Toekomst van Saab ?
- dvh
Toekomst van Saab ?
Las vandaag dit bericht:
http://www.nu.nl/economie/2484654/produ ... -stil.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Weinig positieve geluiden de laatste tijd vanuit Saab.
Ben benieuwd wat de ontwikkelingen zijn de komende jaren.
Ondanks dat ik er weinig heb met een Saab zou het jammer zijn als een dergelijk merk, met een sterk eigen gezicht, weg zou vallen.
http://www.nu.nl/economie/2484654/produ ... -stil.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Weinig positieve geluiden de laatste tijd vanuit Saab.
Ben benieuwd wat de ontwikkelingen zijn de komende jaren.
Ondanks dat ik er weinig heb met een Saab zou het jammer zijn als een dergelijk merk, met een sterk eigen gezicht, weg zou vallen.
- Snipe
Re: Toekomst van Saab ?
http://www.driving-fun.com/1785/the-kno ... -ooit.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;dvh schreef:Weinig positieve geluiden de laatste tijd vanuit Saab.
"Saab 9-5 + 735%" lijkt me wel een positief bericht. Verkoop van Saab in NL is gestegen van 146 in Q1 2010 naar 397 in Q1 2011. Dat is een stijging van 172%. Nou zal Saab niet overleven op die 397 auto's die in Nederland verkocht zijn, maar als het in andere landen ook zo is gaat het natuurlijk wel de goede kant op. En als het met Spyker mis gaat, is er vast wel iemand die het wil kopen.
- Joy
Goed verslag van Autoweek van een bezoek aan de hometown van Saab, Trollhattan.
- maarten22
- Auto: Porsche 911 964 C2
Welke toekomst?
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Einde oefening, faillisement aangevraagd voor Saab.
Triest einde, al sluit ik een doorstart ook niet uit. Die Chinezen zijn ook niet gek, waarom zouden ze het overnemen incl. de schulden? Straks kunnen ze het voor een prikje overnemen, net zoals bij Rover destijds. GM werkte niet mee maar geloof ook dat de Chinezen Muller bewust aan het lijntje hebben gehouden vanwege bovenstaande.
Triest einde, al sluit ik een doorstart ook niet uit. Die Chinezen zijn ook niet gek, waarom zouden ze het overnemen incl. de schulden? Straks kunnen ze het voor een prikje overnemen, net zoals bij Rover destijds. GM werkte niet mee maar geloof ook dat de Chinezen Muller bewust aan het lijntje hebben gehouden vanwege bovenstaande.
- maarten22
- Auto: Porsche 911 964 C2
Saab vraagt faillissement aan
Laatste update: 19 december 2011 10:04 info
AMSTERDAM - De noodlijdende Zweedse autofabrikant Saab heeft de rechtbank in Zweden gevraagd het faillissement van het bedrijf uit te spreken.

Foto: AFP
Dat heeft een woordvoerder van Saab, in handen van het Nederlandse Swedish Automobile, maandag gezegd.
De beslissing volgde op het stopzetten van de investering door de Chinese automaker Youngman, zo liet Saab weten in een verklaring.
"De directie van Saab concludeerde hieruit dat het bedrijf zonder extra investeringen onvermogend zal zijn en dat het aanvragen van een faillissement in het belang is van de crediteuren."
Persconferentie
Topman Victor Muller van Swedish Automobile was niet direct bereikbaar voor commentaar.Hij geeft later op de dag een persconferentie over het nieuws. De handel in het aandeel Swedish Automobile ligt al sinds vorige week maandag stil.
Swedish Automobile liet weten een snelle goedkeuring van de faillissementsaanvraag door de rechtbank te verwachten. Swedish Automobile denkt verder geen waarde te creëren uit de aandelen Saab en schrijft zijn investering in de autobouwer volledig af, aldus een verklaring.
Bescherming
Saab had de rechtbank eerder om bescherming tegen zijn schuldeisers gevraagd. Maandag zou de rechtbank zich uitspreken of die bescherming zou worden doorgezet. De curator van Saab bood vorige week zijn ontslag aan, maar dat werd afgewezen.
Saab is sinds begin vorig jaar in handen van Swedish Automobile, het voormalige Spyker Cars. Door geldgebrek kwam de productie echter stil te liggen. Ook kon het bedrijf lange tijd met moeite de lonen van de 3500 werknemers in de fabriek in Trollhättan betalen. De lonen over november zijn nog niet uitgekeerd.
Youngman
Om Saab uit het slop te trekken, werd contact gelegd met de Chinese autobedrijven Youngman en Pang Da om Saab over te nemen. Die overname werd echter tegengehouden door voormalig Saabeigenaar General Motors (GM) die nog een belang heeft in de onderneming.
Een samenwerking met Chinese bedrijven als Youngman zou de belangen van GM in China schaden, stellen de Amerikanen.
"Ieder voorstel leidt direct of indirect tot de overdracht van zeggenschap en/of eigendom van het bedrijf op een manier die schadelijk zal zijn voor GM en zijn aandeelhouders. Daarom kan GM de voorstellen niet steunen", aldus een verklaring van het Amerikaanse autoconcern afgelopen zaterdag. Volgens Swedish Automobile kon Youngman niet voldoende financiering leveren na de afwijzing door GM.
http://www.nu.nl/economie/2696991/saab- ... ement.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatste update: 19 december 2011 10:04 info
AMSTERDAM - De noodlijdende Zweedse autofabrikant Saab heeft de rechtbank in Zweden gevraagd het faillissement van het bedrijf uit te spreken.
Foto: AFP
Dat heeft een woordvoerder van Saab, in handen van het Nederlandse Swedish Automobile, maandag gezegd.
De beslissing volgde op het stopzetten van de investering door de Chinese automaker Youngman, zo liet Saab weten in een verklaring.
"De directie van Saab concludeerde hieruit dat het bedrijf zonder extra investeringen onvermogend zal zijn en dat het aanvragen van een faillissement in het belang is van de crediteuren."
Persconferentie
Topman Victor Muller van Swedish Automobile was niet direct bereikbaar voor commentaar.Hij geeft later op de dag een persconferentie over het nieuws. De handel in het aandeel Swedish Automobile ligt al sinds vorige week maandag stil.
Swedish Automobile liet weten een snelle goedkeuring van de faillissementsaanvraag door de rechtbank te verwachten. Swedish Automobile denkt verder geen waarde te creëren uit de aandelen Saab en schrijft zijn investering in de autobouwer volledig af, aldus een verklaring.
Bescherming
Saab had de rechtbank eerder om bescherming tegen zijn schuldeisers gevraagd. Maandag zou de rechtbank zich uitspreken of die bescherming zou worden doorgezet. De curator van Saab bood vorige week zijn ontslag aan, maar dat werd afgewezen.
Saab is sinds begin vorig jaar in handen van Swedish Automobile, het voormalige Spyker Cars. Door geldgebrek kwam de productie echter stil te liggen. Ook kon het bedrijf lange tijd met moeite de lonen van de 3500 werknemers in de fabriek in Trollhättan betalen. De lonen over november zijn nog niet uitgekeerd.
Youngman
Om Saab uit het slop te trekken, werd contact gelegd met de Chinese autobedrijven Youngman en Pang Da om Saab over te nemen. Die overname werd echter tegengehouden door voormalig Saabeigenaar General Motors (GM) die nog een belang heeft in de onderneming.
Een samenwerking met Chinese bedrijven als Youngman zou de belangen van GM in China schaden, stellen de Amerikanen.
"Ieder voorstel leidt direct of indirect tot de overdracht van zeggenschap en/of eigendom van het bedrijf op een manier die schadelijk zal zijn voor GM en zijn aandeelhouders. Daarom kan GM de voorstellen niet steunen", aldus een verklaring van het Amerikaanse autoconcern afgelopen zaterdag. Volgens Swedish Automobile kon Youngman niet voldoende financiering leveren na de afwijzing door GM.
http://www.nu.nl/economie/2696991/saab- ... ement.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
- ///Joost
Hier zit nog een staartje aan...Ik kan niet geloven dat dit echt het einde is. Achter de schermen gebeurt er meer...
- Dennis Cavallino
Dit is gewoon dé truc van Victor Muller om van GM af te komen.
Zodra de curatoren besluiten wat er met de failliete boedel gaat gebeuren start de productie weer op en gaat Saab een herstart meemaken.
Denk ik
Dan is Saab het koopje van de eeuw geweest voor Muller&co.
Zo niet, dan weet ik 't ook niet.
Zodra de curatoren besluiten wat er met de failliete boedel gaat gebeuren start de productie weer op en gaat Saab een herstart meemaken.
Denk ik
Dan is Saab het koopje van de eeuw geweest voor Muller&co.
Zo niet, dan weet ik 't ook niet.

- Sperdy
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=L8aF3MmS ... re=related[/youtube]
- Petrolhead Tom
Toch vind ik het jammer. Vind Saab altijd nog een gaaf merk en die nieuwe 9-5 is gewoon uitzonderlijk mooi.
- Dennis Cavallino
De op stapel staande Saab 9-2 met BMW/PSA motoren vond ik ook interessant. Beetje terug naar de roots qua design en qua techniek weer een stap vooruit t.o.v. GM.
Hopelijk koopt iemand alsnog de boedel en merknaam van GM. Of kan dat nu definitief niet?
Hopelijk koopt iemand alsnog de boedel en merknaam van GM. Of kan dat nu definitief niet?
- Jurjen
- Auto: 987S / 955
Voor zover als ik weet heeft Saab zelf niet de merkrechten op de naam Saab, maar liggen die weer bij de defensieve tak. Het is iets complexer dan het lijkt.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Victor Muller veroordelen tot 149 jaar cel wat mij betreft, ivm mismanagement. Een jaar minder dan ene Bernie Madoff. Beschamende figuren. 

-
Oneens. Zonder Muller was Saab 2 jaar geleden al dood en overleden geweest. Hij heeft het tenminste geprobeerd. Lef, ondernemersgeest en doorzettingsvermogen kunnen hem niet ontzegd worden.Robin schreef:Victor Muller veroordelen tot 149 jaar cel wat mij betreft, ivm mismanagement. Een jaar minder dan ene Bernie Madoff. Beschamende figuren.
Vreemd dat dit juist van jou komt, deze post. Jij ageert toch vaak (terecht imo) tegen de kop boven het maaiveld-cultuur in Nederland?

Misschien zijn zijn methodes om aan geld te komen niet altijd even fraai maar de bewondering voor zijn lef en mentaliteit van nooit opgeven overheerst wel bij mij.
Laatst gewijzigd door Wouter81 op 20 dec 2011, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- ///Joost
Tot celstraf veroordelen gaat wat ver, maar ik ben het met je eens dat alles wat VM aanraakt, spontaan in as verandert. Wat heeft die man nu eigenlijk bereikt in z'n leven, behalve dat ie een BN'er is en luchtkastelen bouwt?Robin schreef:Victor Muller veroordelen tot 149 jaar cel wat mij betreft, ivm mismanagement. Een jaar minder dan ene Bernie Madoff. Beschamende figuren.
-
Wouter, je vergeet wat ie met de merknaam Spyker heeft gedaan,toen was ik definitief klaar met hem, wat Joost ook zegt, alles wat ie de automotive industry aanraakt gaat op den duur mis.Wouter81 schreef:Oneens. Zonder Muller was Saab 2 jaar geleden al dood en overleden geweest. Hij heeft het tenminste geprobeerd. Lef, ondernemersgeest en doorzettingsvermogen kunnen hem niet ontzegd worden.Robin schreef:Victor Muller veroordelen tot 149 jaar cel wat mij betreft, ivm mismanagement. Een jaar minder dan ene Bernie Madoff. Beschamende figuren.
Vreemd dat dit juist van jou komt, deze post. Jij ageert toch vaak (terecht imo) tegen de kop boven het maaiveld-cultuur in Nederland?Daar is Victor M. een voorbeeld van... half Nederland (waarvan het merendeel zelf nog nooit iets heeft gepresteerd in z'n leven) brand hem lekker af en kunnen nu mooi met hun vingertje wijzen van 'zie je wel!'
Misschien zijn zijn methodes om aan geld te komen niet altijd even fraai maar de bewondering voor zijn lef en mentaliteit van nooit opgeven overheerst wel bij mij.
Over met de kop-boven-t-maaiveld uit, ja dat klopt, maar dan wel de integere personen, geen charlatans, patsers/leugenaars/bedriegers. Take your pick.
Ik vergat luchtfietsers LOL.
-
Ooit van Wijsmuller gehoord? Vast niet.... enig onderzoek plegen kost veel tijd, weet het.///Joost schreef:Tot celstraf veroordelen gaat wat ver, maar ik ben het met je eens dat alles wat VM aanraakt, spontaan in as verandert. Wat heeft die man nu eigenlijk bereikt in z'n leven, behalve dat ie een BN'er is en luchtkastelen bouwt?Robin schreef:Victor Muller veroordelen tot 149 jaar cel wat mij betreft, ivm mismanagement. Een jaar minder dan ene Bernie Madoff. Beschamende figuren.

Man heeft echt wel wat gepresteerd in zijn leven.... verder: zie mijn post hierboven.
@ Robin: hoeveel miljonairs/rijke ondernemers zijn helemaal zuiver op de graat? Niet veel denk ik.
-
Ik ken 'm al heel lang van McGregor(20 jaar?) , 'n vroeger maatje van me werkte bij/onder hem persoonlijk, en als ie in de textiel had gebleven had ik 't wel prima gevonden. Deze man zegt benzine in z'n bloed te hebben....vergeet 't maar.
@Wouter, dat vind ik dan weer 'n pittige uitspraak die ik wel kan begrijpen, maar toch.
@Wouter, dat vind ik dan weer 'n pittige uitspraak die ik wel kan begrijpen, maar toch.
- Sperdy
Victor Müller mismanagement? Kan ik niet beoordelen, zal wellicht onderzocht worden als daar aanleiding voor is. Ondernemer zijn is leuk, opportunnist zijn is niet leuk. Victor Müller maakt op mij een opportunistische indruk, bij zijn media optredens. Ik ken hem niet als ondernemer. Door te zeggen dat mensen hem geen succes gunnen 'omdat hij boven het maaiveld uit komt', is populisme. Populisme is een vergelijkbaar kwaad als opportunisme. Typisch iets van deze (internet)tijd. Waait wel over op ten duur..
Jammer voor Saab, want het was een leuk merk. Als ik Saab had overgenomen (waahaaa
) dan was ik, net zoals iedere andere ondernemer die het bedrijf aantrof, direct gaan reorganiseren/saneren etc. (krenten eruit, merk, technologie etc.). Wellicht dat er een doorstart komt uit het faillisement, wie weet. Saab heeft de tijd tegen op dit moment.
Jammer voor Saab, want het was een leuk merk. Als ik Saab had overgenomen (waahaaa

- dvh