Michel | 323ti

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Michel | 323ti

Bericht door Miesjel » 09 apr 2012, 17:28

Afbeelding

Afbeelding

Aanschaf : 12 November 2011
Kmstand tijdens aanschaf : +/- 139.xxxkm

Onderhoud :

Medio Januari 2012 - 142500km

Grote beurt :

- waterpomp + spanrol vervangen
- multiriem vervangen
- brandstoffilter vervangen
- luchtfilter vervangen
- bougies vervangen
- remklauwen gereviseerd
- nieuwe remschijven
- nieuwe remblokken
- remvloeistof vervangen
- verstelmotor koplamp defect, gerepareerd

16 Oktober 2012 - 153700km

OEM uitlaat vervangen voor een nieuwe OEM (eberspächer)

08 December 2012 - 156180km

Winterbanden gemonteerd :

-Stalen wielen rondom
-Voorzijde : Goodyear Ultragrip 8 195-65R15 (nieuw)
-Achterzijde : Vredestein Snowtrac 3 195-65R15 (2jr oud)

04 Januari 2013 - 157180km

Olie ververst (5w40) + filter

26 Februari 2013 - 158840km

Dynamo vervangen (90Ah Bosch)

02 Maart 2013 - 158970km

Hitteschild achter vervangen
Voorste schokdempers vervangen (H&R Cup kit) en daarbij horende ;
Meyle veerpootlagers
OEM stofhoezen
OEM veerschotel bovenkant

05 Maart 2013 - 158970km

Kentekenverlichting vervangen (2x)
Knipperlichten vervangen (4x)
Startmotor vervangen (Bosch)
Achterste schokdempers vervangen (H&R Cup kit) en daarbij horende ;
Meyle veerpootlagers
OEM stofhoezen
OEM pakking
Z3 verstevigingsplaat

06 Maart 2013 - 158970km

Carterventilatieslang vervangen
Handrem links & rechts vervangen/gereviseerd

08 Maart 2013 - 158970km

Lambdasonde vervangen

10 Maart 2013 - 159103km

Pedalen vervangen
Beschermkuip voorzijde onderkant motor gemonteerd

29 Maart 2013 - 160400km

Zomerwielen & -banden gemonteerd :
4x BBS RC 304 (8j 17" ET38)
4x Dunlop Sportmaxx RT 225/45

18 April 2014 - 172528km

Kleine beurt
5w30 olie
Oliefilter + carterring vervangen
Uitlaatrubber vervangen
Koelvloeistof vervangen
Ankerplaat rechtsachter vervangen
Remleiding (koper) vervangen van voor tot achter
Ontluchtingsnippel rechtsvoor vervangen
Remklauwrevisie set rechtsvoor
Draagarmen compleet vervangen (Meyle HD)
Spoortstangen compleet vervangen (Meyle)
Auto uitgelijnd
APK Keuring

09 Augustus 2014 - 175200km

Remschijven achter vervangen
Remblokken achter vervangen

20 Augustus 2014 - 175880km

Nieuwe stootlijsten gemonteerd

29 December 2014 - 176347km

Nieuw gemonteerd :
ATE powerdisc remschijven voorzijde (E46 330i)
ATE (OEM) E46 330i remklauwen
ATE (OEM) E46 330i remklauwtangen
EBC Yellowstuff remblokken

ATE (OEM) Remklauwen achterzijde

45% lamellensper (limitedslip.de) 2-way 4 platen, 60-80Nm voorspanning 3.46 overbrenging ipv 3,07.
Differentieelhuis ophangrubber (OEM)

Achterasrubbers (OEM)
Draagarmrubbers achterzijde (OEM)
Nieuwe onderdelen klaar om gemonteerd te worden :

Meyle reactiearmen voorzijde & achterzijde
Rechter zijscherm (moet samen met voorpaneel gespoten worden, zijscherm heeft een beetje roest)

Nog bestellen :

Hardy schijf
Mistlicht afdekkapjes
Relais gevarenlichten
Radiateur (17111728907) (of OEM E36 M / Z3 M ?)

Verder moet er nog gekeken worden naar :

Portierraam bestuurderszijde (gaat niet helemaal open)
Stabilisatorstang ophanging voorzijde


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Miesjel op 29 dec 2014, 15:23, 13 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Michel | 323ti

Bericht door Joy » 09 apr 2012, 20:18

Mooie aanpassingen Michel. We hebben thuis nu twee Compacts (316i & 318ti) en beide auto's hadden/hebben hun problemen met wegligging. De 316i stuurde na aankoop vooral met de achteras. Elk spoor in de weg had een forse stuurcorrectie nodig. De auto is toen bij Bas Roos voorzien van nieuwe onderstelrubbers (ook die draagarmbussen) en dat heeft een boel gebracht. Veer-demper combinatie is nog wel een beetje te wiebelig eigenlijk maar goed het is ook wel comfortabel.
De 318ti is ook wat zoekerig en de schokdempers zijn op. Vreemde onbalans over oneffenheden.

De cupkit is redelijk straf volgens mij? Ik heb er destijds in Allen zijn E36 mee gereden en dat was flink stuiteren.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Michel | 323ti

Bericht door GTRene » 09 apr 2012, 21:27

klinkt idd als een mooie update die nog "nodig" is ook om wat meet vertrouwen te krijgen en of directheid.

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 127
Lid geworden op: 25 aug 2006, 14:31

Re: Michel | 323ti

Bericht door Tim » 10 apr 2012, 09:37

Grappig....mijn 323ti heeft dezelfde issues nu (ca 255k op de klok): dempers rondom versleten, achterste deel van de uitlaat moet vervangen worden. De auto wordt vooral gebruikt als daily voor mijn vriendin, dus ik heb niet teveel haast.

Die Eberspächer uitlaat vind ik wel interessant. Wat is het verschil met een orginele? Ik kreeg van Bas Roos (waar die van mij in onderhoud is) de tip om vooral geen goedkope rommel te monteren, aangezien ik geen lawaaiuitlaat wil. Wij rijden veel snelweg en dan heb ik geen zin in een brompot. Vandaar dat ik deze http://link.marktplaats.nl/524685791 ook maar even links laat liggen :-)

Gebruikersavatar
Friso
Berichten: 200
Lid geworden op: 15 sep 2008, 23:49
Locatie: niet zover van groningen

Re: Michel | 323ti

Bericht door Friso » 10 apr 2012, 12:03

3 maanden geleden voor de 323ti van mijn vrouw bij http://www.beekautoracing.nl een Bastuck achterdemper rvs gekocht.Mooi geluid ,niet te.Ook keuze mogelijk zonder demper in pijp naar achterdemper voor meer geluid(is wel voordeliger).

Michel succes met de modificaties.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: Michel | 323ti

Bericht door Miesjel » 10 apr 2012, 19:52

Joy schreef:...De 316i stuurde na aankoop vooral met de achteras....

...De cupkit is redelijk straf volgens mij? Ik heb er destijds in Allen zijn E36 mee gereden en dat was flink stuiteren.
Ja dat sturen met de achteras komt mij wel bekend voor.. het spul is erg versleten. Ik heb juist voor de Cupkit gekozen omdat deze nog enigzins comfie zou moeten zijn, aldus de vele ervaringen die te lezen zijn op verschillende fora. Misschien heeft Allen de 60/40mm verlaging en zit daar nogal wat verschil tussen ?
Tim schreef: Die Eberspächer uitlaat vind ik wel interessant. Wat is het verschil met een orginele? Ik kreeg van Bas Roos (waar die van mij in onderhoud is) de tip om vooral geen goedkope rommel te monteren, aangezien ik geen lawaaiuitlaat wil. Wij rijden veel snelweg en dan heb ik geen zin in een brompot. Vandaar dat ik deze http://link.marktplaats.nl/524685791 ook maar even links laat liggen :-)
Eberspächer is leverancier van OEM uitlaten. Of zij ook aan BMW lever(d)en weet ik niet. Ik heb de uitlaat hier vandaan getoverd : klik Ik weet haast zeker dat je 'm nergens goedkoper gaat vinden.

"dabei handelt es sich um das die komplette Schalldämpferanlage also Endschalldämpfer und Vorschalldämpfer ohne Montagematerial."(email contact met X1)

Ik ben voor de gein eens naar Kwikfit geweest en zij konden hetzelfde uitlaatgedeelte vernieuwen voor €625,-. De plaatselijke Autofit (voormalige vakgarage) kon hetzelfde voor €550,- en dat was al met 40% korting (...)
Friso schreef:3 maanden geleden voor de 323ti van mijn vrouw bij http://www.beekautoracing.nl een Bastuck achterdemper rvs gekocht.Mooi geluid ,niet te.Ook keuze mogelijk zonder demper in pijp naar achterdemper voor meer geluid(is wel voordeliger).

Michel succes met de modificaties.
Ja zo'n Bastück/Eisenmann leek mij ook wel leuk, maar alleen voor de losse achterdemper zit je dan al op een bijhoorlijk bedrag en bovendien moet ik dan nog altijd het middengedeelte laten vervangen.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Michel | 323ti

Bericht door Erik dB » 10 apr 2012, 19:59

De Cupkit is een combi van dempers en veren en standaard 60/40 verlaging (voor de Compact), voor zover ik weet. Ik had dit setje ook onder die van mij, en vond het niet dusdanig hard dat ik met een niergordel in de auto moest zitten :-). Comfort is nou ook weer niet het juiste woord, dus iets tussen beide uitersten in (iets richting de niergordel ten opzichte van het gemiddelde van beide).

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Michel | 323ti

Bericht door MartijnGizmo » 12 apr 2012, 00:43

Blijven leuke auto's die 323ti's!

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Michel | 323ti

Bericht door indobesar » 12 apr 2012, 22:41

Zijn fijne auto'sdie 323ti's. De H&R Cupkit is niet zeer stug, maar wel laag. Zeker met passagiers en/of bagage is schrapen onvermijdelijk. Alleen daarom zou ik al willen overstappen op Bilstein B12.

Kwikfit prijzen zijn absurd. Op EBay wordt Bastuck aangeboden voor minder dan kwikshit: http://www.ebay.de/itm/Bastuck-Sportaus ... 5ae41ae021

Binnenkort maar eens bestellen denk ik.
@Friso, waarom bij Beek besteld/gemonteerd? Is best een eind vanaf Groningen. Scherpe prijs de reis waard? :D
@Tim, wat raadt Bas jouw wel aan? :)

Gebruikersavatar
Friso
Berichten: 200
Lid geworden op: 15 sep 2008, 23:49
Locatie: niet zover van groningen

Re: Michel | 323ti

Bericht door Friso » 12 apr 2012, 23:02

Een bastuck(plus tussen pijp) zoals indobesar beschrijft is waarschijnlijk voor nagenoegdezelfde prijs als op Ebay hier ook verkrijgbaar,een oem demper plus tussen stuk is net zo duur of zelfs duurder. een eisenmann is wel een stuk prijziger.

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 127
Lid geworden op: 25 aug 2006, 14:31

Re: Michel | 323ti

Bericht door Tim » 05 jun 2012, 10:30

Michel, zit de eberspächer er al onder en is het wat je verwacht had?

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: Michel | 323ti

Bericht door Miesjel » 06 jun 2012, 00:49

Hey Tim,

Helaas, de eberspächer is niet meer leverbaar via X1. Ik ben nog op zoek naar wat anders..

Cupkit en 1001 rubbers, ringen en pakkingen inmiddels wel al binnen..binnenkort maar eens sleutelen.

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 127
Lid geworden op: 25 aug 2006, 14:31

Re: Michel | 323ti

Bericht door Tim » 12 jun 2012, 11:04

Eens kijken of hier iets leverbaars tussen zit:

http://www.daparto.de/Teilenummernsuche ... oBestOffer

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Michel | 323ti

Bericht door indobesar » 12 jun 2012, 11:36

Ik heb van de week Bastuck besteld. Ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 127
Lid geworden op: 25 aug 2006, 14:31

Re: Michel | 323ti

Bericht door Tim » 12 jun 2012, 14:52

Die eberspächer uitlaten zijn weer vanaf week 29 leverbaar zegt X1

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 127
Lid geworden op: 25 aug 2006, 14:31

Re: Michel | 323ti

Bericht door Tim » 04 jul 2012, 13:20

Vlak na het vorige bericht heb ik toch de gok gewaagd en een uitlaat besteld bij X1. Direct betaald en al.

Uurtje later krijg ik een mail in Engels: AUB niet betalen, wij kunnen dit niet sturen.

Mijn reactie: spul is al betaald, kunnen jullie zenden naar adres in Duitsland?

