Transvetten, voedingsleer en wetenswaardigheden over voeding
- RVV
Transvetten, voedingsleer en wetenswaardigheden over voeding
Transvetten zo'n beetje de grootste rotzooi in onze westerse voeding, 93% van de bevolking heeft eigenlijk geen idee wat ze zijn en wat ze doen. Maar elke dag eten we het in vele vormen. Transvetten zijn kunstmatige plantaardig geharde vetten in voeding die eigenlijk maar 3 doelen hebben. Het is goedkoop, het zorgt voor een lange houdbaarheid in verpakte fabrieksvoeding en het zorgt voor meer smaak, met als resultaat een hoge verslavende werking.
Omdat transvetten onverzadigd zijn hebben mensen ook niet echt het idee dat het ongezond is, want verzadigd vet is toch ongezond?
Grootse nadelen; verhoogd het slechte cholesterol, verhoogd kankerverwekkend, veroorzaken aderverkalking en hartaanvallen.
Nergens goed voor jezelf maar helaas bijna niet te voorkomen dat je ze binnen krijgt.
Ouder filmpje, maar wel een eye opener.
Omdat transvetten onverzadigd zijn hebben mensen ook niet echt het idee dat het ongezond is, want verzadigd vet is toch ongezond?
Grootse nadelen; verhoogd het slechte cholesterol, verhoogd kankerverwekkend, veroorzaken aderverkalking en hartaanvallen.
Nergens goed voor jezelf maar helaas bijna niet te voorkomen dat je ze binnen krijgt.
Ouder filmpje, maar wel een eye opener.
- Petrolhead Tom
Re: Transvetten
Hoe vermijd je zulke dingen? Alleen vers voedsel eten?
Informatief filmpje!
Informatief filmpje!
- RVV
Als je ze 100% wilt vermijden wat bijna onmogelijk is zou je alleen nog maar voedsel moeten kopen wat op geen enkele manier bewerkt is. En wat herkenbaar is als de oorspronkelijke vorm. Eigenlijk al het fabrieksgeproduceerde voorverpakte voedsel zou je links moeten laten liggen.
Of je dat 100% realistisch wilt invullen is persoonlijk. Ondanks het feit dat ik op de hoogte ben van de schadelijke eigenschappen van transvetten neem ik ze toch op. Want een Magnum smaakt mij ook wel. Maar ik let er wel op dat het zo min mogelijk is, en zorg voor voldoende goede vetten die gezonde cholesterol ondersteunen verbeteren. Walnoten zijn trouwens een bron van goede vetten.
Of je dat 100% realistisch wilt invullen is persoonlijk. Ondanks het feit dat ik op de hoogte ben van de schadelijke eigenschappen van transvetten neem ik ze toch op. Want een Magnum smaakt mij ook wel. Maar ik let er wel op dat het zo min mogelijk is, en zorg voor voldoende goede vetten die gezonde cholesterol ondersteunen verbeteren. Walnoten zijn trouwens een bron van goede vetten.
- Tom van H.
Deze producten vermijden:Petrolhead Tom schreef:Hoe vermijd je zulke dingen? Alleen vers voedsel eten?
Informatief filmpje!
http://www.fonteine.com/transvetlijst.html
-
Rebel
Vlees eten is ook slecht. Zit vol met antibiotica en andere zooi. Ik denk als je een lijstje maakt met "slecht " voedsel dat je niks meer durft te eten. We kunnen toch niet allemaal 103 worden, dus ik zou me er niet al te druk over maken. Alles met mate, dan zal het wel los lopen. Zo niet, dan kun je in je volgende leven het compleet anders proberen...
- RVV
Opzich wel mee eens hoor, en de hele dag aan de linksdraaiende linzensoep zitten is ook geen leven.Alles met mate, dan zal het wel los lopen
Alleen.. in tegenstelling tot vlees bijvoorbeeld, wat je bewust kunt mijden of heel duidelijk kunt kiezen voor biologisch kwaliteitsvlees. Kun je er eigenlijk niet voor kiezen om geen transvetten binnen te krijgen. Sterker nog er is geen enkele verplichting voor fabrikanten om te vermelden in de ingrediëntenlijst of er transvetten in het (bereide) voedsel zitten. En als je zelf het al aardig lukt om ze te mijden, is het nog verdomd lastig om ze je kinderen te ontzeggen. Die worden zo'n beetje gehersenspoeld door de voedingsindustrie.
- Dennis Cavallino
Gisteren linzen- tomatensoep op.
met gebakken Chorizo + Courgette erdoor.
met gebakken Chorizo + Courgette erdoor.
- gijzbed-opc
Als je echt voor gezondheid wil gaan zou je ook deze site eens kunnen doornemen .
Veel uitleg over Goede cholesterol ;Omega-3 vetzuren; oxisterolen, transvetzuren en heterocyclische aminen;enz...
http://www.brain-food.nl/index.html
Veel uitleg over Goede cholesterol ;Omega-3 vetzuren; oxisterolen, transvetzuren en heterocyclische aminen;enz...
http://www.brain-food.nl/index.html
- Martijn_bmw
Dat is met veel producten zo...
Ik mag vanwege mijn Reactive Hypoglycemie (te laag suiker niveau in je bloed met hypo's tot gevolg) geen suiker meer eten, als je zoiets krijgt te horen merk je pas in hoeveel producten suiker zit!
inderdaad dus alles vers maken en veel links laten liggen...
als een normaal mens met een gemiddeld eetpatreen eet krijgt hij al 75-100kg suiker binnen per jaar
Ik mag vanwege mijn Reactive Hypoglycemie (te laag suiker niveau in je bloed met hypo's tot gevolg) geen suiker meer eten, als je zoiets krijgt te horen merk je pas in hoeveel producten suiker zit!
inderdaad dus alles vers maken en veel links laten liggen...
als een normaal mens met een gemiddeld eetpatreen eet krijgt hij al 75-100kg suiker binnen per jaar
- JoostSchouten
Ik zag pas dit, is paar jaar terug blijkbaar ook al op TV geweest.
Als je wat tijd over hebt is het wel interessant om te zien, bizar hoe die moeder het aanpakt.
Quote van deze jongen: "Als mijn moeder de blender heel hoog zet, dan wordt het eten wel een beetje warm..."

Als je wat tijd over hebt is het wel interessant om te zien, bizar hoe die moeder het aanpakt.
Quote van deze jongen: "Als mijn moeder de blender heel hoog zet, dan wordt het eten wel een beetje warm..."
- dvh
Iedereen hier heeft een grote tuin.
Leg een moestuin aan.
Koop een koe, wat varkens en kippen en laat ze scharrelen in de tuin.
En koop een grote vrieskist.
Koop en eet verse vis. Laat de koe slachten en stop de vriezer vol.
Idem met het varken. De kippen voorzien je van eieren.
Je moestuin voorziet je van verse groentes.
Zo heb je een relatief gezonde maaltijd.
"vroeger" aten wij vrijwel altijd verse groentes van (opa's) land.
Het vlees wat we aten kwam ook vaak vanuit eigen kweek.
De lekkerste biefstuk die ik ooit gegeten heb was van een jong kalfje wat door opa zelf geslacht was.
Leg een moestuin aan.
De lekkerste biefstuk die ik ooit gegeten heb was van een jong kalfje wat door opa zelf geslacht was.
- gijzbed-opc
Joost
Bizar of niet wel respect voor die moeder om zo tegen de wind richting in te roeien.
Als ik de film zo bekeek hoe die jongen at en daar tegenover dan het kind patat met mayo zag eten kwam bij mij toch even een rare draai in mijn buik van jasses dit is niet echt goed.
Maar hoe dit later gaat uitpakken op oudere leeftijd daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
Meestal ga je van het ene uiterste naar het andere wanneer die jongen zelf zijn leven gaat invullen.
In ieder geval zag hij er erg gezond uit en dat kan je van vele kinderen niet zeggen.
Bizar of niet wel respect voor die moeder om zo tegen de wind richting in te roeien.
Als ik de film zo bekeek hoe die jongen at en daar tegenover dan het kind patat met mayo zag eten kwam bij mij toch even een rare draai in mijn buik van jasses dit is niet echt goed.
Maar hoe dit later gaat uitpakken op oudere leeftijd daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
Meestal ga je van het ene uiterste naar het andere wanneer die jongen zelf zijn leven gaat invullen.
In ieder geval zag hij er erg gezond uit en dat kan je van vele kinderen niet zeggen.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
dvh schreef:Iedereen hier heeft een grote tuin.
Leg een moestuin aan.
Daar is ook onderzoek naar gedaan, door een Australische arts Helen Caldicott
http://en.wikipedia.org/wiki/Helen_Caldicott
Eten uit je eigen tuin in Europa wordt ten zeerste afgeraden vanwege (verzwegen) radiactieve vervuiling/ fall out sinds Tjernobyl 1986.
Dit geldt nog meer voor wild geschoten in Europa, hazen/konijnen/fazanten/reeën, je moet er niet te veel van krijgen is haar advies.
Met Fukushima het gelijke verhaal, voor de Amerikaanse kust zijn reeds tonijnen aangetroffen die met Cesium 137 (halfwaarde tijd 30 jaar) Als ook Cesium 134 ( halfwaardetijd 2 jaar)
Zelfs van nucleaire testen uit de jaren 50-60, die bovengronds plaatsvonden, zijn nog steeds sporen van Cesium 137 traceerbaar.
Michael Douglas vertelde het al eens in "The War of the Roses"; I strongly suggest to skip the fish
-
OnlineRichardt.
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Ach, wat is nog wel gezond tegenwoordig?
Het kan allemaal vast beter en gezonder. Maar ik eet waar ik zin in heb en wil er niet altijd bij nadenken, dan maar een paar jaartjes minder oud....
Dat kind uit dat filmpje vind ik ronduit zielig.
Heb je wel eens pannekoeken gehad? Nee...
Pizza? Nee...
Patat? Nee...
Tosti? Nee...
UIteraard moet je je kind dat niet elke dag naar binnen schuiven, maar een keer pannekoeken als je jong bent is toch een feest?
Het kan allemaal vast beter en gezonder. Maar ik eet waar ik zin in heb en wil er niet altijd bij nadenken, dan maar een paar jaartjes minder oud....
Pizza? Nee...
Patat? Nee...
Tosti? Nee...
UIteraard moet je je kind dat niet elke dag naar binnen schuiven, maar een keer pannekoeken als je jong bent is toch een feest?
- RVV
Opzich boeit het me ook niet zo of ik een paar jaar wel of niet minder oud zal worden, veel belangrijker vind ik hoe kom je die laatste paar jaar door. (denkt aan het slopende jarenlange sterfbed van mijn eigen vader met vaker wel in het ziekenhuis met helse pijnen dan niet).dan maar een paar jaartjes minder oud....
- Marius
Voor het bakken, braden, frituren of als boter kun je in ieder geval kokos gebruiken.
http://www.noble-house.tk/images/Links_ ... riptie.pdf
Je valt er ook nog eens van af en het is goed voor je immuumsysteem door het natuurlijke laurinezuur.
Icm rode palmolie een heel interessant natuurlijk vet. Gezondheidswinkel.nl verkoopt het oa.
Je valt er ook nog eens van af en het is goed voor je immuumsysteem door het natuurlijke laurinezuur.
Icm rode palmolie een heel interessant natuurlijk vet. Gezondheidswinkel.nl verkoopt het oa.
- Luco
RVV schreef:Opzich boeit het me ook niet zo of ik een paar jaar wel of niet minder oud zal worden, veel belangrijker vind ik hoe kom je die laatste paar jaar door. (denkt aan het slopende jarenlange sterfbed van mijn eigen vader met vaker wel in het ziekenhuis met helse pijnen dan niet).dan maar een paar jaartjes minder oud....
Vroeger was al die zooi er niet en werden natuurlijk de mensen gemiddeld veel ouder dan nu en hadden ook nooit een lang sterfbed maar vielen ineens dood neer.
- Dennis Cavallino
Precies!Richardt. schreef:Ach, wat is nog wel gezond tegenwoordig?
Pizza? Nee...
Patat? Nee...
Tosti? Nee...
En met patat is in de basis ook niet veel mis als je een gezond en gevarieerd dieet/eetpatroon hebt en de patatjes op een gezonde manier bakt/frituurt. Zelf een klodder mayo erbij is beter dan geen mayo als je verder vetarm eet. Je hebt nu eenmaal vetten nodig, want dat werkt in een gezond voedingspatroon vol vezels als brandstof waar je energie uit haalt.
En neem eens een pizza met groente ipv vlees. Neem er een salade met rauwkost bij en je hebt een maaltijd die gezonder is dan je zou denken. Je hoeft niet al het slechte te weren uit je eetpatroon en alleen maar noten en zaden te eten. We zijn geen cavia's. Er mag best geleefd en genoten worden. Om er maar een leuke woordspelling tussen te proppen...
Ik vind dat mensen die proberen gezond te eten zich teveel richten op ongezonde dingen NIET eten, ipv gezonde dingen WEL eten.
En transvetten zijn slecht ja, maar dat is al heel lang bekend. Als mensen zich daar nu nog niet bewust van zijn ligt dat eerlijk gezegd ook aan hen zelf.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
En transvetten zijn slecht ja, maar dat is al heel lang bekend. Als mensen zich daar nu nog niet bewust van zijn ligt dat eerlijk gezegd ook aan hen zelf.
