Something completely different

There's no replacement for displacement. In dit forum vliegen de Vipers en Z06's je om de oren, de Amerikaanse hoek dus.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3892
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Something completely different

Bericht door markk » 25 jul 2012, 10:22

Tijdje geleden. Externe consultant komt bij ons aan het blok zitten. En uiteraard gaat het gesprek al snel over auto's :-) Blijkt hij een transam te hebben. Echt een auto totaal buiten mijn aandachtsgebied. Dit uiteraard gebaseerd op vooroordelen natuurlijk: Amerikaans, groot, log, zwabbert, oud, roestbak, etc.

Uiteraard wel afspraak gemaakt ver in de toekomst om eens af te spreken. Er waren nl. wat voorwaarden aan verbonden. Hij moest nog APK gekeurd worden en het moest droog zijn. Kwam gisterenavond dus prima uit.

Hij zou me komen ophalen thuis. Erg grappig. Je hoorde 'em natuurlijk al komen aanrijden met zo'n dikke 6,6l V8. Stopte voor m'n deur en wat een presence heeft zo'n ding dan zeg. Het geluid met 400 (!!!) rpm stationair. Je kunt gewoon iedere zuiger individueel in de uitlaat horen zuigen, ploffen en blazen. Geniaal. En GROOT. Mijn god, hij parkeerde 'em naast de Arosa van m'n dochter en dan is het parkeervak te kort en zie je gewoon dat ie 2 a 2,5 keer zo lang is.

En je ruikt gewoon de benzine als je hem start en afzet. Heerlijk...

Toen rijden. Ik zat in de bijrijdersstoel. Hij comfortabel en zoefen. Wel een beetje wat ik had ingeschat. Alleen bij 70 vragen naar de toerenteller en dan zien dat ie maar circa 1600-1700rpm draait. N11 op en gas. Ding gaat best nog wel rap vooruit.

Toen de foto maken. En daarna mocht ik een stukje rijden. Weer de bevestiging. WAT GROOT. Qua rijden viel me op dat ie niet eens zo erg deinde of zweef. Comfortabele auto, zonder enige gevoel in de veel te lichte stuurbekrachtiging maar verder prima sturend. Vooral de turn-in viel me erg positief op.

Gas geven. Kick-down knalt erin. De V8 komt op toeren (na ja 2500-3000rpm) en je begint op een golf van "nothing beats cubic inches" koppel te versnellen. 40-100 ging redelijk rap maar wat echt opvalt is hoe die door blijft trekken. In no-time reed ik dus, zonder dat je dat merkt, 160. De 100-160 tijd is echt vrij indrukwekkend.

Daarna nog even samen gereden met 2 van mijn autos. En toen had ik echt een beetje een schreeuwerig brommer gevoel. Tuurlijk het gaat snel vooruit maar koppel zit er niet in en er wordt ZOVEEL toeren gemaakt.

Echt een andere wereld zo'n auto. Erg leuk en ook anders dan ik had verwacht zo'n "Smokey and the bandit" Transam...

Foto's:

[1]
Afbeelding

[2]
Afbeelding

[3]
Afbeelding

[4]
Afbeelding

[5]
Afbeelding

[6]
Afbeelding

[7]
Afbeelding


Mark.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Something completely different

Bericht door Knot » 25 jul 2012, 10:29

Gaaf ding!

Inhoud is natuurlijk prachtig, die blokken die roffelen er echt op los.

Voortaan alle posts schaduwposten en in een tekstdocument opslaan he ;)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Something completely different

Bericht door GTRene » 25 jul 2012, 10:31

lol, idd heel andere wereld lijkt me :D

leuk dat je een keer de kans krijgt om in zoiets te rijden, mooie foto's.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Something completely different

Bericht door dvh » 25 jul 2012, 10:47

Leuke auto !
Ik 'kom' uit het amerikanenwereldje.
Als klein jochie ging ik altijd al mee naar meetings met mijn vader en ooms , die allemaal een Amerikaan hadden en hebben.

Later kregen of vrienden van mij diverse Amerikanen. Waaronder ook een zoals hierboven, maar dan donkerrood met een grote gouden adelaar over de motorkap :-)

Maar juist ben ikzelf de fijne techniek wat meer gaan waarderen.
Als ik in ons vriendengroepje verkondigde dat ik een M3 zou verkiezen boven een Amerikaan, dan werd ik voor gek verklaard.

