Mars One (2023 reality show naar/op Mars)

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Mars One (2023 reality show naar/op Mars)

Bericht door Dennis Cavallino » 02 jul 2012, 18:44

Nederlanders hebben het plan om een reality show op te zetten waarin bemanning een one-way ticket wint naar Mars:
Mars One, de opvolger van de Nederlandse tak van The Mars Society, heeft gewerkt aan een plan om de eerste mensen op Mars te zetten. Anders dan in de meeste andere voorstellen, zullen de Marsreizigers nooit terugkeren op aarde. Toch is er aan vrijwilligers geen gebrek. En zelfs de doorgaans zeer sceptische Nobelprijswinnaar Gerardus ‘t Hooft is om…

Zo moet het eerste dorp op Mars er in 2025 uitzien. Bron: Mars One
De volgende grote stap voor de mensheid
We schrijven 2023. In het decennium daarvoor zijn al meer  capsules op de dorre vlakten van Mars geland: één met een Marsrover aan boord, die een geschikte vestigingsplaats moest zoeken en vluchten die de eerste voorraden en robots afleveren. In de jaren daarna slepen de rovers de landingsvaartuigen naar de juiste plek. Sommige capsules fabriceren een adembare atmosfeer en winnen water uit het Martiaanse ijs diep onder de grond. Dan is het grote moment aangebroken. Vanaf de stoffige bodem van Mars zijn de vlammen van de landingsraketten van een nieuwe ruimtecapsule van buurplaneet Aarde door de ijle, witte kooldioxide-atmosfeer zichtbaar. Miljarden televsiekijkers kijken, met enkele minuten vertraging, toe hoe de eerste vier mensen, onwennig om zich heen kijkend, uit de capsule klauteren en historie schrijven.

Twee jaar later zullen de volgende vier hen gezelschap gaan houden en, live gevolgd door een miljoenenpubliek, met de eerste ploeg werken aan de eerste levensvatbare menselijke nederzetting op een buitenaards hemellichaam.

Hoe werkt het concept?
In grote lijnen wordt in het Mars One concept de eerste menselijke reis naar een andere planeet, samengevoegd met de eerste buitenaardse menselijke nederzetting. Dit is namelijk niet veel moeilijker (in veel opzichten zelfs gemakkelijker) dan een groep astronauten op Mars te laten landen en weer terug te laten keren op aarde. Lege, aan elkaar gekoppelde landingscapsules doen dienst als leefbare en stralingsdichte verblijven. Ook hoeven geen brandstof en voorraden voor de terugreis te worden meegesleept.

Ruimtereizen behoren, na banken “redden” en oorlogen voeren, tot de kostbaarste ondernemingen die we kennen. Alles is er dan ook op gericht de kosten te drukken waar dat kan (maar dan ook alleen daar). De initiatiefnemers zijn er zo in geslaagd, de kostprijs van deze expeditie beperkt te houden tot zes miljard Amerikaanse dollar (prijspeil mei 2012; ongeveer vijf miljard euro). Vergeleken met de oorlogen in Irak en Afghanistan ($ 1500 miljard), het ESM (€ 700 miljard) of zelfs maar, om even dicht bij huis te blijven, de redding van ABN Amro (€ 14 miljard), of het jaarlijkse budget voor defensie of ontwikkelingssamenwerking (ook elk € 5 mld, jaarlijks)  is dit niet erg veel.
Met dit doel vroegen de initiatiefnemers in het diepste geheim offertes op bij grote ruimtevaartbedrijven, waaronder Space X van Elon Musk, en vonden voor elk onderdeel van hun concept leveranciers.

