Wel of geen volsynthetische olie?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
GTRene

Re: Wel of geen volsynthetische olie?

Bericht door GTRene » 09 jul 2012, 12:14

pterps schreef:
wjn schreef: Klopt deels, je filter zal er een hoop uitfilteren (en dus wel een keer vervangen moeten worden).

Het ging mij om de smerende eigenschappen e.d. die afnemen, dan moet je dus wel degelijk rekening houden dat je regelmatig olie bijvult (als dat al zo is dan, tot op heden heb ik eigenlijk geen auto gehad waarbij dat tussen de service intervallen nodig was. Muv. een T5 met bijna 400000km, daar moest naar rijstijl 0,5 - 1 liter bij 30.000km).
Niet alle vervuiling valt te fitleren WJN, denk aan brandstof, vocht, zuren etc.
dat is ook wel zo, doch sommige schijnen zelfs dara wat tegen te hebben? lees ik dat goed hier?
20W-60 grade is able to absorb fuel dilution in the oil and maintains high oil pressure. Engine can run at
very high temperature.
gaat over die Motul 300V 20w60

http://www.motulolie.nl/wp-content/uplo ... 20(GB).pdf

pterps

Bericht door pterps » 09 jul 2012, 12:30

GTRene schreef:
pterps schreef:
Niet alle vervuiling valt te fitleren WJN, denk aan brandstof, vocht, zuren etc.
.......doch sommige schijnen zelfs dara wat tegen te hebben? lees ik dat goed hier?
.
Elke olie is in staat om tot op zekere hoogte vuil als brandstof etc op te nemen (plus bijv. neutraliseren zuren, voorkomen dat vuil samen klontert, reinigen van motor) maar dat blijven ze niet eeuwig doen, zodoende moet de olie tzt ook worden vervangen en is het voortdurend bijvullen zoals WJN oppert zeker geen oplossing. Fabrikanten schrijven een olie voor die in staat is om gedurende het voorschreven aantal km's hun werk te doen. Daarna is het een kwestie van verversen.

De Motul gebruikt in bovestaand filmpje is zo te zien een 5W40 (van andere producenten gebruiken ze in dit filmpje volgens mij 5W30)

alt

Bericht door alt » 10 jul 2012, 08:05

Een eenvoudige manier om de olie te testen om te zien of deze nog smeert, is de olie van de peilstok tussen de wijs en middelvingers te nemen, de vingers langzaam uit elkaar te laten gaan en zien of de olie een brug (draadje) trekt.
Zie je over 5 tot 8 mm een brug van olie, dan heeft de olie nog smerende eigenschappen.
Deze methode werd toegepast toen nog slecht 2 soorten motorolie waren, gedoopte en ongedoopte motorolie.

wjn

Bericht door wjn » 10 jul 2012, 09:31

pterps schreef:
wjn schreef: Klopt deels, je filter zal er een hoop uitfilteren (en dus wel een keer vervangen moeten worden).

Het ging mij om de smerende eigenschappen e.d. die afnemen, dan moet je dus wel degelijk rekening houden dat je regelmatig olie bijvult (als dat al zo is dan, tot op heden heb ik eigenlijk geen auto gehad waarbij dat tussen de service intervallen nodig was. Muv. een T5 met bijna 400000km, daar moest naar rijstijl 0,5 - 1 liter bij 30.000km).
Brandstof en vocht zal bij een warme motor ook weer via de carterontluchting uit de olie verdwijnen.
(Voila, daarom verbruiken een auto ineens "olie" op lange [vakantie]ritten.)

Voor de duidelijkheid, ik schrijf of bedoel nergens dat olie helemaal niet ververst hoeft te worden. Ik bedoel dat een nalatende smerende werking tussen beurten in wel zal meevallen, als je regelmatig je olie moet bijvullen.

raymondw

Bericht door raymondw » 12 jul 2012, 12:19

De olie-analyse van een sample (6109km) uit de M88/3 motor van mijn E28 M5 door Blackstone toonde aan dat het gehalte aan metalen vrij hoog is, maar binnen de grenswaardes voor een motor van die net is ingelopen. Dit verbaasde mij en had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht, maar op basis waarvan ? Het antwoord op die vraag ligt in de statistiek die erg moeilijk te verkrijgen is.

Het business model van blackstone laboratories is om olieanalyses voor de automotive markt toegankelijker te maken. Dat levert veel onderzoeken op en ook veel statistische informatie. Het vergelijken van de resultaten van een specifiek sample met de statistisch beschikbare informatie is een van de ‘selling points’. Uit hun analyse blijkt dat het metaalgehalte van mijn motor binnen de grenswaarden valt van de afgelegde kilometers (8222km).
Blackstone labs schreef:Thanks for the extra information. No, it doesn't change our conclusions... we can see wear-in materials lingering in an engine for several oil changes after the initial break-in period, so even though you've changed the oil a few times, these metals and silicon are still characteristic of what we'd expect to see for residual wear-in. If they don't all drop on the next sample, we might start to wonder if there's something else going on here, but at this point, nothing is far enough out of line to call a problem. Thanks for the update though... that does help us to get a clearer picture of what's going on with this engine. It looks like you're taking good care of it, and it's off to a great start!
In ieder geval is dat een uitspraak die ik bij veel duurdere olieanalyses zoals in NL aangeboden worden niet krijg. De opgebouwde database is bij lange na niet groot genoeg om onder alle omstandigheden een hoge statistische zekerheid te halen. Dan betaal je voor de meetresultaten die je zelf of je garagist moet interpreteren. Wellicht zie ik hier iets over het hoofd ?

I.i.g. is de database van Blackstone wel groot genoeg om een hoge voorspellingszekerheid te halen. Het aantal onderzoeken is daarvoor groot genoeg om i.i.g. >95% te halen; voor de wetenschappelijke correctheid zal ik daar naar moeten vragen. Maar in zoverre niet alarmerend, maar well iets om in de gaten te houden.

Voorlopige conclusies (E28 M5 1018231):
1. De gevonden metaalbestandsdelen vallen binnen de grenswaarden voor de kilometerstand; de door Blackstone uitgesproken verwachting is dat deze bij de volgende oliewissel aanzienlijk lager zal zijn.
2. Er zijn geen bestandsdelen van water en antivries (KVS) gevonden (beide 0%). Dit is voldoende bewijs om aan te tonen dat:
- De ambachtelijke werkzaamheden aan de cylinderkop geen zwakke punten bevat
- De assemblage door de Twentse Motoren-revisie is goed uitgevoerd
- De injectorrevisie door von Prickartz heeft een blijvend goed resultaat tot gevolg gehad
3. De verwachte voorspelling (op basis van statistiek) moet bij een volgende oliewissel aangetoond worden (vervroegde oliewissel na 3k km, medio 2013)
4. De kinematische viscositeit valt met 17,56cst midden in de SAE50 range. Dit kan door brandstof vervuiling komen, maar daar is geen bewijs van te vinden. Een andere mogelijkheid is vermenging met de oude 15W40 minerale olie. Dit zou dan (0,5ltr*14,1cst+5,5ltr*24,4cst)/6=23,54cst op moeten leveren, maar dat is nog steeds een verschil van 5,98cst waarvoor ik geen verklaring heb. Navraag bij Blackstone leerde mij dat :
Blackstone labs schreef:The SAE range of 21.9 - 26.1 is for a straight 60-weight oil, but the viscosity stabilizers that are put in multi-weight oils usually don't get them quite up to the same level as a straight-weight oil. We base our "should be" ranges on the probable range of viscosity for each type of oil as we've observed it through experimentation.

