GT3/GT3RS food for thought...

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
kris

GT3/GT3RS food for thought...

Bericht door kris » 28 mar 2007, 08:55

Dit las ik ergens op het net:

"I just finished up a mostly wet (shocker) track day here in Portland, Oregon and being on the list for a 2008 GT3 wanted to share some observations. There were 4 GT3's out there (2 997's and 2 996's). 3 of the 4 had incidents (2 spun off and 1 spun and backed into the wall with damage). It definitely made me call into question whether the GT3 is right for me, or most mere mortals. I do about 10 or so track days a year in my bone stock C2S (with Michelin Cup tires) and have never been disappointed. In the sport mode, the PSM very very rarely kicks in, and when it does it's only because it's going to save my ass. After all, they taught me at the Road Atlanta PDE that PSM stands for "Please Save Me." I would guess that the driver who backed it into the wall wished he have PSM. I guess my point, or thought, is of course we always want more, bigger, better, but is that always a good thing? If I can continually put the screws to new and old GT3 in a C2S, I can't help but think that it's (for the most part) about the driver, not the car. There, I've said it."

Buiten de gebruikelijke zever (ja, hij kan zelf niet rijden,'t is een amerikaan etc etc...) vind ik dat de man wel een punt heeft. Namelijk dat er niet veel rijders zijn die het onderste uit de kan zullen kunnen (buiten dré :)) halen met een GT3/GT3RS. Denkelijk zullen imho dan ook 50% van de verkochtte GT3's nooit een circuit zien. Maar is de balans niet wat aan het doorslagen? In de richting van steeds meer hard-core Trackday specials, die kennis en kunde van de meeste rijders gewoonweg overstijgen? En volgt daar niet uit dat dat "hard-core gevoel" eerder een nutteloze gimmick is? iets voor aan de borreltafel?

wjn

Bericht door wjn » 28 mar 2007, 09:07

Die dingen zijn toch voor je verzameling, niet om mee te rijden??

k33z

Bericht door k33z » 28 mar 2007, 09:12

Helemaal eens met deze stelling. Ikzelf zou nooit het maximum uit een GT3 kunnen halen.

Heb dit al eerder aan proberen te snijden, maar mijns inziens wordt er hier op DF een beetje overdreven kwa hardcore auto's. Iedereen vind het schitterend (inclusief ikzelf), maar daarbij verliezen de meesten (waaronder ook ikzelf) hun eigen beperkte capaciteiten uit het oog.

Voor mij zou een GT3 overkill zijn en zou ik meer hebben aan een iets mildere auto. Meer daily fun (meer comfort e.d.) en een aantal veiligheidsvoorzieningen die mij kunnen helpen als mijn talent op is ;)

Tomaz

Bericht door Tomaz » 28 mar 2007, 10:45

Dat is wellicht waarom de mindere goden de GT3(rs) zo bewonderen maar ondertussen beter uit zijn met een 968 (ikzelf iig wel). :D

RVV

Bericht door RVV » 28 mar 2007, 10:46

Kris daarom rij ik dus een M3. Gisteren die GT3 RS gezien op Assen, zwerft ergens wel een fotodraadje hiero. Prachtig, maar ik zou nooit datgene uit die auto kunnen halen waar hij voor gemaakt is. Ik heb de kunde niet. De M3 bied mij nog genoeg uitdaging en voordat ik die auto zo kan rijden dat ik alles 100% benut ben ik nog wel even verder. En eerlijk gezegd zoek ik dat niet eens op. Want dat betekend ook de techniek extreem belasten en het resultaat een gare auto. Dat heb ik eerder meegemaakt met mijn S3 die na 115000 km. gewoon gaar was.

Dre is denk ik een van de weinige die echt alles uit een GT3/RS kan halen. Heb gisteren zijn rijkunsten op Assen bewonderd met een M3 GTR V8 en zijn eigen 130i cup wagen. Zonder dre een veer in zijn reet te willen steken behoort hij gewoon tot de top van de Nederlandse rijders die gewoon alles kan met een auto.

Op dat niveau kunnen rijden en bijna alle straatauto's zijn saai. eerlijk gezegd benijd ik hem niet. Want je moet ook nog wat te dagdromen hebben, en als voor jou de top van het wagenpark je net zo veel doet qua rijden als mij een Hyundai/Dauhatsjoe of andere koreaans shit. Dan word het nog moeilijk om echt een auto naar je hart te kopen.

kris

Bericht door kris » 28 mar 2007, 11:01

volledig mee eens rico...

rest de vraag waarom iedereen er zo op geilt? Als je bv vraagt wat heb je liever: een turbo of een GT3, zal 99% op DF de GT3 kiezen... onder het mom van "tsja die geeft zoveel meer beleving, terwijl let's face it, 99% van ons sneller zal rijden in de turbo...

Is dat streven naar "hard-core" wagens dan niet onzinnig?
(vroeger onder skiërs had je hetzelfde fenomeen: iedereen wou rossignols 9S'n of de 9XS'n, liefst zolang mogelijk... echter het merendeel van de gebreukers was gewoonweg niet capabel om die latten deftig te controlleren en gebruiken... wat overblijft was het dragen van de ski's van en naar de après-ski-hut :))

RVV

Bericht door RVV » 28 mar 2007, 11:11

Ik zou ook de GT3 kiezen, maar dat is op basis van het concept. Porsche turbo's en met AWD hebben me nooit echt bekoord. Als daily driver is een Porsche turbo 100 keer beter, maar ikzelf zou nooit een Porsche kopen als daily driver. Heeft niks met de auto maken maar alles met mijn zakelijke/prive situatie. Dus dan zou een Porsche een lekkernijtje moeten zijn. Af en toe pakken, volle teugen genieten van de eigenschappen die ik toch niet volledig kan benutten. Dan zal een GT3 me meer plezier geven.

Want een turbo gaat vooral heel hard en alle omstandigheden. Daardoor zul je ook veel vaker heel hard moeten rijden om alle thrills er uit te halen. Een GT3 zou mij dwingen om met veel meer reserve te moeten rijden. En bij lagere snelheden meer sensatie bieden.

Verder is een 997 C2 gewoon een perfecte daily driver. Ik zou hem er niet voor laten staan.Het enige waar ik hem wel voor laat staan is de prijs :cry:

Macboy

Bericht door Macboy » 28 mar 2007, 11:49

Kris. Ik ben een van de weinigen dan kennelijk die de Turbo ambieert ? Al een aantal draadjes heb ik over de Turbo gepost en zelfs dat ie op het circuit mogelijk beter is uitgebalanceert dan de GT3.

Maar goed, het karakter van de Turbo (power in overvloed in elk bereik) en de GT3 is evident: de laatste is natuurlijk een toerenmotor eerste klas.

Het gaat om het volgende. De GT3 kan je niet met de turbo vergelijken, omdat die laatste veel duurder is natuurlijk. De vraag is of voor de gemiddelde gummer de GT3 het geld waard is tov de 911 Carrera S.

Natuurlijk niet. De 911 biedt voldoende rijplezier in alle vormen en daarvoor is echt geen GT3 nodig. Het gaat er nu net om dat de looks van de GT3 gewoon heel aansprekend zijn. Zowel exterieur, mooie spoilers, waarbij de kleur wit goed uitkomt. Veel DF-ers kennen het GT3 plaatje in het wit en das erg aansprekend. Ook de achterkant, zijkant en onderspoiler en velgen zijn anders. En dan het interieur: mooi afgewerkt met alcantara, zowel het stuur, de stoelen als de pookknop. Verder kun je tot 8500 toeren (dacht ik) doortrekken en boem: voor een autoliefhebber is het een droomauto.

Vergelijk het met de E46 M3: tuurlijk is de 330i de betere koop, maar is een M3 niet véél aansprekender?

(En nog interessanter: echte insiders weten dat de gewone 911 Carrera de best value for money is, omdat de S eigenlijk niets toevoegt. Desnoods neem je het sportonderstel voor nog geen EUR 1000 en klaar is kees).

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 28 mar 2007, 12:02

Macboy schreef:De vraag is of voor de gemiddelde gummer de GT3 het geld waard is tov de 911 Carrera S.
*WATS* :lol:

Verder heb je een punt, maar ook weer niet.
Want hoe hard moet je dan met een auto gaan voordat je met recht voor een GT3 zou mogen kiezen?
Neem Andre nou als voorbeeld (die hadden we er toch al bij), die verliest misschien net zoveel tijd op Walter Röhl als andere DF'ers op Andre verliezen. Waar ligt dan de grens waar je met recht voor een GT3 mag kiezen?
Bij Andre? Bij Walter Röhl? Of bij iedereen die liefhebber is van een scherpe, circuit geörienteerde auto, los van de vraag hoe hard er mee gereden kan worden?
Want laten we eerlijk zijn, iedereen die op circuits rijdt, rijdt op de limiet. Alleen op zijn eigen limiet en die ligt voor de een wat hoger dan voor de ander. Daar komen de verhalen van Porsche bij, als zou een GT3 zo circuit-prepared zijn dat 1km Ring qua slijtage gelijk staat aan 1km openbare weg, de sterkere motor en aandrijflijn die zo'n auto heeft (gewone 996 3.4 kun je bijv. nog niet mee op semi-slicks gaan rijden zonder je motor te slopen), Ringrondjes van onder de 8 minuten en een legende wordt geboren.

En al zou een GT3 alleen verkrijgbaar zijn in pimpelpaars met roze YMCA logo's erop en zonder een enkele spoiler, dan nog zou ik het een gave auto vinden. Net zoals een CSL, een Stradale, Radical etc. Dat iemand anders harder kan met dezelfde auto zal me jeuken, uiteindelijk is er maar één Michael Schumacher (of moeten we tegenwoordig al Lewis Hamilton zeggen?). :)

k33z

Bericht door k33z » 28 mar 2007, 12:13

Peter Tunissen schreef:
Macboy schreef:De vraag is of voor de gemiddelde gummer de GT3 het geld waard is tov de 911 Carrera S.
*WATS* :lol:

Verder heb je een punt, maar ook weer niet.
Want hoe hard moet je dan met een auto gaan voordat je met recht voor een GT3 zou mogen kiezen?
Neem Andre nou als voorbeeld (die hadden we er toch al bij), die verliest misschien net zoveel tijd op Walter Röhl als andere DF'ers op Andre verliezen. Waar ligt dan de grens waar je met recht voor een GT3 mag kiezen?
Bij Andre? Bij Walter Röhl? Of bij iedereen die liefhebber is van een scherpe, circuit geörienteerde auto, los van de vraag hoe hard er mee gereden kan worden?
Want laten we eerlijk zijn, iedereen die op circuits rijdt, rijdt op de limiet. Alleen op zijn eigen limiet en die ligt voor de een wat hoger dan voor de ander. Daar komen de verhalen van Porsche bij, als zou een GT3 zo circuit-prepared zijn dat 1km Ring qua slijtage gelijk staat aan 1km openbare weg, de sterkere motor en aandrijflijn die zo'n auto heeft (gewone 996 3.4 kun je bijv. nog niet mee op semi-slicks gaan rijden zonder je motor te slopen), Ringrondjes van onder de 8 minuten en een legende wordt geboren.

En al zou een GT3 alleen verkrijgbaar zijn in pimpelpaars met roze YMCA logo's erop en zonder een enkele spoiler, dan nog zou ik het een gave auto vinden. Net zoals een CSL, een Stradale, Radical etc. Dat iemand anders harder kan met dezelfde auto zal me jeuken, uiteindelijk is er maar één Michael Schumacher (of moeten we tegenwoordig al Lewis Hamilton zeggen?). :)
Wat heb je aan een lelijke Porsche (neem je voorbeeld) met veel potentieel wat je bij lange na niet kan benutten? Als je zelf het potentieel niet hebt om ook maar in de buurt te komen van de limiet van een GT3, dan is denk ik het verschil in scherpte tussen een GT3 en een 'normale' 997 met wat opties minder belangrijk.

Waarvoor zou je die lelijke pimpelpaarse met roze YMCA stickers GT3 kopen als je er verder geen voordeel van hebt? De enige reden die ik dan kan bedenken is voor de koffie / DF praat :)

Beetje zwart/wit, maar om de kern van dit verhaal duidelijk te maken.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 28 mar 2007, 12:17

Lees even. ;)
Want laten we eerlijk zijn, iedereen die op circuits rijdt, rijdt op de limiet. Alleen op zijn eigen limiet en die ligt voor de een wat hoger dan voor de ander.
Iemand die bijv. op Assen twee seconden verliest op een snelle rijder (die wel een GT3 mag kopen ;)) rijdt echt wel op de limiet hoor. Alleen rijdt die net even de mindere lijnen, of wat rafeliger, of laat wat liggen bij het aanremmen etc. Maar die heeft ook lol en zal toch ook regelmatig op of over de limiet van zijn auto zitten, anders verlies je eerder 10 seconden per rondje.

Vergelijk het even met indoorkarten. Wie heeft hier wel eens een baanrecord gereden? Ik niet, dichtste erbij was geloof ik 0,7 seconden erboven.
En toch is het altijd superveel lol.
Meer lol dan als ze die karts zwaarder en minder scherp hadden gemaakt.
Of mag ik dat niet zeggen en is dat het voorrecht van degene die 0,7 seconden harder rijdt dan ik?

Vervang nu voor de vorm een kart door een GT3 en je snapt wat ik bedoel. ;)

k33z

Bericht door k33z » 28 mar 2007, 12:23

Ik snap jou verhaal ook wel deels, alleen is het verschil op een circuit als Assen denk ik VEEL groter dan 2 seconden tussen een coureur en een gemiddelde DF bezoeker.

Wat ik wil aangeven dat de limiet van de meesten van ons ver onder die van het potentieel van de GT3 ligt. Niet een beetje, maar echt ver. Zo ver zelfs dat de gemiddelde DFer niet eens in de buurt komt van de limiet van een normale 997.

Ik snap ook wel dat bij langzaam rijden de GT3 wel meer gevoel geeft. Mijn punt is dat het verschil in gevoel met de beperkte capaciteiten, van de gemiddelde DFer, VEEL minder groot is tussen de GT3 en de normale 997 dan het verschil in dezelfde auto's met een coureur.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 28 mar 2007, 12:28

k33z schreef:Ik snap ook wel dat bij langzaam rijden de GT3 wel meer gevoel geeft. Mijn punt is dat het verschil in gevoel met de beperkte capaciteiten, van de gemiddelde DFer, VEEL minder groot is tussen de GT3 en de normale 997 dan het verschil in dezelfde auto's met een coureur.
Dat lijkt me ook zo inderdaad!
Ik snap jou verhaal ook wel deels, alleen is het verschil op een circuit als Assen denk ik VEEL groter dan 2 seconden tussen een coureur en een gemiddelde DF bezoeker.
Meten is weten. Even duimen dat het doorgaat, maar misschien binnenkort een mogelijk om dat te gaan meten. :)

k33z

Bericht door k33z » 28 mar 2007, 12:31

Als je dan het 'geringe' verschil in prestaties (gezien de beperkte capaciteiten van de rijder), het geringere verschil in beleving in ogenschouw neemt, dan is de 997 natuurlijk een beter alternatief omdat die dan meer voordelen biedt buiten het pure rijden.

Dat is het punt wat ik probeer duidelijk te maken. Het gaat hier altijd om de pure rijmachines waarbij alle andere facetten van een auto vergeten worden. Een compromis als een 997 is volgens mij voor 80% van de DFers beter dan een GT3.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 28 mar 2007, 12:36

k33z schreef:Als je dan het 'geringe' verschil in prestaties (gezien de beperkte capaciteiten van de rijder), het geringere verschil in beleving in ogenschouw neemt, dan is de 997 natuurlijk een beter alternatief omdat die dan meer voordelen biedt buiten het pure rijden.
Wat dan?
Comfort?
Een radio?
Airco?

Misschien geeft iemand wel helemaal niks om dat soort dingen, ondanks het niet de laatste tiende uit een auto kunnen peuteren? :)

Ik denk trouwens dat het verschil in beleving even groot blijft, ook als je minder hard gaat. Misschien zelfs nog wel groter, als je meer tijd hebt om op bepaalde dingen te letten i.p.v. blind op race-attack mode over een circuit te knallen.

Hielke

Bericht door Hielke » 28 mar 2007, 12:40

Wie denkt dat de GT3 op de limiet een moeilijk te rijden auto is kent de GT3 niet. En dat zijn de meesten hier :lol:

k33z

Bericht door k33z » 28 mar 2007, 12:41

Peter Tunissen schreef:
k33z schreef:Als je dan het 'geringe' verschil in prestaties (gezien de beperkte capaciteiten van de rijder), het geringere verschil in beleving in ogenschouw neemt, dan is de 997 natuurlijk een beter alternatief omdat die dan meer voordelen biedt buiten het pure rijden.
Wat dan?
Comfort?
Een radio?
Airco?

Misschien geeft iemand wel helemaal niks om dat soort dingen, ondanks het niet de laatste tiende uit een auto kunnen peuteren? :)

Ik denk trouwens dat het verschil in beleving even groot blijft, ook als je minder hard gaat. Misschien zelfs nog wel groter, als je meer tijd hebt om op bepaalde dingen te letten i.p.v. blind op race-attack mode over een circuit te knallen.
Inderdaad aan dat soort opties moet je denken Peter. Het kan inderdaad zo zijn dat mensen daar totaal niet om geven. Ik kan me alleen niet voorstellen dat alle mensen die hier hard roepen om een GT3 op DF geen waarde hechten aan dit soort eigenschappen.

Zoals ik al eerder zei het is niet zwart of wit, maar soms denk ik wel eens dat mensen eens beter in de spiegel moeten kijken :)

RVV

Bericht door RVV » 28 mar 2007, 12:44

Kees ik ben de laatste die een pure rijmachine zoekt. Maar mocht ik ooit een Porsche kopen dan is er maar 1 op mijn wensenlijstje en dat is de GT3, maak niet uit welk type.

een standaard 997 zal wel meer comfort bieden, maar dat doet mijn M3 ook en die heeft ook nog eens 4 zitplaatsen.

Op het moment dat je de praktische kant van een auto uit het oog wil verliezen en voor mij vallen ALLE 2 zitters daar onder, dan moet het ook puur emotie en rijmachine zijn.

Een GT3/RS'en is voor mij het enige waar Porsche bij persoonlijk voor staat.

k33z

Bericht door k33z » 28 mar 2007, 12:45

Rico v Velzen schreef:Kees ik ben de laatste die een pure rijmachine zoekt. Maar mocht ik ooit een Porsche kopen dan is er maar 1 op mijn wensenlijstje en dat is de GT3, maak niet uit welk type.

een standaard 997 zal wel meer comfort bieden, maar dat doet mijn M3 ook en die heeft ook nog eens 4 zitplaatsen.

Op het moment dat je de praktische kant van een auto uit het oog wil verliezen en voor mij vallen ALLE 2 zitters daar onder, dan moet het ook puur emotie en rijmachine zijn.

Een GT3/RS'en is voor mij het enige waar Porsche bij persoonlijk voor staat.
Dat is een duidelijke motivatie waar we wat mee kunnen :)

wjn

Bericht door wjn » 28 mar 2007, 12:47

Buiten het feit dat ik nog steeds denk dat het (= GT3/RS etc.) auto's voor verzamelaars zijn of voor homologatie. (Hoe verklaar je anders dat er in prestaties nauwelijks verschillen zijn tussen de GT3 & GT3RS in de testen van Sport Auto.)
k33z schreef:Dat is het punt wat ik probeer duidelijk te maken. Het gaat hier altijd om de pure rijmachines waarbij alle andere facetten van een auto vergeten worden. Een compromis als een 997 is volgens mij voor 80% van de DFers beter dan een GT3.
Doe mij dan maar een RS4/M3/M5/AMG Avant, kun je tenminste ook nog wat meenemen.

RVV

Bericht door RVV » 28 mar 2007, 12:53

WJN dat is exact ook mijn punt.

Ik kijk ook wel eens met een schuin oog naar een Z4 M coupe. Maar dan ga je al weer, 2 zitter, onpraktisch in gebruik qua in en uitstappen. Wel een supermooi ding, maar niet beter of mooier dan een M3 CS.

Dus geen Z4 M coupe voor mij, of een 2 zitter Porsche.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 28 mar 2007, 12:56

k33z schreef:Inderdaad aan dat soort opties moet je denken Peter. Het kan inderdaad zo zijn dat mensen daar totaal niet om geven. Ik kan me alleen niet voorstellen dat alle mensen die hier hard roepen om een GT3 op DF geen waarde hechten aan dit soort eigenschappen.
Ja, maar dat is gewoon persoonlijk.
Hier stonden bijna twee jaar lang een bijna nieuwe 147GTA en een bijna twee ton op de teller getunede Impreza GTT naast elkaar.
De Impreza heeft toen iets van 35.000km gereden, de 147 minder dan 1000.
It takes all sorts..... :lol:

Moet er wel bijzeggen dat ik gestripte auto's ook niks vind. Daarom zit er ook nog gewoon isolatie en bekleding in de e30; daar ligt voor mij dan de grens, er rijden hier ook mensen dagelijks met een kale racer; voor die mensen zou een GT3 RS een toonbeeld van luxe en comfort zijn. :D

HansD

Bericht door HansD » 28 mar 2007, 13:00

Hoeveel mensen zullen een GT3 (RS) als daily driver kopen? Over het algemeen is het toch de 2e, 3e, ..e auto.
In dit licht bezien zou ik ook de beste auto willen hebben. Geld is over het algemeen geen issue bij dit soort auto´s en voor de praktische kant van autorijden heeft de eigenaar een andere auto die aan die eisen voldoet.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 28 mar 2007, 13:03

Een Z06 nog meer binnen 't bereik van 'velen' relatief. Ook maar afschaffen dan? Er wordt hier wel erg zwart/wit gedaan over de GT3/RS.

Pak eens een Elise op de grens met 120pk middenmotortje en gaslos midbend voor de avg Nederlander:See you in 't maaiem...

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 28 mar 2007, 13:05

En die Amerikaan van kris beschreef een trackday: DAAR mag het (een beetje) fout gaan, tot een bepaald punt. Beter dan de openbare weg.

Plaats reactie