Duurste realityshow ooit
Het plan moet budgetneutraal worden, door de uitzendrechten voor dit live event aan televisiestations te verkopen. Ook zullen betalende abonnees live streams kunnen ontvangen van elk moment tijdens het proces. Overal zullen camera’s worden gemonteerd die via een communicatiesatelliet in een baan om Mars betalende abonnees op de hoogte zullen houden. Een aantal ambasssadeurs, waaronder ‘t Hooft en Paul Römer, de man achter de Big Brother shows, zal het team hierbij assisteren. Of het zal lukken? De Amerikaanse TV-gigant NBC betaalde 3,5 miljard voor de uitzendrechten van vijf Olympische Spelen, alleen binnen de Verenigde Staten. Haalbaar is het dus op zich wel, al zal het er om spannen. Ook valt het hele plan in het water als bijvoorbeeld China de initiatiefnemers te snel af is. Maar dan nog. Welke echte visionair laat zich door dit soort bezwaren weerhouden?
http://www.visionair.nl/wetenschap/zonn ... s-in-2023/

Welke DF-er zullen we stiekem opgeven?
Luco? Voor de kijkcijfers
Romo, omdat ie wel geschikt is
René, omdat hij the one and only is
- Vul maar aan

;)

Serieus, zou je je hiervoor opgeven?
Geloof je dat dit in 2023 gaat gebeuren?

Macboy

Re: Mars One (2023 reality show naar/op Mars)

Bericht door Macboy » 02 jul 2012, 19:40

1 april 2023

GTRene

Bericht door GTRene » 02 jul 2012, 20:25

lol @Mac :lol:

maareuh...opzich zeer interessant, eigenlijk meer spannend denk...
je moet goed alleen kunnen zijn... check V
je moet heel veel kennis van hebben en goed onthouden e.d.... fail
je moet nog bruisend en jong zijn...fail again, in 2023 ben ik al euh... :wheelchair:

terug zou ik niet hoeven, zoek wel een leuk mars vroutje op daaro :drieling:

lijkt me best wel apart als je uit gekozen wordt en de lange opleiding doet e.d. en ook te weten dat het een one way trip is...
je maakt dan wel iets unieks mee, dat dan weer wel.

Rebel

Bericht door Rebel » 02 jul 2012, 22:46

Jammer dat het pas in 2023 gaat gebeuren. Anders zou ik meteen mijn schoonmoeder opgeven als kandidaat.

Luco

Bericht door Luco » 02 jul 2012, 23:02

Rebel schreef:Jammer dat het pas in 2023 gaat gebeuren. Anders zou ik meteen mijn schoonmoeder opgeven als kandidaat.
En ik mijn moeder :angel:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 03 jul 2012, 08:37

Als het er zo is als in 'Prometheus' zie ik geen reden daar naartoe te gaan.

GTRene

Bericht door GTRene » 03 jul 2012, 09:39

die ken ik dacht ik niet...ff google...is 2012? ah dus nog niet op TV geweest en ik ben al eeuwen niet in een Bios geweest en dus niet gezien :D

is die mooi/spannend?

Roy RS

Bericht door Roy RS » 03 jul 2012, 22:22

Het mooie aan dit concept is dat als er iets in de jaren na de menslanding misgaat met het bedrijf, die mensen geen voedsel of ondersteuning meer krijgen. Lullig ook als je een soa krijgt...in de gevangenis gaan de mannen vaak ook elkaar opzoeken...

Ik vind het wel bijzonder interessant, had me er geheel toevallig deze week in verdiept, waarschijnlijk door de nederlandse astronaut...

GTRene

Bericht door GTRene » 03 jul 2012, 22:26

klopt...helemaal niks noppes daar (tenminste daar gaan we van uit)
dus als er een kleine schakel mis gaat kan dat al tot grote problemen leiden of lijden :)

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 03 jul 2012, 22:46

Het is zeker interessant, maar ik zie dit echt niet gebeuren.

Dan kan er gesproken worden of slechts zes miljard aan kosten, die kosten kunnen oplopen, moeten blijven betaald worden, het project levert niet met zekerheid iets concreets of zinvols op naast natuurlijk informatie die ze nu ook kunnen vergaren met camera's en robots.

Leuk verhaal, maar volgens mij zijn we hier nog lang niet klaar voor. Laten we eerst de puinhopen hier op aarde maar eens goed aanpakken.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 jul 2012, 08:20

Ik denk juist dat een project als dit ons weer kan doen gaan beseffen hoe het beter kan, of juist hoe goed we 't hier hebben.

Want je zult een hoop te filosoferen/discussiëren hebben als je met een paar man op een afgelegen locatie in barre omstandigheden een nieuw bestaan op moet bouwen.

Best leuk om daar met een praktisch én uitvoerbaar voorbeeld over na te denken. Ik hoorde dat ze op aarde al proeven hadden gedaan met mensen die samen simuleerden alsof ze op een andere planeet gingen wonen. Leuk voer voor psychologen.

Het lijkt mij dan ook leuk om dat in dit draadje ook te doen.

Ik verzin maar even wat... Hoe gaat 't uitpakken als er bijvoorbeeld;
- 4 mannen worden gekozen, of alleen 4 vrouwen. Voortplanten is dan lastig.
- Is het doel wel dat mensen zich daar voortplanten?
- gaan we ze daar laten voortplanten
- hoe ga je om met de dood en begraven/cremeren/etc.?
- heb je regels, of ga je ook wetten maken? En wie bepaalt dan hoe en wat er goed of fout is. Met 4 man is dat lastig, want dan heb je grote kans dat er geen meerderheid wordt gevormd. Je kunt dan beter een oneven aantal hebben
- laat je ook mensen toe die zelf hun vlucht naar Mars bekostigen, dus die daar vrijwillig willen settlen? :)
- Als ze alle vier dood gaan, wat doen we dan met de lijken?

etc etc

Best leuk om te gaan zien waar wij als mensheid tegenaan gaan lopen bij allerlei vraagstukken.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 04 jul 2012, 10:08

wat ik las was dat het idee is om op natuurlijke wijze de colonie uit te breiden, buiten dat er meer mensen
(lees chicks) komen. Je moet je in mijn optiek echter meer afvragen hoe het gaat als er complicaties optreden bij een bevalling...kijken er dan 2 miljard mensen hoe die vrouw doodbloedt en de andere 3 mensen haar lichaam dumpen in de ingebouwde afvalverbrander?

Ik denk wel dat het de ultieme Big brother variant is die een tv maker kan maken/ van dromen en dat zelfs ik ga kijken...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 jul 2012, 10:12

Dat soort dingen dus. Leuk om van tevoren over te speculeren. Het zet te denken!

Roy RS

Bericht door Roy RS » 04 jul 2012, 10:23

uiteindelijk is elk medisch probleem een serieus probleem als je daar zit, ook als ze ervoor kiezen een dokter mee te sturen die van alle markten thuis is, je kunt nooit alles dekken. Als je iets krijgt waarvoor het pilletje niet aanwezig is of een gecompliceerde breuk krijgt, dan ben je toch echt gefopt.

Vraag me ook hardop af of ze er een "escape pil" bij doen. Als het echt ondraaglijk wordt daar, dat je dan die pil kunt nemen, of zouden ze dan gewoon zonder Marspak naar buiten gaan en instant sterven ivm zuurstofgebrek? En na jaren op die mini locatie, want groot wordt het niet voor de eerste mensen, zouden die gasten elkaar dan niet afmaken of gewoon gek worden...is echt goede televisie.

Ik las ook iets over een eventuele optie om de kans te bieden aan 65 jarige om te retourneren naar de aarde, alleen moet dan de techniek voor de retourvlucht nog wat goedkoper worden...en moet die 65 jarige fit en sterk zijn om het te kunnen halen. Wel fascinerend!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 jul 2012, 10:40

Als je hieraan meedoet en je gaat dood, dan is dat toch een mooie dood? Dan heb je toch iets bijzonders meegemaakt? Ik heb de ambitie/droom niet om naar de ruimte te gaan, maar mij lijkt 't een mooie plek om de pijp uit te gaan.

