Federal 595RS-R topic

Dit is ons algemene autoforum.
Gesloten
HSR

Re: Federal 595RS-R topic

Bericht door HSR » 14 jun 2011, 11:37

Hielke schreef:Ik heb iets gehoord van een test van Federal 595 RSR's onder een Aprisco BMW op Assen. De Federals waren 2 seconden langzamer dan de Toyo 888's die standaard onder de Aprisco's zitten. .
Aprisco rijdt met een 16 duims maat die niet door Federal geleverd wordt.

Dus, hypothetisch, heeft de aprisco wagen met 17 duims federals gereden dan is dat een variabele die wel meegenomen dient te worden vooraleer je kunt beweren dat ze 2 sec. langzamer zijn.

Reind

Bericht door Reind » 14 jun 2011, 12:34

Er is inderdaad getest met een nieuw setje Federals RSR in de maat 205.16 op een BMW Aprisco cup auto. Er is 1 uur intensief gereden met als resultaat een rondentijd van 2.07. De testauto reed op Toyo's die dag 2.05. Dus de band is 2 seconden langzamer.

De rijder vondt dat de banden meer smeerde en dat het algehele gripgevoel beduidend minder is. Dit is m.i. te wijten aan een hardere compound. De slijtage op de band was minimaal te noemen er was ook geen echte dropoff. Wegens tijdgebrek heb ikzelf niet gereden maar vertrouw op de feedback van de rijder.

N.B. Ook deze banden waren alle vier gescheurd zoals op de foto's eerder hier in het topic.

Met betrekking tot het scheuren komt Federal volgens zeggen heel binnenkort met een persbericht.

Hielke

Bericht door Hielke » 14 jun 2011, 12:42

Even als reactie op het bericht van HSR:

Hoe hoog waren de wangen van de Federals? Of, hoeveel bandenomtrek in procenten hadden ze meer dan de Toyo's?

Reind

Bericht door Reind » 14 jun 2011, 12:50

Hielke schreef:Even als reactie op het bericht van HSR:

Hoe hoog waren de wangen van de Federals? Of, hoeveel bandenomtrek in procenten hadden ze meer dan de Toyo's?
Zoals vermeld waren het dus 16 inch banden. Om precies te zijn 205/45/ZR16. Hiermee is de band t.o.v. de Toyo dus smaller en in verhouding is de wang minder hoog wat uiteraard effect heeft op de bandeomtrek. Toch ben ik van mening dat het een eerlijk vergelijk geeft.

Emiel

Bericht door Emiel » 14 jun 2011, 16:51

Andre schreef:Bridstone Re050 op de GT3 is ook ongeveer 2 sec langzamer op Assen dan de semi slick van michelin.
ik heb de federals omgeruild tegen re050's , grappig.
extra set wielen met semi of full slicks tzt.
Eric-328 schreef:
Op zich vind ik dat juist een nette prestatie voor een band die geen echte semi is. Ben alleen benieuwd wat het verschil is na 5 ronden.
Misschien wel, maar dat bieden andere banden met zelfde prijs ook al blijkbaar.
consistentie is wel iets om nieuwsgierig naar te zijn.

Reind

Bericht door Reind » 14 jun 2011, 16:55

consistentie is wel iets om nieuwsgierig naar te zijn
Antwoord
De slijtage op de band was minimaal te noemen er was ook geen echte dropoff.
Na 25 rondjes Assen a 4,5km

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 jun 2011, 17:28

2 sec is best aanvaardbaar als je je bedenkt dat een R888 een TWI van 50 heeft geloof ik en die RSR 140.

Normaal rijd de Aprico cup toch op 225 breed? Dan zou het verschil bij gelijke maten nog iets kleiner kunnen zijn.

Ik heb van anderen die er de nieuwjaarsrace mee gereden hebben ook al gehoord dat je de auto iets anders zou moeten uitlijnen met die RSR, met iets minder negatief camber. Met wat zoeken zou je dus best nog iets dichterbij kunnen komen.

