Olympische spelen London 2012

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Olympische spelen London 2012

Bericht door romo » 12 aug 2012, 15:23

Precies wat ik bedoel;

Athene; de boel verpaupert
Peking; het vogelnest is verlaten, nieuwe broedpaartjes nog never nooit niet gesingnaleerd

Zo zijn er talloze voorbeelden.

De vraag lijkt me, zeker in deze financieel discutabele tijden, meer dan gerechtvaardigd of er zoveel geïnvesteerd kan en moet worden in een dergelijk gebeuren.

Ja, ik ben ook een sportliefhebber, maar ik heb ook geleerd dat als er geen centjes zijn, dat je ze dan ook niet uit kan geven.

Daarom heb ik een paar pagina`s of wat geleden ook gepleit voor 1 vaste Olympische locatie, dat kan IMO best Griekenland zijn als land waar het spel haar oorsprong heeft ( voor de winterspelen moet er dan maar 1 ander alternatief / plaats bedacht worden)

Voordeel is dat alle voorzieningen opnieuw gebruikt kunnen worden en wel op een zodangie manier dat het ook recht doet aan de intenties van de Olympische Spelen, de kosten fors zullen dalen en daarmede wordt de continuiteit van de spelen wellicht geborgd.

Als de huidige financieel-economische mailaise aanhoudt ( en dat zit er dik in ) dan wil ik nog wel eens zien welk land zich in de nabije toekomst de vingers wil branden aan de organisatie van een zo`n groot evenement waarvan de kosten nagenoeg niet te begroten zijn, kortom; achteraf viel het toch wel tegen met de centen.

Mike S.
Auto: M135i

Bericht door Mike S. » 12 aug 2012, 19:57

Hockeystadion word afgebroken en weer opgebouwd in Rio en het atletiekstadion gaat de 2e ring vanaf en daar gaat West Ham voetballen voortaan.

Geen idee wat er met de andere stadions/gebouwen gaat gebeuren maar niet alles blijft daar gewoon ongebruikt staan.

Luco

Bericht door Luco » 12 aug 2012, 23:25

Volgens mij is het allemaal niet zo simpel.

Natuurlijk zullen er dingen gebouwd zijn die in de toekomst minder opbrengen dan tijdens de spelen, misschien brengen ze zelfs niks meer op en verpauperd het, zonde, maar je kan denk ik niet alles herbestemmen.
Dus kost het geld?
Ik weet het niet.

De wielerbaan bv is de snelste ter wereld, en die zal echt in de toekomst ook vaak gevuld zijn.
Verder heeft men ontzettend veel geld in de sport gepompt, en niet alleen in de topsport, maar ook in de onderste lagen.

Dus als daardoor meer mensen aan sport gaan doen en dus bewust gezonder gaan leven, is dat dan in geld uit te drukken?
Het is niet zomaar plussen en minnen.
Soms moet je ook willen investeren in een land en evenement van wereldformaat.

Ik den dat de Britten het slim gedaan hebben en daardoor ook weer in de rest van de wereld een statement hebben gemaakt en dat zou ook best wel eens zakelijk vruchten af kunnen werpen.

Verder maak je mij niet wijs dat de mkb er niks aan heeft gehad.
Volgens mij moeten alle sporters, bezoekers, gasten, bobos, tv teams, radioteams, enz, enz, enz ook allemaal eten en drinken enzo.

Rebel

Bericht door Rebel » 12 aug 2012, 23:54

De afsluitingceremonie is wederom een schitterende show

Jussi

Bericht door Jussi » 13 aug 2012, 00:27

Het kan best zijn dat het allemaal wel wat centen kost maar ligt dat aan de Spelen op zich of aan het slechte management? Volgens mij zijn er enorm veel dingen te herbruiken van die stadia en alle attributen. Zowel voor het eigen land of te verkopen aan andere landen waar er behoefte aan is. Integreer de rest in toekomstige bouwprojecten die in de buurt komen. Het hoeft na de Spelen niet gewoon weg te rotten.

Landen die het financieel niet aankunnen moeten zich er niet aan branden maar landen die de riem niet zo hoeven aan te strakken, kunnen toch gewoon de rol op zich nemen?

Verder maak je mij niet wijs dat de lokale bedrijven hier geen profijt aan hebben gehad. Ik weet niet wat hoeveel mensen de Spelen hebben bezocht maar die personen hun behoeftes moeten allemaal ingevuld worden.

Shakes

Bericht door Shakes » 13 aug 2012, 08:54

Waar denk je dat de opbrengsten van de kaartverkoop heengaan?

Ik ben niet helemaal op de hoogte maar de sponsoren hebben zo'n pakket eisen dat het voor de middenstand nauwelijks interessant is. Denk maar niet dat die bedrijven zich bezighouden met de "spelen". Het gaat om keiharde miljoenen die over de ruggen van de lokale bevolking gemaakt worden. Denk ook maar aan het WK in Zuid-Afrika en de komende OS in Rio. De armen worden er de dupe van. Zal met het F1 clubbie niet heel anders zijn.

