Nieuwe soorten verlichting..

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tim N

Re: Nieuwe soorten verlichting..

Bericht door Tim N » 02 aug 2012, 11:45

Met de Mini en BMW rijd ik altijd overdag met stadslicht.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 02 aug 2012, 13:12

Jeetje... die vervloek ik het meest. Die hem op standje "gloeiende spijkers" hebben. Dan liever al die kerstboomlampjes dan die gasten die denken dat je ze met stadslicht aan ook wel ziet :gek: En met regen en schemering ook gewoon zo doorrijden! :shock:

@Robin Hartogh: ik heb ook altijd "gewoon" de "echte" verlichting aan... Wel saai natuurlijk :)

Tim N

Bericht door Tim N » 02 aug 2012, 13:21

Daarom staat er "overdag" bij, zodra het schemerig wordt gaat het dimlicht aan.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 02 aug 2012, 13:28

Echt te erg... je valt meteen in de categorie bejaarde zondagsrijder :bag:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 02 aug 2012, 13:29

tja inderdaad hoe moeilijk kan het zijn...

mijn lichtschakelaar staat gewoon altijd op dimlicht aan, contact uit is licht uit, contact aan is licht aan en nooit meer naar omkijken :D

dat kon een Fiat panda uit de jaren 80 al en weet ik hoelang heeft volvo al zoiets... waarom niet gewoon dat verplicht stellen ipv weer extra lampen in de vorm van dagrijlicht.

Tim N

Bericht door Tim N » 02 aug 2012, 14:03

Arthur schreef:Echt te erg... je valt meteen in de categorie bejaarde zondagsrijder :bag:
Met de Mini rijd ik idd het meest op zondag, check dus.

Desmond Prins

Bericht door Desmond Prins » 02 aug 2012, 22:00

Martijn_bmw schreef:tja inderdaad hoe moeilijk kan het zijn...

mijn lichtschakelaar staat gewoon altijd op dimlicht aan, contact uit is licht uit, contact aan is licht aan en nooit meer naar omkijken :D

dat kon een Fiat panda uit de jaren 80 al en weet ik hoelang heeft volvo al zoiets... waarom niet gewoon dat verplicht stellen ipv weer extra lampen in de vorm van dagrijlicht.
Net zoals met de Saab bij mij altijd aan. schakelen in en uit met de contactsleutel.

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 02 aug 2012, 22:07

Robin Hartog schreef:FWIW Ik rijd altijd met de "echte" verlichting aan, eigenlijk. Zijn er hier geen mensen die dat ook doen?
Ik rijd ook altijd met verlichting aan. Maar dat is meer omdat ze automatisch uitgaan als ik m'n motor uit zet en ik ze daardoor altijd vergeet uit te draaien. ;)

Rebel

Bericht door Rebel » 02 aug 2012, 22:44

Joël D. schreef:
Robin Hartog schreef:Ik rijd altijd met de "echte" verlichting aan. Zijn er hier geen mensen die dat ook doen?
Ik rijd ook altijd met verlichting aan...

Ik vrij ook altijd met de verlichting aan..

Tim N

Bericht door Tim N » 03 aug 2012, 11:32

Hopelijk voor de buurt wel met de gordijnen dicht....

jaydee

Bericht door jaydee » 03 aug 2012, 17:11

JP schreef:Autos met regensensor zou men moeten verplichten dat bij regen automatisch dimlicht gaat branden.....
Bij mijn Yeti is dat ook zo... Bij de rest van VAG met licht- en regensensors dus ook waarschijnlijk. Dimlicht gaat branden als:
* het donker wordt (duh)
* de ruitenwisser 10 seconden achter elkaar moet wissen
* je harder dan 140 (ofzo, ik weet het niet precies) rijdt
* en hij lijkt ook nog eens rekening te houden met de tijd. Als ik 's avonds tegen de schemering door een tunnel rijd, blijft dimlicht meestal branden na de tunnel, terwijl het voor de tunnel blijkbaar nog licht genoeg was voor alleen dagrijverlichting.

Dat er achterop ook verlichting zou moeten branden icm de dagrijverlichting aan de voorzijde vind ik dikke onzin. Het is niet voor niets dagrijverlichting. Als je achter verlicht moet zijn vanwege de zichtbaarheid (in de schemering, bij regen, mist, in tunnels of bos) is de dagrijverlichting dus niet afdoende: dan zet je dimlicht aan. Dat de comateuze schapen dat niet doen moet je (niet persoonlijk, JP) de autofabrikanten niet verwijten.

JP

Bericht door JP » 03 aug 2012, 17:40

Zoals er veel dingen tegenwoordig automatisch moeten op de auto (lichtsensor/regensensor) lijkt het me een kleinigheidje dat de dinlichten gewoon gaan branden igv van regen. Bij VAG is me nooit opgevallen dat ze dit doen bij langer dan 10sec. wiswassen. Wel kun je veel binnen VAGcom instellen. Zo kun je ook instellen dat ramen en schuifdak sluiten, mocht het gaan regenen, maar ook dat er bij dagrijverlichting de achterlichten gaan meebranden. Is een optie die in Scandinavie standaard aan staat. Ook kun je je mistlampen instellen als dagrijverlichting, maar dan in een percentage van de normale sterkte die ze anders bij mist uitstralen.
Je zet je mistlampen op 40% van de normale sterkte, zet je je mistlampen aan, gaan ze in de normale 100% brandden.

Hoe dan ook, allemaal gadgets/overbodige luxe. Dimlicht brand bij mij altijd (ook al 'slijten' de xenons dan volgens bepaalde mensen.....boeien) en de regensensorinterval met 5 standen doet het toch nooit in die interval die ik graag het liefste wil zien........

Het is ook nooit goed........ :tooth:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 04 aug 2012, 11:22

Ik heb navraag gedaan bij m'n dealer dat als de coronas het felst branden (een soort dagrijverlichting) dat ook de achterlichten meebranden, wat ze nu niet doen(iets wettelijks onzinnigs). De dealer zei meteen 'nee dat kan niet, punt.' Maar er zijn toch wel manieren? En beetje makkelijk er vanaf komen leek 't ....

M'n ex 2010 F10 5er had dat met dezelfde stand van de lichtknop WEL....dus voor de fellere coronas en achterlichten aan.

Dit is zoals eigenlijk alle led/xenon Audi's dat overdag hebben. Felle leds(geen xenon) vóór en achter brandt er niks. Ik vind dat zo onzinnig. In dat druilerige weer van de laatste maanden telt zeker niet dat je achter ook zichtbaar(der) bent dan?

:hmmm:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 aug 2012, 14:07

Net even gechecked;

Altijd dagrij verlichting aan, achter LEDS branden ook.........

En terecht lijkt me, wat een onzin dat het niet zou mogen ( als dat zo is is het onzinnig idd)

Robin

Bericht door Robin » 04 aug 2012, 14:33

Er zijn ook trucjes voor in het interne electronica/BC/Idrive van de auto om dat soort dingen te veranderen, 'coding', zoals bij Vagcom, wat Rebel al aangaf.

Het 'Nee kan niet' schoot me eerlijk gezegd even in 't verkeerde keelsgat. Ben altijd 'n makkelijke klant. Misschien wel té makkelijk daaro, dan gaan 'ze' ook te makkelijk met je om. Ik baalde wel van de reactie van één van de medewerkers. Een beetje een kind 'n lollie geven dan is ie wel weer koest, maar dan negatiever zegmaar. :devil:

Had laatst ook iets met op het display van de iDrive: OLIEPEIL laag bijvullen. Ik checken. Was niet zo. IK wilde 'm bij de dealer aan de testkast whatever, maar dat bleek niet te kunnen/mogen/hoefde niet want als je tussentijds(tussen max en min) bij gaat vullen gaat de electronica in de war??? Whatever....pfff Beetje kluitje in 't riet.

Dat ik dat hier nu neertyp zegt al iets over 't feit dat ik daar niet al te blij mee ben, nog zo'n akkefietje en ik ga er iemand op aanspreken....

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 aug 2012, 18:33

+1 Robin

Die elektronische oliesensor is wel een apart ding, heeft ook te maken met rijstijl (korte vs lange ritten, veel WOT-en) waardoor de sensor verschillende meetwaardes te verduren krijgt maar deze wel correct weergeeft.

Ik heb het zowel met de E92 M3 als ook nu met de 1M gezien dat bij een afgetopt olie level, na een lange rit waar bij er stevig wordt gegast, het niveau zo maar een streep daalt. Rijd ik dan weer een weekje normaal dan staat ie weer op max level. Schijnt ook met condens/water in de olie te maken te hebben?? Althans dat begreep ik op Bimmerpost.

Robin

Bericht door Robin » 05 aug 2012, 09:46

Tja sorry voor OFFTOPIC, maar toen ik die kar de eerste weken had, had in in het stuurhuis(omhulsel van de stuuras zegmaar) 'n kraakje die opviel op klinkerstraten enzo, in de stand COMFORT van 't chassis. Dat is irritant.

Je zult bij de eerste keer zien dat ze 't 'vonden' en de boel verbeterden. Maar 't zat er nog. Ja de auto is torsiestijf en 'stil' dus zo'n kraakje merk je gewoon. Dat mag en kan niet(zijn vele gevallen bekend van de F30 met trillende sturen, zo erg had ik 't niet, ook 'n totaal ander probleem/kinderziekte dan wat ik had) , dus voor de tweede keer.

Nou ben ik daar kind aan huis en voor hun is 't ook garantie naar BMW NL , maar 'men'kijkt je dan toch aan van'daar heb je hem weer te zeuren'. Want bij m'n vorige karren was er eigenlijk nooit wat. Nu is dit ook niet zo enorm groots, maar wel irritant. Dus de tweede keer...maar kortom nadien weer die kraak/rammel. Is niet zozeer erg want uiteindelijk weet ik wel dat 't opgwelost wordt, en ik vind 't geen punt om langs te rijden, verre van. Het is meer de lauwe reactie daaro. Dat stond me toen erg tegen.

Nogmaals ben ik erg easy wat dat betreft, als klant, in alles, maar men moet doen wat men moet doen en niet lauw en flauw reageren. Misschien heb ik dat er zelf naar gemaakt. Zal wel. Maar we hebben 't niet over 'n pakje brood, maar over 'n nieuwe auto met garantie. Als ik zie wat ik oogluiken onder garantie toesta van de klant (want horloge gestoten, armband gehaakt) en hoe coulant ik ben bij producten die vele malen minder kosten, verwacht ik dat zeer zeker nu ook bij deze gevallen.

Kortom de kraak is weg. En ik wil ONTOPIC, die coronas 't felst hebben en de achterleds ook hebben te branden. Ze moeten 't maar gaan uitzoeken daar, binnenkort. Ik betaal gewoon ervoor, want 't is niet standaard of garantie ofzo. Dus 'n uurtje bezsig of om mijn part twee. Betaal ik.

Hoe eenvoudig kan het zijn? :?

JP

Bericht door JP » 05 aug 2012, 09:52

Robin schreef:(...)
Kortom de kraak is weg. En ik wil ONTOPIC, die coronas 't felst hebben en de achterleds ook hebben te branden. Ze moeten 't maar gaan uitzoeken daar, binnenkort. Ik betaal gewoon ervoor, want 't is niet standaard of garantie ofzo. Dus 'n uurtje bezsig of om mijn part twee. Betaal ik.

Is dit technisch mogelijk Robin? ZIjn er mensen die dit al eens hebben gedaan met hún BMW?
Ik heb vaak 'mijn' dealer moeten vertellen (nadat ik het las op het interweb dat het kon) hoe ze dingen moesten aanpassen en dan pasten zij dit bij mij ook aan.
Voordeel was dat 'mijn' dealer hier altijd voor open stond en niet meteen begon met roepen "Dah ken nie!!!" Zij lieten zich graag wat leren ipv stug nee-verkopen.

Robin

Bericht door Robin » 05 aug 2012, 09:54

JP schreef:
Robin schreef:(...)

Is dit technisch mogelijk Robin? ZIjn er mensen die dit al eens hebben gedaan met hún BMW?
Ik heb vaak 'mijn' dealer moeten vertellen (nadat ik het las op het interweb dat het kon) hoe ze dingen moesten aanpassen en dan pasten zij dit bij mij ook aan.
Voordeel was dat 'mijn' dealer hier altijd voor open stond en niet meteen begon met roepen "Dah ken nie!!!" Zij lieten zich graag wat leren ipv stug nee-verkopen.
JP, inderdaad. DIt soort CODING kan en wordt al gedaan(veelal USA) dus ik zei ook tegen de werkplaatsmensen daar dat ik weet dat 't kán etc, maar ik heb 't van die forums van 't internet, nou dat schrikt hun dan al wat af....

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 07 jan 2013, 15:07

steve smith schreef:LED is prima onopvallend toe te passen. Zowel in m'n bestelbus als in m'n aanhanger zit veel LED verlichting verwerkt. Op de aanhanger is dat gedeeltelijk standaard en zie je het aan de kleur, op de bus zie je het alleen als je het weet, het witte is allemaal 4000k en in de originele fittingen. Oh en je ziet dat het derde remlicht (21 stuks LED) al vol brand terwijl de gewone remlichten nog niet eens begonnen zijn met oplichten. Remlichten van de kar zijn omgezet naar LED en die branden dus ook eerder dan de gloeilampen van achterin de bus. Als ik nou nog eens goede rode BAY15D met check-weerstand kon vinden......
Leuk om te lezen dat je verwerkt hebt in bestaande lichtarmaturen. Tip vwb leveranciers? DX.com en superbrightleds.com hebben een groot aanbod, maar voor een simpele LED BAU15s met restricter/weerstand is het lastig.

Plaats reactie