Welk materiaal/ type bout voor spruitstuk/turbo

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5040
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Welk materiaal/ type bout voor spruitstuk/turbo

Bericht door Roy RS » 11 jul 2012, 22:59

Hallo,

Ik ben de pakking aan het vervangen tussen het spruitstuk en de turbo, 3 v/d 4 bouten braken als luciferhoutjes...geen probleem verder, maar na 2200 km is dat dus duidelijk het verkeerde type bout. Weet er iemand wat voor materiaal ik moet kopen en waar men dat koopt of ben ik met die gegalvaniseerde rommel van de bouwmarkt al ok? Ik weet niet wat er in zat.

Groet Roy

Gebruikersavatar
Oscar29
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 mar 2009, 18:22
Locatie: Bolton, UK

Re: Welk materiaal/ type bout voor spruitstuk/turbo

Bericht door Oscar29 » 11 jul 2012, 23:00

Inconel.

/thread.

Oh, en geen pakkingen gebruiken. Beide flenzen laten vlakken (dus niet zelf met de bandschuurmachine erover) en vastbouten.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Welk materiaal/ type bout voor spruitstuk/turbo

Bericht door GTRene » 12 jul 2012, 00:34

dat zou dan betekenen dat je alles los moet schroeven...?

wat gebruiken ze normaal voor pakking dan, stalen?

ah, heb al wat voorbeelden gezien...zou er denk gewoon weer een pakking tussen drukken (een goede) en de juiste bouten (weinig verstand van het type bouten) neem aan van dat merk waar je de pakking van koopt dat type kun je ook de bouten kopen?

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: Welk materiaal/ type bout voor spruitstuk/turbo

Bericht door raymondw » 12 jul 2012, 07:36

Dan heb je bij de vorige actie de bouten behoorlijk opgerekt (verkeerde bout).

Bouwmarkt kwaliteit is hooguit 4.9. Draai die rommel nooit in je motorblok, immers die breken al in een vroeg stadium af. 400N/mm2 voor een 4.9 is heel wat minder dan 800N/1mm2 voor 8.8. Die breken vroegtijdig af. In de regel wordt in automotive land sterkteklasse 8.8 toegepast. Dit is de basis. Bij bepaalde toepassingen wordt ook de sterkere 10.9 of 12.9 gebruikt (zwaar belaste delen).

RVS mag je ook NOOIT toepassen. Standaard is klasse A1 en dat is vergelijkbaar met een 4.9 staalbout.

Raadpleeg je dealer voor de juiste bouten en aanhaal-momenten. Zonder deze info gaat het niets worden.

Gebruikersavatar
De Sjack
Berichten: 251
Lid geworden op: 24 jun 2009, 08:21
Locatie: Naaldwijk

Re: Welk materiaal/ type bout voor spruitstuk/turbo

Bericht door De Sjack » 12 jul 2012, 09:25

metaalreus.nl heeft naast de normale sterktes ook tot 10.9
http://www.metaalreus.nl/index.php?cPat ... 63b596e22b
en zijn per stuk te bestellen.
Voor een turbo te monteren is 10.9 toch wel het minste wat ik zou gebruiken.

Ik weet niet of je bouten met een moer hebt,
anders zou je nog fijne draad kunnen nemen, dat is beter en sterker.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29390
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Welk materiaal/ type bout voor spruitstuk/turbo

Bericht door Luco » 12 jul 2012, 09:39

raymondw schreef:
RVS mag je ook NOOIT toepassen. Standaard is klasse A1 en dat is vergelijkbaar met een 4.9 staalbout.
.
Wat een bs zeg, rvs van de juiste specificatie kan je gewoon gebruiken.
Weliswaar niet voor een spruitstuk, maar voor overige delen kan het prima, wel opletten met rvs en alu, dat gaat niet altijd goed samen, ligt ook weer aan de samenstelling van het alu en het rvs.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5040
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Welk materiaal/ type bout voor spruitstuk/turbo

Bericht door Roy RS » 12 jul 2012, 11:55

ik dacht aan RVS omdat het spruitstuk volgens mij van RVS is, dan vreet zich dat er minder in als het hetzelfde materiaal is. Ik ga wel naar de Fabory en vraag naar goede bouten, komt in orde.

oh en er zit standaard gewoon een stalen pakking in en die komt er nu ook weer in, heb de vlakken gechecked en is zo vlak als een spiegel.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Welk materiaal/ type bout voor spruitstuk/turbo

Bericht door Peric » 12 jul 2012, 16:46

Weet niet om welke auto het gaat, maar ik heb pas m'n turbo vervangen en daar zat tussen het uitlaatspruitstuk en de turbo géén pakking. En is volgens een VAG-TDI-expert ook niet nodig.
Check even met een specialist of het echt nodig is..

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Welk materiaal/ type bout voor spruitstuk/turbo

Bericht door Niels » 12 jul 2012, 20:37

Luco schreef:
raymondw schreef:
RVS mag je ook NOOIT toepassen. Standaard is klasse A1 en dat is vergelijkbaar met een 4.9 staalbout.
.
Wat een bs zeg, rvs van de juiste specificatie kan je gewoon gebruiken.
Weliswaar niet voor een spruitstuk, maar voor overige delen kan het prima, wel opletten met rvs en alu, dat gaat niet altijd goed samen, ligt ook weer aan de samenstelling van het alu en het rvs.
RVS en een ander metaal gaat meestal niet goed doordat er electronen stroom op gang komt wat corrosie veroorzaakt. Ik denk dat Raymond daar op duidt. Nevertheless is het spruitstuk ook van RVS dus....

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29390
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Welk materiaal/ type bout voor spruitstuk/turbo

Bericht door Luco » 12 jul 2012, 20:45

Volgens mij heeft die het specifiek over de sterkte, gezien de vergelijking met een 4.9 staal bout, en dat is onzin, rvs is er in allerlei specificaties.
Maar als je echt gewicht wilt besparen op je bouten moet je titanium nemen :blink:
Moet je alleen je geldbuidel ff meenemen :tooth:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3692
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Welk materiaal/ type bout voor spruitstuk/turbo

Bericht door HJ2 » 13 jul 2012, 08:47

Waarom de pakking niet terug steken? Die pakking heeft immers niet de boutjes stuk gemaakt, maar andersom!
Zit je straks weer met een lekke pakking omdat hij mist ;-)

Gewoon de spullen uit het werkplaatshandboek (bouten en pakking), dan komt het goed.
Titanium boutjes is helemaal geweldig (maar een beetje overkill)
Overigens ook leuk spul als 't fikt, maar dat zal bij een automotor wel niet zo snel gebeuren :kikker:

Keep us posted!

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5040
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Welk materiaal/ type bout voor spruitstuk/turbo

Bericht door Roy RS » 13 jul 2012, 12:32

in rvs moet dus gewoon rvs bout volgens de mensen die het zouden moeten weten, anders vreet zich dat erin. en bij veel standaard auto's gaan de flensen droog op elkaar zonder pakking, bij deze moet hij er zeer zeker wel in, dus dat doe ik sowieso. Ik moet eerst wat afgebroken bouten verwijderen, dat is prioriteit 1...maar heb nog geen tijd gevonden.
Ik heb bij de specialisten navraag gedaan, dus daar vertrouw ik op. Als het niet lukt met bouten verwijderen, dan boor ik de draad eruit en zet ik er M10 in met moer op de kop, is het probleem van de boutkeuze ook minder van belang...

@Rene: alles ligt er al uit, dus dat is geen probleem...als ik eenmaal begin te sleutelen en de boel uit elkaar trek, dan pak ik er altijd wat service en extra projectjes bij om het allemaal weer wat mooier/frisser/beter te maken.

dank voor het meedenken jongens

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5040
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Welk materiaal/ type bout voor spruitstuk/turbo

Bericht door Roy RS » 16 jul 2012, 14:55

voor als iemand dit ooit nog leest wil ik graag het juiste eindadvies geven. Het blijkt dat de meningen wat verdeelt zijn. Ik heb uiteindelijk mijn spruitstuk laten vlakken en de gaten op laten boren en tappen naar M10. Deze man met veel ervaring zei dat RVS evengoed niet zo'n goed idee was, dat gaat stuk. Beste was gewoon staal 12.9 (schijnbaar het sterkst) gebruiken. het vlakken was niet per se nodig, maar de man zei dat als hij toch ingespannen was voor het boren, dan vlakt hij altijd even...ook goed.

Ik heb mijn spruitstuk inmiddels terug, bouten krijg ik morgen, nieuwe isolatie is binnen, meteen ook bouten van de wastegate vervangen, deze waren bouwmarktkwaliteit en gewoon kromgetrokken door de hitte :)
Verder nog wat kleine klusjes gedaan en volgende week zal ik wel weer rijden als het weer wat beter wordt...

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Welk materiaal/ type bout voor spruitstuk/turbo

Bericht door ///Joost » 16 jul 2012, 22:13

Mja...Staal 12.9...niets tegen in te brengen. Da's inderdaad sterk genoeg. :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten