerel :D
Leuk verhaal!

En wat je zegt betreft het willen, volledig mee eens.
Bij mij is het overigens een stuk minder die-hard.

Ik ga 2 tot 3 keer per week naar de gym. Ik let op wat ik eet echter blijf ik het moeilijk vinden niet te snoepen.
Maar met 1.85 > 80kg kan ik het hebben.

Ben overigens de laatste maanden een 5kg zwaarder geworden. En ik hoop over een jaar rond de 85-90 te zitten.
Laatst gewijzigd door dvh op 24 aug 2012, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 24 aug 2012, 22:58

Romo, maar eerst wordt de glycogeen reserve toch nog aan gesproken?

romo

Bericht door romo » 24 aug 2012, 23:00

Mathieu schreef:Romo, maar eerst wordt de glycogeen reserve toch nog aan gesproken?

Volgorde van verbranding

1 Glycogeen
2 Vet
3 Eiwitten

In het verhaal van Rico, over de noodloop gaat het exact zo, al er niets binnenkomt, ben je heel snel door je Glycogeen, de vetreserves als noodbrandstof gaan langer mee, maar ergens zijn ze op en dan is het rap gedaan.........

Eiwit verbranding is buitengewoon ongunstig als energie leverancier, bij sporters ( vaak overtraind) is dit te ruiken door een klassieke Ammoniak geur, afvalstof bij eiwitverbranding.

RVV

Bericht door RVV » 24 aug 2012, 23:05

romo schreef:
RVV schreef:Hans je leest mijn post niet goed door, ik schrijf namelijk niet dat je gelijk je vetreserves aanspreekt, maar VANZELF je vetreserves aanspreekt. Eerst spreek je je direkt beschikbare koolhydraten aan. Is je suikerspiegel laag omdat je niet ontbijt dan gaat vet omgezet worden in koolhydraten. Vet wordt nooit direct aangesproken! Vet is opslag, Koolhydraten is brandstof maar uiteindelijk zijn die ALTIJD aanwezig. De zogenaamde noodloop, heb ik ook veel over gelezen. Geloof ik ook niet zo in al zal het hele internet volstaan met het zogenaamde noodloop verhaal. Uiteindelijk verbrand je lichaam altijd zijn eigen energiereserves. Als het noodloop verhaal waar zou zijn dan zou een mens zichzelf niet kunnen uithongeren. Iemand 30 dagen zijn voedselinname onthouden en er blijft helemaal niets over van de noodloop theorie.

Romo je hebt natuurlijk gelijk in de heat of the moment omschrijf ik het verkeerd. Doe het oo kop de iPhone, leest lastig na.

Vet wordt nooit omgezet in koolhydraten, het vet wordt verbrand (=+O2)

Het noodloop verhaal klopt wel, maar na verloop van tijd zijn je vet reserves verbrand, dan heb je nog 1 zeer ongunstige bron; eiwitten, je gaat je eigen spieren verbranden, en daarn is het dus klaar.........

romo

Bericht door romo » 24 aug 2012, 23:07

No problemo :D

Ik zit er er aardig goed in, in deze buitengwoon leuke materie........dus even corrigeren waar nodig.

Shakes

Bericht door Shakes » 24 aug 2012, 23:09

dvh, als je eens in de buurt van Amsterdam bent en je wil een training meepakken ben je welkom.

Ik heb beide gedaan. Weet nog als de dag van gister dat ik voor het eerst 100 woog. Mijlpaal maar dan wil je meer en zit je zo op de 120. Legpress 700 kilo, geen enkel probleem maar je lichaam gaat protesteren en het is raar maar waar ik heb net een kleintje gekregen en dan ga je heel anders naar het leven kijken. Ik wil verantwoord oud worden. Met de 94 nu zit ik een stuk beter in m'n vel, en kleding.

RVV

Bericht door RVV » 24 aug 2012, 23:18

Overigens ben ik op mijn manier met spieropbouw bezig, voornamelijke reden, strakker er uit zien, en hogere verbranding. Wat ik doe;

Paar simpele basisoefeningen, een bodybuilder zal er om lachen :D

Opdrukken, 4 keer per dag 4 x 50 keer (met tussenrust) totaal 800 keer. Spiertrekkende crunch op een bal, 2x per dag 2 x 100 keer. En de sit up crunch ter afwisseling. Verder vind ik de strongman theorie wel interessant en probeer vaak zware dingen te tillen die heb ik ruim voorhanden met zware elektrische boxspringbedden :D Verder diverse beenspier oefeningen. Daarnaast heel veel fysiek bewegen. Zwemmen met de kiddos, niet aan de kant hangen maar in het water, en daarin veel en fysiek bezig zijn. Belangrijkste doel strakker lichaam.

Overigens heb ik veel respect voor de discipline waarmee bodybuilders bezig zijn en welk resultaat ze daarmee bereiken.

dvh

Bericht door dvh » 24 aug 2012, 23:35

Bedankt voor het aanbod Shakes, echter kom ik nooit in of bij Amsterdam :-)

Grappig, want zelf ben ik eigenlijk na het krijgen van kinderen weer begonnen met trainen.
Toen ik 17/18 was heb ik wat fitness/krachttraining gedaan, dan krijg je een vaste vriendin en ga je opeens andere trainingen uitvoeren..... Maar na het krijgen van kinderen en gewoon 2 jaar doodop te zijn geweest ( eigen zaak opstarten/overnemen, gebroken nachten.. het bekende verhaal ) deden wij regelmatig een weekje/weekendje Centerparks.. Want daar ga je heen als je kinderen hebt ( ofzo .. ).

Maar het is me meer dan eens voorgekomen dat ik mijn entreekaartje controleerde om er zeker van te zijn niet in het dolfinarium aangekomen te zijn. Damn.. Nou ik was niet meer zo strak als op mijn 18e, maar wat ik daar toch zag.. no way..
Dus om dat toekomstbeeld te voorkomen weer aan het sporten gegaan.. 2 a 3 keer in de week. De ene keer met wat meer enthousiasme dan de andere keer, maar ik ga altijd.

Nu zou ik graag een wat strakker voedingsschema willen naleven. Maar overdag lukt dat simpelweg gewoon niet altijd. De ene keer heb ik niks te doen, de andere keer heb ik nog geen tijd om te pissen zo druk.

Maar ik maak er het beste van. Begin de dag meestal met:
Afbeelding

Tussen de middag een half volkoren stokbrood met vis en sla.
In de avond gewoon aardappels, groente vlees/vis. Op vrije dagen wat fruit tussendoor. Af en toe wat magere kwark en als ik voor 20.00 nog honger heb, nog wat cruesli...

romo

Bericht door romo » 25 aug 2012, 08:50

Muesli /Cruesli enz bevat vaak veel verzadigde vetten soms in combinatie met kokos..............ik zou de product info nog eens even bekijken.............

Shakes

Bericht door Shakes » 25 aug 2012, 09:42

Liever havermout met een lik pindakaas idd.

Jussi

Bericht door Jussi » 25 aug 2012, 11:33

Welk voedsel neem ik eigenlijk het beste binnen om mijn spieren te voeden? Ik wil namelijk helemaal niet afvallen maar wel het overtollig vet verbranden. Bijkomen zou ook niet slecht zijn maar dan wel door de vorming van spieren.

Even de situatie schetsen:
-24 jaar
- 1m74 en 67kg
- zit al 2 jaar stil door eerst 3 ribben te breken en vervolgens stressfracturen aan beide knieën te krijgen door het lopen. Dit gebeurde nadat de ribben genezen waren. Ik loop nu al 3 maanden rond met een stevige brace rond de knie
- in die tijdspanne merk ik dat er zich vooral vet rond de onderbuik heeft geaccumuleerd. De buikspieren zijn net niet zichtbaar meer.
-daarvoor was ik zeer bedrijvig in het thaiboksen
-nu probeer ik 3x in de week thuis een training te doen dat een combinatie is van kracht met dumbbell en pull-up bar en verschillende oefeningen die ik uit het boksen mee heb (schouders-rug-benen-buik).
- ik kan dus niks belastense doen met mijn knieën op dit moment. Niet lopen, springtouwen, knieën tegen de borst etc. 17 september wordt er terug een scan genomen van mijn knieën maar ik betwijfel of het resultaat goed zal zijn.
-ik ben net een week gestopt met frisdrank (3 blikjes per dag) en drink nu 1,5 liter water + een thee in de ochtend. Snoepen doe ik bijna nooit en een zak Doritos met dip is iets voor om de twee weken. De MacDonalds probeer ik nu ook te bannen. Verder let ik eigenlijk niet op wat ik eet.

Kortom, graag wat tips over hoe ik nu de training verder ondersteuning kan geven zodat de opgebouwde spiermassa blijft en het vet verdwijnt. Ik wil zelf ook niet te radicaal gaan in het beperken van mijn voedingspatroon. Ik wil liever harder, langer en vaker trainen dan mezelf teveel moeten verbieden qua eten.

romo

Bericht door romo » 25 aug 2012, 13:27

Fietsen zou voor je knieën moeten kunnen (fietsen is onbelast oefenen)

Veel eiwitten voor spier opbouw, 2gram eiwit per KG lichaamsgewicht (voor jou dus 140 gr eiwit per dag)

Trainen, trainen, trainen, uiteraard goed eten en herstellen

Even een vraag; hoe kom je aan die stress fracturen ( mag PB) wellicht kan ik je enigszins adviseren?

RVV

Bericht door RVV » 25 aug 2012, 13:39

Zwemmen zou ik zeggen.

Jussi

Bericht door Jussi » 25 aug 2012, 14:03

Fietsen kan als ik mijn brace uitdoe. Ik weet niet of het dan raadzaam is om te doen? De stressfacturen zijn namelijk aan de bovenkant van mijn onderbeen en worden veroorzaakt door de knie die erop klapt. Ik weet dus niet of dat met fietsen helemaal goed is? Tevens heb ik zelf geen degelijke fiets maar misschien haal ik de hometrainer dan wel uit de kelder.

@Rico: ik heb al liggen denken over zwemmen. Het probleem is dat het wel goed is voor de spiermassa maar je verbrand er veel minder mee. Ik las dat je met een uur zwemmen maar een 450 calorieën verbrandde tegenover 900 met lopen en 750 met springtouwen. Daarnaast blijk je er ook zeer veel honger van te krijgen wat het effect mogelijk ongedaan maakt. Maar goed, 450 calorieën verbranden is nog steeds beter dan geen calorieën verbranden. Al vraag ik me af of ik zwemmen an sich wel fijn vindt. Vanaf september maar eens om een jammer gaan en het proberen.

Enige tips waar ik 140gr eiwitten per dag mee binnen krijg?

Plaats reactie