Overigens denk ik dat hoe beter de rijder hoe kleiner het verschil tussen straatband en semislicks. Een beginner klaagt al snel over smerende banden etc en willen naar semislicks maar ik denk dat dit ook iets is wat de meesten zelf veroorzaken, door wat netter te rijden heb je er minder last van zeg maar.

Emiel

Bericht door Emiel » 14 jun 2011, 18:10

Reind schreef:
Antwoord

Kon men continue dezelfde ronde tijden rijden? Hoe zou een andere uhp merken het doen ? Zou veel meer test werk nodig zijn. Maar voor alsnog is het geen slechte band, mits de scheuren logisch verklaarbaar/oplosbaar zijn/bewezen geen probleem.

Wiebe GT

Bericht door Wiebe GT » 15 jun 2011, 14:18

215/45-17 weer leverbaar bij de grootste bandenboer van europa.

Prijs: € 128, 50 mmmm/////////

Reind

Bericht door Reind » 15 jun 2011, 15:51

Emiel schreef:
Reind schreef:
Antwoord

Kon men continue dezelfde ronde tijden rijden? Hoe zou een andere uhp merken het doen ? Zou veel meer test werk nodig zijn. Maar voor alsnog is het geen slechte band, mits de scheuren logisch verklaarbaar/oplosbaar zijn/bewezen geen probleem.
Hij is net als de Toyo de eerste paar rondjes het snelst en daarna vlak. Er is een Mustang die er al schijnbaar al 8uur op rijd en die zijn nog steeds niet versleten. Moet wel zeggen dat wij met de Aprisco´s harder rijden dan die Mustang. Is dus ook niet de beste referentie.

Op de m3 cup blijven ze ook lang goed.

Hier een filmpje van een e46m3 op Zandvoort op de RSR.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FMTzsKQ1 ... r_embedded[/youtube]

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 14 mar 2012, 20:28

Is er in de tussentijd al iemand op verongelukt?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 14 mar 2012, 20:30

Net wat ik dacht toen ik het topic bovenaan zag staan :lol:

Snipe

Bericht door Snipe » 15 mar 2012, 09:24

Dillon Koster vandaag op Facebook:
Onderweg naar Assen voor het evenement van onze succesvolle Business Club www.drbc.nl met weer nieuwe leden zoals Marc Rooker samen met Danny van Dongen maar eerst nog even een tussenstop in Soest om de Federal partnership voor www.drdo.nl (onder andere) te bespreken want dat is de band van de toekomst!!

Fabian

Bericht door Fabian » 15 mar 2012, 10:11

Ja maar, dat klinkt als: wij van Dasty adviseren Dasty. Of niet?

Snipe

Bericht door Snipe » 15 mar 2012, 10:51

Misschien wel. Aan de andere kant: hij hééft nog geen partership, hij wíl een partnership. Waarom zou hij dat willen als hij het rotzooi vindt?

Ja, vanwege het eeuwige antwoord in de autosport (Robin, kom er maar in). Maar als ik zie hoeveel sigaren we bij DF hebben gerookt door het partnership met Federal zal dat het ook wel niet zijn ;-)

Hielke

Bericht door Hielke » 15 mar 2012, 12:06

Ok, ik kapituleer! Het is toch niet meer tegen te houden. Dit is de band van de TOEKOMST.

Ze scheuren een beetje, zijn op een rondje langzamer dan andere banden, worden op de website van Federal als sportieve ipv semi slick band aangeprezen, en kosten hier de hoofdprijs. De toekomst.

Nu even niet cynisch. Hun marketing is top. Slachtoffers genoeg die er voor vallen.

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 15 mar 2012, 15:10

Hielke schreef: Ze scheuren een beetje, zijn op een rondje langzamer dan andere banden, worden op de website van Federal als sportieve ipv semi slick band aangeprezen, en kosten hier de hoofdprijs. De toekomst.
De prijs lijkt weer redelijk normaal. Wil best een setje proberen, ze zullen de banden echt niet blijven verkopen als deze levensgevaarlijk zijn.

Fabian

Bericht door Fabian » 15 mar 2012, 17:23

Peter-Paul Haars schreef:
Hielke schreef: Ze scheuren een beetje, zijn op een rondje langzamer dan andere banden, worden op de website van Federal als sportieve ipv semi slick band aangeprezen, en kosten hier de hoofdprijs. De toekomst.
De prijs lijkt weer redelijk normaal. Wil best een setje proberen, ze zullen de banden echt niet blijven verkopen als deze levensgevaarlijk zijn.
ook eens :)

DDX

Bericht door DDX » 15 mar 2012, 19:40

Ik ga er denk setje onder zetten binnenkort, r1r's zijn zo goed als op en die zijn niet echt leuk geprijsd meer.
En bevielen opzich wel als sportieve band

Wiebe GT

Bericht door Wiebe GT » 15 mar 2012, 20:00

Afgelopen zondag op assen eerste helft op RSR's gereden, daarna R888. Persoonlijk vind ik de Toyo de fijnere band, heerflijk Smooth als je hem mishandeld (lees: opzettelijk dwarsgooit voor de GT :angel: ) en uiteindelijk werl meer grip. Met de RSR's iets meer last van initieel onderstuur.

Aan de andere kant: 111,= voor een Federal en 253,= voor een Toyo......

Daarbij gaat de federal aan het slijtage patroon te zien (1,5 Df dag mee gereden) 2 x zo lang mee, dus rijdt je eigenlijk voor 1/4 van de prijs van een Toyo... :swinging:

Oh, enne, (nog) geen scheuren..... :whistle:

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 15 mar 2012, 20:37

Momenteel rij ik zelf op Kumho semis en ik moet zeggen dat deze mij enorm goed bevallen, lijken nog meer grip te hebben dan de Pilot sport cups die ik eerst had.

Ik kan overigens door een goede leverancier van mijn banden ook Kumho's krijgen in andere maten voor echt wel leuke prijzen, dus wil je deze een keer proberen laat het mij gewoon even weten.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 15 mar 2012, 20:40

Nutkees schreef:Momenteel rij ik zelf op Kumho semis en ik moet zeggen dat deze mij enorm goed bevallen, lijken nog meer grip te hebben dan de Pilot sport cups die ik eerst had.
Maar vergelijk je hier dan niet de niet-verse PSC's met de Kumho's of vind je de Kumho's ook fijner dan verse PSC's?

Reind

Bericht door Reind » 15 mar 2012, 21:49

Wiebe GT schreef:Afgelopen zondag op assen eerste helft op RSR's gereden, daarna R888. Persoonlijk vind ik de Toyo de fijnere band, heerflijk Smooth als je hem mishandeld (lees: opzettelijk dwarsgooit voor de GT :angel: ) en uiteindelijk werl meer grip. Met de RSR's iets meer last van initieel onderstuur.

Aan de andere kant: 111,= voor een Federal en 253,= voor een Toyo......

Daarbij gaat de federal aan het slijtage patroon te zien (1,5 Df dag mee gereden) 2 x zo lang mee, dus rijdt je eigenlijk voor 1/4 van de prijs van een Toyo... :swinging:

Oh, enne, (nog) geen scheuren..... :whistle:
Uitstekende conclusie.

JP, ik zou het gewoon proberen. Feit is gewoon dat de Federal de meeste grip per euro geeft.

Jesper
Auto: BMW M135i

Bericht door Jesper » 15 mar 2012, 23:36

Als we niet voor 138 euro p/s een setje Hankook semi's hadden kunnen krijgen, dan zouden we ook weer een nieuw setje Federals gekocht hebben. Qua grip waren ze iets minder dan de r888, maar was goed genoeg. Na dag 1 hadden we al de beroemde scheuren, maar deze zijn niet echt erger geworden en hebben de band gewoon opgereden.

Hielke

Bericht door Hielke » 16 mar 2012, 11:01

Voor de goede orde, ik kan me ook niet voorstellen dat een fabrikant gevaarlijke banden blijft produceren.

Anderzijds kan ik me ook niet voorstellen dat Federal niet met een soort verklaring komt waarin wordt gesteld dat die scheurvorming bekend is (want dat is het) en dat uit tests (Zandvoort afgelopen zomer) is gebleken dat de band veilig is, of dat de glitch in het produktieproces hersteld is.

Gesloten