Even different weights of oil with the same high-temp number will differ slightly in their normal viscosity range; for example, a 5W/40 and a 15W/40 oil should theoretically have identical viscosity ranges at 100°C, but we've found that the viscosity range for a 5W/40 oil is actually slightly lower (11.9 - 15.3 cSt) than the 15W/40 (12.7 - 15.8 cSt). A straight 40-weight oil would be more like 12.5 - 16.3 cSt.
M.a.w, empirisch bepaalde waarden, maar wat moet je als de fabrikant je zout in de ogen strooit ? Het is wel een verklaring voor het verschil tussen een 5Wxx en een 10Wxx, ook al hebben ze dezelfde SAE-range voor single-grade ? Dit bevestigd mijn slechte ervaringen met een door de dealer ingekiepte Shell Helix Ultra 5W40 in mijn S38 motor en ik weet dat anderen die ervaring delen voor o.a de S14.

Algemene conlusies:
5. Volgens het datasheet uit 2009 heeft TWS een TBN van 8,1, dus er is na twee jaar en 6100km nog 70% van de actieve werking over. Op basis daarvan lijkt 2jaar of maximaal 10k km geen probleem.
6. De statistiek van Blackstone toont aan dat de slijtage tijdens de BOL (Begin Of Life) niet bij 2000-2500km is gestabiliseerd. Dat kost meer tijd. Bij een eventueel volgend revisieproject ga ik dit onderzoek naar een totaal van 5000 verreden kilometers vervroegen
7. Het is niet redelijk te veronderstellen dat TWS minder is dan Mobil1. Zoals gezegd is de TWS vermengd met de minerale inloop-olie en dat kan de waarnemingen beïnvloed hebben.
8. De uitkomst van mijn onderzoek is anders als dat ik voorheen had verwacht (assumption is the mother of all fuck-ups). Het lijkt erop dat de nieuwe Castrol Edge Professional TWS op de meeste voor de S14/S38 en M88 relevante specificaties beter geschikt is dan de oude Castrol TWS Motorsport. Mobil1 Extended Life is echter net iets beter. Of deze beter presteert zal een volgend olieonderzoek uit moeten wijzen.

Jussi

Bericht door Jussi » 12 jul 2012, 12:50

Wat ik niet meteen lees is welke onafhankelijke variabele je hebt onderzocht en welke verklarende variabelen je daarvoor hebt gebruikt? Met andere woorden, hoe zag je werkhypothese eruit en welke assumpties had je daar gesteld?
Dat statistisch onderzoek is op zich goed te doen, al vraag ik me af hoe die is opgesteld. M88 motoren met de verschillende soorten olie of alle motoren met verschillende soorten olie.

In elk geval interessant te zien hoe lineaire regressies op olie worden toegepast.

raymondw

Bericht door raymondw » 12 jul 2012, 19:20

Jussi schreef:Wat ik niet meteen lees is welke onafhankelijke variabele je hebt onderzocht en welke verklarende variabelen je daarvoor hebt gebruikt? Met andere woorden, hoe zag je werkhypothese eruit en welke assumpties had je daar gesteld?
Sinds jaar en dag gebruiken veel mensen Castrol TWS 10W60 voor S14/S38 en M88 motoren; desalniettemin is deze viscositeits klasse nooit vrijgegeven door BMW (15W40 of 15W50). Er zijn mensen die daarom beweren dat deze viscositeits klasse niet geschikt is voor dit type motor, maar desalniettemin wordt dit type als sinds de jaren negentig veelvuldig gebruikt met alleen maar positieve berichten.

Mijn uitgangspunt is een recente naamswijziging door Castrol wat tevens gepaard ging met een spec-wijziging. Ik heb de datasheets door de jaren heen op een rij gezet en met elkaar vergeleken en waar nodig, specificaties binnen hetzelfde domein gebracht. Dat gaf een objectief beeld, maar liet vooral zien dat TWS uit 2000 hele goede spec's heeft, maar dat een aantal specificaties door de jaren heen gewijzigd zijn. Een goed voorbeeld is het vlampunt. In 2000 was deze 240C. Het datasheet uit 2004 vermelde slechts 200C met een aanmerkelijke stijging in kinematische viscositeit.

Omdat ik de olie van mijn E28 M5 moest wisselen, maar niet blind wilde varen op een goede naam heb ik een marktonderzoek uitgevoerd waarbij ik de spec's met elkaar heb vergeleken. Hieruit blijkt dat er producten zijn die betere spec's hebben en dus meer marge geven. Dit alles ben ik nog aan het samenvatten en ik wil niet op de zaken vooruitlopen, enkel dat ik ervoor gekozen heb Mobil1 extended Life 10W60 eens een kans te geven.

Bij de olieanalyse van mijn E28 M5 wilde ik bevestigd zien dat er (1) geen buitensporige slijtage is anders dan wat van een normaal inrij-proces verwacht kan worden. Dit lijkt het geval te zijn. Daarnaast gebruik ik deze auto dermate weinig dat de olie langer dan een jaar mee moet kunnen gaan. Ik wilde daarom (2) weten of ik max. 2jaar en/of max. 10k km kan aanhouden. Uit de resultaten blijkt dat dit zeer w.s kan. Mensen die anders beweren acteren vanuit een gevoel, niet vanuit harde data. Dit is wat anders dan long-life eigenschappen toekennen aan een olie die dat niet is, maar wel vanuit een bewustzijn dat we enigermate verantwoordelijk met onze natuurlijke bronnen om moeten gaan.

BTW: De lineaire regressie is een benadering om de invloed te kwantificeren. Maar zolang fabrikanten niet eenduidig specificeren, is een exacte benadering waste-of time.

GTRene

Bericht door GTRene » 12 jul 2012, 21:28

wat ik niet (meer) goed snap zijn bv aanduiddingen als bv op synthetische van KO Emperol
API SN/CF ACEA A3, B3, B4 (5w40)
en bv
API SL/CF ACEA A3/B4 (10w60)

:gek:

bv uit sommige grafieken lijkt soms weinig verschil, behalve dan de viscositeit bij bepaalde temps doch vlampunt is gelijk bv...
ze geven vaak de visco bij 100gr aan, bij de w60 is die bv hoger en dus dikkere film? maar dan ook wat meer weerstand? kort door de bocht neem ik aan?

wat je wel regelmatig bij de meer sport of hoge vermogens vraag olie ziet is een hoger gehalte van een bepaalde stof bv Sulfaatasgehalte percentage wat weer belangrijk is voor (weer vergeten)

wat is nou en super olie die weinig weerstand geeft bij koude start maar ook hoge temps, doch wel super smeert en een super sterke film heeft (doordruk)

raymondw

Bericht door raymondw » 12 jul 2012, 22:10

GTRene schreef:bv uit sommige grafieken lijkt soms weinig verschil, behalve dan de viscositeit bij bepaalde temps doch vlampunt is gelijk bv...
ze geven vaak de visco bij 100gr aan, bij de w60 is die bv hoger en dus dikkere film? maar dan ook wat meer weerstand? kort door de bocht neem ik aan?
Wat simplistisch, maar wel goed begrepen :beer:
GTRene schreef:wat je wel regelmatig bij de meer sport of hoge vermogens vraag olie ziet is een hoger gehalte van een bepaalde stof bv Sulfaatasgehalte percentage wat weer belangrijk is voor (weer vergeten)
Daarom schrijf ook zoveel mogelijk op; overigens goed punt :mrgreen:
GTRene schreef:wat is nou en super olie die weinig weerstand geeft bij koude start maar ook hoge temps, doch wel super smeert en een super sterke film heeft (doordruk)
De witte raaf :hangloose:

GTRene

Bericht door GTRene » 12 jul 2012, 22:40

:mrgreen:

trouwens, ik had heel veel info verzameld over de afgelopen zeg 5 jaar, ook over olieen aardig wat belangrijke info...maja alles in concepten bewaard in speciale mails in outlook alles mooi ge-ordenend....crashed men PC en alles kwijt :bag: alle e-mails dus ook, die kon ik nooit zo opslaan, deed wel eens in de zoveel maanden een back-up op een losse HD maja die mails kon niet van outlook.

nu dus geen vertrouwd outlook meer :mrgreen:

afijn, back to the black gold. :ongeveer als:

Plaats reactie