laufcultur: zijdezacht of met, ahum, karakter

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
markk

laufcultur: zijdezacht of met, ahum, karakter

Bericht door markk » 10 jul 2012, 19:50

Motoren met karakter, laufkultur: hoe belangrijk is het?

Voor mij qua beleving erg belangrijk. Ook al gaat het nog zo snel en hard, er moet karakter in een blok zitten.

Het viel me laatst op bij de gt3 van FrankD. Zo'n blok rammelt gewoon stationair, je hoort mechaniek. En het huilt bovenin. Heerlijk vind ik dat. M'n BoxsterS blok idem. Ik heb 'em nu een paar keer met de softtop in een vrij hol klinkende garage koud moeten starten. Eerst dat mechanische geluid die paar seconden, dan die rochel uit de koude uitlaat. Kippevel.

Ook een (benzine) turbo die er bruut inklapt kan ik erg waarderen. Niet van dat lieve rustige opbouw, nee gewoon lucht horen pompen, boem turbo d'r inklappen en met je nek in de hoofdsteun geramd worden en bij gas los de luchtdruk weg horen sissen.

Zijdezacht heeft ook z'n voordelen. Luxe, comfort, feel good factor, is dan erg hoog maar uiteindelijk gaat het me vervelen en doet al het bovenstaande me meer...

Fact of life is echter dat door de steeds verbeterde techniek de laufcultur steeds netter wordt en blokken met karakter steeds meer het onderspit delven. Help, ik hoor bij een uitstervend ras...

Mark.

FrankS

Re: laufcultur: zijdezacht of met, ahum, karakter

Bericht door FrankS » 10 jul 2012, 20:27

Helemaal mee eens. Een stationair ploffende motor... zalig :)

En vwb die turbo's ook: Geef mij maar die enorme beuk bij 3000 toeren.

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 10 jul 2012, 20:31

Nou er worden ook steeds meer twee- en driecilinders ingevoerd en van een mooie laufcultur is met die blokken niet te spreken. Een I6 loopt vaak heel mooi, maar die gaan juist weer plaatsmaken voor viercilinders die weer veel minder mooi lopen.

Zelf kan ik wel genieten van ouderwetse blokken met carburateurs. Het geluid van een I6 met drie dubbele webers... priceless... :)

Karakter:

Afbeelding

Tom

Bericht door Tom » 10 jul 2012, 20:40

Het liefst heb ik een blok dat racy is/aanvoelt.
Ferrari FXX (om maar iets te noemen) staat dan bovenaan de ladder. Geen ervaring mee(duh) maar de voorstelling die ik ervan maak: giftig, hangt super aan het gas, hoogtoerig, rauw.
Puur beleving en karakter dus.
Turbo heb ik niks mee (al is dat ook beleving bij evo achtige motoren).

Rebel

Bericht door Rebel » 10 jul 2012, 20:52

Doe mij maar zo weinig mogelijk motorgeluid. Geen lawaaiuitlaat en goede isolatie. Zodat ik ongestoord kan genieten van het laatste nieuwe album van Frans Bauer.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 10 jul 2012, 21:47

Doe mij maar het karakter van bijvoorbeeld een Amerikaanse big cubes V8... zijdezacht wat is dat kan ik het eten :tooth:

Femme

Bericht door Femme » 10 jul 2012, 23:33

Ligt eraan wat voor auto het is.

Mijn 650i trilt stationair zonder airco en versnelling in de vrij (verlaagd toerental) heel lichtjes. In zo'n auto heb je het liefst een zo goed mogelijke loopcultuur (het onregelmatige geluid van een V8 vind ik dan wel weer fantastisch).

De Alpina Roadster S staat stationair lekker te schudden, ook niet verkeerd als je cosy in je kuipstoeltjes zit vastgesnoerd.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 11 jul 2012, 09:35

Ik vind wel dat het blok in mijn 325ti een stuk rommeliger loopt bij een koude motor dan het blok van een 130 om maar iets te noemen. Ik vind dat ook wel wat hebben. Hoe langer je ermee rijdt hoe mooier hij gaat lopen. Ik vind het mooi als je echt aan een motor kunt merken dat hij koud is.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 11 jul 2012, 10:03

Ligt ook aan het doel van de auto. Een daily met karakter wordt je ook moe van volgens mij. Kan beide wel waarderen maar ligt dus aan het hoe en wanneer.

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 11 jul 2012, 10:16

Ik lees dat veel mensen laufkultur en karakter op één hoop gooien. Volgens mij zijn dit twee verschillende zaken.

Voorbeeldje: ik reed laatst in een Clio dci 85 pk (diesel) die een best aardige loopcultuur heeft. Niet rauw, pakt mooi soepel op, is opvallend stil, presteert ook fijn tot de 4000 RPM en de turbo klapt er heel mooi smooth in. Plusje voor de loopcultuur, maar karakter heeft zo'n ding natuurlijk niet.

Als je bijvoorbeeld in een pompverstuiver diesel rijdt (VAG 1.9 of 2.0 TDI), dan heb je weinig loopcultuur. Dat ding is rauw, tokkelt, groot turbogat en bovenin toeren valt hij dood en klinkt hij zeer onaangenaam. En toch vind ik het wel een karakterblok, mede ook omdat de turbo zo bruut erin klapt.

Overigens zijn er natuurlijk ook zat blokken te verzinnen die loopcultuur en karakter weten te combineren, dat even terzijde. Bij een zakelijke auto of familiebak vind ik motorgeluid niet zo relevant, maar bij een sportieve auto moet je natuurlijk wel geinspireerd worden door motor- en uitlaatgeluiden. En vind ik karakter van ultiem belang. Of dit nu turbo of atmosferisch is, daar kun je over twisten. Beiden hebben hun specifieke plussen en minnen. De gasrespons, de hoge toeren en pure geluid zijn plusjes van de atmo, maar de brute turbotrekkracht bij lagere toeren spreekt weer voor de turbo.

dvh

Bericht door dvh » 11 jul 2012, 10:24

Wanneer na een paar maanden stil te heben gestaan de 5.7liter V8 smallblok C4 aanslingert vanuit een oude schuur..

Rokend, rauw , roggelend , en sputteren.. En wanneer je het gas aanraakt de carrosserie flink schud en hij gretig zijn toeren omhoog laat schieten.

Schitterend :)

markk

Bericht door markk » 11 jul 2012, 12:32

@sitechris: Misschien krijgt een blok wel karakter als het qua loopcultuur niet allemaal perfect is. Een mechanisch geluidje hier, een rochel daar, een plof/vlam uit de uitlaat bij gaslossen hoog in de toeren, etc.

Mijn stelling is nou juist dat een perfecte loopcultuur ten koste gaat an karakter...

Ik kan echt genieten van een prachtig lopend blok (mooie loopcultuur) maar uiteindelijk gaat het me vervelen...

Mark

dvh

Bericht door dvh » 11 jul 2012, 13:24

Het moet een beetje bij de auto passen imho.
Als je een strakke moderne Porsche hebt, maar die klinkt als een Corvette. Dat past hem niet echt.
Porsche is meer een modern secure werkstuk, waar een Corvette een bruut werkpaard is. Dat laatste mag er ook naar klinken. Een Porsche zou wat technoligischer mogen klinken.

Dat mechanische geluid hoor je vaak bij de snellere motoren. Oude amerikanen hoor je ook altijd zo lekker klepelen. Net als bij een motorfiets-blok. Die hoor je ook werken , schuiven, zagen, pingelen, en klappen.

Een M3 moet modern klinken. Een lekkere huil uit de uitlaat, maar weinig motorisch geklapper.
Een moderne Ferarri idemdito.

Je kan het je toch niet voorstellen dat je naast een super futoristische 458 staat waar je het motorblok van hoort ronken en klappperen :D
Zo een auto hoort gewoon strak zijn toeren te maken, lekker hoogtoerig janken en een mooie hoge huil uit de uitlaat. Meer naar het F1 geluid toe zeg maar.

BrianV

Bericht door BrianV » 11 jul 2012, 15:20

Mark,

Eerst wil ik een compliment geven dat de inleiding van je topic's erg lekker lezen en
ten tweede : zo rauw blokje alla GT3 vind ik zalig.
Ruwe V8 geeft mij een heerlijk gevoel en een hoog toerig blokje van Honda VTEC JOOO vind ik prachtig.
Op de middelbare school toen ik nog auto techniek volgde was ik gek van de Evo's, mooie techniek met een echte turbogat!

en ten spijt realiseer ik me dat ik een "saaie" clio 1.4 rij, loopt soepeltjes en rustig maar mist het echte "Fuck Yeah" gevoel

dvh

Bericht door dvh » 11 jul 2012, 15:43

Bij m'n 107 overheerst de 'fuck' over het 'yeah' gevoel :kikker:

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 11 jul 2012, 15:52

markk schreef:@sitechris: Misschien krijgt een blok wel karakter als het qua loopcultuur niet allemaal perfect is. Een mechanisch geluidje hier, een rochel daar, een plof/vlam uit de uitlaat bij gaslossen hoog in de toeren, etc.

Mijn stelling is nou juist dat een perfecte loopcultuur ten koste gaat an karakter...

Ik kan echt genieten van een prachtig lopend blok (mooie loopcultuur) maar uiteindelijk gaat het me vervelen...

Mark
Valt zeker wel wat voor te zeggen, daarom vind ik bijvoorbeeld de oude pompverstuiver diesels leuker om te rijden dan de moderne common-rail diesels. Bij de oude pompverstuivers gebeurde er tenminste nog wat onder de kap.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 13 jul 2012, 16:02

sitechris schreef:Als je bijvoorbeeld in een pompverstuiver diesel rijdt (VAG 1.9 of 2.0 TDI), dan heb je weinig loopcultuur. Dat ding is rauw, tokkelt, groot turbogat en bovenin toeren valt hij dood en klinkt hij zeer onaangenaam. En toch vind ik het wel een karakterblok, mede ook omdat de turbo zo bruut erin klapt..
Mee eens, gewoon de algemene loop van het ding geeft het karakter.

De 205 loopt veeeeeeel netter, blok heeft ook wel wat "karakter" maar het gaat gewoon met een mooie loopcultuur om het zo maar te zeggen.

Vond het oude 1.9 GTi blok dat erin lag ook wel eentje met karakter, vooral 's winters koud lekker hoog in de toeren lopen en liep het stationaire toerental nog wel eens bij te stellen dat het niet té hoog werd.
Blok liep ook lekker "rauw"

350 Z

Bericht door 350 Z » 13 jul 2012, 23:20

350Z blok heeft ook een heerlijk karakter en dat vinden ze bij de Fifth Gear ook :D

Dennis Huijsman

Bericht door Dennis Huijsman » 16 jul 2012, 13:12

als ik op een koude morgen de E60 M5 aanslinger moet ik zeggen dat het toch machtig klinkt, vooral sinds de originele dempers er niet meer onder zitten. :strong:

Arjan S.
Auto: G31 540i xDrive

Bericht door Arjan S. » 16 jul 2012, 16:49

Mijn 130i loopt idd erg netjes, zeker met standaard in/uitlaat. Met de Performance Parts is het een mooi compromis, in tunneltjes en parkeergarages is het een lekker racy geluidje en ploft hij af en toe bij gas los.

Verder ben ik zeker voorstander van motoren met karakter, maar dan het liefste wel in een auto voor erbij. Voorbeelden zijn de Evo van Markk wat een machtige duw in de rug geeft geeft of een NA opgepepte Amerikaanse V8 die stationair zo lekker gorgelt en moppert.

Plaats reactie