euro 95 staat in de tankdop!BamiesGTA schreef:Dikke bak! Lijkt me erg leuk!
Maar waarom gooi je er 95 in i.p.v 98?
E55 Amg 5.5 v8 kompressor (2004) met foto's
-
Re: E55 Amg 5.5 v8 kompressor (2004) met foto's
- BamiesGTA
- Auto: Cupra Leon 300
Ja dat begrijp ik. Maar hij zou vast nog beter lopen op 98. Zeker als hij gechipt is.jacobt schreef:euro 95 staat in de tankdop!BamiesGTA schreef:Dikke bak! Lijkt me erg leuk!
Maar waarom gooi je er 95 in i.p.v 98?
- Richard430
Zelfs in dat antieke mercedes hok van mij doe ik alleen maar 98 in het tankje.
Zou wel 98 gaan tanken, vindt ie lekker
Zou wel 98 gaan tanken, vindt ie lekker

-
zeker na chippen kan je beter 98 tanken, omdat meestal toch ook de ontsteking wat word vervroegd... toch?
ik doe in de e60 m5 ook altijd 98 omdat deze daar echt merkbaar beter op draaid
ik doe in de e60 m5 ook altijd 98 omdat deze daar echt merkbaar beter op draaid
-
Ik ken het gevoel van dure brandstof tanken, ik deed het ook in de Porsche en Corvette.
Maar wie kan vertellen of het echt nodig is.
Stel je geeft je auto aan mij mee met een lege tank, ik ga tanken en kom daarna terug, mag jij raden welke brandstof erin zit, volgens mij kom je daar niet achter door naar de motor te luisteren of het vermogen te voelen. 100pk of 102 pk, het verschil van 2% voel je toch niet?
Maar ik kan het mis hebben.
Ik heb afgelopen weekend bij tinq getankt, goedkoopst in de regio, 1,64.
Als de tank leeg is ga ik voor de duurste brandstof Bp102 octaan.
Het scheelt zo'n 12 cent x 70 liter = 7 euro per tankbeurt.
Ben benieuwd of ik iets merk?
Ik zal de chipper ook eens vragen of er nu ook andere brandstof getankt moet worden, of dat het niet uitmaakt voor de motor.
Maar wie kan vertellen of het echt nodig is.
Stel je geeft je auto aan mij mee met een lege tank, ik ga tanken en kom daarna terug, mag jij raden welke brandstof erin zit, volgens mij kom je daar niet achter door naar de motor te luisteren of het vermogen te voelen. 100pk of 102 pk, het verschil van 2% voel je toch niet?
Maar ik kan het mis hebben.
Ik heb afgelopen weekend bij tinq getankt, goedkoopst in de regio, 1,64.
Als de tank leeg is ga ik voor de duurste brandstof Bp102 octaan.
Het scheelt zo'n 12 cent x 70 liter = 7 euro per tankbeurt.
Ben benieuwd of ik iets merk?
Ik zal de chipper ook eens vragen of er nu ook andere brandstof getankt moet worden, of dat het niet uitmaakt voor de motor.
- GTRene
ik denk wel dat je het merkt...
en verkijk je niet op de meerprijs aan de pomp maar kijk naar hoeveel km je dan kan met dezelfde tank vulling en zelfde rijstijl.
Ik heb het destijds wel eens getest met een Z3 M coupe en dat was nog maar tussen goedkope Ron98 en een BP Ultimate 98.
Ja ik was wat duurder uit doch doordat ie net iets zuiniger liep kon ik net wat meer km en uitrekenend was ik uiteindelijk toch goedkoper dus...EN de motor liep iets fijner pittiger en das echt waar in dat geval althans.
en dat heb ik ook van meer gehoord, doch zal de ene motor iets beter reageren op dan de ander.
en verkijk je niet op de meerprijs aan de pomp maar kijk naar hoeveel km je dan kan met dezelfde tank vulling en zelfde rijstijl.
Ik heb het destijds wel eens getest met een Z3 M coupe en dat was nog maar tussen goedkope Ron98 en een BP Ultimate 98.
Ja ik was wat duurder uit doch doordat ie net iets zuiniger liep kon ik net wat meer km en uitrekenend was ik uiteindelijk toch goedkoper dus...EN de motor liep iets fijner pittiger en das echt waar in dat geval althans.
en dat heb ik ook van meer gehoord, doch zal de ene motor iets beter reageren op dan de ander.
-
Ik ga hetzelf ook proberen, ben benieuwd.
- Niels
- Auto: Prius+
Inderdaad. Ik tank in de Z3-M ook alleen 98 omdat deze getuned is. Potente motoren hebben in de regel hogere compressie waardoor brandstof de neiging heeft uit zichzelf te willen ontbranden (=detoneren/pingelen). Des te hoger het octaan getal des te moeilijker ontbrandt de brandstof uit zichzelf. Bij diesel wil je dus een laag octaan getal, voor een huis tuin en keuken auto is 95 prima maar voor een powerhouse is 98 of hoger beter. Zeker als je een bijpassende rijstijl er op na houdtDennis Huijsman schreef:zeker na chippen kan je beter 98 tanken, omdat meestal toch ook de ontsteking wat word vervroegd... toch?