Ruzies, irritaties e.d. zullen ze in diverse ruimte stations ook wel hebben.

Moet gewoon goede beelden opleveren. :TV kijken:

Ze zouden eigenlijk nog een soort wegstemfunctie moeten inzetten. Als je zoveel tegenstemmen krijgt, dan word je eruit gegooid. :lol:

Roy RS

Bericht door Roy RS » 04 jul 2012, 10:44

Dennis Cavallino schreef:Als je hieraan meedoet en je gaat dood, dan is dat toch een mooie dood? Dan heb je toch iets bijzonders meegemaakt? Ik heb de ambitie/droom niet om naar de ruimte te gaan, maar mij lijkt 't een mooie plek om de pijp uit te gaan.

:
ben ik het in de basis mee eens, maar als je een zachte vorm van kanker krijgt die goed te genezen is op aarde, maar daar een langslepende mega pijnlijke dood van 3 jaar wordt....dan noem ik dat niet zo mooi! :kikker:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 jul 2012, 11:22

Misschien ga je er nog eerder dood door verveling.

It comes as it gets.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 jul 2012, 11:50

of als er een aanbieding bij de Aldi is, hoe doe je dat dan :clown:

als je daar zit moet je in elk geval niet denken van...chips...verkeerde keuze gemaakt :shock:

doch zoals Dennis al zegt, als je daar de pijp uit gaat, heb je toch iets bijzonders meegemaakt buiten dat.

voorlopig hou ik het nog bij de Mars die in men snoepkast ligt, dat smaakt alvast naar meer.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 07 jul 2012, 20:40

Drop er gewoon een paar baby's en tieners, het natuurlijke selectieproces doet de rest :mrgreen:

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 08 jul 2012, 08:06

partyondude schreef:Leuk verhaal, maar volgens mij zijn we hier nog lang niet klaar voor. Laten we eerst de puinhopen hier op aarde maar eens goed aanpakken.
+ heel veel, we zitten momenteel nog altijd in een crisis waar we nog lang niet uit zijn dus is dit voornemen totaal niet realistisch.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 jul 2012, 14:49

Juist dit soort projecten kunnen ons hier op aarde helpen.

Nadenken en filosoferen over een nieuwe toekomst, een betere 'wereld/planeet', de essentie van samenleven en samen delen, krachten bundelen, commercieel of voor 't grote geheel...

Het helpt sowieso om beter out of the box te kunnen denken. Dat is een competentie die 99% van de wereldbevolking (vooral in NL) niet meer bezit!

En het helpt ons om te beseffen hoe goed wij het hier eigenlijk hebben. Problemen zijn er om op te lossen, maar het één hoeft het ander niet uit te sluiten.

Je gaat de aarde en de mensheid pas missen als ze er niet meer zijn.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 jul 2012, 16:20

NASA stuurt in 2030 een paar man naar Mars. Ze zijn nu al bezig met kooklessen. :)
'Astronauten kunnen zelf koken op Mars'
AMSTERDAM - Onderzoekers van NASA werken aan een menu voor ruimtevaarders, waarbij astronauten voor het eerst zelf kunnen koken.

Dat meldt het Amerikaanse Persbureau AP dinsdag.
Het is de bedoeling dat in de jaren 2030 een groep van 6 tot 8 astronauten naar Mars vertrekt. De reis zal in totaal ongeveer 30 maanden duren. Doordat er ook op Mars sprake is van zwaartekracht zijn er meer opties voor het menu van deze astronauten dan op andere reizen.

"Er is maar weinig zwaartekracht op Mars, maar wellicht wel zoveel dat astronauten hun eigen groentes kunnen snijden of water kunnen koken", aldus Maya Cooper, hoofdonderzoeker van het nieuwe menu.
Astronauten ruiken en proeven door een gebrek aan zwaartekracht slechter dan op aarde. De kant-en-klaar maaltijden die zij eten tijdens hun missies hebben daardoor weinig smaak en worden door de astronauten ervaren als smakeloos. Door de aanwezigheid van zwaartekracht op Mars kunnen de astronauten meer proeven.

Verse ingrediënten
De astronauten krijgen wellicht de kans om eigen groentes te kweken en dat te combineren met een aantal kant-en-klaar maaltijden die aan boord zijn. "Een menu met verse ingrediënten is voor de astronauten beter, want ze hebben meer keus. Zo krijgen ze makkelijker de nodige vitamines en proteïnes, waarvoor ze anders pillen zouden moeten slikken", aldus Cooper.

Het nieuwe menu moet naast smaak en vitamines ook er voor zorgen dat de astronauten gelukkiger zijn. "Uit onderzoek blijkt dat het eten van bijvoorbeeld kalkoen bij Thanksgiving er voor zorgt dat mensen gelukkiger zijn. Die link naar huis is heel belangrijk voor astronauten. Zeker tijdens de Marsmissie, wanneer ze meer dan 2 jaar weg zijn", aldus Cooper.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 30 aug 2012, 10:53

Mars One haalt sponsors binnen
AMSTERDAM – Mars One heeft een aantal sponsors binnengehaald. Dat meldt de Amersfoortse ruimtevaartonderneming, die in 2023 de eerste vier mensen naar Mars wil laten emigreren.

“Dit is een belangrijke stap in de richting van een bemande missie naar Mars”, aldus het bedrijf. Het geld zal voornamelijk worden gebruikt om de ontwerpstudies die worden uitgevoerd door leveranciers te financieren.

De afgelopen anderhalf jaar hield het bedrijf zijn eigen broek op. De conceptuele en technische ontwikkeling is afgerond. In het tweede deel van 2012 en het begin van 2013 zal Mars One zijn personeelsbestand uitbreiden.
Mediaspektakel
Vanaf medio 2013 moet de financiering grotendeels worden voortgebracht door een mediaspektakel rond de selectie en training van de astronauten.

Onder de eerste sponsoren bevinden zich Byte Internet, VBC Notarissen, MeetIn, New-Energy.tv en Dejan SEO. “Wij beschouwen het neerzetten van mensen op Mars als een onvermijdelijke missie in de toekomst van de menselijke ontdekkingstocht”, aldus directeur Gruus van Woerkom van Byte Internet.

Om de eerste vier mensen op Mars te zetten, heeft de onderneming in totaal zo’n zes miljard dollar nodig.
--------

Dat zijn nog geen gigantische sponsorbedragen lijkt mij zo, maar het begin is er.

Macboy

Bericht door Macboy » 31 aug 2012, 12:11

Toch handig een notaris op Mars ...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 apr 2013, 14:45

It giet oan
http://www.scientias.nl/mars-one-begint ... gaat/84891" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat wisten we al natuurlijk:
http://www.scientias.nl/plannen-voor-ma ... isch/74286" onclick="window.open(this.href);return false;

Kort filmpje:
http://www.zie.nl/video/opmerkelijk/Ins ... nzdqmf2528" onclick="window.open(this.href);return false;
Soms schaam je je wel voor het Engels dat wij ons volk hier leren... We maken grappen over de Allo-Allo-Fransen en Zie-Sjurmans, maar dit is net zo tenenkrommend als het Koningslied. Hij is niet de enige, maar ons accent is echt vreselijk, alleen schamen wij ons er kennelijk niet zo voor als de Fransen (hence The Artist).

De 1e filmpjes staan online. En bedenk dus dat dit mensen zijn die betalen om hun filmpje te plaatsen. Vrij serieus allemaal:
http://applicants.mars-one.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
De rest van die website werkt nog voor geen meter. Dus dat wekt alvast veel vertrouwen in de techniek. :TV kijken:

Plaats reactie