Zo gezegd zo gedaan: de uitlaat is net bij een bekende van me in Duitsland afgeleverd. Veel eerder dan toegezegd, nu maar hopen dat het de goede is :-)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Michel | 323ti

Bericht door MartijnGizmo » 04 jul 2012, 13:31

Mooi dat het zo toch kon! :)

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Michel | 323ti

Bericht door indobesar » 04 jul 2012, 20:08

indobesar schreef:Ik heb van de week Bastuck besteld. Ben benieuwd.
Uitlaat zit er inmiddels een week onder. Geluid is goed (niet storend bij normaal verkeer; 1500-4500rpm). Hoger in de toeren een 'metale' snerp.

Pasvorm is niet perfect, een Supersprint of Eissenmann heeft minder aandacht nodig. De uitlaat zelf is erg mooi en goed afgewerkt. Misschien nog wel beter dan de andere twee.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: Michel | 323ti

Bericht door Miesjel » 01 aug 2012, 23:09

Ik heb ondertussen bijna alle onderdelen binnen en kan niet wachten tot het allemaal gemonteerd is. Vooral het onderstel... Moet alleen nog even wat uitlaatrubbers bestellen.

Een ander 'vreemd' verschijnsel is dat de dönertaxi opeens een stuk zuiniger is..zat ik normaal gesproken rond de 9.8~10.2ltr/100km , nu slechts 8.4~8.8ltr/100km. Hebben die paar rondjes Nordschleife afgelopen weekend 'm toch goed gedaan.. :hmmm:

H&R Cupkit
Afbeelding

Meyle ophangingspul (draagarmrubbers etc.)
Afbeelding

Eberspächer auspuff also
Afbeelding

Dat het hok nodig wat nieuwe onderdelen nodig heeft bewijst deze foto wel..een hoop bodyroll. Auto danst van links naar rechts..en zo te zien hangt een beschermingsplaat los. Zie ik nu pas..toch handig die foto's.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 127
Lid geworden op: 25 aug 2006, 14:31

Re: Michel | 323ti

Bericht door Tim » 02 aug 2012, 14:43

Die bodemplaat heeft Bas bij mij bij het laatste beurtje eraf getrokken.

Als je toch alles los hebt: trek je stabi vóór eens los...bij mij waren die ophangpunten helemaal verrot. Moesten opnieuw ingelast worden.

Ik heb nu 2 leen-voorpoten van Bas, in afwachting op Eibach/Bilstein Prokit setje.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: Michel | 323ti

Bericht door Miesjel » 09 mar 2013, 21:26

Tim schreef:Als je toch alles los hebt: trek je stabi vóór eens los...bij mij waren die ophangpunten helemaal verrot. Moesten opnieuw ingelast worden.
Late reactie maar goed.. Die zijn bij mij ook helemaal verrot maar gek genoeg zat wel alles nog goed vast. Heb de stabi wel vooralsnog gedemonteerd om te voorkomen dat er gekke dingen gebeuren zou een ophangpunt in z'n geheel los laten.Vreemd genoeg merk ik er niks van zo zonder stabi.

Beginpost maar eventjes aangepast met wat recentelijk onderhoud..wat wel nodig was.

Oud vs nieuw
Afbeelding

Leuke klus..startmotor vervangen
Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Michel | 323ti

Bericht door GTRene » 09 mar 2013, 23:06

mooi dat grote verschil oud vs nieuw/fris

trouwens, moet je zoveel slopen voor de startmotor? zit dat ding zo raar bij dat type?

Gebruikersavatar
Wiebe GT
Berichten: 392
Lid geworden op: 16 sep 2008, 17:21

Re: Michel | 323ti

Bericht door Wiebe GT » 10 mar 2013, 13:05

Startmotor vervangen beter vanaf de onderkant. Baksteen los motor ietskantelen en dan met enkele verlengstukken de startmotor losdraaien. Beetje een gepiel, maar veel sneller als van bovenaf

Zie net dat je nog een radiateur nodig hebt? Heb 1 liggen van 323 ti, goede staat met oliekoelertje er op.
Pm maar indien je er belang bij hebt.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Michel | 323ti

Bericht door ///Joost » 10 mar 2013, 13:10

Leuk topic om te volgen! Echt mooi om te zien dat je je beestje zo goed verzorgd. Ze hebben nu eenmaal aandacht nodig, die ex-pauperbak E36's van de jaren 90. :tong:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Michel | 323ti

Bericht door Macboy » 10 mar 2013, 15:22

Bizar die oud vs nieuw foto :shock:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eric Z, Mark 320iS, wjt en 5 gasten