E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 14 aug 2012, 17:00

:D vermogen genoeg.

gewoon leuk zoiets, E30 met extra power, je voelt het ook in de hele auto terug kan ik me nog herinneren, heel anders dan een standaard E30 en op het gas helemaal natuurlijk :lol:

wat gebeurt er als je nu bredere sloffen achter doet met goede grip banden...
zou het onderstel/carros dat redelijk volhouden zo je het nu hebt?

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Jan-Willem » 14 aug 2012, 17:15

Blijft een prachtig apperaat, je kan er heerlijk mee cruisen maar als je wilt gaat die ook lekker van de plek :D

Op dit moment liggen er uniroyals achter op in de maat 205 50 15.

Ik heb momenteel velgen met een te lage et waarde ( et 12 tov et 24 ) de band trekt zo ver de wielkast in dat die tegen het binnenscherm scheurt :sealed:

Nu heb ik nog een H&R cupkit voor een sedan, ik heb e46 rubbers gebruikt om de achterkant iets hoger te krijgen.
Na de winter haal ik een nieuwe H&R cupkit die wel geschikt is voor een cabrio ( stijvere achterveren )
Ook maak ik dan direct de achteras verstelbaar en komen er andere rubbers.

Monenteel heeft die 3graden negatief camber op de achteras wat de grip ook niet ten goede komt.

Rij bewust nog zonder sperdiff zodat de klappen nog enigsinds beperkt blijven, het trekken van 2 zwarte strepen is geen probleem met een open diff.
In de bochten kan die zijn vermogen niet goed kwijt als je een beetje gas geeft begint het binnenste wiel te roken.

Gebruikersavatar
Joostt
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 nov 2010, 22:18

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Joostt » 16 aug 2012, 18:07

Ik ben ook bezig met een e30 met m30 motor erin.
Ik had hem al gepost in dat andere bmw topic, maar zie nu pas dat er ook een e30 topic is :mrgreen:

Ben er nu zo'n 1,5 jaar mee bezig, helemaal vanaf kale carrosserie opgebouwd met vers spul.

specs:

Extrieur:
-volledig alpineweiss II gespoten
-3 delige Schmidt Revolutions 9x16 et8 velgen
-Orginele chromen bumpers
-VFL Keienvanger met 325i onderlip
-Reservewielbak verwijderd
-Antenne verwijderd
-Motorkap en kofferklep sluitingen
-Smoked Hella koplampen
-Smoked Knipperlichten voor
-Rode achterlichten
-Shadowline lijsten en nieren
-318is kofferklep spoiler
-Type 2 groen getint glas rondom

Interieur:
-Volledig Alpineweiss II gespoten
-Sparco rolkooi met FIA keur
-QSP drift 1 kuipstoelen
-QSP Pro 4punts gordels met FIA keur
-QSP 90mm diep Suède stuur
-Zwart geflocked dashboard
-Carbon deurpanelen en hoedenplank
-Aluminium pedalen en vloerplaten
-Oliedruk, Olie temp en Voltmeter
-Hoofdstroomschakelaar incl T-pull

Remmen:
-EBC Yellowstuff remblokken V&A
-Zimmermann geperforeerde schijven V&A
-Tilton remdruk regelaar
-QSP Hydraulische handrem
-Stalen remslangen/koperen leidingen

Onderstel/wielophanging:
-AST sportline II coilovers incl camberplates
-E36 stuurhuis
-Excentrische m3 bussen voor
-Powerflex black PU bussen achter
-Camber/toe verstelling achteras
-Eibach verstelbare Stabilisatorstangen V&A
-Wiechers aluminium veerpootbruggen V&A

Motor/aandrijving:
-M30b35 3.5l 6 cilinder
-Pipercross Ram-air intake
-M30B25 Vliegwiel
-Getrag 260/6 bak incl gruppe A shifter
-188mm 3,64 25% Sperdifferentieel incl z3m koeldeksel
-E36 328i aangepaste cardanas
-E30 m3 fox uitlaat incl m3 x-pipe

fototjes:

Hiermee ben ik begonnen:

Afbeelding
Afbeelding


En nu is het zoiets: (paar foto's van de 350)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3691
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Martijn M » 16 aug 2012, 18:53

Gruwelijk! :hot:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 16 aug 2012, 20:11

wat kan ik zeggen.... :hmmm:

:kikker: very nice.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28788
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Martijn_bmw » 16 aug 2012, 20:31

Heeel erg gaaf!!! Alleen zou ik persoonlijk geen kooi doen en een mooi origineel opnieuw bekleed sportinterieur ;-)

Veel succes en plezier met de verdere bouw

Gebruikersavatar
Niels v/d burgh
Berichten: 2168
Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
Auto: Zweedse diesel
Locatie: Noord- NL

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Niels v/d burgh » 16 aug 2012, 22:37

Prachtig project dit, respect :wave:

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Jan-Willem » 16 aug 2012, 22:44

Echt een super mooie auto Joost!
Ik zou er niet mee durven racen na zoveel werk :mrgreen:

Heb je hier ook al een compleet project topic?

Gebruikersavatar
Joostt
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 nov 2010, 22:18

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Joostt » 17 aug 2012, 17:30

Thanks voor de reacties!
Martijn_bmw schreef:Heeel erg gaaf!!! Alleen zou ik persoonlijk geen kooi doen en een mooi origineel opnieuw bekleed sportinterieur ;-)

Veel succes en plezier met de verdere bouw
De auto is als circuit auto gebouwd, Veel dingen zo licht mogelijk gehouden dus niet enkel een straat auto met wat leuke optie's. Daarom zit er geen interieur in.

Hij is gechipt en volgens paul vlasblom (en de internet verhalen) zou hij dan 240pk en 350nm leveren. 6500tpm gaat hij de begrenzer in. Dit op een gewicht van max 1000kg moet toch aardig lopen hoop ik.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Jan-Willem » 17 aug 2012, 17:40

Heb nu een 316i e30 touring als daily, vandaag de caab weer is mee genomen naar mijn werk.
Het blijft een beest met dat koppel en toch rijd het heel relaxt als je dat wilt.


Ben erg benieuwd wat het exacte gewicht is, denk dat het wel iets meer is als 1000kg.
Die van mij is erg zwaar, die legt 1360kg op de weegschaal :sealed:
Is jou motor verder nog origineel?
Denk dat ik die van mij ook een keer laat chippen :mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 17 aug 2012, 17:45

ff op zo'n motor gegoogle'd, net zoiets als ik me nog herinner qua hoe die het in zo'n 3 doet :lol:
bij overschakelen naar z'n 3 nog ff iets wheelspin.



linkje maar ff veranderd in lange link...vanaf 21sec gaat ie los.
Laatst gewijzigd door GTRene op 17 aug 2012, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Jan-Willem » 17 aug 2012, 17:51

Heb een stukje gezocht over het chippen, ben er normaal geen voorstander van maar toch klinkt dit wel goed
De M30 3.5 heeft echt flink wat ongebruikte power die je met een chip wel los kunt maken.. De grootste winst is te behalen door de ontsteking verder te vervroegen.. Zo moest de eerste E34's ook op 91-octaan kunnen rijden.. Door de ontsteking op 95-octaan bij te stellen, kan je flink winst boeken, vooral qua koppel bij lagere toeren..

Ze noteren overigens vaak de maximale winst bij een bepaald toerental.. Dat betekent niet dat het maximum aantal pk's ineens evenveel hoger geworden is..

Zo kan de chip op bovengenoemde site 43pk winst boeken bij 6250 rpm, omdat de M30 3.5 bij 6250 normaal gesproken flink inkakt, maar met deze chip dan wel zijn power behoudt. Netto gaat het maximum vermogen echter "slechts" van 208 naar 222pk (VS-versie E34 535i). Reken grofweg op 6% pk-toename...

De grote winst boek je echter in de koppeltoename bij vooral de lagere toerentallen, waardoor de auto veel beter op het gas reageert, en dus ineens op droog wegdek kan gaan slippen in de 2e versnelling, waar dat voorheen niet lukte.. De auto voelt een stuk sneller aan en is dat ook werkelijk te meten in 0-100 km/u tijden en vooral ook de tussenacceleraties.

Maar ik zou wel voor een kwaliteitschip gaan en niet voor de chip die iemand in zijn "schuurtje" in elkaar geknutseld heeft.. Hoeveel geld de chip kost, zegt niet zo veel.. Het gaat erom met hoeveel vakmanschap de fuelmap en ignition-map ontwikkeld zijn. Het is echt een kunst om op een veilige manier de laatste beetjes vermogen uit een motor te halen..
Nu heb ik die "luie" e34 motor, maar geen kat meer ( wel een middendemper )
Volgend jaar in het voor jaar maar is richting boltuning :mrgreen:

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3824
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Paskal » 17 aug 2012, 17:56

Gaaf project, maar die 240 pk en 350 Nm met alleen een chip lijkt me wel erg optimistisch....
Heb hetzelfde blok in mijn e34 touring liggen. Met een licht bewerkte kop, scherpere nokkenas, Hartge spaghettispruitstuk en andere chip kom ik op een gemeten 248 pk en 350 Nm......

Hoe dan ook zal het er aardig vandoor gaan :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 17 aug 2012, 18:38

heb de video ff werkend gemaakt zie boven.

verder weer ff gekeken op mobile :lol:

deze lijkt me prachtig voor het geld helemaal...3.600,-euro
carros ziet er zo aardig uit en looks ook en incl halve kooi en kuipstoelen en 3.5 e.d. :df:

das goedkoop fun hebben denk ik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
BMW e30 mit Leistungssteigerung auf 155 kW (211 PS) mittels Motor Umbau auf 3,5 l Hubraum aus 535i e34. Auto komplett leergeräumt, kein Teppich, Rücksitzbank, Heizung, Radio alles entfernt. Überrollbügel eingebaut, gelbe Konis mit 60/60 Tieferlegung, Sparco Schalensitze, Shroth Hosenträgergurte, Rondel Leichtmetallfelgen und Bonrath Einarmwischer. Alles Eingetragen bis auf das rote Sportlenkrad welches noch gegen das originale ausgetauscht wird. Es ist auch ein 3,73 sperrdiff mit 25% Sperre verbaut. Karosserie hat 135000 km runter und Motor 210000 km. Wurde vor Einbau revidiert (zilinderkopfdichtung, alle simmerringe, laufschiene von steuerkette) Detaillierte Bilder vom umbau vorhanden. Kein Rost. TÜV wird noch neu gemacht vor Verkauf. Für weitere Fragen oder Bilder bin ich jederzeit per Mail zu erreichen.
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bm ... res=EXPORT

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 17 aug 2012, 18:52

deze is ook mooi, ietsie duurder voor 5.000,-euro
doch zit een 3.0L in...maar wel opgebouwd uit een 2.5?
Engine M50B25 24V, 300hp 3,0L PiperCam custom profil 301. Titan shaibe. Block dif. Walbro 255ml. Air intake M3 E36 3.2 Exauast M3 E36 3.2 Inj 358cc Megasvirt Spec clum BMW Alpina reverse getrag Plaza extrim susp. Brembo/Ferodo
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bm ... res=EXPORT

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13019
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door MartijnGizmo » 17 aug 2012, 19:00

Mooi hoor, behalve dan:
- de booskijkert
- de rode inlaat
- de groene xenos
- de ruitenwisserarmen
- de velgen
- de uitlaat
- de extra meters
- het stuur
- de pedalen
- de pookknop
- de subwoofert

:tooth:

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Jan-Willem » 17 aug 2012, 19:09

Denk dat een e30 sowieso heel veel driving-fun geeft, vooral voor dat geld!
Al waren de prijzen paar jaar geleden wel stukken beter.

Stiekum op zoek naar zoon lekkere ouderwetse ragbak Rene? ;)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 17 aug 2012, 19:33

Jan-Willem schreef:Denk dat een e30 sowieso heel veel driving-fun geeft, vooral voor dat geld!
Al waren de prijzen paar jaar geleden wel stukken beter.

Stiekum op zoek naar zoon lekkere ouderwetse ragbak Rene? ;)
niet direct, maar blijven leuk met een wat dikkere motor :D
dus houd ze wel af en toe in de peiling :df:

doch vind een "roestvrije" carros wel belangrijk, wordt dus wel steeds moeilijker...
of je moet zo'n total rebuild uitvoering kopen voor een leuk bedrag, waarbij de vorige eigenaar de tijd en geld e.d. in heeft gestoken.

Gebruikersavatar
Joostt
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 nov 2010, 22:18

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Joostt » 19 aug 2012, 23:18

Jan-Willem schreef:Heb nu een 316i e30 touring als daily, vandaag de caab weer is mee genomen naar mijn werk.
Het blijft een beest met dat koppel en toch rijd het heel relaxt als je dat wilt.


Ben erg benieuwd wat het exacte gewicht is, denk dat het wel iets meer is als 1000kg.
Die van mij is erg zwaar, die legt 1360kg op de weegschaal :sealed:
Is jou motor verder nog origineel?
Denk dat ik die van mij ook een keer laat chippen :mrgreen:
Mijn auto weegt 1020 kg op kenteken. Daar is aardig wat gewicht vanaf gesnoept.
De kooi weegt 28kg, en het interieur wat eruit komt woog echt veel meer.
Alle isolatie/demping en vloermat weegt al behoorlijk veel!

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door FreudeamFahren » 23 aug 2012, 07:38

Eén van de jongens die bij Offenga werkt verkoopt zijn e28 24 klepper. Beetje slordig dat de tor (nog) niet op kenteken staat, maar wel een gave sleeper! Ik heb hem eens stationair horen draaien en hij liep echt prachtig!

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6781
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door EvdP » 23 aug 2012, 09:17

Leuke ombouw maar ik wou het niet echt een sleeper noemen. Bij Offenga hebben ze een 520i met een S38 gebouwd, dat vind ik meer een sleeper.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Jan-Willem » 23 aug 2012, 09:58

FreudeamFahren schreef:Eén van de jongens die bij Offenga werkt verkoopt zijn e28 24 klepper. Beetje slordig dat de tor (nog) niet op kenteken staat, maar wel een gave sleeper! Ik heb hem eens stationair horen draaien en hij liep echt prachtig!
Zal wel erg fijn zijn als een daily en ook zuiniger dan het hele motoren gama van de e28.
Maar die zal nooit sneller zijn als een 535i :wink:

Die 520i daar in tegen is echt een sleeper, erg gaaf ding :D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 23 aug 2012, 10:39

geen onverwachts monster, toch een hele leuke wegenbelastingvrije "klassieker" voor bepaalde mensen, der zit zelfs een trekhaak aan :D
verder low profile, best leuke prijs ook voor zoiets.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3824
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Paskal » 23 aug 2012, 11:44

Joostt schreef:Mijn auto weegt 1020 kg op kenteken. Daar is aardig wat gewicht vanaf gesnoept.
De kooi weegt 28kg, en het interieur wat eruit komt woog echt veel meer.
Alle isolatie/demping en vloermat weegt al behoorlijk veel!
Meten = weten......
Allemaal leuk die papieren kilo's op kenteken, maar de werkelijkheid wil nog wel eens heeeeel anders zijn. Zet hem eens op een weegschaal en dan weet je pas echt wat hij weegt. Dat kan wel eens tientallen kilo's meer zjin, maar ik hoop uiteraard voor je dat dat niet het geval is :)

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6781
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door EvdP » 23 aug 2012, 12:04

GTRene schreef:der zit zelfs een trekhaak aan :D
Heb ik ook op mijn klassieker :clap:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, erwin20vt, frankie, Google [Bot], smiley, Twist en 2 gasten