Transvetten, voedingsleer en wetenswaardigheden over voeding

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RVV

Re: Transvetten

Bericht door RVV » 22 aug 2012, 21:26

Kokosolie is ook discutabel. Het blijkt namelijk dat zowel het LDL cholesterol omhoog gaat (= slecht is verhoging op grotere kans op slagaderziekte) als het HDL cholesterol (=goed Is verkleining op de kans op slagaderziekte).

Per saldo schiet het niets op. Waarbij de kans op doorslaan naar hogere LDL waarde aanwezig is.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 22 aug 2012, 22:45

Voor zo ver mijn kennis reikt is kokos olie redelijk veilig, maar het witte vlees, de kokos zelf dus, veel minder gezond mn idd voor het LDL cholesterol..........FWIW

Mathieu

Bericht door Mathieu » 23 aug 2012, 09:22

Maar we kunnen hopelijk toch nog wel de olijfolie blijven gebruiken?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 aug 2012, 09:32

Vetzak!

RVV

Bericht door RVV » 23 aug 2012, 10:26

Olijfolie tja.. zit ook vaak een hele maffiastructuur achter. Eigenlijk is alleen een koude persing 100% zuiver. Elke gedistilleerde variant is al weer betwistbaar als het om de kwaliteit gaat.

http://www.griekseolijfolie.nl/fraude-met-olijfolie

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 aug 2012, 10:34

Zodra je extra vergine olijfolie in de pan giet tijdens 't koken is 't al geen extra vergine meer en kun je net zo goed goedkope (olijf)olie kopen...

Dus een flesje extra vergine van de traiteur voor je salades e.d., goedkope olijfolie zonder opsmuk voor koken op 't vuur of in de oven.

ErikS

Bericht door ErikS » 23 aug 2012, 18:12

Koop gewoon je spullen in een fatsoenlijke winkel, ipv de supermarkt....

Ook om te bakken, Cav.

Kom jij maar eens een flesje Valderrama Hojiblana halen, en ga daar eens in bakken.
Er gaat een (smaak-)wereld voor je open.

Andere soorten zijn dan weer geweldig over salades ed. maar degradeer niet gelijk je olie om in te bakken.;)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 23 aug 2012, 18:35

Valderrama Hojiblana is die niet dit seizoen spits bij FC Twente?

:D

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 23 aug 2012, 19:22

RVV schreef:Kokosolie is ook discutabel. Het blijkt namelijk dat zowel het LDL cholesterol omhoog gaat (= slecht is verhoging op grotere kans op slagaderziekte) als het HDL cholesterol (=goed Is verkleining op de kans op slagaderziekte).

Per saldo schiet het niets op. Waarbij de kans op doorslaan naar hogere LDL waarde aanwezig is.
Dan heb jij het over de verkeerde kokosolie, kokosnoot...............

ErikS

Bericht door ErikS » 23 aug 2012, 19:43

Robin schreef:Valderrama Hojiblana is die niet dit seizoen spits bij FC Twente?

:D
Hoop't nie veur die tukkers

alt

Bericht door alt » 23 aug 2012, 21:11

Wij gebruiken duizenden liters vloeibaar vet om onze producten te frituren.
Vandaar heb begin dit jaar verscheidene leveranciers gevraagd om offertes en waar wij het beste in kunnen frituren.
Dit was van een van de raffineerders zijn antwoord.

Het is eigenlijk,eenvoudig met oliën en vetten.

Olie gebruik je koud, vet gebruik heet.
Bij langduring verwarmen boven de 140° C (friuren]) ontstaan macromoleculen.
Of je verhit olie korstondig (wokken) dan is dat gevaar van macromoleculen nihil.

Vetten kunnen van naar gelang de qualiteit 160 tot 200 °C langdurig verhit worden, maar na langere tijd ontstaan in vet ook macromoleculen.

Wil je graag wat men in 2012 gezond noemt (in 2016 heeft men weer andere ideën wat gezond is) frituren of bakken, neem dan palmolie (milieubelastend) of arachideolie (pinda-olie).