- Arthur
- Auto: Nr.51
V-power gooi ik er gewoon in. Moet voldoende zijn...
- GTRene
das opzich wel een fijne brandstof en merkbaar (althans voor een beemer) beter dan gewone 95 vond ik van wat ik weet destijds (Hartge is alleen vanaf 98)
edit: ik lees net dit ergens>>

edit: ik lees net dit ergens>>
schijnbaar wordt het ook geadviseerd als2005 MB E55 AMG - always used RON 98 on this one (as recommended by MB)

-
Bij op extra vermogen gechipte motoren is vrijwel zeker Ron98 nodig om het maximale vermogen ook te krijgen.
Wel is zeer waarschijnlijk dat met de gechipte E55 straffeloos op Ron95 kan worden gereden (de standaard 476 PK is ook op Ron 95 opgegeven), maar zal dan het management de door chippen mogelijke meerdere PK's bij detonatie terug stellen (gevanceerdere ECU's hebben daar geen probleem mee) en heb je dan dus niet zoveel aan het chippen, want komt er dan niet meer uit..
Wel is zeer waarschijnlijk dat met de gechipte E55 straffeloos op Ron95 kan worden gereden (de standaard 476 PK is ook op Ron 95 opgegeven), maar zal dan het management de door chippen mogelijke meerdere PK's bij detonatie terug stellen (gevanceerdere ECU's hebben daar geen probleem mee) en heb je dan dus niet zoveel aan het chippen, want komt er dan niet meer uit..
-
Nou ga ik echt snel die rommel van Tinq eruit rijden (is niet zoveel voor nodig
) om vervolgens het volle vermogen te ontdekken
Kan het me niet voorstellen dat het nog harder gaat.

Kan het me niet voorstellen dat het nog harder gaat.
- GTRene
we horen het wel, meestal heeft de kar ff nodig om het verschil te merken, denk dat je het na een halve tank of volle tank wel gaat merken, vaak is het net een tikkie prettiger 

- ///Joost
Ik zou ook absoluut 98 tanken, vooral omdat ie gechipt is. Helaas doen er nog veel mythes de ronde dat een hoger octaangetal pertinent leidt tot meer vermogen, maar dat is niet waar. In een Kg Euro 95 zit niet meer energie dan in een Kg Euro 98. Het gaat erom om zo dicht mogelijk bij zelfontbranding te zitten, maar net niet over de grens heen.
Bij de meeste huis-tuin-en-keuken blokken is het gebruik van Euro 98 dus weggegooid geld. Kan geen kwaad, maar je kunt er zelfs vermogen door verliezen, omdat de brandstof 'moeilijk' ontbrandt vanwege de lagere compressieverhouding of inlaatdruk.
Ik zou normaliter gewoon de voorschriften van de fabrikant aanhouden, tenzij gechipt...Dan 98 tanken. Zelf tank ik ook 98 in de ///M, ook staat dat in het boekje en in de tankdop.
Bij de meeste huis-tuin-en-keuken blokken is het gebruik van Euro 98 dus weggegooid geld. Kan geen kwaad, maar je kunt er zelfs vermogen door verliezen, omdat de brandstof 'moeilijk' ontbrandt vanwege de lagere compressieverhouding of inlaatdruk.
Ik zou normaliter gewoon de voorschriften van de fabrikant aanhouden, tenzij gechipt...Dan 98 tanken. Zelf tank ik ook 98 in de ///M, ook staat dat in het boekje en in de tankdop.
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Met mijn gechipte GTI tank ik bij voorkeur ook 98, is ook wat de tuner (JD) aanraadde. Rij ook wel eens met 95 als ik geen 98 kan krijgen maar dan ga ik niet boven de 6000 toeren. Vorig jaar eens met een ontregeld motorblok gestaan toen ik met 95 flink aan het gasgeven was met toerentallen richting de 7000. Vond de ECU/pingelsensor duidelijk niet leuk dus schoot gelijk in noodloop.
Sindsdien ga ik met 95 dus niet tot het uiterste. Bovendien is de auto met 98 merkbaar pittiger.
Sindsdien ga ik met 95 dus niet tot het uiterste. Bovendien is de auto met 98 merkbaar pittiger.
-
Nu 1500km verder en euro98 getankt te hebben kom ik er via de boordcomputer achter dat ik ongeveer een liter minder brandstof gebruik op 100km.
Gaat nu meer richting 14l/100km ipv 15l/100km.
Vandaag een retourtje Groningen-Dortmund-Groningen gedaan. Lekker over de A31 richting het zuiden.
De automaatbak in de hoogste versnelling in manueel op de autobahn, dan schakelt hij niet meer terug en kan alles op koppel gereden worden. Echt heerlijk.
Op de heenreis de 315 kmh aangetikt voordat de rem aangetikt moest worden, de auto versnelde nog steeds.
De auto is zo beresnel, het nadeel is wel, ik zal hierna geen snellere wagen meer rijden waarschijnlijk.
Op de terugweg weer een keer geprobeerd, maar telkens verkeer dat in de weg rijd
Weer heel snel 300 op de klok, en daarna gestaag door naar wederom 315kmh.
320km/h zal er zeker inzitten, maar niet om 17.00 uur, te veel verkeer.
Nu ik weet waar de grens ligt ben ik er voorlopig wel klaar mee, het is en zal nooit een sport auto worden.
Maar wel een echte rechtuitbrander en hoe :vliegen:
Gaat nu meer richting 14l/100km ipv 15l/100km.
Vandaag een retourtje Groningen-Dortmund-Groningen gedaan. Lekker over de A31 richting het zuiden.
De automaatbak in de hoogste versnelling in manueel op de autobahn, dan schakelt hij niet meer terug en kan alles op koppel gereden worden. Echt heerlijk.
Op de heenreis de 315 kmh aangetikt voordat de rem aangetikt moest worden, de auto versnelde nog steeds.
De auto is zo beresnel, het nadeel is wel, ik zal hierna geen snellere wagen meer rijden waarschijnlijk.
Op de terugweg weer een keer geprobeerd, maar telkens verkeer dat in de weg rijd

Weer heel snel 300 op de klok, en daarna gestaag door naar wederom 315kmh.
320km/h zal er zeker inzitten, maar niet om 17.00 uur, te veel verkeer.
Nu ik weet waar de grens ligt ben ik er voorlopig wel klaar mee, het is en zal nooit een sport auto worden.
Maar wel een echte rechtuitbrander en hoe :vliegen:
- Riceaux
Volgens mij heb ik je vorige week gespot bij de Q8.
- GTRene
snel ding
buiten dat ie iets zuiniger is gaat ie ook iets mooier presteren.
je zou dan eigenlijk van zoiets zelf een soort black series maken, maja is wat zonde
doch dan kan ie wel iets sportiever worden en wat kg verliezen.

buiten dat ie iets zuiniger is gaat ie ook iets mooier presteren.
je zou dan eigenlijk van zoiets zelf een soort black series maken, maja is wat zonde

doch dan kan ie wel iets sportiever worden en wat kg verliezen.
-
Is niet toevallig, ik ben daar kind aan huis tegenwoordigRiceaux schreef:Volgens mij heb ik je vorige week gespot bij de Q8.

Ik had gisteren een blauwe seat aan de bumper hangen, grote donker grijze velgen, jou bekend?
-
Niels schreef:Bij diesel wil je dus een laag octaan getal,Dennis Huijsman schreef:zeker na chippen kan je beter 98 tanken, omdat meestal toch ook de ontsteking wat word vervroegd... toch?
Diesel heeft geen octaan-getal...maar cetaan-getal voor zover ik weet. (ff niet gegoogled)
- Niels
- Auto: Prius+
Klopt Marc en dat getal wil je dan weer zo hoog mogelijk wat de "gemakkelijkheid" van ontbranding aan geeft i.t.t. een hoog octaan getal.
- Riceaux
Zag dat m'n post verdwenen is, dus maar even opnieuw.jacobt schreef:Is niet toevallig, ik ben daar kind aan huis tegenwoordigRiceaux schreef:Volgens mij heb ik je vorige week gespot bij de Q8.![]()
Ik had gisteren een blauwe seat aan de bumper hangen, grote donker grijze velgen, jou bekend?
Blauwe seat met grote donker grijze velgen zou hier in de straat kunnen staan, maar weet niet zeker of het dezelfde is.