Das te makkelijk, ook hier wordt er namelijk enorm gemanipuleerd (enorme belangen) door de voedings industrie, het staat niet op alle producten, of zo klein dat het niet leesbaar is, of in andere(niet bekende termen) .........................kortom; ook hier kan je verstandig zijn, weten hoe het in elkaar steekt en toch een geweldig rad voor ogen gedraaid krijgen...........................goh, waar heb ik dat eerder gehoord
-
ErikS
Wat een klotewijf, die moeder van dat Jochie.....
Brainwashen noem ik het. Je ziet zijn twijfel, je hoort zijn klote zachte stemmetje gewoon zijn moeder napraten... ongehoord, blegh.
Brainwashen noem ik het. Je ziet zijn twijfel, je hoort zijn klote zachte stemmetje gewoon zijn moeder napraten... ongehoord, blegh.
- Dennis Cavallino
romo schreef:En transvetten zijn slecht ja, maar dat is al heel lang bekend. Als mensen zich daar nu nog niet bewust van zijn ligt dat eerlijk gezegd ook aan hen zelf.
Das te makkelijk, ook hier wordt er namelijk enorm gemanipuleerd (enorme belangen) door de voedings industrie, het staat niet op alle producten, of zo klein dat het niet leesbaar is, of in andere(niet bekende termen) .........................kortom; ook hier kan je verstandig zijn, weten hoe het in elkaar steekt en toch een geweldig rad voor ogen gedraaid krijgen...........................goh, waar heb ik dat eerder gehoord
Ok, maar dat wéten we toch allang? En toch flikkert iedereen allemaal meuk in zijn winkelwagentje. We wíllen het niet weten. Niemand springt op de bres. Makkelijk lobbyen voor de betrokken fabrikanten & co.
- Downforce Hans
Ik gebruik die kokos olie ook al een tijdje, prima spul volgens mij.......Marius schreef:Voor het bakken, braden, frituren of als boter kun je in ieder geval kokos gebruiken.
- RVV
Dat transvetten erg slecht zijn is inderdaad bekend, alleen zijn er toch heel veel mensen niet van op de hoogte. Als je op een verpakking ziet staan: bevat plantaardig geharde vetten. Hoe moet je dan weten dat plantaardige geharde vetten uiteindelijk transvetten zijn?romo schreef:En transvetten zijn slecht ja, maar dat is al heel lang bekend. Als mensen zich daar nu nog niet bewust van zijn ligt dat eerlijk gezegd ook aan hen zelf.
Behalve dat klinkt "plantaardig geharde vetten" helemaal niet onsympathiek. Plantaardig.. dat is toch immers gezond???? De ellende is dat ze moeilijk te omzeilen zijn. Nog grotere ellende is, dat ze helemaal niet hoeven worden toegepast in fabrieksgeproduceerde voeding. De enige reden dat het wel gebeurd is omdat het goedkoper is. En omdat iedere voedingsfabrikant als standpunt heeft, "dat kleine beetje transvet wat ik er in stop daar heeft toch niemand last van", gebeurd er ook niets. Maar ondertussen krijg je op jaarbasis onbedoeld kilo's transvet binnen (afhankelijk van hoe je op je voeding let). Transvet kan het lichaam vanwege de chemische manipulatie maar heel langzaam en ook nog eens erg slecht afbreken. Transvetten worden daardoor eigenlijk direct als buikvet tussen de organen opgeslagen. Dit vet gaat lekken en is een directe aanval op je immuumsysteem. Gevolg, diabetes2, verhoging van het LDL cholesterol (slecht!) met als gevolg ader en hartziektes en verhoogde kans op vele vormen van kanker zoals darmkanker.
Ja maar dan mag je niks meer, en overal kun je ziek van worden.. ja klopt.. maar zolang je de keuze hebt, dan is het grotendeels je eigen verantwoording.. Ik kan er voor kiezen om niet te roken of wel. je kan er voor kiezen om extra te bewegen of niet. Ik kan er voor kiezen om veel of weinig zout te eten.
Maar je kunt er bijna niet voor kiezen om geen transvetten binnen te krijgen, omdat je namelijk niet de mogelijkheid hebt om te controleren of voedingsfabrikanten transvetten toepassen. Ja als op de verpakking staat, bevat transvet.. goed kun je het laten staan. Maar meestijds staat het niet op een verpakking.
Dat maakt in mijn ogen het gebruik van transvetten ook zo discutabel.
- romo
-
Marc R
Marius schreef:Voor het bakken, braden, frituren of als boter kun je in ieder geval kokos gebruiken.
Doen wij gelukkig al jaren....