N.

Rebel

Bericht door Rebel » 13 aug 2012, 09:20

Inderdaad, laten we het gewoon afschaffen. En dan schaffen we meteen het Mars-project van Nasa af. Waarom ook niet de research naar nieuwe geneesmiddelen. Daar gaan ook miljarden in om. Afschaffen die handel. Waarom schaffen we niet iedere vorm van investering en vooruitgang af? Gaat er ook geen geld verloren. Gaan we weer gewoon in een hol of in een grot wonen. Gezellie met kaarslicht en rauw vlees....

Shakes

Bericht door Shakes » 13 aug 2012, 09:24

Prima hoor. Zolang we maar een BMW hebben is alles best hier.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 13 aug 2012, 09:27

Tja...de OS... 11 miljard is een hoop geld voor 2 weken sport. Of wij dat in Nederland moeten organiseren? Dat kunnen we gewoonweg niet betalen... 18 miljard bezuinigen lukt al amper dus 11 miljard voor een sportfeest zit er niet in....

Begrijp ook niet helemaal waarom 2 weken sport 11 miljard euro (dat is dus 11.000.000.000 euro...) moet kosten... voor 1 miljard (wat ik al rijkelijk veel vind) kun je toch ook wel een paar honderd atleten 14 dagen laten sporten?

Zolang het zo duur blijft, dan zie ik het niet meer gebeuren dat we in Europa of de VS dit soort dingen kunnen organiseren. Zal dan wel voorbehouden blijven aan landen als Qatar (zie ook WK voetbal), Dubai, Brazilie of andere opkomende economieën waar wel geld is.

Shakes

Bericht door Shakes » 13 aug 2012, 09:32

Het lijkt me eerder een kwestie van prioriteiten. Als we nou alle corruptie eens wegsnijden in NL is al dat bezuinigen niet nodig maar ja.

Helaas is het allang niet meer zo dat landen bepalen wat er gaat gebeuren maar zijn NGO's de echte machthebbers.

En hier de OS. LOL, je staat 15 uur vast naar Zandvoort bij een DTM westrijdje.

Rebel

Bericht door Rebel » 13 aug 2012, 09:33

Wouter81 schreef:Tja...de OS... 11 miljard is een hoop geld voor 2 weken sport. Of wij dat in Nederland moeten organiseren? Dat kunnen we gewoonweg niet betalen... 18 miljard bezuinigen lukt al amper dus 11 miljard voor een sportfeest zit er niet in....

Begrijp ook niet helemaal waarom 2 weken sport 11 miljard euro (dat is dus 11.000.000.000 euro...) moet kosten... voor 1 miljard (wat ik al rijkelijk veel vind) kun je toch ook wel een paar honderd atleten 14 dagen laten sporten?

Zolang het zo duur blijft, dan zie ik het niet meer gebeuren dat we in Europa of de VS dit soort dingen kunnen organiseren. Zal dan wel voorbehouden blijven aan landen als Qatar (zie ook WK voetbal), Dubai, Brazilie of andere opkomende economieën waar wel geld is.
Qatar zal zich wel inschrijven voor de olympische winterspelen.... :D peuleschilletje voor die gasten..

Shakes

Bericht door Shakes » 13 aug 2012, 09:35

Ach toen ik in Dubai was ben ik gaan skieen, en niet eens in de woestijn. Het was ook wel fijn dat strand met vloerkoeling. Alles kan hoor :mrgreen:

Peric

Bericht door Peric » 13 aug 2012, 09:36

Rebel schreef:Inderdaad, laten we het gewoon afschaffen. En dan schaffen we meteen het Mars-project van Nasa af. Waarom ook niet de research naar nieuwe geneesmiddelen. Daar gaan ook miljarden in om. Afschaffen die handel. Waarom schaffen we niet iedere vorm van investering en vooruitgang af? Gaat er ook geen geld verloren. Gaan we weer gewoon in een hol of in een grot wonen. Gezellie met kaarslicht en rauw vlees....
Overdrijven is ook een vak Rob..
Snap wel dat je de boel ietwat chargeert, maar research naar nieuwe geneesmiddelen is toch wel effe wat anders dan de OS.
Waarom moet een openings- en sluitceremonie zoveel geld kosten? Het gaat toch om de sporters? En neem aan dat de artiesten van gisteravond niet gratiesch opgetreden hebben.
De laatste paar keer is de OS volgens mij géén investering geweest, maar heeft het alleen maar veel geld gekost. En is dat de reden om een OS te organiseren? Om er beter van te worden? Die insteek lijkt me beetje raar..

Rebel

Bericht door Rebel » 13 aug 2012, 09:37

Olympische spelen in Gronnigen of Friesland! Dan komt voor die mensen daar ook eindelijk eens vooruitgang en een stukje infrastructuur in dat grote grasveld. :bag:

Rebel

Bericht door Rebel » 13 aug 2012, 09:39

Peric schreef:
Rebel schreef:Inderdaad, laten we het gewoon afschaffen. En dan schaffen we meteen het Mars-project van Nasa af. Waarom ook niet de research naar nieuwe geneesmiddelen. Daar gaan ook miljarden in om. Afschaffen die handel. Waarom schaffen we niet iedere vorm van investering en vooruitgang af? Gaat er ook geen geld verloren. Gaan we weer gewoon in een hol of in een grot wonen. Gezellie met kaarslicht en rauw vlees....
Overdrijven is ook een vak Rob..
Snap wel dat je de boel ietwat chargeert, maar research naar nieuwe geneesmiddelen is toch wel effe wat anders dan de OS.
Waarom moet een openings- en sluitceremonie zoveel geld kosten? Het gaat toch om de sporters? En neem aan dat de artiesten van gisteravond niet gratiesch opgetreden hebben.
De laatste paar keer is de OS volgens mij géén investering geweest, maar heeft het alleen maar veel geld gekost. En is dat de reden om een OS te organiseren? Om er beter van te worden? Die insteek lijkt me beetje raar..

Hoe hadden we anders de Spice Girls bij elkaar moeten krijgen voor een "come back"?

ErikS

Bericht door ErikS » 13 aug 2012, 09:53

Rebel schreef:Olympische spelen in Gronnigen of Friesland! Dan komt voor die mensen daar ook eindelijk eens vooruitgang en een stukje infrastructuur in dat grote grasveld. :bag:

:mrgreen:

Rebel

Bericht door Rebel » 13 aug 2012, 10:09

De uiteindelijke kosten/baten en uitwerking van de olympische spelen valt niet uit te rekenen in cijfers.
Ik vind het in ieder geval mooi dat zulke evenementen standhouden.

Ik heb zelf 20 jaar atletiek bedreven. Ben meerdere keren naar grote wedstrijden geweest zoals de Ivo Van Damme Memmorial etc. Ik heb destijds live Sebastian Coe toptijden zien lopen op de 800 meter. Kippenvel, dat gaf je als tiener een enorme inspiratie. De Olympische spelen is nu eenmaal het hoogst haalbare voor een sporter.

Formule 1 en andere raceklasses kost ook een vermogen ieder jaar opnieuw. Hoor je niemand over.
Daarnaast, liever miljarden naar sport dan naar wapentuig en oorlogen. "Geef het volk brood en spelen" ... :bag:

Rebel

Bericht door Rebel » 13 aug 2012, 10:36

Cruijff in de Telegraaf

13 aug. 2012, 05:30

De Olympische Spelen hebben weer een enorme indruk op me gemaakt. De manier waarop de Britten zich gepresenteerd hebben, doet veel denken aan wat er in 1992 met Barcelona is gebeurd.

Twintig jaar later is de impact van de Spelen hier nog steeds zichtbaar. Voor 1992 stelde Barcelona internationaal niets voor. Na 1992 is er van alles gebeurd. In alle opzichten is de stad erop vooruit gegaan. Als je uitrekent wat het in 1992 heeft gekost en je deelt dat door 20 jaar, dan zijn alle investeringen uiteindelijk toch heel goedkoop geweest.

Daarom hoop ik dat er de komende jaren in Nederland een andere discussie over de Spelen ontstaat. Want Nederland is eigenlijk Londen in het klein. Net als Londen moet je het hele land laten profiteren van de voordelen die de organisatie van zo’n groot sportevenement biedt. De Britten hebben uitstekend het voorbeeld gegeven van hoe het werkt.

Peric

Bericht door Peric » 13 aug 2012, 10:38

F1 en andere raceklassen worden ook niet van plubliekelijk geld betaald..

Luco

Bericht door Luco » 13 aug 2012, 10:43

Peric schreef:F1 en andere raceklassen worden ook niet van plubliekelijk geld betaald..
Nee, de klasse niet, maar diverse circuits wel, en die moeten Eikelstein weer betalen :lol:

Shakes

Bericht door Shakes » 13 aug 2012, 12:36

LOL @ Rebel, Cruijff en de Telegraaf als bron aanhalen.

What's next? Donald Duck?

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 13 aug 2012, 14:41

Shakes schreef:LOL @ Rebel, Cruijff en de Telegraaf als bron aanhalen.

What's next? Donald Duck?
:lol:

Rebel

Bericht door Rebel » 13 aug 2012, 15:15

Cruijff:

"Ik ben er nog steeds van overtuigd dat zoals ik het doe, je het moet doen want anders zou ik het niet doen."
Dussss.....

dvh

Bericht door dvh » 13 aug 2012, 18:36

Ik heb verder niks met de Olympische spelen. Maar dit ziet er wel indrukwekkend uit !
http://totallycoolpix.com/2012/08/londo ... -ceremony/

Plaats reactie