Zelf rij ik toch nog regelmatig een stukje in onze oude Corvette.
Gewoon dezelfde ervaring zoals jij hierboven schrijft Mark. De beleving van zo'n ding is gewoon enorm. Net als de auto zelf.

Stoplichtsprintje tegen een golf GTI is een lachertje..
En de wegligging is best goed, echter is de grens snel bereikt en ga je daarover, dan kun je enkel je ogen dicht doen en hopen dat het goed afloopt...:-)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Something completely different

Bericht door Dennis Cavallino » 25 jul 2012, 10:52

Ik word gewoon geil van die foto's!

Wat een prachtige platen. Die auto is aan de ene kant spuuglelijk, maar ik vind hem zo gaaf. Laatst keek ik nog samen met m'n dochtertje naar Smokey & The Bandid (of in ieder geval de 15 minuten dat ze 't volhield). Het blijft een slechte film, maar leuk om te zien. Die auto en de acties maken echt alles goed.

Had mij 10 jaar terug gevraagd wat ik van die gouden details vond en ik had gezegd: Idioot lelijk. Nu heb ik zelf een Amerikaanse bak met goudkleurige inleg in de velgen. Ik vind dat soort details al een paar jaar prachtig. Wie durft dat soort dingen nou? Alleen Amerikanen. Op zo'n Trans Am komt het nóg beter tot z'n recht. De foto's met de zon erop laten zien hoe cool dat soort details eigenlijk zijn. Fout blijft 't, maar damn, wat ben je blij als je in zo'n auto eindelijk weer eens je borsthaar aan de buitenwereld mag tonen. Hairy chested cars rule.

Dash met geborsteld aluminium (?) is ook mooi. Het ziet eruit als een perfect exemplaar. Velen zijn een paar eeuw terug allemaal verneukt, maar deze heeft de tand des tijds mooi overleefd, of is in originele staat gerestaureerd. More details, please!!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12978
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Something completely different

Bericht door MartijnGizmo » 25 jul 2012, 11:15

Heerlijke foto's Mark, deze zou zo in mijn droomgarage mogen! :cool:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Something completely different

Bericht door Knot » 25 jul 2012, 11:18

Mag die van jullie al tv kijken joh?

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Re: Something completely different

Bericht door Rebel » 25 jul 2012, 22:01

Hoi Markk,

mijn complimenten voor de foto's. :thumbup: Ik vind 1 t/m 4, fraaie platen qua kleur/sfeer.
Ik heb een zwak voor deze auto. Vroeger hing er een poster van Chevrolet Camaro boven mijn bed.
Maar deze vond ik ook geweldig :D
Leuk stukje!
Laatst gewijzigd door Rebel op 25 jul 2012, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Something completely different

Bericht door Xave30 » 25 jul 2012, 22:02

:thumbup:

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Re: Something completely different

Bericht door Rebel » 25 jul 2012, 22:09

Bij zo'n auto moet je eigenlijk ook een blonde vrouw met cup DD hebben. Anders rij je compleet voor joker :D

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Something completely different

Bericht door Dennis Cavallino » 26 jul 2012, 09:20

Die heb jij toch Rob? :)


@Knot: Wij kijken amper TV, maar die kleine kijkt eens per week naar Nijntje (zit bij ons in 't pakket van Tele2). Duurt een kwartiertje hooguit. Baby's kijken plaatjes/schermpje, geen tv.

Tijdens 't voeden heb ik weleens tv aan staan.
F1, Tour de France of laatst dus Smokey & The Bandid. Dat vindt ze allemaal prachtig, vooral de kleurtjes van de raceauto's en de renners. Het zal nooit langer dan een kwartier zijn. Er gaan dagen voorbij dat ze geen TV kijkt. Verder ben ik anti-TV kijken, dus we lezen veel voor, praten continu met haar (al sinds geboorte) en we spelen veel en laten haar veel dingen zien (schilderijen bekijken vindt ze super). Auto's vindt ze ook erg interessant. Hoe zou dat nu komen? :)
Anyway, waarom verantwoord ik de manier van opvoeding van ons eigenlijk? Dat doet geen enkele ouder. :lol:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Something completely different

Bericht door Dennis Cavallino » 26 jul 2012, 09:38

Door de foto's van Markk van deze prachtige early 'Bird was ik toch wel nieuwsgierig hoe het ook alweer zat met deze uitvoering van de Firebird Trans Am. Waarom was 'ie goud met zwart bijvoorbeeld? Eerste linkje was meteen raak en dat levert een interessant verhaal op dat ik zelf nog niet kende. Dus voor de liefhebbers deel ik 'm even:


http://www.1973-76transamconcept.com/history.html

THE HISTORY OF THE MOST FAMOUS FIREBIRD
"THE 1974 CHICAGO AUTO SHOW CAR"
By Bob Phillips

Originally, straight off the line, one of the first 1973 buccaneer red Trans Am 455 with a turbo 400 transmission that never made it to a dealership but went straight to the design studio to be special equipped for vice president of design Bill Mitchell as a "Brass Hat" car. Pontiac Historical Services (PHS) shows the car as a Factory Company Car

The design department headed by John Schinella (Head Chief of Design for Trans Am) painted the car black and gold. Bill Mitchell liked the Johnny Player Special Forumal One (F1) color scheme - he already had a couple motorcycles painted in the same fashion. Bill drove the car personally, as did ex-vice president of design Chuck Jordan and head cheif of design John Schinella in the early part of 1973.

Afbeelding

1973 before concept in Chuck Jordans driveway
(Design Vice President)
John Schinella wanted to use the large bird decal on the hood of the Trans Ams, but
Bill Mitchell originally hated the idea until John put it on the black-and-gold Trans Am, parked it outside Bill‘s office next to Bill’s black and gold motorcycle, and called him up to look out his window. Bill saw the firebird and immediately liked it for the first time. Here is a great story by Jeff Denison. (This excerpt is from an article in the NFTAC Eagle).

THE MAKING OF THE BIRD
By Jeff Denison

The 1970 Pontiac Trans Am was one of the most aggressive looking cars ever to roll out of Detroit. It was also virtually an all-new car carrying over only the drive train from the previous year. There was a very important new Trans Am design car conceived for the 1970 Trans Am; the famous hood bird graphic.
Recently, I sat down with Bill Porter, the Chief Designer of the 1970 Firebird (he’s now a Chief Designer at Buick), and Ted Schroeder, the designer who put the Trans Am package together for 1970, (now a Chief Designer for Chevrolet).

We discussed how the design for the giant hood bird, often referred to today as the “Screaming Chicken,” came about. Bill Porter talked about two 1970 Trans Am show cars that were being built: a bright white one at Design Staff, and a racing blue one at Pontiac’s prototype facility at Pontiac Engineering. Both of these cars were to receive the hood bird graphic -- a white one on the blue car and a blue one on the white car -- traditional racing colors without the traditional racing stripes. No one is sure who came up with the idea for the huge bird decal, but Ted remembers drawing it up and sending it to Design Staff’s graphic department, where a graphic designer named Norm Inouye (pronounced In-o-way) laid out the actual artwork before sending it to 3M Corp. to produce the prototype decals.

Bill Mitchell, GM Vice President and head of Design Staff, always kept up-to-date with current projects. While walking through the paint department one day, he noticed the finished Trans Am with the hood bird. He “hated” it and immediately called Porter on the phone, yelling that the car had “an Indian blanket on the hood,” that it looked “like a Macy’s truck” (a rolling billboard), and the “get the damned thing off immediately!”
Bill Mitchell had a way with words and the authority to back them up, so there was no turning back. The hood bird graphic was a dead issue for the time being; a bold single blue or white stripe would run the length of the 1970 Trans Am, with a small bird at the edge of the bumper.

In 1971, Bill Porter moved on to another studio and John Schinella became Chief Designer responsible for the Firebird. The racing colors of blue and white would run through the 1972 model year on the Trans Am. The new colors for the 1973 were Buccaneer Red and Brewster Green -- Cameo White would remain in the color selection, and Lucerne Blue was dropped. John took one of the prototype decals 3M had made, changed the color, and put it on a red prototype 1973 Trans Am. He literally took it to the streets, driving it up and down Woodward Avenue, talking to the “car guys” at each stop. Everyone overwhelmingly liked the hood bird.

Now came the tough part. Schinella knew the hood bird graphic was a winner but he had to sell it to management. At first, Pontiac General Manager, James McDonald wasn’t impressed with the hood bird presentation, but he agreed to go along with the Design Staff proposal if Mitchell was behind it. John knew that Bill Mitchell liked the black-and-gold John Player Special paint scheme, so he had a black prototype 1973 Trans Am made up with a gold foil hood bird graphic and gold pinstripes. No one can remember if this particular Trans Am had a Super Duty 455 or not, but if Bill Mitchell used it as his regular car, it probably did. Bill already had some of his motorcycles painted in a similar fashion. By pitching the hood bird to Mitchell in a color combination he already liked, Schinella sold him on the idea and the hood bird was finally born. The hood bird would go on to become an icon, one that would identify the Trans Am for the rest of the second generation’s production run. When the 1982 Trans Ams arrived at the dealerships in late 1981, the legendary hood bird and shaker scoop went into the history books -- gone but certainly not forgotten. The author wishes to thank Bill Porter, Tom Peloguin, Ted Schroeder and John Schinella of GM Design Center.


Afbeelding
Bill Mitchell’s Johnny player car and motorcycles
Note: the 1973 nose

Afbeelding
The One Off Gold Foil bird as seen today, still completely original

Afbeelding
Gm Photo by Jerry Heasley that is used in at least 4 publications

Afbeelding
I found this factory photo of what I believe more than likely is “THE BILL MITCHELL 1974 CHICAGO AUTO SHOW CAR”. Here is my reasoning;
The car is black (wasn’t offered in 1974)
SD 455 on Shaker
Gothic lettering “Trans Am”
Interior looks like light tan
Headlights looks like the Cibie
Gold Pin stripping
Fender spats look molded
Gold flake in black paint

About the only thing I can or can’t find is the “GM design badges” but they could be in the shadows or added later. The car was always was in and around the GM design studio.
These factory photos are like the ones you get from PHS ( Pontiac Historical Services) for the year your car is that your inquiring about. In this period of time they were 8 X 10 black and white prints or reproductions( I‘m not sure which). It would be easy to take a picture while right there in the design department and being one of the first off the line.


Back to the Design Studio
Bill Mitchell wanted a prototype for the 1974 car show circuit, so the design team, headed by John Schinella, started back to work on the 1973 TA. Although the gold leaf bird and the black-and-gold paint scheme stayed the same they added molded fender spats instead of the bolt on ones used on the previous TA’s, hoping they would make it into production, but they never did (cost reasons). The 455 SD replaced the 455 engine with solenoids under the shaker that would throw open the round butterfly nostrils of the rear facing hood scoop when the driver stomped on the accelerator. The 1973 bumper was replaced with the 1974 shoveled look front bumper and rubber padding for the new safety regulations. General Motors Design badges were added to the front lower fenders along with the German Gothic lettering depicting the new Trans Am decal in true gold leaf. The Cibie head lights were integrated into the design (see references). The special silk material used on the seats and the Cadillac carpet with the stainless steel floor grates that protected the carpet from wearing (John Schinella used these grates on his other concept cars) were part of the one-off interior. The first gold dash bezel was used on this 1974 Trans Am as well as on all Limited Editions (L.E.) and later Special Editions (S.E.). Special tires made by Goodyear with gold lettering were mounted on the first gold honeycomb wheels with the geodesic design by Bill Porter (not first honeycomb but first gold ones). What they came up with was a huge success on the promotional show circuit.

Afbeelding
Seen here at the 1974 Chicago show

The car was flaunted at Chicago, Daytona and other large gatherings and car shows across America. This thing brought more hype and talk than the red Banshee III concept seen across the room behind the Black-and-gold car in the last picture. The Banshee never made it into production but the Bandit did. Even with the Arab Oil Embargo, the 1974 production numbers for Trans Am was up thanks to promotions like this and others.

Afbeelding
Cover of Super Stock Magazine June 1974

The excitement over the Chicago Show car prompted the release of the 1976 50th Anniversary Limited Edition and the 1977-1981 Special Editions also known as “The Bandit” from the popular movie “Smokey and the Bandit”, which came out in 1977. (Most Concept or Promotional cars don't make production, but the Chicago show car did because over 60,000 Special Editions of Black and Gold were made between 1976 and 1984)

Afbeelding
A 1976 50th Anniversary Limited Edition

After the 1974 show circuit, it’s Back to the Design Studio with the beginning of it’s new transformation to look like the new upcoming 1976 model. The new bumpers were installed along with the new wrap around back glass. Gold door jams and sills were added to help cover up the new quarters used. The car received it’s 3rd paint job in 3 years,which is why there is so much clear and is cracking (spider webbing) today.

