laufcultur: zijdezacht of met, ahum, karakter
- markk
- Berichten: 3894
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
laufcultur: zijdezacht of met, ahum, karakter
Motoren met karakter, laufkultur: hoe belangrijk is het?
Voor mij qua beleving erg belangrijk. Ook al gaat het nog zo snel en hard, er moet karakter in een blok zitten.
Het viel me laatst op bij de gt3 van FrankD. Zo'n blok rammelt gewoon stationair, je hoort mechaniek. En het huilt bovenin. Heerlijk vind ik dat. M'n BoxsterS blok idem. Ik heb 'em nu een paar keer met de softtop in een vrij hol klinkende garage koud moeten starten. Eerst dat mechanische geluid die paar seconden, dan die rochel uit de koude uitlaat. Kippevel.
Ook een (benzine) turbo die er bruut inklapt kan ik erg waarderen. Niet van dat lieve rustige opbouw, nee gewoon lucht horen pompen, boem turbo d'r inklappen en met je nek in de hoofdsteun geramd worden en bij gas los de luchtdruk weg horen sissen.
Zijdezacht heeft ook z'n voordelen. Luxe, comfort, feel good factor, is dan erg hoog maar uiteindelijk gaat het me vervelen en doet al het bovenstaande me meer...
Fact of life is echter dat door de steeds verbeterde techniek de laufcultur steeds netter wordt en blokken met karakter steeds meer het onderspit delven. Help, ik hoor bij een uitstervend ras...
Mark.
Voor mij qua beleving erg belangrijk. Ook al gaat het nog zo snel en hard, er moet karakter in een blok zitten.
Het viel me laatst op bij de gt3 van FrankD. Zo'n blok rammelt gewoon stationair, je hoort mechaniek. En het huilt bovenin. Heerlijk vind ik dat. M'n BoxsterS blok idem. Ik heb 'em nu een paar keer met de softtop in een vrij hol klinkende garage koud moeten starten. Eerst dat mechanische geluid die paar seconden, dan die rochel uit de koude uitlaat. Kippevel.
Ook een (benzine) turbo die er bruut inklapt kan ik erg waarderen. Niet van dat lieve rustige opbouw, nee gewoon lucht horen pompen, boem turbo d'r inklappen en met je nek in de hoofdsteun geramd worden en bij gas los de luchtdruk weg horen sissen.
Zijdezacht heeft ook z'n voordelen. Luxe, comfort, feel good factor, is dan erg hoog maar uiteindelijk gaat het me vervelen en doet al het bovenstaande me meer...
Fact of life is echter dat door de steeds verbeterde techniek de laufcultur steeds netter wordt en blokken met karakter steeds meer het onderspit delven. Help, ik hoor bij een uitstervend ras...
Mark.
-
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 16 jun 2009, 10:10
Re: laufcultur: zijdezacht of met, ahum, karakter
Helemaal mee eens. Een stationair ploffende motor... zalig 
En vwb die turbo's ook: Geef mij maar die enorme beuk bij 3000 toeren.

En vwb die turbo's ook: Geef mij maar die enorme beuk bij 3000 toeren.
- ErikMartijn
- Berichten: 1816
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:41
- Locatie: 323ti
Re: laufcultur: zijdezacht of met, ahum, karakter
Nou er worden ook steeds meer twee- en driecilinders ingevoerd en van een mooie laufcultur is met die blokken niet te spreken. Een I6 loopt vaak heel mooi, maar die gaan juist weer plaatsmaken voor viercilinders die weer veel minder mooi lopen.
Zelf kan ik wel genieten van ouderwetse blokken met carburateurs. Het geluid van een I6 met drie dubbele webers... priceless...
Karakter:

Zelf kan ik wel genieten van ouderwetse blokken met carburateurs. Het geluid van een I6 met drie dubbele webers... priceless...

Karakter:
-
- Berichten: 22287
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: laufcultur: zijdezacht of met, ahum, karakter
Het liefst heb ik een blok dat racy is/aanvoelt.
Ferrari FXX (om maar iets te noemen) staat dan bovenaan de ladder. Geen ervaring mee(duh) maar de voorstelling die ik ervan maak: giftig, hangt super aan het gas, hoogtoerig, rauw.
Puur beleving en karakter dus.
Turbo heb ik niks mee (al is dat ook beleving bij evo achtige motoren).
Ferrari FXX (om maar iets te noemen) staat dan bovenaan de ladder. Geen ervaring mee(duh) maar de voorstelling die ik ervan maak: giftig, hangt super aan het gas, hoogtoerig, rauw.
Puur beleving en karakter dus.
Turbo heb ik niks mee (al is dat ook beleving bij evo achtige motoren).
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Re: laufcultur: zijdezacht of met, ahum, karakter
Doe mij maar zo weinig mogelijk motorgeluid. Geen lawaaiuitlaat en goede isolatie. Zodat ik ongestoord kan genieten van het laatste nieuwe album van Frans Bauer.
- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
Re: laufcultur: zijdezacht of met, ahum, karakter
Doe mij maar het karakter van bijvoorbeeld een Amerikaanse big cubes V8... zijdezacht wat is dat kan ik het eten 

- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Re: laufcultur: zijdezacht of met, ahum, karakter
Ligt eraan wat voor auto het is.
Mijn 650i trilt stationair zonder airco en versnelling in de vrij (verlaagd toerental) heel lichtjes. In zo'n auto heb je het liefst een zo goed mogelijke loopcultuur (het onregelmatige geluid van een V8 vind ik dan wel weer fantastisch).
De Alpina Roadster S staat stationair lekker te schudden, ook niet verkeerd als je cosy in je kuipstoeltjes zit vastgesnoerd.
Mijn 650i trilt stationair zonder airco en versnelling in de vrij (verlaagd toerental) heel lichtjes. In zo'n auto heb je het liefst een zo goed mogelijke loopcultuur (het onregelmatige geluid van een V8 vind ik dan wel weer fantastisch).
De Alpina Roadster S staat stationair lekker te schudden, ook niet verkeerd als je cosy in je kuipstoeltjes zit vastgesnoerd.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: laufcultur: zijdezacht of met, ahum, karakter
Ik vind wel dat het blok in mijn 325ti een stuk rommeliger loopt bij een koude motor dan het blok van een 130 om maar iets te noemen. Ik vind dat ook wel wat hebben. Hoe langer je ermee rijdt hoe mooier hij gaat lopen. Ik vind het mooi als je echt aan een motor kunt merken dat hij koud is.
- Arthur
- Berichten: 43146
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: laufcultur: zijdezacht of met, ahum, karakter
Ligt ook aan het doel van de auto. Een daily met karakter wordt je ook moe van volgens mij. Kan beide wel waarderen maar ligt dus aan het hoe en wanneer.
- sitechris
- Berichten: 4888
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: laufcultur: zijdezacht of met, ahum, karakter
Ik lees dat veel mensen laufkultur en karakter op één hoop gooien. Volgens mij zijn dit twee verschillende zaken.
Voorbeeldje: ik reed laatst in een Clio dci 85 pk (diesel) die een best aardige loopcultuur heeft. Niet rauw, pakt mooi soepel op, is opvallend stil, presteert ook fijn tot de 4000 RPM en de turbo klapt er heel mooi smooth in. Plusje voor de loopcultuur, maar karakter heeft zo'n ding natuurlijk niet.
Als je bijvoorbeeld in een pompverstuiver diesel rijdt (VAG 1.9 of 2.0 TDI), dan heb je weinig loopcultuur. Dat ding is rauw, tokkelt, groot turbogat en bovenin toeren valt hij dood en klinkt hij zeer onaangenaam. En toch vind ik het wel een karakterblok, mede ook omdat de turbo zo bruut erin klapt.
Overigens zijn er natuurlijk ook zat blokken te verzinnen die loopcultuur en karakter weten te combineren, dat even terzijde. Bij een zakelijke auto of familiebak vind ik motorgeluid niet zo relevant, maar bij een sportieve auto moet je natuurlijk wel geinspireerd worden door motor- en uitlaatgeluiden. En vind ik karakter van ultiem belang. Of dit nu turbo of atmosferisch is, daar kun je over twisten. Beiden hebben hun specifieke plussen en minnen. De gasrespons, de hoge toeren en pure geluid zijn plusjes van de atmo, maar de brute turbotrekkracht bij lagere toeren spreekt weer voor de turbo.
Voorbeeldje: ik reed laatst in een Clio dci 85 pk (diesel) die een best aardige loopcultuur heeft. Niet rauw, pakt mooi soepel op, is opvallend stil, presteert ook fijn tot de 4000 RPM en de turbo klapt er heel mooi smooth in. Plusje voor de loopcultuur, maar karakter heeft zo'n ding natuurlijk niet.
Als je bijvoorbeeld in een pompverstuiver diesel rijdt (VAG 1.9 of 2.0 TDI), dan heb je weinig loopcultuur. Dat ding is rauw, tokkelt, groot turbogat en bovenin toeren valt hij dood en klinkt hij zeer onaangenaam. En toch vind ik het wel een karakterblok, mede ook omdat de turbo zo bruut erin klapt.
Overigens zijn er natuurlijk ook zat blokken te verzinnen die loopcultuur en karakter weten te combineren, dat even terzijde. Bij een zakelijke auto of familiebak vind ik motorgeluid niet zo relevant, maar bij een sportieve auto moet je natuurlijk wel geinspireerd worden door motor- en uitlaatgeluiden. En vind ik karakter van ultiem belang. Of dit nu turbo of atmosferisch is, daar kun je over twisten. Beiden hebben hun specifieke plussen en minnen. De gasrespons, de hoge toeren en pure geluid zijn plusjes van de atmo, maar de brute turbotrekkracht bij lagere toeren spreekt weer voor de turbo.
- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: laufcultur: zijdezacht of met, ahum, karakter
Wanneer na een paar maanden stil te heben gestaan de 5.7liter V8 smallblok C4 aanslingert vanuit een oude schuur..
Rokend, rauw , roggelend , en sputteren.. En wanneer je het gas aanraakt de carrosserie flink schud en hij gretig zijn toeren omhoog laat schieten.
Schitterend
Rokend, rauw , roggelend , en sputteren.. En wanneer je het gas aanraakt de carrosserie flink schud en hij gretig zijn toeren omhoog laat schieten.
Schitterend

- markk
- Berichten: 3894
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: laufcultur: zijdezacht of met, ahum, karakter
@sitechris: Misschien krijgt een blok wel karakter als het qua loopcultuur niet allemaal perfect is. Een mechanisch geluidje hier, een rochel daar, een plof/vlam uit de uitlaat bij gaslossen hoog in de toeren, etc.
Mijn stelling is nou juist dat een perfecte loopcultuur ten koste gaat an karakter...
Ik kan echt genieten van een prachtig lopend blok (mooie loopcultuur) maar uiteindelijk gaat het me vervelen...
Mark
Mijn stelling is nou juist dat een perfecte loopcultuur ten koste gaat an karakter...
Ik kan echt genieten van een prachtig lopend blok (mooie loopcultuur) maar uiteindelijk gaat het me vervelen...
Mark
- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: laufcultur: zijdezacht of met, ahum, karakter
Het moet een beetje bij de auto passen imho.
Als je een strakke moderne Porsche hebt, maar die klinkt als een Corvette. Dat past hem niet echt.
Porsche is meer een modern secure werkstuk, waar een Corvette een bruut werkpaard is. Dat laatste mag er ook naar klinken. Een Porsche zou wat technoligischer mogen klinken.
Dat mechanische geluid hoor je vaak bij de snellere motoren. Oude amerikanen hoor je ook altijd zo lekker klepelen. Net als bij een motorfiets-blok. Die hoor je ook werken , schuiven, zagen, pingelen, en klappen.
Een M3 moet modern klinken. Een lekkere huil uit de uitlaat, maar weinig motorisch geklapper.
Een moderne Ferarri idemdito.
Je kan het je toch niet voorstellen dat je naast een super futoristische 458 staat waar je het motorblok van hoort ronken en klappperen
Zo een auto hoort gewoon strak zijn toeren te maken, lekker hoogtoerig janken en een mooie hoge huil uit de uitlaat. Meer naar het F1 geluid toe zeg maar.
Als je een strakke moderne Porsche hebt, maar die klinkt als een Corvette. Dat past hem niet echt.
Porsche is meer een modern secure werkstuk, waar een Corvette een bruut werkpaard is. Dat laatste mag er ook naar klinken. Een Porsche zou wat technoligischer mogen klinken.
Dat mechanische geluid hoor je vaak bij de snellere motoren. Oude amerikanen hoor je ook altijd zo lekker klepelen. Net als bij een motorfiets-blok. Die hoor je ook werken , schuiven, zagen, pingelen, en klappen.
Een M3 moet modern klinken. Een lekkere huil uit de uitlaat, maar weinig motorisch geklapper.
Een moderne Ferarri idemdito.
Je kan het je toch niet voorstellen dat je naast een super futoristische 458 staat waar je het motorblok van hoort ronken en klappperen

Zo een auto hoort gewoon strak zijn toeren te maken, lekker hoogtoerig janken en een mooie hoge huil uit de uitlaat. Meer naar het F1 geluid toe zeg maar.
-
- Berichten: 1467
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 23:16
Re: laufcultur: zijdezacht of met, ahum, karakter
Mark,
Eerst wil ik een compliment geven dat de inleiding van je topic's erg lekker lezen en
ten tweede : zo rauw blokje alla GT3 vind ik zalig.
Ruwe V8 geeft mij een heerlijk gevoel en een hoog toerig blokje van Honda VTEC JOOO vind ik prachtig.
Op de middelbare school toen ik nog auto techniek volgde was ik gek van de Evo's, mooie techniek met een echte turbogat!
en ten spijt realiseer ik me dat ik een "saaie" clio 1.4 rij, loopt soepeltjes en rustig maar mist het echte "Fuck Yeah" gevoel
Eerst wil ik een compliment geven dat de inleiding van je topic's erg lekker lezen en
ten tweede : zo rauw blokje alla GT3 vind ik zalig.
Ruwe V8 geeft mij een heerlijk gevoel en een hoog toerig blokje van Honda VTEC JOOO vind ik prachtig.
Op de middelbare school toen ik nog auto techniek volgde was ik gek van de Evo's, mooie techniek met een echte turbogat!
en ten spijt realiseer ik me dat ik een "saaie" clio 1.4 rij, loopt soepeltjes en rustig maar mist het echte "Fuck Yeah" gevoel
- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: laufcultur: zijdezacht of met, ahum, karakter
Bij m'n 107 overheerst de 'fuck' over het 'yeah' gevoel 

- sitechris
- Berichten: 4888
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: laufcultur: zijdezacht of met, ahum, karakter
Valt zeker wel wat voor te zeggen, daarom vind ik bijvoorbeeld de oude pompverstuiver diesels leuker om te rijden dan de moderne common-rail diesels. Bij de oude pompverstuivers gebeurde er tenminste nog wat onder de kap.markk schreef:@sitechris: Misschien krijgt een blok wel karakter als het qua loopcultuur niet allemaal perfect is. Een mechanisch geluidje hier, een rochel daar, een plof/vlam uit de uitlaat bij gaslossen hoog in de toeren, etc.
Mijn stelling is nou juist dat een perfecte loopcultuur ten koste gaat an karakter...
Ik kan echt genieten van een prachtig lopend blok (mooie loopcultuur) maar uiteindelijk gaat het me vervelen...
Mark
- Ferdi
- Berichten: 3092
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: laufcultur: zijdezacht of met, ahum, karakter
Mee eens, gewoon de algemene loop van het ding geeft het karakter.sitechris schreef:Als je bijvoorbeeld in een pompverstuiver diesel rijdt (VAG 1.9 of 2.0 TDI), dan heb je weinig loopcultuur. Dat ding is rauw, tokkelt, groot turbogat en bovenin toeren valt hij dood en klinkt hij zeer onaangenaam. En toch vind ik het wel een karakterblok, mede ook omdat de turbo zo bruut erin klapt..
De 205 loopt veeeeeeel netter, blok heeft ook wel wat "karakter" maar het gaat gewoon met een mooie loopcultuur om het zo maar te zeggen.
Vond het oude 1.9 GTi blok dat erin lag ook wel eentje met karakter, vooral 's winters koud lekker hoog in de toeren lopen en liep het stationaire toerental nog wel eens bij te stellen dat het niet té hoog werd.
Blok liep ook lekker "rauw"
- 350 Z
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53
Re: laufcultur: zijdezacht of met, ahum, karakter
350Z blok heeft ook een heerlijk karakter en dat vinden ze bij de Fifth Gear ook 

-
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 10 jun 2009, 13:03
Re: laufcultur: zijdezacht of met, ahum, karakter
als ik op een koude morgen de E60 M5 aanslinger moet ik zeggen dat het toch machtig klinkt, vooral sinds de originele dempers er niet meer onder zitten. :strong:
- Arjan S.
- Berichten: 240
- Lid geworden op: 04 apr 2010, 23:57
- Auto: G31 540i xDrive
Re: laufcultur: zijdezacht of met, ahum, karakter
Mijn 130i loopt idd erg netjes, zeker met standaard in/uitlaat. Met de Performance Parts is het een mooi compromis, in tunneltjes en parkeergarages is het een lekker racy geluidje en ploft hij af en toe bij gas los.
Verder ben ik zeker voorstander van motoren met karakter, maar dan het liefste wel in een auto voor erbij. Voorbeelden zijn de Evo van Markk wat een machtige duw in de rug geeft geeft of een NA opgepepte Amerikaanse V8 die stationair zo lekker gorgelt en moppert.
Verder ben ik zeker voorstander van motoren met karakter, maar dan het liefste wel in een auto voor erbij. Voorbeelden zijn de Evo van Markk wat een machtige duw in de rug geeft geeft of een NA opgepepte Amerikaanse V8 die stationair zo lekker gorgelt en moppert.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast