Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Re: Wereldwijde recessie + bestuurscrisis NL/EU vanaf pagina

Bericht door Wouter81 » 21 aug 2012, 20:16

Downforce Hans schreef:
Shakes schreef:Ik ben er klaar veur!

Ik ook Nan............via Indonesië een Duitse tank gekocht voor weinug, komt volgende maand binnen.
Duitse degelijkheid dus er kan niets vout gaan.........
Met dat ding in je avatar heb je een heel tankleger dan. :) Hans Patton.

dvh

Bericht door dvh » 21 aug 2012, 20:38

De enige reden wanneer Nederlanders uit hun dak gaan is wanneer ze geen bonusairmails krijgen bij de AH..
Wij hoeven ons hier nog geen zorgen te maken.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 aug 2012, 20:41

12 september weten we meer

1 verkiezing Nederland, met uiteraard de vraag of er iets te formeren valt of dat we opnieuw naar de stembus kunnen

2 Bundesverfassungsgericht ( Karlsruhe) Duitsland doet die exacte datum een langverwachte uitspraak over de de grondwettelijke rechtmatigheid van het ESM
Er is al gezegd dat indien die grondwettelijkheid wordt afgeschoten de Euro "geschichte" ist. De druk op de zeer weledelgeleerde heren zal welhaast onmenslijk zijn.

Bij het goedkeuren kunnen er ook in Duitsland onvermoede krachten vrijkomen die aan de stoelpoten van het ESM gaan zagen. Nog onlangs is er een groep academici (Groep rondom Prof Kerber) in Duitsland opgestaan die een verdere overdracht van Duitse souvereiniteit naar Brussel niet wenselijk acht. Dus ook daar dring het besef in de hogere kringen door dat het ergens moet stoppen.

Zie;

http://www.rtl.nl/components/financien/ ... ts-hof.xml

Kortom, er is reuring, benieuwd waar het naar toe gaat.....................

Luco

Bericht door Luco » 21 aug 2012, 20:42

dvh schreef:De enige reden wanneer Nederlanders uit hun dak gaan is wanneer ze geen bonusairmails krijgen bij de AH..
Wij hoeven ons hier nog geen zorgen te maken.
:lol:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 aug 2012, 20:44

Lees mijn betoog nog een keer, met de geschetste voorwaarden...............als brood en spelen, de mensen moeten gaan ontberen............................dan is het klaar............

Als die voorwaarden er zijn, gaat het als een blad aan de boom om....................

dvh

Bericht door dvh » 21 aug 2012, 20:47

romo schreef:Lees mijn betoog nog een keer, met de geschetste voorwaarden...............als brood en spelen, de mensen moeten gaan ontberen............................dan is het klaar............

Als die voorwaarden er zijn, gaat het als een blad aan de boom om....................
Eens hoor, echter, voordat het zover komt hier in NL, dan is de pleurig rondom al aan de gang.
Ik denk dat , mocht er een grote oorlog ontstaan rondom, of in Europa, wij in Nederland als een van de laatste landen merkbaar zal zijn. We hebben het hier nog ( veel ) te goed tov andere , verdere, landen rondom ons heen.

romo

Bericht door romo » 21 aug 2012, 20:50

Die pleuris is rondom al aan de gang, Griekenland staat op ontploffen, en Spanje gaat niet lang meer duren, onhoudbaar voor de samenleving aldaar.............

Mijn betoog slaat ook op de link daarboven geplaatst............

eerst is er geen werk, vervolgens geen geld, vervolgens geen vreten..............nou dan ga je het halen waar het is, en das meestal niet zachtzinnig..............

romo

Bericht door romo » 21 aug 2012, 21:02

Even over de net genoemde Prof. Kerber;

http://www.welt.de/finanzen/article1086 ... nmark.html

Kern;
“Die Gründung der Guldmarkzone ist als Stabilitätsanker gedacht. Wir entziehen uns dadurch dem EZB-Management, das maßgeblich von Frankreich und seinen monetär Gleichgesinnten beherrscht wird. Wollen Sie weiter untätig mit an sehen, wie Herr Draghi aus dem Euro eine Lira macht?
Ich sage Nein und will nicht länger hoffen, dass Herr Weidmann die
Ausführung der Beschlüsse der EZB verweigert. Wir sollen das Schiff verlassen, bevor es endgültig sinkt.

Niets in de Nederlandse pers, waar zijn de tijden dat journalisten en kranten kritisch waren, de luis in de pels van het establishment???

Luco

Bericht door Luco » 21 aug 2012, 21:12

romo schreef:Die pleuris is rondom al aan de gang, Griekenland staat op ontploffen, en Spanje gaat niet lang meer duren, onhoudbaar voor de samenleving aldaar.............

Mijn betoog slaat ook op de link daarboven geplaatst............

eerst is er geen werk, vervolgens geen geld, vervolgens geen vreten..............nou dan ga je het halen waar het is, en das meestal niet zachtzinnig..............
Ben het eigenlijk wel met DVH eens, hier hebben we nog genoeg vangnetten (voorlopig)
Zoals voedselbank, gemeentebank en andere voorzieningen voor de mensen die het echt slecht hebben of krijgen.

romo

Bericht door romo » 21 aug 2012, 21:15

Met nadruk op NOG ..............

Luco

Bericht door Luco » 21 aug 2012, 21:27

romo schreef:Met nadruk op NOG ..............
Inderdaad, daarom staat er voorlopig achter :D
Denk inderdaad dat in de zuidelijke landen het eerder uit de klauw gaat lopen dan hier.

Shakes

Bericht door Shakes » 21 aug 2012, 21:35

Wat er hier gaat gebeuren is op geen enkele manier te voorspellen.

Het idee dat wij ook maar 1 haar beschaafder zijn dan mensen in andere landen is lachwekkend.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 aug 2012, 22:13

klopt...
als de nood aan de man is of je gezin oid echt bedreigd gaat worden gaan sommigen heel ver...
sommige zullen alleen nemen wat ze nodig hebben doch houden rekening met...
maar ook velen die zo goed als nergens meer voor terug deinzen en alle normen en waarden laten varen en over lijken gaan.

de wereld staat onder druk, of een grote oorlog "helpt" hoe raar dat ook klinkt...
of een grote of meer grote natuurrampen.

1 daarvan komt misschien al snel...DA14
HEADLINE NEWS - Feb. 2013 Asteroid Will Come Within 16,000 Miles of Earth

Trajectory Unclear: Feb 2013 Asteroid Will Be Within Thousands of Miles of Earth; Impact Would Be As Big As Siberian Tunguska Event; 1000 Times More Powerful Than Hiroshima

According to NASA, there is a distinct possibility that an asteroid recently identified by star gazers in Spain could hit Earth around February 15, 2013. Based on its size and trajectory, it’s estimated that the 60 to 100 meter wide asteroid, dubbed 2012 DA14, could be similar in scope and devastation to Tunguska should it enter our atmosphere.

Scientists aren’t exactly sure where on Earth the impact would occur, but they are sounding proximity warnings now:
nou maar hopen dat het als een crisis over waait.... :blink:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 22 aug 2012, 07:28

Mocht het los gaan in de zuidelijke euro staten dan kan je er donder op zeggen dat een groot deel zijn spullen pakt en naar het noorden trekt. Vrij reizen door Europa remember. Dus dan komt die unrust vanzelf hier heen. Zomaar een gedachte. Dat plan van sommige landen om de grenzen maar weer dicht te gooien kwam niet zomaar uit de lucht vallen.

Verder als je kijkt hoe ze aan het rellen zijn in Griekenland en Spanje, het is de ultieme kweekbodem voor bijvoorbeeld extreem rechtse politici. De man met de snor kwam zo ook aan de macht een jaartje of 70-80 geleden.

Ik denk dat het een interrssante tijd word de komende 5-10 jaar op het wereldtoneel.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 aug 2012, 09:02

Shakes schreef:Wat er hier gaat gebeuren is op geen enkele manier te voorspellen.

Het idee dat wij ook maar 1 haar beschaafder zijn dan mensen in andere landen is lachwekkend.
Sterker nog, wij weten misschien wel meer dan in andere landen wat wij gaan missen als 't hier bergafwaarts gaat. Dat kan extreme reacties opwekken.

Met familie had ik een leuke discussie over het stemmen, met als conclusie dat zij de economie belangrijker vinden dan hun vrijheid. Ik heb een paar keer doorgevraagd, want ik was verbaasd, maar ze meenden 't echt. Wat voor waarde heeft economische voorspoed als je niet meer in vrijheid leeft? Het gaat om het vinden van de balans imho en die is echt al een tijdje zoek, maar zo slecht hebben we 't hier op dit moment niet en vrij zijn we ook nog altijd.

romo

Bericht door romo » 22 aug 2012, 09:54

Das dus wat ik hierboven heb geschreven............

RVV

Bericht door RVV » 22 aug 2012, 10:57

Shakes schreef:Wat er hier gaat gebeuren is op geen enkele manier te voorspellen.

Daar ben ik het volledig mee eens! De enige reden waarom wij denken dat we beschaafd zijn of beschaafder dan een ander volk is omdat we ons veilig voelen. Alles is veilig voor ons, maar die veiligheidsschil is wel flinterdun.

romo

Bericht door romo » 22 aug 2012, 11:03

Nee, beschaving is hier omdat er voldoende van alles is, mn de primaire levensbehoeftes en een dak boven de kop. Daarbij is er continuiteit, maw als je naar de bakker gaat is er altijd brood, en het water komt nog altijd gewoon uit de kraan.

Maar mochten deze, voor ons zo vanzelfsprekende, zaken door de crisis onder druk komen te staan en daarmede de primaire overlevingsreflex opgeroepen worden....................dan is het met onze beschaving snel gedaan..................dan krijg je wild-west taferelen..........

RVV

Bericht door RVV » 22 aug 2012, 11:08

Romo dat er hier van alles voldoende is schaar ik onder het kopje veiligheid. We kunnen best een dag zonder eten, daar worden we niet gelijk een wilde van.
Maar zodra de veiligheid in geding is, denk maar aan direkte levensbedreiging van je persoon of naasten, dan zal elke vorm van beschaving van je afvallen. De veiligheidsbalans bepaald onze overlevingsdrang.

romo

Bericht door romo » 22 aug 2012, 11:25

Ik redeneer andersom, onvoldoende continuiteit of het geheel verstoken raken van primaire levensbehoeftes dan wel omdat het onbetaalbaar wordt, dan wel omdat er geen aanvoer meer is leidt tot anarchisme en daarmee direct tot onveiligheid

De veiligheid komt niet zomaar in het geding, daarvoor heb je een leidend mechaniek nodig, een trigger..........de crisis wellicht.....

http://www.telegraaf.nl/overgeld/pensio ... ABP__.html

http://www.telegraaf.nl/overgeld/pensio ... en___.html

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 aug 2012, 11:44

romo schreef:Das dus wat ik hierboven heb geschreven............
Precies. Daarom maak ik mij daar zorgen over. Als 't nu een stelletje Tokkies waren geweest, dan had ik 't Oostindisch aangehoord. Dit gaat om een paar tweeverdieners. De één werkt voor een ministerie en is zeer hoogopgeleid. De ander is docent op een lagere school en zeer capabel. Twee prachtige koters. Huis is dik in orde. Relatief lage lasten. Allebei een baan bij de overheid en prima carrière kansen. Beide zijn tot nu altijd prima in staat geweest om zaken te relativeren en de boel helder te zien.

Waarom verkiezen zei persoonlijk economische groei boven vrijheid?
Dat begrijp ik niet. Wat zien zij wat ik niet zie?

Doorvragen leerde mij dat ze denken dat inperken van vrijheid betekent dat je aan de grens je paspoort moet laten zien. Daar kunnen ze mee leven, zeggen ze. Prima. Ik ook. Maar ik wil 't niet, want het zorgt voor economische sprongen achteruit! Ik wil van alle grenzen af (in mijn Utopia that is, I know).

Handel en wandel met 't buitenland heeft NL nodig om te groeien. Die vrijheid is dus belangrijk voor economische groei, want wat heb je eraan als je vrachtwagens vol exportproducten urenlang stil staan bij de grens.... En een paar uur later bij de volgende grens. Maar los daarvan, de vrijheid zoals ik die afgelopen jaren heb ervaren, die is mij erg veel waard. Dan daalt mijn huis maar in waarde. Dan heb ik maar een minder hoog pensioen. Uiteindelijk is onze Nederlandse economie voor een groot deel afhankelijk van de wereldeconomie. Daarom moeten we nu niet dezelfde fouten maken als +-80 a 70 jaar terug. Als we vrijheid de hoogste waarde geven, dan volgt economisch herstel uiteindelijk vanzelf.

Punten op de i zetten, hervormen waar nodig en meer democratie doorvoeren in onze Nederlandse en Europese overheid, een gezamenlijke lange termijn visie uitstippelen en inkaderen, maar vooral ook de vooruitgang bespoedigen ipv afremmen (afremmen is: lonen omlaag, kosten omhoog = geen vertrouwen in de markt for as long as it takes!).

dvh

Bericht door dvh » 22 aug 2012, 11:52

Met familie had ik een leuke discussie over het stemmen, met als conclusie dat zij de economie belangrijker vinden dan hun vrijheid. Ik heb een paar keer doorgevraagd, want ik was verbaasd, maar ze meenden 't echt. Wat voor waarde heeft economische voorspoed als je niet meer in vrijheid leeft? Het gaat om het vinden van de balans imho en die is echt al een tijdje zoek, maar zo slecht hebben we 't hier op dit moment niet en vrij zijn we ook nog altijd.
Welke vrijheid?

Luco

Bericht door Luco » 22 aug 2012, 11:54

Volgens mij deden we ook al zaken met het buitenland toen er nog grensposten waren, juist bij die grensposten was er veel bedrijvigheid en waren er veel mensen aan het werk, inklaringsbureaus, expiditeurs, is allemaal weggevallen, is de handel daardoor gegroeid of goedkoper geworden?
Volgens mij niet, nu zijn het net uitgestorven en verpauperde dorpen.

Dus snap je opmerking niet helemaal, misschien zorgen grensposten juist voor meer werkgelegenheid en export??
En misschien wel voor minder criminaliteit omdat mensen dan weer gecontroleerd worden aan de grens.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 aug 2012, 11:56

Dat je duizenden km's kunt reizen tot je je paspoort hoeft te laten zien. Met auto, vliegtuig, trein whatever.
Dat niemand je dwingt om je leven te leiden zoals je wilt.
Dat je iedere dag het roer om kunt gooien
Etc etc

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 aug 2012, 11:59

Luco schreef:Volgens mij deden we ook al zaken met het buitenland toen er nog grensposten waren, juist bij die grensposten was er veel bedrijvigheid en waren er veel mensen aan het werk, inklaringsbureaus, expiditeurs, is allemaal weggevallen, is de handel daardoor gegroeid of goedkoper geworden?
Volgens mij niet, nu zijn het net uitgestorven en verpauperde dorpen.

Dus snap je opmerking niet helemaal, misschien zorgen grensposten juist voor meer werkgelegenheid en export??
En misschien wel voor minder criminaliteit omdat mensen dan weer gecontroleerd worden aan de grens.
Jij noemt dat bedrijvigheid, ik noem dat kostenverhogende bureaucratie.
Nog steeds zijn er grenzen, douanes en bedrijven die daarin service verlenen. Alleen staan ze nu niet meer pal aan de grens zoals jij die ooit hebt gekend.

Als ik nu een bestelling verstuur naar weet ik welk land binnen de EU, dan hoef ik geen uitgebreide documentatie toe te voegen. De pakketten worden niet gecontroleerd. Er hoeft geen BTW te worden verrekend. Etc. Dat scheelt tijd, geld en verhoogt de omzet en winst.

Over criminaliteit. Als je van Amsterdam naar Rotterdam reist als crimineel (?), dan hoef je ook je paspoort niet mee te nemen. Ik zie 't verschil niet met een crimineel die tussen Nice, Namur en Nijmegen reist. Wat belangrijk is, is dat de wetgeving in heel Europa nagenoeg 't zelfde wordt.

Dan kun je criminaliteit bij de bron aanpakken, in plaats van bij een politie/douanefuik.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 22 aug 2012, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie