SP ook zoiets.... "samen met buurlanden de accijns verhogen". Klinkt heel schappelijk, maar wat is de kans eigenlijk dat Duitsland daar wel even in meegaat? Nog kleiner dan nihil? Lijkt me vrij aannemelijk dat de autoindustrie daar flink zal gaan stuiteren als de brandstofkosten lekker doorstijgen en dure auto's uit het straatbeeld verdwijnen. It ain't gonna happen.
De SP heeft mijn inziens teveel onrealistische standpunten. Allemaal gebaseerd op een "sociaal" (of communistisch) gedachtengoed, maar de realiteit steekt vaak anders in elkaar.
Met andere woorden: 10 jaar bureaucratie en onderzoeken alvorens er een besluit gemaakt gaat worden. Niet dat dat nu veel anders is trouwens.Wegverbredingen mogen niet ten koste gaan van de omgeving. Daarom moeten goede procedures worden gevolgd voordat een weg wordt verbreed. Het verdwijnen van de vluchtstrook is erg gevaarlijk.
Positief effect op de doorstroming? Waar dan? Ik kan me juist tig onderzoeken herinneren dat de filedruk juist is toegenomen in die gebieden. Het enige wat tot nu toe de filedruk heeft laten verminderen is meer asfalt neerleggen. In de categorie: REALLYBij leefbaarheidsknelpunten zal de maximumsnelheid op snelwegen 80 kilometer per uur zijn. Op de meeste plekken blijkt verlaging van de snelheid ook nog een positief effect te hebben op de doorstroming. In ieder geval is het goed voor de luchtkwaliteit.