CERN, Higgs, elementaire deeltjes, kwantummechanica

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Macboy

CERN, Higgs, elementaire deeltjes, kwantummechanica

Bericht door Macboy » 15 dec 2010, 01:34

Hier was nog niet echt een draadje over zag ik. Meer geïnteresseerden over deze onderwerpen?

http://public.web.cern.ch/public/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/Higgs_boson" onclick="window.open(this.href);return false;

Prachtig om de laatste ontwikkelingen op dit terrein te volgen. Eigenlijk is het niet te bevatten hoe de kleinste elementaire deeltjes zich gedragen. Denk aan anti-materie en deeltjes die op twee plaatsen tegelijk staan. Maar natuurlijk met name de invloed van de waarnemer op het gedrag van elementaire deeltjes is eigenlijk te bizar om te bevatten.

Een leuke film vind ik ook "Down the rabbit hole: what the bleep do we know"

http://www.whatthebleep.com/rabbithole/" onclick="window.open(this.href);return false;

En op dit moment elke maandag om 21.00 uur op Discovery HD met Morgan Freeman "Through the wormhole"

http://science.discovery.com/tv/through-the-wormhole/" onclick="window.open(this.href);return false;

ErikMartijn

Re: CERN, Higgs, elementaire deeltjes, kwantummechanica

Bericht door ErikMartijn » 15 dec 2010, 02:05

Erg interessant inderdaad! Through the wormhole is ook erg leuk, al vind ik het jammer dat er vanuit de gedachte dat god zou (kunnen) bestaan wordt gedacht terwijl daar geen enkel bewijs voor is (in aflevering 1). In de wetenschap moet er bewijs gevonden worden voor een bepaalde hypothese en van daaruit moet je tot een conclusie komen (en als je het fout hebt dat ook toe kunnen geven). Je moet niet vanuit een bepaalde conclusie (dat er een god is die alles heeft gemaakt) op zoek gaan naar argumenten daarvoor...

Macboy

Bericht door Macboy » 15 dec 2010, 02:56

Helaas is dat in de kwantummechanica wel vaak nodig. Je zult eerst iets moeten bedenken en daarvoor bewijzen moeten zoeken. Theoretical physics is juist hier zeer van belang, met als belangrijk onderdeel het voorspellen van fysische fenomenen.

Marc R

Bericht door Marc R » 15 dec 2010, 06:41

MEGA interessant dit!

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 15 dec 2010, 07:45

Dat is het zeker...................

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 15 dec 2010, 08:18

What the bleep is zo'n film (en boek overigens) waar lastige materie door een geloofswaanzinnigen is gehijacked en gebruikt voor hun eigen propaganda. Vervelende is dat ze het net simpel genoeg opschrijven dat simpele mensen gaan denken dat het simpel is. Heeft iig geen ene bleep te maken mat theoretische natuurkunde :mrgreen:

Through the wormhole heb ik niet gezien, maar van wat ik hier hoor zal het niet best zijn als ook god nog even door je strot geramd moet worden

Macboy

Bericht door Macboy » 25 dec 2010, 02:40

God heeft er niks mee te maken. In beide films niet dus ik snap je opmerking niet helemaal :)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 25 dec 2010, 10:03

Leuk artikel;

http://edition.cnn.com/2010/OPINION/12/ ... tml?hpt=C2" onclick="window.open(this.href);return false;

Daaruit;
Because we are made from the debris of nuclear reactions that took place in exploding stars, the romantics among you might like to think of yourselves as being composed of stardust. On the other hand, cynics might prefer to think of yourselves as nuclear waste.
:lol:

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 25 dec 2010, 11:09

Macboy schreef:God heeft er niks mee te maken. In beide films niet dus ik snap je opmerking niet helemaal :)
God misschien niet, maar geloof of religie wel degelijk. Zoek eens op 'Ramtha's School of Enlightenment' Macboy. Film heeft geloof ik ook nog een prijs gewonnen voor de grootste hoeveelheid onzin die als wetenschap wordt gepresenteerd (jep, daar is een prijs voor, wat zo mogelijk nog vreemder is). Grote collectie zwakzinnigen.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 26 dec 2010, 09:35

Macboy schreef:En op dit moment elke maandag om 21.00 uur op Discovery HD met Morgan Freeman "Through the wormhole"

http://science.discovery.com/tv/through-the-wormhole/" onclick="window.open(this.href);return false;
De een zet de wekker voor "the voice", ik voor Freeman @ 21:00. Dit soort zaken kunnen me echt oneindig boeien.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 jul 2012, 09:56

Mensen hier nog live de persconferentie gezien?

Ik voorzie een toename in de wetenschappelijke benadering van zaken als homeopathie en magnetisme.
Verder nog interessante ontwikkelingen te verwachten? :)

Goedemans

Bericht door Goedemans » 04 jul 2012, 10:38

Damir Vukovic schreef: geloofswaanzinnigen
Damir Vukovic schreef:als ook god nog even door je strot geramd moet worden
Damir Vukovic schreef:Grote collectie zwakzinnigen.
Wow Damir. Het zit wel diep he....

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 04 jul 2012, 11:08

Met pingpongballen en rijst is het allemaal wat beter te begrijpen. Lekker kort ook.
http://www.guardian.co.uk/science/video ... intcmp=239

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 05 jul 2012, 12:48

Damir Vukovic schreef:
Macboy schreef:God heeft er niks mee te maken. In beide films niet dus ik snap je opmerking niet helemaal :)
God misschien niet, maar geloof of religie wel degelijk. Zoek eens op 'Ramtha's School of Enlightenment' Macboy. Film heeft geloof ik ook nog een prijs gewonnen voor de grootste hoeveelheid onzin die als wetenschap wordt gepresenteerd (jep, daar is een prijs voor, wat zo mogelijk nog vreemder is). Grote collectie zwakzinnigen.

LOL

Anyway, hoe nu verder? Wat kunnen we met het feit dat Higgs blijkbaar 48 jaar 'gelijk'had?

wjn

Bericht door wjn » 05 jul 2012, 13:35

"Hoe meer we weten, hoe minder we weten" of "We weten steeds meer hoe weinig we weten" en nog wat van deze "wetmatigheden" zijn wel van toepassing.

CERN heeft iig wat nieuws ontdekt, maar wat het precies is weten ze nog niet.

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 05 jul 2012, 13:44

We hoeven de al tot zekere mate als waarheid bevonden materie in ieder geval niet aan te passen. Er kan nu denk ik gerichter verder gegaan worden met het wetenschappelijk onderzoek, uit deze bevindingen zullen weer nieuwe vragen ontstaan.

Macboy

Bericht door Macboy » 06 jul 2012, 00:48

Zo zou je ook instinct en moedergevoel en deja vu's kunnen verklaren.

We're on the beginning of something very big indeed...

dvh

Bericht door dvh » 06 jul 2012, 07:57

Ja.
En dan zit god daar op z'n wolk te denken: " they are coming to close to the truth!"

> tsunami..
:angel:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 jul 2012, 08:00

Jij speelt teveel spelletjes. :D

Plaats reactie