Stemwijzer 2012

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Maus335i

Re: Stemwijzer 2012

Bericht door Maus335i » 18 aug 2012, 12:05

Sowieso VVD, alleen het standpunt over de hypotheekrenteaftrek deel ik niet en het begrotingstekort terugdringen niet. De max. zou geen 3% moeten zijn, maar 0%. Of nog liever een overschot zodat we onze schulden kunnen aflossen en geen 12 miljard per jaar aan rente weggooien. Een begrotingstekort = lenen van toekomstige generaties, redelijk asociaal als je het mij vraagt. Maar de VVD wil daar in ieder geval IETS aan doen. Ergens toch idioot als je er over nadenkt dat we het maar normaal vinden dat er 10 tot 15 miljard per jaar meer wordt uitgegeven dan dat er binnen komt?

SP ook zoiets.... "samen met buurlanden de accijns verhogen". Klinkt heel schappelijk, maar wat is de kans eigenlijk dat Duitsland daar wel even in meegaat? Nog kleiner dan nihil? Lijkt me vrij aannemelijk dat de autoindustrie daar flink zal gaan stuiteren als de brandstofkosten lekker doorstijgen en dure auto's uit het straatbeeld verdwijnen. It ain't gonna happen.

De SP heeft mijn inziens teveel onrealistische standpunten. Allemaal gebaseerd op een "sociaal" (of communistisch) gedachtengoed, maar de realiteit steekt vaak anders in elkaar.
Wegverbredingen mogen niet ten koste gaan van de omgeving. Daarom moeten goede procedures worden gevolgd voordat een weg wordt verbreed. Het verdwijnen van de vluchtstrook is erg gevaarlijk.
Met andere woorden: 10 jaar bureaucratie en onderzoeken alvorens er een besluit gemaakt gaat worden. Niet dat dat nu veel anders is trouwens.
Bij leefbaarheidsknelpunten zal de maximumsnelheid op snelwegen 80 kilometer per uur zijn. Op de meeste plekken blijkt verlaging van de snelheid ook nog een positief effect te hebben op de doorstroming. In ieder geval is het goed voor de luchtkwaliteit.
Positief effect op de doorstroming? Waar dan? Ik kan me juist tig onderzoeken herinneren dat de filedruk juist is toegenomen in die gebieden. Het enige wat tot nu toe de filedruk heeft laten verminderen is meer asfalt neerleggen. In de categorie: REALLY :)

Tom

Bericht door Tom » 18 aug 2012, 12:46

Maus335i schreef:Sowieso VVD, alleen het standpunt over de hypotheekrenteaftrek deel ik niet en het begrotingstekort terugdringen niet. De max. zou geen 3% moeten zijn, maar 0%. Of nog liever een overschot zodat we onze schulden kunnen aflossen en geen 12 miljard per jaar aan rente weggooien. Een begrotingstekort = lenen van toekomstige generaties, redelijk asociaal als je het mij vraagt. Maar de VVD wil daar in ieder geval IETS aan doen. Ergens toch idioot als je er over nadenkt dat we het maar normaal vinden dat er 10 tot 15 miljard per jaar meer wordt uitgegeven dan dat er binnen komt?
Maurice lees dit eens door...
http://www.mejudice.nl/artikel/864/de-r ... houdboekje
Weet niet of ik het er nou mee eens ben, maar geeft wel weer nieuwe inzichten en er is wel iets voor te zeggen.
Sowieso staan er veel interessante artikelen op die site.

dvh

Bericht door dvh » 22 aug 2012, 07:20

GTRene

Bericht door GTRene » 22 aug 2012, 10:17

zo, ingevuld...die is tenminste uitgebreid :peace:

Luco

Bericht door Luco » 22 aug 2012, 10:19

Nog steeds vvd? :blink:

Peric

Bericht door Peric » 22 aug 2012, 11:33

Misschien dat een verkiezingsliedje de SP nog kan helpen..
)luister goed naar het refrein.. :P)
(

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 22 aug 2012, 12:12

Misschien dat dit helpt om de juiste keus te bepalen:

Afbeelding

dvh

Bericht door dvh » 22 aug 2012, 12:28

Ok, dat is dan duidelijk. Het wordt de SP :wave:

Bram

Bericht door Bram » 22 aug 2012, 13:02

:banging:

KoenM

Bericht door KoenM » 22 aug 2012, 15:10

Net ook maar eens een stemwijzer ingevuld.

Vaak twijfel ik, en denk ik dat bijv eens het beste is voor Nederland, maar oneens dan weer het beste voor mijzelf is..
Bijvoorbeeld over de studiebeurs.
Eigenlijk vind ik het een goed idee om er een leenstelsel van te maken, zolang de aanvullende beurs dit dan ook is.. Alleen ben ik nu zelf student, en gaat dit me dus direct geld kosten..

Uiteindelijk kwam VVD als beste eruit, gevolgd door de Libertarische partij (de wat?)

Ook wel erg vreemd dat je er voor kunt kiezen een aantal partijen niet in de uitslag mee te nemen..

GTRene

Bericht door GTRene » 22 aug 2012, 16:32

de simpele stemwijzer :roflol:

Twan81

Bericht door Twan81 » 23 aug 2012, 09:31

Om nog even terug te komen op dat blanco stemmen. Dat heeft wel degelijk nut.

Als je namelijk niet stemt wordt je stem naar ratio verdeeld. Het kan dus gebeuren dat je zonder het te weten stemt op een partij waar je het helemaal niet mee eens bent.
Bij een blanco stem wordt je wel meegenomen in het opkomtpercentage maar wordt je stem nergens aan toekend.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 23 aug 2012, 11:55

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... tici.dhtml

Ik heb ook meer vertrouwen in Frans Bauer dan in politici. Wat niet wil zeggen dat ik vertrouwen heb in Frans Bauer.

KW

Bericht door KW » 23 aug 2012, 17:14

Voor mij staat bij voorbaat vast wat ik stem: PVV.

Gisteravond voor de grap toch eens de stemwijzer gedaan om te kijken wat de uitslag is. PVV idd bovenaan, had niet anders verwacht. En als er wat anders bovenaan zou komen stem ik alsnog PVV. Op 2 had ik Partij van de Toekomst, op 3 DPK maar omdat die uit de PVV gestapt zijn per definitie geen partij om op te stemmen. Op 4 de SP, maar dat is een communistische partij en dus per definitie ook geen optie. Onderaan op nr 20 staat bij mij D66.

Partijen die je naar mijn mening koste wat kost moet mijden zijn CDA, PvdA, SP, D66 en GroenLinks. Die partijen liggen veel te links en te dicht bij Communisme en dus het einde van de wereld. Het is heel leuk en lief om goed te willen zijn voor iedereen, maar dat is pertinent onmogelijk. Je kan het simpelweg niet iedereen naar de zin maken. Ik ben dan ook van mening dat je dat niet eens moet willen proberen, weggegooide moeite en geld. Resultaat is namelijk slechter voor iedereen ipv beter voor iedereen. Links is voor achteruitgang en stilstand van de maatschappelijke ontwikkeling en infrastructuur. Als het aan hun ligt wordt er wel ingeperkt, maar geen alternatief geboden. Wie op links stemt is, sorry wil niet op teentjes trappen, compleet gestoord.

Waar ik me over mijn stemwijzeruitslag wel een beetje over verbaas is dat de VVD zo laag uit kwam, zelfs onder de PvdA. Nouja dat was toch al geen partij waar ik op zou stemmen. En nee dat ligt niet aan Rutte, die heeft het naar mijn mening prima gedaan (en alles beter dan Balk-ellende).

Als laatste: ja ook de PVV heeft dingen waar ik het niet of zelfs totaal niet mee eens ben, maar je moet een afweging maken, ben ook van mening dat iedereen moet stemmen (en niet blanco), en het is simpelweg voor mij de beste keus van wat er op dit moment te kiezen is. Niet ideaal, maar bij gebrek aan beter dus. En realistisch gezien, er zal ook nooit een partij zijn waar je het helemaal 100% met alles eens bent, elke partij heeft wel iets waar iemand het wel mee oneens is. Daarom ook de stemwijzer, om te helpen bij het kiezen uit het vage gedoe dat politiek heet :P

Snipe

Bericht door Snipe » 23 aug 2012, 17:25

KW schreef:Voor mij staat bij voorbaat vast wat ik stem: PVV.
Heb je het verkiezingsprogramma gelezen?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 23 aug 2012, 17:27

Snipe schreef:
Heb je het verkiezingsprogramma gelezen?
Als daar zou staan: VVD, CDA, D66, SP of GL, zou je dan hetzelfde aan KW vragen Perry?

Snipe

Bericht door Snipe » 23 aug 2012, 17:31

Ik vind wel dat iedereen het zou moeten doen. Ik ben er momenteel druk mee bezig (PVV en SP heb ik al gehad) en er staan wel opvallende dingen in.

Maar nu over naar KW. Hij vindt dat iedereen die links stemt 'gestoord' is en daarom stemt hij PVV. Ik heb dat programma gelezen en feitelijk is de PVV nogal links. Daarom vroeg ik dus of hij het gelezen had.

stefan740

Bericht door stefan740 » 23 aug 2012, 17:32

Tsja en ik denk dat van die jonge gastjes die niks om politiek geven, KW, veel beter niet kunnen stemmen dan op dat partijtje amateuren te stemmen waar zij zoveel op lijken.

Oh ja, ik wil je niet op je teentjes trappen hoor!

dvh

Bericht door dvh » 23 aug 2012, 18:49

Zoals ik in een ander topic ook al zei, het maakt niet uit waar je op stemt.
Je denkt te stemmen voor Nederland. Eigenlijk behoor je te stemmen voor Europa. En dan zou er een partij moeten zijn die je een beeld kan schetsen wat Europa's doel en visie is voor de komende 5 a 10 jaar en wat deze doelen voor effect gaan hebben op Nederland. Want wat er gaat gebeuren in Nederland de komende jaren, is helemaal niet aan Nederland zelf meer.

De politieke partijen van nu denken nog dat ze invloed hebben. Maar zodra Brussel eist dat er iets moet veranderen aan onze hypotheken, onze zorg , onze scholing , ect. Dan gebeurd dit gewoon.

En dan maakt het niet uit wie er de meeste zetels bezit in de 2ekamer.
Als die partij/regering weigert > miljoenen/jarden boete.

Dat begrotingstekort van 3 procent komt niet van ons zelf, dat komt van Europa.
Nederland heeft hier wel een aandeel in gehad.

Dus waar wil je op stemmen ? Ik stem het liefst op een partij die een zo groot mogelijke rol gaat spelen in Europa en daarbij de beslissingen kan nemen die zo gunstig mogelijk voor Nederland uitpakken.

Bram

Bericht door Bram » 23 aug 2012, 19:07

Twan81 schreef:Om nog even terug te komen op dat blanco stemmen. Dat heeft wel degelijk nut.

Als je namelijk niet stemt wordt je stem naar ratio verdeeld. Het kan dus gebeuren dat je zonder het te weten stemt op een partij waar je het helemaal niet mee eens bent.
Bij een blanco stem wordt je wel meegenomen in het opkomtpercentage maar wordt je stem nergens aan toekend.
Misschien begrijp ik je niet goed, maar wat jij schrijft klopt niet. Niet stemmen betekent gewoon dat je stem verloren gaat, de prullenbak in en niet dat je stem ergens aan toegekend wordt.

Bram

Bericht door Bram » 23 aug 2012, 19:17

Gisteravond voor de grap toch eens de stemwijzer gedaan om te kijken wat de uitslag is. PVV idd bovenaan, had niet anders verwacht. En als er wat anders bovenaan zou komen stem ik alsnog PVV. Op 2 had ik Partij van de Toekomst, op 3 DPK maar omdat die uit de PVV gestapt zijn per definitie geen partij om op te stemmen. Op 4 de SP, maar dat is een communistische partij en dus per definitie ook geen optie. Onderaan op nr 20 staat bij mij D66.

Partijen die je naar mijn mening koste wat kost moet mijden zijn CDA, PvdA, SP, D66 en GroenLinks. Die partijen liggen veel te links en te dicht bij Communisme en dus het einde van de wereld. Het is heel leuk en lief om goed te willen zijn voor iedereen, maar dat is pertinent onmogelijk. Je kan het simpelweg niet iedereen naar de zin maken. Ik ben dan ook van mening dat je dat niet eens moet willen proberen, weggegooide moeite en geld. Resultaat is namelijk slechter voor iedereen ipv beter voor iedereen. Links is voor achteruitgang en stilstand van de maatschappelijke ontwikkeling en infrastructuur. Als het aan hun ligt wordt er wel ingeperkt, maar geen alternatief geboden. Wie op links stemt is, sorry wil niet op teentjes trappen, compleet gestoord.

Waar ik me over mijn stemwijzeruitslag wel een beetje over verbaas is dat de VVD zo laag uit kwam, zelfs onder de PvdA. Nouja dat was toch al geen partij waar ik op zou stemmen. En nee dat ligt niet aan Rutte, die heeft het naar mijn mening prima gedaan (en alles beter dan Balk-ellende).

Als laatste: ja ook de PVV heeft dingen waar ik het niet of zelfs totaal niet mee eens ben, maar je moet een afweging maken, ben ook van mening dat iedereen moet stemmen (en niet blanco), en het is simpelweg voor mij de beste keus van wat er op dit moment te kiezen is. Niet ideaal, maar bij gebrek aan beter dus. En realistisch gezien, er zal ook nooit een partij zijn waar je het helemaal 100% met alles eens bent, elke partij heeft wel iets waar iemand het wel mee oneens is. Daarom ook de stemwijzer, om te helpen bij het kiezen uit het vage gedoe dat politiek heet :P
Links staat te dicht bij het communisme? Wie heeft jou dat wijs gemaakt? Daar ben ik wel benieuwd naar.

D66 links? Deze partij streeft het neoliberalisme grotendeels na, links staat vooral voor meer controle van de overheid, dat staat daar toch echt haaks op. D66 is op het gebied van economie/handel en Europa juist voor mee vrijheden, dat is dus precies het tegenovergestelde dan wat jij beweert.

Het is nogal een verschil om het iedereen naar de zin te willen maken, of rekening te houden met degenen die bijvoorbeeld hulp nodig hebben om daardoor een menswaardig leven te hebben. Denk aan invalide raken of zo geboren worden, wat minder slim dan gemiddeld zijn en daardoor meer afhankelijk zijn van de overheid (uitkering, sociale werkplaats), het hele leven zorg nodig hebben, door omstandigheden ineens werkeloos zijn, hulp willen bij opstarten onderneming etc etc.

En hoezo is links voor stilstand en achteruitgang van maatschappelijk ontwikkeling? Wat bedoel je daar precies mee?

Joop

Bericht door Joop » 24 aug 2012, 00:58

partyondude schreef:
Twan81 schreef:Om nog even terug te komen op dat blanco stemmen. Dat heeft wel degelijk nut.

Misschien begrijp ik je niet goed, maar wat jij schrijft klopt niet. Niet stemmen betekent gewoon dat je stem verloren gaat, de prullenbak in en niet dat je stem ergens aan toegekend wordt.
Precies; het is net andersom...

Twan81

Bericht door Twan81 » 24 aug 2012, 09:10

Mmm, heb het een en ander nagekeken en ik heb inderdaad ongelijk. :oops:
Dadelijk eens met een paar mensen gaan praten hier. Die waren nl. er compleet van overtuigd dat het werkt zo als ik zei.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 aug 2012, 09:54

Als iedereen blanco stemt is dat een sterk signaal dat men wel wil stemmen, maar dat er geen partij of persoon is waar men achter staat. Daarnaast zorg je voor voldoende quorum en laat je de uiteindelijke keuze over aan de meerderheid en de 'democratie' zijn werk doen in de wetenschap dat jouw blanco stem verwarring heeft gezaaid en voldoende protest heeft laten zien dat alle partijen niet bieden wat jij wil.

Een duidelijk protest signaal dus, dat blanco stemmen.

Niet stemmen is een duidelijk signaal dat 't je allemaal niets kan schelen. Niet stemmen is geen duidelijk protets. Als je niet stemt moet je achteraf ook niet zeuren dat 't niet gaat zoals je zou willen. In mijn ogen hoor je dan niet bij het electoraat. Bij blanco stemmen heb je imho wel recht om achteraf te zeiken, want je hoort bij de mensen die een stem heeft uitgebracht.

Luco

Bericht door Luco » 24 aug 2012, 09:59

Ik denk dat NIET stemmen en dat daardoor het quorum NIET gehaald wordt een veel duidelijker signaal afgeeft.

Maar goed, dat is een utopie, net als een echt 1 europa.

Plaats reactie