Nog iets over macromoleculen, wij moeten voor de VWA aan kunnen tonen dat onze gebruikte vloeibaar vet ( wat is dat een beladen woord geworden) niet de normen overschriijd tijdens het gebruik.

Over de qualiteit van de fabrieksproducten is vaak niet wat ik zou willen maken, laat staan eten.
Maar er is ook een oorzaak.
De consument in NL wil voor een product maar een bepaald bedrag betalen.
Dat is een psychologische prijs, is een product €. 4.95 dan koopt men het product, maar koste het €. 5.15 dan is het uit de markt geprijst.
Daar speelt de supermarkt op in door bij de fabrikant de inkoopprijs voor het product voor te schrijven.
Ben zelf daar nu met een supermarktketen bezig, de inkoopprijzen en verpakking de houdbaarheid wordt mij gedicteerd, ik mag zien hoe ik dat klaar speelt.
De supermarkt legt ook de problemen bij de fabrikant,.
Zo wil de supermarkt geen risico lopen met producten die vers zijn of wisselend lopen.(de eigenaars van de super staan allemaal in de top van quote 500)
Dus moet de fabrikant concessies doen aan de qualiteit door het product langer houdbaar te maken.

De lekkerste melk kan enkel bij de boer krijgen, verkopen mag de boer het niet.
De verste groente kan je ook bij de boer terecht, niet in de super daar is je groente gewassen, gesneden en begast met koolzuur en stikstof en je betaalt het 10 voudige.

Nu stop ik wat ik kan over dit onderwerp uren doorgaan, maar dat het met mijn leeftijd te maken wat ik al de jaren over zogenaamde zin en onzin over voedsel in mijn beroep heb gehoord, maar voedsel is een religieus onderwerp dat heb al langer begrepen.

Marius

Bericht door Marius » 24 aug 2012, 11:06

Downforce Hans schreef:
RVV schreef:Kokosolie is ook discutabel. Het blijkt namelijk dat zowel het LDL cholesterol omhoog gaat (= slecht is verhoging op grotere kans op slagaderziekte) als het HDL cholesterol (=goed Is verkleining op de kans op slagaderziekte).

Dan heb jij het over de verkeerde kokosolie, kokosnoot...............
:)

RVV

Bericht door RVV » 24 aug 2012, 11:25

Er is veel onderbuik gevoel aanwezig in voedingsadvies. Niet altijd gestoeld op keihard wetenschappelijk bewijs. Daarbij telt de feel good factor vaak als de belangrijkste keuze voor een bepaald voedingsmiddel, geld ook voor mij. Kokosolie zitten goede dingen aan vast, absoluut. Maar het verhaal van hierboven over de LDL en HDL cholesterol. Dat is gewoon een keihard wetenschappelijk gegeven.
Kokosolie en cholesterol

Kokosolie heeft enkele effecten op de verschillende cholesterolfactoren.

kokosolie helpt de cholesterol-HDL-cholesterolratio te verlagen bij vervanging voor koolhydraten. De ratio hoort kleiner dan 5 te zijn.

kokosolie is goed voor de HDL-cholesterolspiegel

kokosolie helpt de LDL / HDL-ratio te verlagen

kokosolie bij de verlaging van het Lp[a]

Kokosolie verhoogt weliswaar het LDL-cholesterol, maar de plaats van LDL begint verdrongen te worden door HDL en de cholesterol-HDL-cholesterolratio.

Het verhogen van het HDL-cholesterol wordt als een belangrijkere doelstelling beschouwd dan het verlagen van het LDL (bron: Hartstichting).

Kokosolie bestaat voor ongeveer 50% uit laurinezuur ( C12:0). Laurinezuur is door onderzoek geïdentificeerd als het vetzuur met het meest gunstige effect op de cholesterol-HDL-cholesterolratio van alle vetzuren, verzadigd of onverzadigd (Mensink et al, AJCN 2003).

RVV

Bericht door RVV » 24 aug 2012, 11:35

Als je echt je HDL cholesterol wil verhogen en je LDL cholesterol wil verlagen, ga walnoten eten. Daar is geen discussie over. Een ons per dag, je knalt gelijk 700 kcal. naar binnen, maar deze vetten zijn echt megagezond voor je. Worden ook niet als lichaamsvet opgeslagen, moet je natuurlijk wel voorkomen dat je totale calorie inname per dag groter zal zijn als energieverbruik (rustmetabolisme zit toch al snel rond de 1500 tot 2000 kcal.) Walnoten zijn echt een superfood. Bijkomend voordeel, eet een ons walnoten achter elkaar op en je hongergevoel verdwijnt echt voor uren. Hoge gehalte aan anti oxidanten pakken ook nog eens de vrije radicalen in je lichaam aan. Altijd goed ter voorkoming van vorming van kankercellen.

Marius

Bericht door Marius » 24 aug 2012, 11:46

RVV schreef:Er is veel onderbuik gevoel aanwezig in voedingsadvies. Niet altijd gestoeld op keihard wetenschappelijk bewijs. Daarbij telt de feel good factor vaak als de belangrijkste keuze voor een bepaald voedingsmiddel, geld ook voor mij. Kokosolie zitten goede dingen aan vast, absoluut. Maar het verhaal van hierboven over de LDL en HDL cholesterol. Dat is gewoon een keihard wetenschappelijk gegeven.
Kokosolie en cholesterol

Kokosolie heeft enkele effecten op de verschillende cholesterolfactoren.

kokosolie helpt de cholesterol-HDL-cholesterolratio te verlagen bij vervanging voor koolhydraten. De ratio hoort kleiner dan 5 te zijn.

kokosolie is goed voor de HDL-cholesterolspiegel

kokosolie helpt de LDL / HDL-ratio te verlagen

kokosolie bij de verlaging van het Lp[a]

Kokosolie verhoogt weliswaar het LDL-cholesterol, maar de plaats van LDL begint verdrongen te worden door HDL en de cholesterol-HDL-cholesterolratio.

Het verhogen van het HDL-cholesterol wordt als een belangrijkere doelstelling beschouwd dan het verlagen van het LDL (bron: Hartstichting).

Kokosolie bestaat voor ongeveer 50% uit laurinezuur ( C12:0). Laurinezuur is door onderzoek geïdentificeerd als het vetzuur met het meest gunstige effect op de cholesterol-HDL-cholesterolratio van alle vetzuren, verzadigd of onverzadigd (Mensink et al, AJCN 2003).
[qoute]
Er is een studie die aantoont dat door inname van laurinezuur (50 % van de MFCA’s in
kokosolie) weliswaar het totale cholesterolniveau stijgt, maar dat het goede HDL- cholesterol
meer stijgt dan het LDL-cholesterol. Het verhogen van het HDL wordt als belangrijker gezien dan
het verlagen van het LDL, m.a.w HDL heeft een grotere invloed dan het LDL. (48)
Het verhogen van het HDL-cholesterol wordt als een belangrijkere doelstelling beschouwd[/qoute]

Niets aan de hand dus, alleen maar gunstig.

Walnoten zijn leuk als je niet allergisch bent voor noten en peulvruchten ;)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 24 aug 2012, 11:53

Ik begrijp het even niet Rico,

Je zegt dat kokos olie discutabel is, maar het artikel geeft juist het tegenovergestelde aan.

Kortom, kokosolie is prima.................

RVV

Bericht door RVV » 24 aug 2012, 11:56

Goed lezen, ik schrijf ook niet dat slecht is, maar dat de werking op je (goede/slechte) cholesterol discutabel is. Pik er voor jezelf uit wat je het verstandigste lijkt.

Noten allergie is een goeie natuurlijk. daar is ook niets tegen in te brengen. Hier meer info daarover.

http://www.walnoten.net/walnoten-gezond ... nallergie/

RVV

Bericht door RVV » 24 aug 2012, 12:02

alt schreef:
Nu stop ik wat ik kan over dit onderwerp uren doorgaan, maar dat het met mijn leeftijd te maken wat ik al de jaren over zogenaamde zin en onzin over voedsel in mijn beroep heb gehoord, maar voedsel is een religieus onderwerp dat heb al langer begrepen.

Liever niet stoppen, vind je bijdrage uitermate interessant. :thumbup:

Dit topic zie ook meer als leerschool waarbij de nadruk op zin moet liggen ipv onzin. Alleen moet je wel weten wat zin en onzin is. Van een oude rot in het vak lees ik het graag!

topictitel heb ik ook aangepast.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Transvetten, voedingsleer en wetenswaardigheden over voe

Bericht door Robin » 24 aug 2012, 12:52

Interessante draad, daar niet van, maar Rico, hulde voor je dieet en hoe je er nu voor staat, fris fruitig.

Ik heb met deze draad wel 'n beetje 't idee dat je nu totaal 180 graden tegenover die geneugten(eten en drinken ) van 't leven staat. Niks is meer goed. Overal twijfels bij lijkt 't. Zwart wit.

M'n ma at ook al 30 jaar zoutarm en leefde sportief. Overal op letten qua eten. Was nooit te zwaar. En dan toch die hersenbloeding bam in 2000(rip 2009, 62 jaar oud ) Je snap me wel.

Zo ken ik ook 'n ex roker die zo overtuigd is van zijn gelijk dat roken overal barslecht is voor iedereen(waar ie natuurlijk gelijk in heeft) terwijl ie vroeger tig pakjes per dag verstookte.

En nu nog dagelijks 'n half krat bier opzuipt.....

Tja.

*Neemt 'n :coffee: met 'n kokosmakroon*

RVV

Bericht door RVV » 24 aug 2012, 13:33

Robin schreef:Interessante draad, daar niet van, maar Rico, hulde voor je dieet en hoe je er nu voor staat, fris fruitig.

Ik heb met deze draad wel 'n beetje 't idee dat je nu totaal 180 graden tegenover die geneugten(eten en drinken ) van 't leven staat. Niks is meer goed. Overal twijfels bij lijkt 't. Zwart wit.

M'n ma at ook al 30 jaar zoutarm en leefde sportief. Overal op letten qua eten. Was nooit te zwaar. En dan toch die hersenbloeding bam in 2000(rip 2009, 62 jaar oud ) Je snap me wel.

Zo ken ik ook 'n ex roker die zo overtuigd is van zijn gelijk dat roken overal barslecht is voor iedereen(waar ie natuurlijk gelijk in heeft) terwijl ie vroeger tig pakjes per dag verstookte.

En nu nog dagelijks 'n half krat bier opzuipt.....

Tja.

*Neemt 'n :coffee: met 'n kokosmakroon*
Robin, snap je punt wel, ik ben inderdaad anders tegen voeding aan gaan kijken. Ben me vooral gaan verdiepen wat bepaalde voedingsstoffen met je doen of juist niet. Zowel in postieve als negatieve zin. Maar ik sta niet 180 graden tegen over de de geneugten van lekker eten. Drinken (alcohol) deed ik overigens al nooit. Mijn vader was alcoholist en stierf mede daarom veel te jong in mijn ogen. Heb te veel ellende rondom alcohol mee gemaakt. Verder geen oordeel over mensen die wel of niet willen drinken hoor. Maar ik vind het niet lekker en ik voel me er niet lekker bij.

Maar dan het eten, we gaan elke week een keer uit eten met het gezin. Dan eet ik echt gewoon een dikke vette piza hoor. En ik eet ook elke dag ijs, vooral zelf gemaakt schepijs. Maar gisteravond ram ik ook een magnum en daarna een bekertje ben en jerry's naar binnen. Gewoon 750 kcal. En daar zit genoeg ongezonde dingetjes in :ongeveer als: . Ik ben alles behalve een macrobioot die elke dag linzesoep eet. Lekkere dingen zoals een vol opgemaakt ceasersalade (helaas ook transvetten in de dressing) ik ook gewoon. Verder overwegend mager/wit vlees. En ik ben ook veel minder vlees gaan eten. MAAR er is een wisselwerking. Ten eerste heb ik veel minder kcal. nodig simpelweg omdat er 38 kilo minder aan mijn lichaam zit die anders die kcal nodig had. Ten tweede heb ik veel minder behoefte gekregen aan de zogenaamde geneugten. Smaak veranderd, ook de behoefte aan smaak. Was vooral van veel zout. Ellende is zout houd veel vocht vast. Minder zoutrijke producten eten en minder vocht vasthouden. Patat mhoaahww lust het wel, maar nooit echt een grote liefhebber. Nu doe je mij niet echt een plezier met een patat met mayo. Komt wel eens zo uit hoor. Vooral met kids, dag weg geweest een patatje.. maar niet echt smakelijk.

Brood, daar ben ik een groot liefhebber van, vooral veel. heerlijk, maar dat ontzeg ik me wel grotendeels. Dagelijks 2 plakjes volkorenbrood roomboter plakje ham of kaas. Prima, maar ik eet niet meer 4 keer een ham/kaas croissant in een keer op op.. hap zo makkelijk weg, maar wel een lunch van bijna 2500 kcal. Dat zet aan, bij mij wel aan. Zo geld dat voor meer zaken. Snoep hield ik niet echt van. Zak chips.. ja 225 gram in een keer leeg was geen moeite.. nu vrat ik vorige week tijdens dagje zwembad ineens een zak chips leeg. Hapte nog steeds zo makkelijk weg.. baf 1000 kcal. maargoed 5 uur zwemmen met de kids/in het water ach moet kunnen. MAAR.. eigenlijk smaakte me het me helemaal niet meer. Maar uit een soort van gewoonte piepte ik die zak leeg. Achteraf dacht ik, waarom eigenlijk? Echt lekker vond ik het ook niet meer. Het zijn vooral de smaakversterkers/bewerkte zouten die je aanzetten om door te eten want daarmee maken we onze hersenen blij. Doe dit onbewust en je kilo's knallen er aan. Denk je hierover een keer na. Dan ben je er van bewust.

Het gaat er niet om of je een keer of soms wat vaker "verkeerd" eet, het gaat er om of je je er bewust van bent. En zoja wat zet je aan extra energieverbranding er tegen over? Niks, dan zet het aan met gevolgen (korte termijn klein, lange termijn groot) zet je extra verbranding er tegen over dan kun je een keer compenseren.

Ik hou nog steeds van lekkere dingen om te eten, maar denk er wel goed over na. Verder ga je meer dingen ontdekken die heel lekker zijn, maar je voorheen nooit at, omdat ze simpelweg niet in je opkwamen.

Ik heb niet heel veel verstand van voedingsleer, lees er wel veel over pik er dingen uit die me verstandig lijken, maar niet alles wat je er uit pikt is verstandig. Maar zo is ook niet alles wat ongezond is (naar het schijnt) onverstandig. Dus zoals die ex roker die alle rokers verketterd zo zwart/wit zie ik het zeker niet. Ik laat iedereen in zijn waarde wat die wil eten. Ik zal nooit tegen iemand zeggen wat je nu eet of gaat eten is slecht voor je als mens. Om de simpele reden dat je het nooit in perspectief kan plaatsen. Alles hangt af van een bepaalde balans die moet je voor jezelf zien te vinden. Stukje informatie helpt daar goed bij. Zo zie ik dit topic ook. Niet om wie of iemand dan ook de "les" te lezen, maar vooral om zelf dingen op te steken. Waarvan je achter zegt ja daar kan ik weer wat mee, of juist niet natuurlijk.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 aug 2012, 13:58

Zo heb ik enorm veel geleerd van 't eerste boek dat ik las van Sonja Bakker. Echt van A tot Z gelezen en toegepast. Ik kan ook echt kwaad worden als er zogenaamde wetenschappers zeggen dat 't niet goed is om haar dieet te volgen. Dan denk ik echt: flikker op, je hebt dat boek geeneens aangeraakt, of je bent halverwege gestopt en hebt het einde gemist waarin je opbouwt naar een dieet waarin op gewicht blijven 't doel is ipv continu afvallen.

Het heeft mijn leven veranderd. Voorheen at ik maar raak. Sindsdien heel gestructureerd én gevarieerd, vooral eet ik veel meer fruit en groente, veel minder vlees, brood en snacks. Wel ALTIJD tussendoortjes tussen de maaltijden door. Geen wetenschapper kan mij wijsmaken dat dat slecht voor mij is ten opzichte van mijn oude 'dieet'.

Ik had graag gewild dat ik die kennis op school of thuis mee had gekregen. Vooral over de werking van vezels wist ik niets. Ik dacht dat vezels in brood zaten, dus at veel brood, maar ik heb geleerd dat de goede vezels in fruit en groente zitten.

Verder leef en eet ik nog altijd bourgondisch. Hetzij op een meer gezonde manier.

RVV

Bericht door RVV » 24 aug 2012, 15:57

De Sonja Bakker hype heb ik eigenlijk alleen van de zijlijn meegekregen. De inhoud van het dieet heb ik me nooit echt in verdiept. Het is momenteel toch wel behoorlijk stil rondom de Sonja Bakker toestanden. Blijkbaar heeft het grote publiek haar afgezworen. Het grote publiek zoekt ook altijd weer opnieuw naar een dieet goeroe die er "verstand" van heeft. Die zegt eet dit wel, eet dat niet.

Hoe ik een dieet zie. Een dieet is een "straf" die je jezelf oplegd om een bepaald resultaat te bereiken, en dat resultaat is niet ingegeven door gezondheid, maar door een heersend schoonheidsideaal. Dik = lelijk, slank = mooi, dat is wat de maatschappij ons aanpraat. Maar mooi of lelijk is gewoon subjectief. De een vind wat dikker mooi, de ander heel erg mager. Daar tussen in heb je nog honderdtal varianten.

Een dieet is in de basis ook niet gezond. Geen enkel dieet. Ondat een dieet gebasseerd is op eenzijdigheid en het uitsluiten van voedingsmiddelen en voedingsstoffen. daarom mislukt een dieet ook in de meeste gevallen en komen mensen na het dieet gewoon weer aan.

Aanpassen van je voedingsinname en aanpassen van je energieverbruik, dat is het enige waar je mee op gewicht kunt blijven. Eigenlijk het defintief aanpassen van je levenstijl. Als dat niet gebeurd ga je gewoon weer zwaarder worden.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 24 aug 2012, 16:05

RVV schreef:
Aanpassen van je voedingsinname en aanpassen van je energieverbruik, dat is het enige waar je mee op gewicht kunt blijven. Eigenlijk het defintief aanpassen van je levenstijl. Als dat niet gebeurd ga je gewoon weer zwaarder worden.
Klopt! Vanaf volgende week ga ik daar ook maar weer eens mee bezig.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 aug 2012, 16:06

RVV schreef:Aanpassen van je voedingsinname en aanpassen van je energieverbruik, dat is het enige waar je mee op gewicht kunt blijven. Eigenlijk het defintief aanpassen van je levenstijl. Als dat niet gebeurd ga je gewoon weer zwaarder worden.
Dat is dus precies wat ik van Sonja heb geleerd. En dat ik moet variëren, plannen etc. etc.. Het is meer dan een 'dieet'. Ik denk dat dat haar kracht was tijdens de hype (naast 't feit dat je iedereen iedere week dunner zag worden). Iedereen in NL heeft dat boek, dus ze is klaar met verkopen... denk ik.

Velen zullen 't boek niet van A-Z hebben gelezen. Die kunnen Sonja niet de schuld geven dat ze weer zijn aangekomen, enkel zichzelf.

Van d'r boekje Zomerslank viel ik trouwens niet af, maar dat stond vol met lekkere dingen die je kon eten zonder 1 kg aan te komen. Heerlijk! Die hebben we er dus 'ingehouden'.

Plaats reactie