1976 was another good year on the show circuit. I’m not sure of all its venues, (the design staff wouldn’t have put all the work into it if it wasn’t going to be shown a lot) but a couple places were the Trans AM Territories which was a gathering of Trans Am buffs and GM personnel and another was the 1976 Chicago auto show mentioned in the book
“ Pontiac The Complete History“ by John Gunnell. John Schinella told about the car being paraded around the track and pictures being taken with beautiful girls all around it at the Trans Am meets. Here is a great article from TexasTransAms.com

The History behind the name "Trans Am Territory"
Trans Am enthusiasts within Pontiac Motor Division had wanted for some time to establish special areas near race courses where Firebird owners could park their cars and socialize. Such meeting grounds had already been set aside at various tracks for other makes of cars: e.g. Corvette Corals, Porsche Parks, Datsun Z Zones etc.

GM's then design vice president William L. Mitchell, in talking to "Mr. Trans Am" John Schinella in 1975, suggested setting up a "Trans Am Teepee" along the lines of Corvette Corals. Schinella jumped at the opportunity.

Schinella's assistant designer and fellow T/A enthusiast, Bill Davis, came up with the name Trans Am Territory. Schinella passed the idea along to Pontiac general Manager Alex Mair, who felt immediately that a Trans Am Territory program was just what Pontiac needed. Pontiac public relations chief Stan Richards appointed Jill Rogers to work out the details in conjunction with John Schinella
On June 5-6, 1976, Schinella, Rogers and Dick Henderson launched the first Trans Am Territory at Road America, Elkhart Lake, Wisc. This SCCA event marked part of Pontiac's 50th anniversary celebration, and the Sports Car Club of America designated a black-and-gold 1976 Limited Edition Trans Am its official car for the 10-race 1976 Trans American Championship series.

Subsequently, Pontiac acquired a GMC motor home - called the Trans Am Traveler - and soon established Trans Am Territories not only at Road America but also at Watkins Glen, Mosport, Road Atlanta, Mid-Ohio, Michigan International, Laguna Seca, Riverside and Pocono raceways. Each became a greater success than the one before, sometimes with a many as 325 Trans Ams and other Firebirds in attendance.
Schinella rarely missed one of these events, and Rogers never did. Other regular visitors included Stu Schuster, Russ Dunbar, Wade Greenisen Jr. and George T. Reganis. The Type K, Silverbird, Banshee III and various special Firebirds were usually displayed in roped-off areas. Local Trans Am clubs turned out en masse. Firebird owners could usually take at least a parade lap around the track.


Afbeelding

Afbeelding
Taken in 1976 at one of the Trans Am Territory meets
Top picture taken of side of the bus

Sometime after the 1976 season, Bill Mitchell gave or sold the car to Clarence Sproul the Head Accountant of GM. Many people wanted the car. I talked with John Schinella and he told me that he was furious because he wanted the car and if anyone should have the car it should’ve been him (it had been in and around his possession or the design studio’s since 1973). GM wouldn’t let him have it because of the department he was in (some kind of liability thing). I don’t know what that exactly meant, but he didn’t get it. There is a story out there about the pull the accountant must of had to come up with the car (more on this later I hope).

Clarence once put the car up for sale in his front yard in Broomfield MI in the late 70’s. There was a for sale sign found under the front seat. The area code on the sign was 313 and that was changed, I was told, back in the late 70’s or early 80’s. All the sign said was “Mfg. by GM design staff” on a 3x5 card. It would be very interesting to know what price he was looking for, but it didn’t sale and I‘m glad, that would have meant me not acquiring it.

Afbeelding

De rest moet je hier maar lezen: http://www.1973-76transamconcept.com/history.html

Gebruikersavatar
2000USA
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2008, 10:14

Re: Something completely different

Bericht door 2000USA » 26 jul 2012, 13:28

Leuk, goeie ouwe tijd met Smokey & The Bandit...!
Bij mij in de stalling staat in dezelfde kleurstelling het iets nieuwere type met de dubbele vierkant koplampen, ook in erg mooie staat.

Afbeelding

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Re: Something completely different

Bericht door Rebel » 26 jul 2012, 16:54

Rebel schreef:Bij zo'n auto moet je eigenlijk ook een blonde vrouw met cup DD hebben. Anders rij je compleet voor joker :D
Dennis Cavallino schreef:Die heb jij toch Rob? :)

Klopt Cav, maar daar kan ik geen dagje mee gaan rondrijden, want dan heb ik kans dat s'avonds mijn huissleutels niet meer passen en mijn koffers buiten staan.... :bag:



Leuk stukje leesvoer over de Trans Am, Cavallino! Schitterend.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten