De olie-analyse van een sample (6109km) uit de M88/3 motor van mijn E28 M5 door Blackstone toonde aan dat het gehalte aan metalen vrij hoog is, maar binnen de grenswaardes voor een motor van die net is ingelopen. Dit verbaasde mij en had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht, maar op basis waarvan ? Het antwoord op die vraag ligt in de statistiek die erg moeilijk te verkrijgen is.
Het business model van blackstone laboratories is om olieanalyses voor de automotive markt toegankelijker te maken. Dat levert veel onderzoeken op en ook veel statistische informatie. Het vergelijken van de resultaten van een specifiek sample met de statistisch beschikbare informatie is een van de ‘selling points’. Uit hun analyse blijkt dat het metaalgehalte van mijn motor binnen de grenswaarden valt van de afgelegde kilometers (8222km).
Blackstone labs schreef:Thanks for the extra information. No, it doesn't change our conclusions... we can see wear-in materials lingering in an engine for several oil changes after the initial break-in period, so even though you've changed the oil a few times, these metals and silicon are still characteristic of what we'd expect to see for residual wear-in. If they don't all drop on the next sample, we might start to wonder if there's something else going on here, but at this point, nothing is far enough out of line to call a problem. Thanks for the update though... that does help us to get a clearer picture of what's going on with this engine. It looks like you're taking good care of it, and it's off to a great start!
In ieder geval is dat een uitspraak die ik bij veel duurdere olieanalyses zoals in NL aangeboden worden niet krijg. De opgebouwde database is bij lange na niet groot genoeg om onder alle omstandigheden een hoge statistische zekerheid te halen. Dan betaal je voor de meetresultaten die je zelf of je garagist moet interpreteren. Wellicht zie ik hier iets over het hoofd ?
I.i.g. is de database van Blackstone wel groot genoeg om een hoge voorspellingszekerheid te halen. Het aantal onderzoeken is daarvoor groot genoeg om i.i.g. >95% te halen; voor de wetenschappelijke correctheid zal ik daar naar moeten vragen. Maar in zoverre niet alarmerend, maar well iets om in de gaten te houden.
Voorlopige conclusies (E28 M5 1018231):
1. De gevonden metaalbestandsdelen vallen binnen de grenswaarden voor de kilometerstand; de door Blackstone uitgesproken verwachting is dat deze bij de volgende oliewissel aanzienlijk lager zal zijn.
2. Er zijn geen bestandsdelen van water en antivries (KVS) gevonden (beide 0%). Dit is voldoende bewijs om aan te tonen dat:
- De ambachtelijke werkzaamheden aan de cylinderkop geen zwakke punten bevat
- De assemblage door de Twentse Motoren-revisie is goed uitgevoerd
- De injectorrevisie door von Prickartz heeft een blijvend goed resultaat tot gevolg gehad
3. De verwachte voorspelling (op basis van statistiek) moet bij een volgende oliewissel aangetoond worden (vervroegde oliewissel na 3k km, medio 2013)
4. De kinematische viscositeit valt met 17,56cst midden in de SAE50 range. Dit kan door brandstof vervuiling komen, maar daar is geen bewijs van te vinden. Een andere mogelijkheid is vermenging met de oude 15W40 minerale olie. Dit zou dan (0,5ltr*14,1cst+5,5ltr*24,4cst)/6=23,54cst op moeten leveren, maar dat is nog steeds een verschil van 5,98cst waarvoor ik geen verklaring heb. Navraag bij Blackstone leerde mij dat :
Blackstone labs schreef:The SAE range of 21.9 - 26.1 is for a straight 60-weight oil, but the viscosity stabilizers that are put in multi-weight oils usually don't get them quite up to the same level as a straight-weight oil. We base our "should be" ranges on the probable range of viscosity for each type of oil as we've observed it through experimentation.
Even different weights of oil with the same high-temp number will differ slightly in their normal viscosity range; for example, a 5W/40 and a 15W/40 oil should theoretically have identical viscosity ranges at 100°C, but we've found that the viscosity range for a 5W/40 oil is actually slightly lower (11.9 - 15.3 cSt) than the 15W/40 (12.7 - 15.8 cSt). A straight 40-weight oil would be more like 12.5 - 16.3 cSt.
M.a.w, empirisch bepaalde waarden, maar wat moet je als de fabrikant je zout in de ogen strooit ? Het is wel een verklaring voor het verschil tussen een 5Wxx en een 10Wxx, ook al hebben ze dezelfde SAE-range voor single-grade ? Dit bevestigd mijn slechte ervaringen met een door de dealer ingekiepte Shell Helix Ultra 5W40 in mijn S38 motor en ik weet dat anderen die ervaring delen voor o.a de S14.
Algemene conlusies:
5. Volgens het datasheet uit 2009 heeft TWS een TBN van 8,1, dus er is na twee jaar en 6100km nog 70% van de actieve werking over. Op basis daarvan lijkt 2jaar of maximaal 10k km geen probleem.
6. De statistiek van Blackstone toont aan dat de slijtage tijdens de BOL (Begin Of Life) niet bij 2000-2500km is gestabiliseerd. Dat kost meer tijd. Bij een eventueel volgend revisieproject ga ik dit onderzoek naar een totaal van 5000 verreden kilometers vervroegen
7. Het is niet redelijk te veronderstellen dat TWS minder is dan Mobil1. Zoals gezegd is de TWS vermengd met de minerale inloop-olie en dat kan de waarnemingen beïnvloed hebben.
8. De uitkomst van mijn onderzoek is anders als dat ik voorheen had verwacht (assumption is the mother of all fuck-ups). Het lijkt erop dat de nieuwe Castrol Edge Professional TWS op de meeste voor de S14/S38 en M88 relevante specificaties beter geschikt is dan de oude Castrol TWS Motorsport. Mobil1 Extended Life is echter net iets beter. Of deze beter presteert zal een volgend olieonderzoek uit moeten wijzen.